دوره 19 (1403)
دوره 18 (1402)
دوره 17 (1401)
دوره 16 (1400)
دوره 15 (1399)
دوره 14 (1398)
دوره 13 (1397)
دوره 12 (1396)
دوره 11 (1395)
دوره 10 (1394)
دوره 9 (1393)
دوره 8 (1392)
دوره 7 (1391)
دوره 6 (1390)
دوره 5 (1389)
دوره 4 (1385)
دوره 3 (1384)
دوره 2 (1383)
دوره 1 (1382)
مدیریت گردشگری
اولویت‌بندی عوامل زیربنایی چابک‌سازی زنجیره تأمین در صنعت گردشگری شهر اصفهان

علی تیزرو

دوره 20، شماره 69 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/tms.2024.81659.2973

چکیده
  در محیط پویای کنونی زنجیره‌های تأمین گردشگری باید چابک باشند، یعنی باید در موقعیتی باشند که بتوانند به‌سرعت به نیازهای مشتری پاسخ دهند. ازاین‌رو پژوهش حاضر با هدف اولویت‌بندی عوامل زیربنایی چابک‌سازی زنجیره تأمین در صنعت گردشگری شهر اصفهان انجام شد. بدین منظور ابتدا با بررسی ادبیات موضوع و انتخاب 43 مقاله مرتبط، 6 عامل فناوری اطلاعات، ...  بیشتر

برنامه ریزی گردشگری
خوشه‌های گردشگری و توسعه منطقه‌ای: تحلیل شبکۀ همکاری و هم تألیفی

ناصر شفیعی ثابت؛ فرانک فیض بابایی چشمه سفیدی

دوره 20، شماره 69 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/tms.2024.81969.2980

چکیده
  در موضوع گردشگری، خوشه‌ها به‌مثابه گروهی از کسب‌وکارها و کانون‌های وابسته به گردشگری از طریق همکاری و تعامل، به دنبال افزایش رقابت‌پذیری و توسعه هستند. باتوجه‌به بیش از پنج دهه مطالعه پیرامون خوشه‌های گردشگری و توسعه منطقه‌ای و فقدان مرور جامع پژوهش‌های پیشین، هدف اصلی این پژوهش، مرور کمی این پژوهش‌ها به کمک ابزار تحلیل کتاب‌سنجی ...  بیشتر

برنامه ریزی گردشگری
شناسایی پیشر‌ان‌های کلیدی مؤثر در توسعه گردشگری شهر خرم‌آباد: با تأکید بر زیرساخت‌های گردشگری

شبنم گله دار؛ شادی گله دار؛ عنایت میرزایی؛ ماندانا مسعودی راد

دوره 20، شماره 69 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/tms.2024.77934.2956

چکیده
  شهرستان خرم‌آباد، به علت جاذبه‌های طبیعی و تاریخی همواره موردتوجه گردشگران بوده است. اما ضعف در زیرساخت‌های گردشگری یکی از موانع قابل‌توجه در توسعه این صنعت به شمار می‌رود. این پژوهش باهدف شناسایی پیشران‌های کلیدی مؤثر در توسعه گردشگری شهر موزه‌ی خرم‌آباد با تأکید بر زیرساخت‌های گردشگری شکل‌گرفته است. پژوهش حاضر ازنظر هدف ...  بیشتر

برنامه ریزی گردشگری
تحلیل شکاف‌های مرتبط به آموزش عالی در صنعت گردشگری ایران

فائزه السادات میرفخرالدینی

دوره 20، شماره 69 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/tms.2024.79500.2933

چکیده
  اغلب افراد تاکید می‌کنند که محتوای برنامه با نیازهای صنعت گردشگری مطابقت دارد. در این راستا هدف این مطالعه بررسی نیازهای بازار کار گردشگری در ایران و تجزیه و تحلیل شکاف کیفیت آموزش عالی از دیدگاه ذینفعان گردشگری در بخش های دولتی، غیردولتی و خصوصی است تا از این طریق بتوان برنامه‌ریزی مناسبی برای بخش آموزش در این حوزه و بهسازی نیروی ...  بیشتر

برنامه ریزی گردشگری
پیش‌بینی زمان مناسب طبیعت‌گردی در جنگل‌های مانگرو‏ منطقه حفاظت شده حرا

پروانه سبحانی؛ افشین دانه کار

دوره 20، شماره 69 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/tms.2024.81867.2976

چکیده
  در ‏مطالعه حاضر از شاخص ترجونگ برای تعیین زمان مطلوب ‏گردشگری (از سال‌1996تا 2021) در جنگل‌های مانگرو منطقه حفاظت شده حرا پرداخته شد. سپس با ‏‏بهره‌گیری از مدل‌های ‏ACCESS-CM2‎‏ و ‏CNRM-CM6-1‎‏ به پیش‌بینی زمان‌های مناسب توسعه ‏طبیعت‌گردی تحت ‏سناریوهای ‏SSP2-4.5‎‏ و ‏SSP5-8.5‎‏ در آینده‌ای نزدیک (2070-2050) و دور ‏‏(2100-2080) ...  بیشتر

سامانه های اطلاعاتی
واکاوی عوامل مؤثر در داستان‌سرایی دیجیتال بر انگیزه سفر در گردشگران

محمد نجارزاده؛ محبوبه خوش اخلاق جانبهان؛ فرید ناجی پور

دوره 20، شماره 69 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/tms.2024.80875.2960

چکیده
  عصر حاضر به‌دلیل توسعه شتابان فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، شاهد عملیات بسیار شگرفی بوده است. فناوری‌ها نویدبخش رشد در بخش گردشگری هستند. با این حال در کشور ایران کمتر توجهی به کاربرد این پدیده در حوزه گردشگری شده است. عدم‌وجود پژوهش‌های پیشین در این زمینه سبب شد تا جایگاه فعلی داستان‌سرایی دیجیتالی تعاملی در حوزه سفر ...  بیشتر

مدیریت گردشگری
تحلیل ابعاد کلیدی فرایند پیاده‌سازی هم آفرینی در گردشگری

فاطمه محمدی؛ حمیدرضا یزدانی؛ مونا جامی پور؛ مرتضی سلطانی

دوره 20، شماره 69 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/tms.2024.81368.2968

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد کلیدی فرایند پیاده‌سازی هم‌آفرینی در هتل‌داری و با استفاده از روش کیفی فراترکیب و گروه کانونی انجام شده است. در بخش اول برای انجام روش فراترکیب، 1500 مقاله از پایگاه داده‌های معتبر امرالد، ساینس دایرکت، پروکوئست و ... در بازه زمانی 2004 تا 2022 دانلود و در نهایت 87 مقاله به تحلیل نهایی راه یافتند. در بخش دوم ...  بیشتر

اقتصادو بازاریابی
بررسی اثر توسعه گردشگری بر توزیع درآمد در استان های ایران

سید امین منصوری؛ سید مرتضی افقه؛ شمیم شجاعی

دوره 20، شماره 69 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/tms.2024.82224.2984

چکیده
  از راهکارهای بهبود توزیع درآمد، توسعه‌ی گردشگری است. توسعه گردشگری برای کشورهای در حال توسعه که با معضلاتی چون درآمد سرانه پایین و توزیع نامناسب درآمد مواجه‌اند، از اهمیت فراوانی برخوردار است. لذا هدف اصلی این مطالعه بررسی اثر توسعه گردشگری بر توزیع درآمد در استان‌های منتخب ایران است. به‌منظور بررسی اثر توسعه گردشگری بر توزیع ...  بیشتر

مدیریت گردشگری
مدل ایجاد نگرش کارآفرینانه دانشجویان گردشگری (مورد مطالعه؛ دانشجویان گردشگری دانشگاه‌های استان یزد)

علی صفاری دربرزی؛ رضا درخشان؛ مرتضی بذرافشان؛ احمد حاجی مرادی

دوره 20، شماره 69 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/tms.2024.81237.2967

چکیده
  هدف از انجام این پژوهش طراحی مدلی برای ایجاد نگرش کارافرینانه در دانشجویان گردشگری دانشگاه‌های یزد است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش توصیفی- همبستگی بوده است. جامعه آماری این پژوهش در دو گروه شامل خبرگان گردشگری و دانشجویان گردشگری دانشگاه‌های استان یزد می‌باشند. با استفاده از رویکرد مدل‌سازی ساختاری تفسیری ...  بیشتر

سامانه های اطلاعاتی
تحلیل محتوایی وب‌سایت‌های تسهیل‌گران گردشگری پزشکی هند و ایران

غزل وجدانی فرد؛ علی اسکندری پور؛ محمد زارع زاده؛ امید یوسفیان زاده؛ ابولفضل طاهری

دوره 20، شماره 69 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/tms.2024.81666.2974

چکیده
  صنعت گردشگری پزشکی به‌عنوان یک حوزه نوظهور با پتانسیل بالا نیازمند توسعه زیرساخت‌ها و اطلاع‌رسانی مؤثر است. با هدف تحلیل محتوای وب‌سایت تسهیل‌گران گردشگری پزشکی در هند و ایران انجام شد. شناسایی50وب‌سایت‌ها با استفاده از هفت کلیدواژه تخصصی گوگل صورت گرفت و داده‌ها از طریق برگه کدگذاری جمع‌آوری و با نرم‌افزار SPSS تحلیل شدند. محتوای ...  بیشتر