دوره 19 (1403)
دوره 18 (1402)
دوره 17 (1401)
دوره 16 (1400)
دوره 15 (1399)
دوره 14 (1398)
دوره 13 (1397)
دوره 12 (1396)
دوره 11 (1395)
دوره 10 (1394)
دوره 9 (1393)
دوره 8 (1392)
دوره 7 (1391)
دوره 6 (1390)
دوره 5 (1389)
دوره 4 (1385)
دوره 3 (1384)
دوره 2 (1383)
دوره 1 (1382)
مدیریت گردشگری
شناسایی و تحلیل اهمیت-عملکرد شاخص های موثر بر عملکرد مالی هتل ها(مورد مطالعه: در هتل های استان یزد)

فائزه السادات میرفخرالدینی؛ میلاد ابراهیمی؛ فرزانه جندقی اردکانی

دوره 19، شماره 65 ، فروردین 1403

https://doi.org/10.22054/tms.2024.76171.2883

چکیده
  با توجه به جایگاه بخش اقامتگاه‌ها در صنعت گردشگری، توجه به عملکرد مالی هتل ها حائز اهمیت می باشد. در مطالعه‌ی حاضر، پس از بررسی پیشینه تحقیق و نظرسنجی از متخصصان و خبرگان صنعت و دانشگاه، شاخص های مالی مرتبط با هتل های استان یزد شناسایی و داده ها با استفاده از ﻣﺎﺗﺮﻳﺲ اﻫﻤﻴﺖـﻋﻤﻠﻜﺮد، تحلیل و پیشنهادﻫﺎﻳﻲ ﺑﺮای ﺑﻬﺒﻮد وﺿﻌﻴﺖ ...  بیشتر

مدیریت گردشگری
بررسی تاثیر رهبری اصیل بر روی کامیابی کارکنان در محیط کار در صنعت هتلداری: نقش تعدیلگری سیاست سازمانی

علیرضا اسدزاده؛ محمد صادق شریفی راد؛ محمد شاکر اردکانی

دوره 19، شماره 65 ، فروردین 1403

https://doi.org/10.22054/tms.2024.75531.2887

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر رهبری اصیل بر روی کامیابی کارکنان در محیط کار در صنعت هتلداری، با توجه به نقش تعدیلگری سیاست سازمانی است. در این راستا، از روش کمی (همبستگی از نوع مدل‌یابی معادلات ساختاری) بهره گرفته شد. جامعه آماری پژوهش، کارمندان هتل‌ها بودند و پس از تعیین حجم نمونه توسط جی پاور و توزیع پرسشنامه، 349 داده از کارمندان هتل‌ها ...  بیشتر

مدیریت گردشگری
مدل هتل یادگیرنده برای صنعت هتلداری ایران

مرتضی بذرافشان؛ حمید ضرغام بروجنی؛ مهدی کروبی

دوره 18، شماره 64 ، دی 1402، ، صفحه 1-32

https://doi.org/10.22054/tms.2023.75415.2874

چکیده
  محیطی که سازمان‌های مختلف در آن قرار دارند هر روز پیچیده‌تر از گذشته می‌شود و سازمان‌ها ناچار شده‌اند برای ادامه حیات در این خود را با پیشرفت‌های روزافزون دانش و فناوری انطباق دهند و به اقدامات و تغییرات اصولی و مبتنی بر اندیشه نوآوری، انعطاف‌پذیری، پاسخگویی، تعریف خلاقانه مجدد از بازار و فرصت‌ها و منابع جدیدی برای کسب مزیت ...  بیشتر

مدیریت گردشگری
تحلیل و ارزیابی مولفه‌های کلیدی در ایجاد گردشگری سلامت پایدار در شهر تهران با کاربست مدل پادین

رحیم زارع

دوره 18، شماره 64 ، دی 1402، ، صفحه 61-102

https://doi.org/10.22054/tms.2023.76557.2890

چکیده
  از دیرباز تاکنون، گردشگری سلامت یکی از انواع جذاب و پرطرفدار گردشگری بوده است. علل و عوامل مختلفی در ایجاد و توسعه این نوع از گردشگری وجود دارند که نیازمند تحلیل و بررسی می‌باشند. تحقیق حاضر، با هدف تحلیل و ارزیابی مؤلفه‌های کلیدی در ایجاد گردشگری سلامت پایدار در شهر تهران انجام شده که از مدل پادین به‌عنوان بستری در راستای نیل به ...  بیشتر

مدیریت گردشگری
طراحی مدل پایداری زنجیره تأمین صنعت گردشگری ایران با تأکید بر شرایط همه‌گیری ویروس کرونا

امیرحسین جهاندیده؛ عزت الله اصغری زاده

دوره 18، شماره 64 ، دی 1402، ، صفحه 103-144

https://doi.org/10.22054/tms.2023.74975.2862

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف دستیابی به مدل پایداری زنجیره تأمین صنعت گردشگری ایران با تأکید بر شرایط همه‌گیری ویروس کرونا انجام پذیرفته است. این پژوهش مبتنی بر روش کیفی و استراتژی نظریه داده‌بنیاد بوده است. داده‌های پژوهش از طریق مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته با 19 نفر از خبرگان صنعت گردشگری جمع‌آوری شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در طی سه مرحله ...  بیشتر

مدیریت گردشگری
شناسایی استراتژی های فرهنگی مراکز بوم گردی استان مازندران با رویکردی بر تحلیل مضمون

نرگس لاریجانی؛ مرتضی شفیعی؛ سید اسماعیل نجفی

دوره 18، شماره 64 ، دی 1402، ، صفحه 191-216

https://doi.org/10.22054/tms.2023.73963.2847

چکیده
  هدف از مطالعه حاضر، شناسایی استراتژی­های فرهنگی مراکز بوم­گردی استان مازندران با رویکردی بر تحلیل مضمون است. این مطالعه بر اساس هدف، کاربردی است. رویکرد پژوهش، کیفی و جامعه آماری شامل 137 روایت‏ مربوط به استراتژی­های فرهنگی مراکز بوم­گردی استان مازندران در رسانه­های اجتماعی آنلاین است. به کمک اشباع ­نظری و نمونه­گیری ...  بیشتر

مدیریت گردشگری
ارائه الگوی پارادایمی توسعه گردشگری خلاق روستایی (مورد مطالعه: روستاهای هدف گردشگری استان کرمانشاه)

ایوب پژوهان؛ شهین بهور؛ حجت اله ملکی

دوره 18، شماره 64 ، دی 1402، ، صفحه 217-259

https://doi.org/10.22054/tms.2023.76759.2892

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف طراحی و تبیین الگوی توسعه گردشگری خلاق روستایی در روستاهای هدف گردشگری استان کرمانشاه انجام شده است. پژوهش از نوع کیفی و مبتنی بر نظریه‌پردازی داده‌بنیاد است. جامعه مورد مطالعه را دهیاران روستاهای هدف گردشگری، مدیران خانه‌های بوم‌گردی، شوراهای روستاها، خبرگان بومی، اساتید دانشگاه در رشته گردشگری و مطلعان کلیدی ...  بیشتر

مدیریت گردشگری
مفهوم‌پردازی الگوی توسعه گردشگری مذهبی با تأکید بر بُقاع متبرکه (مورد مطالعه: استان کرمانشاه)

ایوب پژوهان؛ مسلم فلاحی

دوره 18، شماره 63 ، مهر 1402، ، صفحه 149-192

https://doi.org/10.22054/tms.2023.75127.2863

چکیده
  گردشگری مذهبی به‌عنوان شاخه‌ای از گردشگری فرهنگی، می‌تواند محرک توسعه به‌ویژه در مناطق روستایی باشد. از این‌رو، پژوهش حاضر، باهدف مفهوم‌پردازی الگوی توسعه گردشگری مذهبی با تأکید بر بُقاع متبرکه استان کرمانشاه انجام شد. رویکرد پژوهش، کیفی و از نوع نظریه داده‌بنیاد بود. جامعه موردمطالعه پژوهش را کارشناسان و خبرگان حوزه گردشگری ...  بیشتر

مدیریت گردشگری
تحلیل مضامین عقلانیت در سند چشم انداز توسعه میراث فرهنگی و گردشگری کشور

مرتضی احمدی؛ محمود ضیائی؛ رضا واعظی؛ غلامرضا کاظمیان

دوره 18، شماره 62 ، تیر 1402، ، صفحه 7-36

https://doi.org/10.22054/tms.2023.72287.2804

چکیده
  این پژوهش با هدف شناسایی عقلانیت حاکم بر سند چشم انداز گردشگری ایران صورت گرفته است. برنامه ریزی گردشگری به دلیل تحولات حوزه پارادایم های فلسفی و جامعه شناختی در دهه های اخیر، تغییرات قابل توجهی را تجربه نموده است. پژوهش حاضر مبتنی بر معرفت شناسی تفسیری می باشد و به لحاظ روش شناسی در زمره پژوهش های کیفی قرار می گیرد. برای گردآوری و تحلیل ...  بیشتر

مدیریت گردشگری
شناسایی و تبیین مصادیق سبزشویی در صنعت هتلداری ایران

محسن فرهادی نژاد؛ عطیه صابری؛ محمد ابراهیم باقرنژاد حمزه کلائی

دوره 18، شماره 61 ، فروردین 1402، ، صفحه 35-64

https://doi.org/10.22054/tms.2023.72624.2807

چکیده
  امرزه صنایع تولیدی و خدماتی در تلاش هستند تا در حوزه فعالیت خود جهت‌گیری سبز را در دستور کار داشته باشند. با این حال مفهوم سبزشویی نقطه مقابل جهت گیری سبز بوده و پژوهش پیش رو در نظر دارد تا مؤلفه‌های تشکیل دهنده این مفهوم را در صنعت هتلداری مورد بررسی قرار داده و راهکارهای مقابله با آن ارائه شود.تحقیق پیش رو رویکرد توسعه ای دارد و از ...  بیشتر

مدیریت گردشگری
شناسایی فعالیت‌های تفرجی و بررسی شاخص‌های مکانی ‏برای توسعه طبیعت‌گردی در منطقه حفاظت شده حرا

پروانه سبحانی؛ افشین دانه کار

دوره 18، شماره 61 ، فروردین 1402، ، صفحه 65-110

https://doi.org/10.22054/tms.2023.73375.2828

چکیده
  در مطالعه حاضر به شناسایی فعالیت‌های تفرجی در منطقه حفاظت ‏شده حرا پرداخته شد، و سپس به بررسی این فعالیت‌ها مطابق فهرستی از شاخص‌های مکانی اقدام گردید. توزیع مکانی فعالیت‌های تفرجی ‏در منطقه نشان داد که با توجه به ماهیت خشکی و ساحلی-دریایی بودن فعالیت‌ها و همچنین شرایط توپوگرافی و اقلیمی ‏منطقه، ‏اکثر این فعالیت‌ها در نواحی ...  بیشتر

مدیریت گردشگری
تاثیر مدل پذیرش فناوری گشت ‏های مجازی بر تمایل به بازدید حضوری از جاذبه ‏ها و مقاصد گردشگری مبتنی بر آشنایی با مقصد

پیام پرتوی نیا؛ نیلوفر عباس پور

دوره 18، شماره 61 ، فروردین 1402، ، صفحه 111-138

https://doi.org/10.22054/tms.2023.73014.2814

چکیده
  توسعه فن‏آوری سبب تحولی در حوزه گردشگری شده است و استفاده از گشت‎‏های مجازی در حال پیشرفت است. بنابراین دانستن میزان پذیرش این فن‏آوری جهت آشنایی با مقصد و تمایل به بازدید ضروری است. هدف پژوهش بررسی تمایل گردشگران به بازدید حضوری از مکان‏ها با توجه به نظریه پذیرش فناوری و آشنایی با مقصد است. جامعه آماری افرادی هستند که حداقل ...  بیشتر

مدیریت گردشگری
مدل بازاریابی داده محور در گردشگری هوشمند؛ رویکرد فراترکیب

سلیمه السادات خسروی؛ نادر نادری

دوره 18، شماره 61 ، فروردین 1402، ، صفحه 169-206

https://doi.org/10.22054/tms.2023.73136.2823

چکیده
  در عصر دگرگونی دیجیتال، کلان داده در تغییر سفرهای جهانی و ایجاد چالش‌ها و فرصت‌ها برای شرکت‌های تاسیس شده در صنعت گردشگری، نقش حیاتی ایفا کرده است. این مطالعه به دنبال پرکردن شکاف دانش پیوند روابط بین کلان داده و استراتژی بازاریابی در زمینه‌های مختلف پژوهشی در ادبیات گردشگری و مهمان‌نوازی(هتلداری) است. در این پژوهش به منظور تبیین ...  بیشتر

مدیریت گردشگری
واقعیت مجازی در گردشگری: تصمیم به سفر بر اساس نظریه انگیزش بیرونی و درونی

زهرا رزمی؛ سمانه احمدی

دوره 18، شماره 61 ، فروردین 1402، ، صفحه 207-237

https://doi.org/10.22054/tms.2023.72998.2813

چکیده
  هدف پژوهش سنجش تاثیر متغییرهای موثر بر تغییر نگرش در تصمیم به سفر با استفاده از واقعیت مجازی است. این پژوهش یک پژوهش کمی، و از نظر هدف، کاربردی است، و از حیث نحوه گردآوری داده ها، توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش کاربران کانال گردشگری هستند که از طریق اینستاگرام به آنها دسترسی پیدا شد. بر طبق رابطه کوکران، ...  بیشتر

مدیریت گردشگری
فراترکیب رابطه بین اقتصاد چرخشی و اکوتوریسم کارآفرینانه

علی متولی؛ علی مبینی دهکردی؛ حسین صادقی

دوره 17، شماره 60 ، دی 1401، ، صفحه 145-175

https://doi.org/10.22054/tms.2023.68378.2728

چکیده
  نیاز به تغییر سیستم اقتصادی برای اطمینان از تجاوز نکردن آن از محدودیت های زیست محیطی، تلاش های زیادی را برای رسیدگی به مسائل پایداری ایجاد می کند. در این زمینه، مدل اقتصاد چرخشی در سطوح سیاسی، تجاری و دانشگاهی در حال گسترش است. از این رو، هدف اصلی از انجام پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل مطالعات پیشین انجام شده درزمینه اقتصاد چرخشی و ارتباط ...  بیشتر

مدیریت گردشگری
رابطه پرخاشگری مشتری و تمایل به ترک شغل کارکنان هتل‌ ها، نقش میانجیگری خستگی عاطفی و تعدیل‌کنندگی عدالت توزیعی و غرور سازمانی

وحید میرزایی؛ حامد عرفانیان

دوره 17، شماره 60 ، دی 1401، ، صفحه 177-207

https://doi.org/10.22054/tms.2023.70740.2773

چکیده
  این پژوهش باهدف بررسی نقش میانجی خستگی عاطفی و تعدیل‌کنندگی عدالت توزیعی و غرور سازمانی در رابطه بین پرخاشگری مشتری و تمایل به ترک شغل انجام شد. جامعه آماری پژوهش کارکنان هتل‌های پنج‌ستاره مشهد در سال 1400 بود. باتوجه‌به حجم جامعه، با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه‌گیری تصادفی ساده 110 نفر به‌عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. برای ...  بیشتر

مدیریت گردشگری
طراحی چارچوب سطح بندی معیارهای مدیریت عملکرد در صنعت هتل‌داری در زمان شیوع ویروس کرونا

فائزه السادات میرفخرالدینی

دوره 17، شماره 59 ، مهر 1401، ، صفحه 195-244

https://doi.org/10.22054/tms.2022.70416.2762

چکیده
  همه‌گیری ویروس کرونا، مدیریت هتل­ها را با چالش‌های عملکردی زیادی روبرو کرده است. در این شرایط آشکار شد که بسیاری از هتل­ها و مراکز اقامتی از سیستم‌های مدیریت عملکرد استفاده نمی‌کنند و در مقابل، سیستم‌های ارزیابی عملکردی دارند که معمولاً شامل ارزیابی و بررسی سالانه بوده که همسویی کمی بین عملکرد هتل و اهداف استراتژیک آن وجود ...  بیشتر

مدیریت گردشگری
واکاوی برندسازی و مدیریت برند گردشگری ایران در اسناد پایه و فرادستی ج. ا. ایران

مهدی کروبی؛ فاطمه یاوری گهر؛ سید مجتبی محمود زاده محمودزاده؛ نسیم محمدیان محمودجیق

دوره 16، شماره 56 ، دی 1400، ، صفحه 45-82

https://doi.org/10.22054/tms.2021.63380.2617

چکیده
  در سال‌های اخیر شاهد رواج استفاده‌ی برخی از مقصدهای گردشگری از برندها برای توصیف خود هستیم؛به‌طوری‌که،برندسازی ملی گردشگری/مقصد به یکی از مهم‌ترین کانون‌های توجه مطالعات بازاریابی گردشگری تبدیل شده است.ازسوی دیگر، توسعه‌ی گردشگری بیش از عوامل زمینه‌ای،در گرو سیاست‌گذاری است که به نوعی بر عزم دولت‌ها برای توسعه‌ی آن دلالت ...  بیشتر