علیرضا حمیدزاده اربابی؛ ناصر سیف اللهی؛ قاسم زارعی؛ محمد باشکوه اجیرلو
چکیده
امروزه برندسازی مقاصدگردشگری، به ابزاری قدرتمند برای دگرگونی مناطق بدل گشته و شهرت دیجیتال مقصد گردشگری نیز از عوامل مؤثر بر رقابتپذیری مقاصد میباشد. با توجه به اهمیت بالای این موضوع هدف از انجام پژوهش حاضر، ارائه مدل شهرت دیجیتال برند مقاصد گردشگری میباشد. مطالعه حاضر در چارچوب رویکـرد کیفی و با بهرهگیری از روش پژوهش داده ...
بیشتر
امروزه برندسازی مقاصدگردشگری، به ابزاری قدرتمند برای دگرگونی مناطق بدل گشته و شهرت دیجیتال مقصد گردشگری نیز از عوامل مؤثر بر رقابتپذیری مقاصد میباشد. با توجه به اهمیت بالای این موضوع هدف از انجام پژوهش حاضر، ارائه مدل شهرت دیجیتال برند مقاصد گردشگری میباشد. مطالعه حاضر در چارچوب رویکـرد کیفی و با بهرهگیری از روش پژوهش داده بنیاد (رویکرد استراوس و کوربین) صـورت گرفته است. جامعه تحقیق دربرگیرنده اعضای هیئت علمی دانشگاهها، مدیران و فعالان حوزه گردشگری بودند و نمونهگیری به صورت هدفمند انجام پذیرفت که تعداد 14 مصاحبه انجام یافت و مبنای پایان یافتن مصاحبهها، اشباع نظری بود. فرایند تجـزیهوتحـلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی با بهکارگیری نرمافزار MAXQDA انجام شد. مدل نهایی از مجموع شرایط علی، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر، مقوله محوری، راهبردها و در نهایت پیامدها و نتایج حاصل از توسعه شهرت دیجیتال برند مقاصد گردشگری تشکیل شده است.
الهه کهدوئی؛ فرزام فرزان؛ محبوبه عابدی سماکوش
چکیده
ورزشهای بیابانی یک محصول گردشگری نوظهور هستند و گسترش آنها با توجه به شرایط اقلیمی کشور میتواند نقش مهمی در رشد و توسعه اقتصادی و فرهنگی داشته باشد. هدف از پژوهش حاضر، شناسایی موانع گسترش ورزش های بیابانی به عنوان فرصت گردشگری بود. روش پژوهش، کیفی از نوع داده بنیاد و ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. جامعه پژوهش، متخصصین ...
بیشتر
ورزشهای بیابانی یک محصول گردشگری نوظهور هستند و گسترش آنها با توجه به شرایط اقلیمی کشور میتواند نقش مهمی در رشد و توسعه اقتصادی و فرهنگی داشته باشد. هدف از پژوهش حاضر، شناسایی موانع گسترش ورزش های بیابانی به عنوان فرصت گردشگری بود. روش پژوهش، کیفی از نوع داده بنیاد و ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. جامعه پژوهش، متخصصین حوزه گردشگری ورزشی شامل اساتید، مدیران تورهای کویری و پژوهشگران کویر بودند. روش نمونهگیری به صورت گلوله برفی و تعیین حجم نمونه بر اساس اصل اشباع نظری صورت گرفت. یافتههای حاصل از 20 مصاحبه با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی تجزیه و تحلیل شدند. راهبردها نیز شامل راهبردهای سیاسی و زیرساختی و پیامدها شامل استقبال بیشتر گردشگران خارجی، افزایش درآمد و رونق اقتصادی و ارتقاء تصویر مقاصد بیابانی ایران در جهان بود.
شهره مرادپور؛ مجید غیاث
چکیده
این مقاله با هدف پیش بینی مکان های مستعد گردشگری در غرب استان اصفهان، از تکنیک یادگیری ماشین استفاده می کند. داده های ورودی این مدل 34 منطقه شامل چشمه ها، آبشارها، امامزاده ها، موزه ها و بناهای تاریخی و ... می باشد و متغیرهای مانند ارتفاع، شیب، جهت شیب، پوشش گیاهی، فاصله از رودخانه، فاصله از جاده، دما و بارش به عنوان مهم ترین متغیرهای ...
بیشتر
این مقاله با هدف پیش بینی مکان های مستعد گردشگری در غرب استان اصفهان، از تکنیک یادگیری ماشین استفاده می کند. داده های ورودی این مدل 34 منطقه شامل چشمه ها، آبشارها، امامزاده ها، موزه ها و بناهای تاریخی و ... می باشد و متغیرهای مانند ارتفاع، شیب، جهت شیب، پوشش گیاهی، فاصله از رودخانه، فاصله از جاده، دما و بارش به عنوان مهم ترین متغیرهای پیش بینی کننده براساس عامل تورم واریانس (VIF) انتخاب شدند. براساس معیارهای ارزیابی، نتایج نشان داد که مدل جنگل تصادفی عالی ترین عملکرد پیش بینی را با بالاترین (91/0) ,R2 RMSE پایین (06/1) و MAE(13/1) را دارا می باشد. شیب، جهت شیب، پوشش گیاهی، فاصله از رودخانه ها و جاده ها به عنوان پیش بینی کننده های مهم شناسایی شدند. همچنین نقشه پیش بینی مکانی نشان داد که چادگان و داران دارای پتانسیل بالایی برای پذیرش گردشگر می باشند.
خدیجه پورذبیح سرحمامی؛ فرزام فرزان؛ مرتضی دوستی؛ علی ذاکری
چکیده
هدف از این پژوهش واکاوی زمینهسازهای تأثیرگذار بر ارتقای جایگاه گردشگری شکار مبتنی بر تیراندازی میباشد. این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی، از منظر پارادایم تفسیری، ازنظر ماهیت آمیخته (کیفی نیمه اکتشافی و کمی توصیفی تحلیلی)، ازلحاظ زمان آیندهنگر و ازنظر مسیر اجرا پیمایشی میباشد. مشارکتکنندگان پژوهش، متخصصان حوزه گردشگری و ورزش ...
بیشتر
هدف از این پژوهش واکاوی زمینهسازهای تأثیرگذار بر ارتقای جایگاه گردشگری شکار مبتنی بر تیراندازی میباشد. این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی، از منظر پارادایم تفسیری، ازنظر ماهیت آمیخته (کیفی نیمه اکتشافی و کمی توصیفی تحلیلی)، ازلحاظ زمان آیندهنگر و ازنظر مسیر اجرا پیمایشی میباشد. مشارکتکنندگان پژوهش، متخصصان حوزه گردشگری و ورزش تیراندازی بودند. روش نمونهگیری، نظری و گلوله برفی بود. حد اشباع نظری تعداد 32 مصاحبه بود. جهت شناسایی عوامل از تحلیل محیطی PESTEL استفاده شد؛ بدینصورت که ابتدا یک مرور ادبیات جامع انجام شد در ادامه پویش محیطی برای شناسایی زمینهسازها و تعیین اهمیت آنها از تکنیک دلفی در سه دور استفاده شود. درنهایت 27 زمینهساز تأثیرگذار شناسایی و مورد اجماع سنجی اعضای گروه دلفی قرار گرفت. نتایج این پژوهش علاوه بر غنی کردن ادبیات موضوع میتواند مبنایی برای تدوین سیاستها و برنامههای عملیاتی در حوزه گردشگری شکار باشد و به توسعه صنعت گردشگری در ایران کمک نماید.
فائزه السادات میرفخرالدینی؛ فاطمه عزیزی
چکیده
در سالهای اخیر بیش از نیمی از کارکنان صنعت گردشگری را زنان تشکیل میدهند. از این جهت توجه به شاخصهای مالی به جهت تاثیر آنها در عملکرد مالی حائز اهمیت بوده و میبایست در اولویت بررسی صاحبان مشاغل گردشگری قرار گیرد. در این راستا هدف این مطالعه شناسایی شاخصهای مالی موثر بر عملکرد مالی زنان در صنعت گردشگری است. در ابتدا با استفاده ...
بیشتر
در سالهای اخیر بیش از نیمی از کارکنان صنعت گردشگری را زنان تشکیل میدهند. از این جهت توجه به شاخصهای مالی به جهت تاثیر آنها در عملکرد مالی حائز اهمیت بوده و میبایست در اولویت بررسی صاحبان مشاغل گردشگری قرار گیرد. در این راستا هدف این مطالعه شناسایی شاخصهای مالی موثر بر عملکرد مالی زنان در صنعت گردشگری است. در ابتدا با استفاده از مطالعه پیشینه پژوهش، مدلی اولیه از روابط بین شاخصها ترسیم و به منظور برازش آن از نرمافزار اسمارتپیالاس3 استفاده شد. جامعه آماری پژوهش را تعدادی از خبرگان، مدیران و زنان شاغل در حوزه گردشگری کشور تشکیل میدهند که مجموعا در این تحقیق 65 نفر میباشند. نتایج، حاکی از آن است که تجربه و سواد مالی به بهبود و ارتقای رفتار مالی زنان منجر میشود در حالی که رفتار مالی تاثیر مستقیمی بر تابآوری مالی داشته و در نهایت به بهبود عملکرد مالی بنگاههای گردشگری کمک میکند.
علی زارع زردینی؛ اله نظر علی صوفی؛ زینب ایزدیان؛ محمد جاودانی
چکیده
با توجه به اهمیت آمورش گردشگری هدف این پژوهش، مقایسه محتوای گردشگری در کتابهای مطالعات اجتماعی ابتدایی ایران و مصر است. این پژوهش به روش تحلیل محتوای کیفی انجام گرفت. جامعه و نمونه آماری پژوهش محتوای کلیه کتابهای درسی اجتماعی مقاطع ابتدایی دو کشور ایران و مصر بود.. نتایج نشان داد که در کتابهای درسی ایران بر خلاف مصر فصل و درسی ...
بیشتر
با توجه به اهمیت آمورش گردشگری هدف این پژوهش، مقایسه محتوای گردشگری در کتابهای مطالعات اجتماعی ابتدایی ایران و مصر است. این پژوهش به روش تحلیل محتوای کیفی انجام گرفت. جامعه و نمونه آماری پژوهش محتوای کلیه کتابهای درسی اجتماعی مقاطع ابتدایی دو کشور ایران و مصر بود.. نتایج نشان داد که در کتابهای درسی ایران بر خلاف مصر فصل و درسی به گردشگری اختصاص داده نشده و محتوای زیادی در مورد گردشگری در کتابهای درسی علوم اجتماعی مصر آورده شده است که در کتابهای درسی علوم اجتماعی ایران ارائه نشده است. همچنین تحلیلها نشان داد که محتوای کتابهای ایران غالبا بر مقوله گردش و سفر رفتن تأکید میکند؛ اما هدف محتوای کتابهای مصر، جذب و کسب درآمد از طریق گردشگران خارجی است. نتایج این پژوهش میتواند به برنامهریزاندرسی کمک نماید تا از طریق اصلاح کتابهای درسی زمینه رشد و توسعه گردشگری فراهم شود.
فائزه اسدیان اردکانی
چکیده
یکی از چالشهای اصلی صنعت گردشگری، افزایش رضایت گردشگران است. در سالهای اخیر، استفاده از هوش مصنوعی جهت رفع این چالش رشد چشمگیری داشته است. این پژوهش با هدف مرور جامع مطالعات مرتبط، از روش کتابسنجی برای تحلیل ساختار علمی فعلی، شناسایی روندهای تحولآفرین، الگوهای تحقیقاتی نوظهور و تعیین دستور کارهای آینده استفاده کرده است. پس ...
بیشتر
یکی از چالشهای اصلی صنعت گردشگری، افزایش رضایت گردشگران است. در سالهای اخیر، استفاده از هوش مصنوعی جهت رفع این چالش رشد چشمگیری داشته است. این پژوهش با هدف مرور جامع مطالعات مرتبط، از روش کتابسنجی برای تحلیل ساختار علمی فعلی، شناسایی روندهای تحولآفرین، الگوهای تحقیقاتی نوظهور و تعیین دستور کارهای آینده استفاده کرده است. پس از تعیین راهبرد جستجوی مناسب و اعمال شاخصهای غربالگری، ۴۹۹ مقاله از پایگاه داده اسکوپوس استخراج و با استفاده از بسته بیبلیومتریکس در نرمافزار R تحلیل شدند. یافتهها نشان میدهند تحلیل احساسات و بررسی نظرات آنلاین گردشگران، بهویژه با بهرهگیری از ابزارهای پردازش زبان طبیعی، نقش مهمی در درک نیازها و انتظارات مشتریان و بهبود رضایت آنها دارد. استفاده از الگوریتمهای یادگیری ماشینی برای شناسایی الگوهای رفتاری و پیشبینی نیازهای آینده میتواند به ارتقای تجربیات گردشگران در مقاصد کمک کند. همچنین تبلیغات شفاهی الکترونیک، بهعنوان مفهوم نوظهور، تأثیر مستقیمی بر سطح رضایت گردشگران دارد.
محمدرضا اسدی زارچ؛ اسماعیل قادری؛ محمدرضا رضوانی؛ روزبه میرزائی
چکیده
هدف مطالعه شناسایی مولفه های اصلی در برنامه ریزی رویدادهای گردشگری میباشد. پایگاه های اطلاعاتی اسکوپوس و گوگل اسکالر در بازه ی 1994 تا 2024 با کلید واژه های برنامه ریزی رویداد، رویداد گردشگری، چهارچوب رویداد و مدلهای رویداد جستجو و مقالات توسط معیارهای تکراری نبودن و مرتبط بودن با موضوع، غربال و در نهایت 140 مقاله با نرم افزارهای MAXQDA ...
بیشتر
هدف مطالعه شناسایی مولفه های اصلی در برنامه ریزی رویدادهای گردشگری میباشد. پایگاه های اطلاعاتی اسکوپوس و گوگل اسکالر در بازه ی 1994 تا 2024 با کلید واژه های برنامه ریزی رویداد، رویداد گردشگری، چهارچوب رویداد و مدلهای رویداد جستجو و مقالات توسط معیارهای تکراری نبودن و مرتبط بودن با موضوع، غربال و در نهایت 140 مقاله با نرم افزارهای MAXQDA ,Zotero, vosviewer, و هوش مصنوعی مورد بررسی تمام متن قرار گرفت. یافته ها نشان میدهد که بازه ی 1990 تا 2000 به شکل گیری بنیادهای برنامه ریزی رویداد و 2000 تا 2010 به ایجاد چهارچوب ها و مدل های رویداد و 2010 تا 2024 به ادغام بحث های پایداری و میان رشته ای اختصاص دارد، همچنین برنامه ریزی استراتژیک و حکمرانی، مشارکت و همکاری ذینفعان، برنامه ریزی منابع و ریسک، اصول پایداری و رویکردهای نو آورانه و میان رشته ای از مولفه های اصلی برنامه ریزی رویداد گردشگری هستند.
فاطمه یاوری گهر؛ محمد زواران حسینی
چکیده
امروزه صنعت گردشگری با چالشهای زیادی از جمله تغییرات سریع اقتصادی و اجتماعی مواجه است و با ورود به اقتصاد تجربه، گردشگران به دنبال تجربههای عمیق و معنادار میباشند. در این میان، استفاده از نوآوریهایی همچون بازیوارسازی بهعنوان ابزاری برای پاسخ به این چالشها و ایجاد تجربه ماندگار گردشگری اهمیت ویژهای یافته است. این پژوهش ...
بیشتر
امروزه صنعت گردشگری با چالشهای زیادی از جمله تغییرات سریع اقتصادی و اجتماعی مواجه است و با ورود به اقتصاد تجربه، گردشگران به دنبال تجربههای عمیق و معنادار میباشند. در این میان، استفاده از نوآوریهایی همچون بازیوارسازی بهعنوان ابزاری برای پاسخ به این چالشها و ایجاد تجربه ماندگار گردشگری اهمیت ویژهای یافته است. این پژوهش به بررسی امکان استفاده از بازیوارسازی در مجموعه سعدآباد تهران برای افزایش ماندگاری تجربه گردشگری پرداخته است. با بهرهگیری از مفاهیم مدل تجربه ماندگار ( MED)، یک بازی طراحی شد که هدف آن افزایش تعامل و مشارکت بازدیدکنندگان بود. سپس تاثیر بازی بر تجربه بازدیدکنندگان از طریق پرسشنامه طراحی شده بر اساس مدل MED، در دو مرحله پیش و پس از بازی به روش درون گروهی سنجیده شد. در پایان، نتایج پژوهش نشان داد که بازیوارسازی میتواند به افزایش ماندگاری تجربه گردشگری کمک کند.
عبدالمحمد کاشیان
چکیده
فناوریهای نوین تغییر شگرفی در بخشهای مختلف اقتصادی ایجاد کرده و صنایع مختلف از جمله صنعت گردشگری را تحت تأثیر خود قرار داده است. توسعه این فناوریها خصوصاً در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، نقش مؤثری در معرفی جاذبههای گردشگری و ارائه خدمات مطلوبتر داشته است. پژوهش حاضر با در نظر گرفتن فناوریهای نوین بهعنوان یک مؤلفه کلیدی ...
بیشتر
فناوریهای نوین تغییر شگرفی در بخشهای مختلف اقتصادی ایجاد کرده و صنایع مختلف از جمله صنعت گردشگری را تحت تأثیر خود قرار داده است. توسعه این فناوریها خصوصاً در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، نقش مؤثری در معرفی جاذبههای گردشگری و ارائه خدمات مطلوبتر داشته است. پژوهش حاضر با در نظر گرفتن فناوریهای نوین بهعنوان یک مؤلفه کلیدی در صنعت گردشگری، کیفیت اثرگذاری آن بر جذب گردشگر خارجی را مورد بررسی قرار میدهد. این پژوهش با بهرهگیری از دادههای تحلیلی مربوط به قارههای مختلف جهان از سال 2009 تا 2022، از یک روش خودرگرسیونی با وقفههای توزیعی پانلی (Panel ARDL) استفاده مینماید. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان میدهد بر خلاف انتظار رشد فناوریهای نوین در طول سالهای مورد مطالعه، تأثیر منفی بر جذب گردشگر خارجی در ایران داشته است. دلایل احتمالی این موضوع و راهکارهای مواجهه با آن در این پژوهش تحلیل و بررسی شدهاند.
سیده حمیده کاظمی قهفرخی؛ ولی نعمتی؛ جواد معدنی؛ میرحمید سیدموسوی
چکیده
صنعت گردشگری با تکیه بر منابع طبیعی، از عوامل اصلی آلودگی محیطی و انتشار کربن است که توجه به اثرات آن بر محیطزیست ضروری است. این پژوهش با هدف تدوین سناریوهای استفاده از فناوریهای سبز در گردشگری کمکربن، از روش آمیخته استفاده کرده است. در مرحله نخست با روش کیفی (گروه کانونی)، 23 شاخص کلیدی شناسایی و 18 مؤلفه تأثیرگذار تعیین شدند. سپس ...
بیشتر
صنعت گردشگری با تکیه بر منابع طبیعی، از عوامل اصلی آلودگی محیطی و انتشار کربن است که توجه به اثرات آن بر محیطزیست ضروری است. این پژوهش با هدف تدوین سناریوهای استفاده از فناوریهای سبز در گردشگری کمکربن، از روش آمیخته استفاده کرده است. در مرحله نخست با روش کیفی (گروه کانونی)، 23 شاخص کلیدی شناسایی و 18 مؤلفه تأثیرگذار تعیین شدند. سپس با رویکرد کمی سناریونگاری، هزینه و دسترسی به انرژیهای سبز بهعنوان مهمترین عدم قطعیتها شناسایی شدند و براساس تحلیلها، چهار سناریوی آینده شامل آینده کمکربن (سبز)، آینده نافرجام، آینده پرهزینه و آینده محدود تدوین شدند. سناریوی مطلوب میتواند به توسعه مقاصد پایدار، کاهش هزینهها و جذب سرمایهگذاری منجر شود، در حالی که سناریوی نامطلوب خطرات زیستمحیطی و کاهش انگیزه سفر را به دنبال دارد.
لیلا میرقدر؛ مهدی باصولی؛ منوچهر جهانیان
چکیده
موزهها که بخش مهمی از صنعت گردشگری محسوب میشوند، پتانسیل ایجاد و ارتقاء حس بهزیستی دیدارکننده خود را دارند. لذا هدف پژوهش حاضر، طراحی و تبیین مدل مفهومی ارتقاء حس بهزیستی گردشگر در موزههاست. در همین راستا به دنبال شناسایی مؤلفهها و عوامل اثرگذار بر ایجاد و ارتقاء حس بهزیستی گردشگر در جاذبهای به نام موزه میباشد. بدین منظور ...
بیشتر
موزهها که بخش مهمی از صنعت گردشگری محسوب میشوند، پتانسیل ایجاد و ارتقاء حس بهزیستی دیدارکننده خود را دارند. لذا هدف پژوهش حاضر، طراحی و تبیین مدل مفهومی ارتقاء حس بهزیستی گردشگر در موزههاست. در همین راستا به دنبال شناسایی مؤلفهها و عوامل اثرگذار بر ایجاد و ارتقاء حس بهزیستی گردشگر در جاذبهای به نام موزه میباشد. بدین منظور برای جمعآوری دادهها، از مطالعات کتابخانهای استفاده شد، همچنین با روش نمونهگیری گلوله برفی 14 نفر از متخصصان حوزه موزه و گردشگری و روانشناسی مورد مصاحبه نیمه ساختاریافته قرار گرفتند. دادههای پژوهش در قالب روش کیفی تحلیل محتوا با رویکرد استقرایی و به کمک نرم افزار MaxQDA 2020 کدگذاری شدند. یافتهها حاکی از آن است که عوامل درونفردی، عوامل برونفردی، تجربه کلی با تمرکز بر تجربه شیفتگی و ذهنآگاهی اساسی-ترین مؤلفهها و عوامل در شکلگیری مدل مفهومی ارتقاء حس بهزیستی گردشگر در جاذبهای به نام موزه هستند.
بهمن خداپناه؛ فریبا مصری عیسی لو؛ ولی نعمتی؛ مجتبی بابایی هزه جان
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر طراحی چارچوب توسعه گردشگری چرخشی در استان اردبیل با استفاده از رویکرد تحلیل محتوا است.برای دستیابی به این هدف با 19 نفر از خبرگان حوزه گردشگری مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته انجام گرفت. سپس با تحلیل مصاحبهها و کدگذاری دادهها، تعداد 229 کدباز و در سطح بالاتر به تعداد 26 کدمحوری احصا شد. افزون بر این به تعداد 10 ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش حاضر طراحی چارچوب توسعه گردشگری چرخشی در استان اردبیل با استفاده از رویکرد تحلیل محتوا است.برای دستیابی به این هدف با 19 نفر از خبرگان حوزه گردشگری مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته انجام گرفت. سپس با تحلیل مصاحبهها و کدگذاری دادهها، تعداد 229 کدباز و در سطح بالاتر به تعداد 26 کدمحوری احصا شد. افزون بر این به تعداد 10 کد انتخابی استخراج شد که عبارتنداز: مدیریت پایدار منابع محلی، تقویت فرهنگ و میراث محلی، بازمصرفی و همزیستی اکولوژیکی، مدیریت پسماند و شرایط بحرانی، توانمندسازی و مشارکت محلی، تقویت اقتصاد محلی و کارآفرینی، ارتقا همبستگی و آگاهی عمومی محلی، نوآوری و مدیریت خلاق، خودمختاری و اصلاح فرآیندهای مدیریتی، تنوع بخشی و مشوق محوری محلی. این پژوهش به عنوان یکی از نخستین مطالعات در حوزه گردشگری چرخشی، چارچوبی مفهومی برای توسعه این نوع گردشگری در استان اردبیل ارائه میدهد و در نهایت پیشنهاداتی برای تحقق آن ارائه کرده است.
سمیرا دوستارمنش؛ محمود حسن پور؛ محمد حسن زال
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، ارزیابی تأثیر شبکههای اجتماعی شامل اینستاگرام، فیسبوک، یوتیوب و تریپ ادوایزر بر رفتار خرید گردشگران بر اساس الگوی AIDA بوده است. این مطالعه به صورت یک پژوهش کاربردی و توصیفی-پیمایشی با جامعه آماری گردشگران اروپایی و نمونهگیری بهصورت آنلاین و به روش گلولهبرفی با 204 پرسشنامه انجام شده است. یافتهها نشان میدهد ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش، ارزیابی تأثیر شبکههای اجتماعی شامل اینستاگرام، فیسبوک، یوتیوب و تریپ ادوایزر بر رفتار خرید گردشگران بر اساس الگوی AIDA بوده است. این مطالعه به صورت یک پژوهش کاربردی و توصیفی-پیمایشی با جامعه آماری گردشگران اروپایی و نمونهگیری بهصورت آنلاین و به روش گلولهبرفی با 204 پرسشنامه انجام شده است. یافتهها نشان میدهد که اینستاگرام بهعنوان مؤثرترین شبکه اجتماعی بر رفتار خرید گردشگران شناخته میشود. بهطوری که میانگین رتبه اینستاگرام برابر با 503.91 و یوتیوب برابر با 271.51 بوده که نشاندهنده تأثیر کمتر یوتیوب در مقایسه با دیگر شبکهها است. همچنین، نتایج آزمونها نشان داد که کارکرد شبکههای اجتماعی برای هر فرد یکسان نیست و بهویژه زنان بهطور معناداری از کارکردهای شبکههای اجتماعی، به ویژه اینستاگرام، بهرهبرداری بیشتری دارند. این پژوهش به کسبوکارهای گردشگری کمک میکند تا الگوهای رفتاری و تعاملات کاربران شبکههای اجتماعی را شناسایی و استراتژیهای بازاریابی خود و تجربه خرید گردشگران را بهینه کنند.
ولی محمد درینی؛ آذین یزدی؛ یزدان شیرمحمدی؛ هادی مولودیان
چکیده
برندسازی دیجیتال در عصر حاضر به عنوان یک نیاز اساسی شناخته میشود که تأثیر زیادی بر پیشرفت صنایع دارد، به ویژه در صنعت گردشگری. هدف این پژوهش طراحی یک مدل برندسازی دیجیتال در متاورس برای صنعت گردشگری است. این تحقیق از نوع کیفی و کاربردی بوده و دادهها از طریق مصاحبه با خبرگان جمعآوری شده است. مصاحبهها به صورت نیمهساختاریافته ...
بیشتر
برندسازی دیجیتال در عصر حاضر به عنوان یک نیاز اساسی شناخته میشود که تأثیر زیادی بر پیشرفت صنایع دارد، به ویژه در صنعت گردشگری. هدف این پژوهش طراحی یک مدل برندسازی دیجیتال در متاورس برای صنعت گردشگری است. این تحقیق از نوع کیفی و کاربردی بوده و دادهها از طریق مصاحبه با خبرگان جمعآوری شده است. مصاحبهها به صورت نیمهساختاریافته انجام و خبرگان با استفاده از نمونهگیری هدفمند گلولهبرفی انتخاب شدند. تحلیل دادهها با استفاده از نظریه داده بنیاد و نرمافزار MAXQDA انجام شد. پس از اشباع نظری با ۱۵ خبره، ۱۱۳ زیرمقوله، ۱۹ مقوله و ۵ مضمون استخراج گردید. نتایج نشان میدهد که تعاملات بین محیطهای فیزیکی و مجازی، تجربه مثبت کاربر، تیم کاری آموزشدیده و زیرساختهای مناسب به عنوان شرایط علی؛ و برندینگ در متاورس و بازار هدف به عنوان شرایط زمینهای شناسایی شدهاند. همچنین، فاکتورهای قبل، حین و بعد از سفر به عنوان راهبردها مطرح شدند.