مدیریت گردشگری
فائزه السادات میرفخرالدینی؛ میلاد ابراهیمی؛ فرزانه جندقی اردکانی
چکیده
با توجه به جایگاه بخش اقامتگاهها در صنعت گردشگری، توجه به عملکرد مالی هتل ها حائز اهمیت می باشد. در مطالعهی حاضر، پس از بررسی پیشینه تحقیق و نظرسنجی از متخصصان و خبرگان صنعت و دانشگاه، شاخص های مالی مرتبط با هتل های استان یزد شناسایی و داده ها با استفاده از ﻣﺎﺗﺮﻳﺲ اﻫﻤﻴﺖـﻋﻤﻠﻜﺮد، تحلیل و پیشنهادﻫﺎﻳﻲ ﺑﺮای ﺑﻬﺒﻮد وﺿﻌﻴﺖ ...
بیشتر
با توجه به جایگاه بخش اقامتگاهها در صنعت گردشگری، توجه به عملکرد مالی هتل ها حائز اهمیت می باشد. در مطالعهی حاضر، پس از بررسی پیشینه تحقیق و نظرسنجی از متخصصان و خبرگان صنعت و دانشگاه، شاخص های مالی مرتبط با هتل های استان یزد شناسایی و داده ها با استفاده از ﻣﺎﺗﺮﻳﺲ اﻫﻤﻴﺖـﻋﻤﻠﻜﺮد، تحلیل و پیشنهادﻫﺎﻳﻲ ﺑﺮای ﺑﻬﺒﻮد وﺿﻌﻴﺖ آنها اراﺋﻪ ﺷﺪه است. نتایج نشان می دهد که از معیارهای شناسایی شده هیچکدام در ناحیه بحرانی قرار ندارند. معیارهای از جمله ریسک ورشکستگی مالی، رشد اقتصادی در سطح کلان، نرخ اشتغال، درآمد مستقیم از محل درآمد اصلی هتل، بهروری نیرو انسانی هتل در کسب سود و ذخایر نقدی مانند پول نقد؛ باید مورد توجه قرار گیرد و تلاش مدیران هتل ها در جهت حفظ وضعیت آنها باید متمرکز شود.
مدیریت گردشگری
علیرضا اسدزاده؛ محمد صادق شریفی راد؛ محمد شاکر اردکانی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر رهبری اصیل بر روی کامیابی کارکنان در محیط کار در صنعت هتلداری، با توجه به نقش تعدیلگری سیاست سازمانی است. در این راستا، از روش کمی (همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری) بهره گرفته شد. جامعه آماری پژوهش، کارمندان هتلها بودند و پس از تعیین حجم نمونه توسط جی پاور و توزیع پرسشنامه، 349 داده از کارمندان هتلها ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر رهبری اصیل بر روی کامیابی کارکنان در محیط کار در صنعت هتلداری، با توجه به نقش تعدیلگری سیاست سازمانی است. در این راستا، از روش کمی (همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری) بهره گرفته شد. جامعه آماری پژوهش، کارمندان هتلها بودند و پس از تعیین حجم نمونه توسط جی پاور و توزیع پرسشنامه، 349 داده از کارمندان هتلها در شیراز جمعآوری شد. ابتدا پایایی و روایی مورد بررسی قرار گرفت و سپس فرضیهها با نرم افزار اس پی اس اس و ماژول پراسس آزمون شد. نتایج نشان داد که رابطه مثبت و معنادار بین رهبری اصیل و کامیابی در کار وجود دارد و همچنین، سیاست سازمانی به عنوان متغیر تعدیلگر نشان داد با افزایش میزان سیاست سازمانی در محل کار، اثرگذاری رهبری اصیل بر کامیابی در کار کارکنان افزایش مییابد.
مدیریت گردشگری
مرتضی بذرافشان؛ حمید ضرغام بروجنی؛ مهدی کروبی
چکیده
محیطی که سازمانهای مختلف در آن قرار دارند هر روز پیچیدهتر از گذشته میشود و سازمانها ناچار شدهاند برای ادامه حیات در این خود را با پیشرفتهای روزافزون دانش و فناوری انطباق دهند و به اقدامات و تغییرات اصولی و مبتنی بر اندیشه نوآوری، انعطافپذیری، پاسخگویی، تعریف خلاقانه مجدد از بازار و فرصتها و منابع جدیدی برای کسب مزیت ...
بیشتر
محیطی که سازمانهای مختلف در آن قرار دارند هر روز پیچیدهتر از گذشته میشود و سازمانها ناچار شدهاند برای ادامه حیات در این خود را با پیشرفتهای روزافزون دانش و فناوری انطباق دهند و به اقدامات و تغییرات اصولی و مبتنی بر اندیشه نوآوری، انعطافپذیری، پاسخگویی، تعریف خلاقانه مجدد از بازار و فرصتها و منابع جدیدی برای کسب مزیت رقابتی بپردازند. مدیریت این تغییرات نیازمند استفاده مؤثرتر از سرمایه مبتنی بر دانش سازمان است که میتواند با ایجاد یک سازمان یادگیرنده تحقق پیدا کند. این مقاله در تلاش است تا مدلی برای تبدیل هتلها به سازمان یادگیرنده ارائه دهد لذا با تدوین سوالات مصاحبه بر اساس ادبیات نظری و کسب نظر خبرگان با روش تحلیل مضمون، عوامل هتل یادگیرنده برای صنعت هتلداری ایران با معرفی 61 مفهوم پایه، 11 مفهوم سازماندهنده و 3 مفهوم فراگیر شامل پیشرانهای هتل یادگیرنده، عوامل هتل یادگیرنده و پیامدهای هتل یادگیرنده ارائه گردید.
مدیریت گردشگری
رحیم زارع
چکیده
از دیرباز تاکنون، گردشگری سلامت یکی از انواع جذاب و پرطرفدار گردشگری بوده است. علل و عوامل مختلفی در ایجاد و توسعه این نوع از گردشگری وجود دارند که نیازمند تحلیل و بررسی میباشند. تحقیق حاضر، با هدف تحلیل و ارزیابی مؤلفههای کلیدی در ایجاد گردشگری سلامت پایدار در شهر تهران انجام شده که از مدل پادین بهعنوان بستری در راستای نیل به ...
بیشتر
از دیرباز تاکنون، گردشگری سلامت یکی از انواع جذاب و پرطرفدار گردشگری بوده است. علل و عوامل مختلفی در ایجاد و توسعه این نوع از گردشگری وجود دارند که نیازمند تحلیل و بررسی میباشند. تحقیق حاضر، با هدف تحلیل و ارزیابی مؤلفههای کلیدی در ایجاد گردشگری سلامت پایدار در شهر تهران انجام شده که از مدل پادین بهعنوان بستری در راستای نیل به هدف استفاده کرده است. روش تحقیق، ترکیبی بوده که با استفاده از روش کیفی پنل خبرگان و روش کمی پیمایش به بررسی موضوع پرداخته است. ابزار گردآوری دادهها و اطلاعات در روش کیفی، مصاحبههای نیمه ساختاریافته و در مرحله کمی، پرسشنامه میباشند. تجزیهوتحلیل آماری دادههای تحقیق با استفاده از نرمافزارهای SPSS-26 و Smart-PLS3 انجام شدند. در مرحله کیفی، تعداد 15 خبره از رشتههای مرتبط در پنل، مشارکت داشتند و در مرحله کمی، با استفاده از نمونهگیری طبقهای تعداد 26 خبره به سؤالات پرسشنامه پاسخ دادند. مطابق با تحلیل و کدگذاری مصاحبههای نیمه ساختاریافته تعداد 71 مضمون پایه، 24 مضمون سازماندهنده و 6 مضمون فراگیر استخراج شدند و در مرحله کمی، ضمن تأیید تمامی مؤلفهها، مقادیر مؤلفه اقتصادی از سایر موارد بالاتر و بیشتر محاسبه گردید. مطابق با نتایج تحقیق، گردشگری سلامت میتواند از جمله جایگزینهای قابل اعتماد در زمینه های مختلف باشد. همچنین میتواند به مثابه عاملی در هدایت خطمشیها و سیاستهای مرتبط برای توسعه گردشگری پایدار در آینده باشد.
مدیریت گردشگری
امیرحسین جهاندیده؛ عزت الله اصغری زاده
چکیده
پژوهش حاضر با هدف دستیابی به مدل پایداری زنجیره تأمین صنعت گردشگری ایران با تأکید بر شرایط همهگیری ویروس کرونا انجام پذیرفته است. این پژوهش مبتنی بر روش کیفی و استراتژی نظریه دادهبنیاد بوده است. دادههای پژوهش از طریق مصاحبههای نیمه ساختاریافته با 19 نفر از خبرگان صنعت گردشگری جمعآوری شد. تجزیهوتحلیل دادهها در طی سه مرحله ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف دستیابی به مدل پایداری زنجیره تأمین صنعت گردشگری ایران با تأکید بر شرایط همهگیری ویروس کرونا انجام پذیرفته است. این پژوهش مبتنی بر روش کیفی و استراتژی نظریه دادهبنیاد بوده است. دادههای پژوهش از طریق مصاحبههای نیمه ساختاریافته با 19 نفر از خبرگان صنعت گردشگری جمعآوری شد. تجزیهوتحلیل دادهها در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد و به ظهور 438 کد باز، 127 مفهوم، 19 مقوله فرعی و 4 مقوله اصلی در 3 طبقه منجر گردید. نتایج نشان داد که محرکهای پایدارسازی زنجیره تأمین گردشگری و توانمندسازهای پایدارسازی زنجیره تأمین گردشگری بهعنوان شرایط علی موجب ضرورت یافتن پایدارسازی زنجیره تأمین گردشگری با تأکید بر بحران همهگیری گردیده است. در صورت انتخاب و بهکارگیری صحیح کنش ـ برهمکنشها که همان شیوههای پایدارسازی زنجیره تأمین گردشگری هستند، میتوان پایداری عملکرد زنجیره تأمین گردشگری را بهعنوان پیامد انتظار داشت
مدیریت گردشگری
نرگس لاریجانی؛ مرتضی شفیعی؛ سید اسماعیل نجفی
چکیده
هدف از مطالعه حاضر، شناسایی استراتژیهای فرهنگی مراکز بومگردی استان مازندران با رویکردی بر تحلیل مضمون است. این مطالعه بر اساس هدف، کاربردی است. رویکرد پژوهش، کیفی و جامعه آماری شامل 137 روایت مربوط به استراتژیهای فرهنگی مراکز بومگردی استان مازندران در رسانههای اجتماعی آنلاین است. به کمک اشباع نظری و نمونهگیری ...
بیشتر
هدف از مطالعه حاضر، شناسایی استراتژیهای فرهنگی مراکز بومگردی استان مازندران با رویکردی بر تحلیل مضمون است. این مطالعه بر اساس هدف، کاربردی است. رویکرد پژوهش، کیفی و جامعه آماری شامل 137 روایت مربوط به استراتژیهای فرهنگی مراکز بومگردی استان مازندران در رسانههای اجتماعی آنلاین است. به کمک اشباع نظری و نمونهگیری قضاوتی 113 روایت، مورد بررسی قرار گرفتند. روایتها با جستوجو در وبسایتهای بومگردی و با روش سه مرحلهای باز، محوری و انتخابی بهصورت دستی کدگذاری شدند و سپس براساس روش SWOT، نقاط مختلف تلفیق شدند و در قالب شبکه مضامین نشان داده شدند. نتایج حاکی از شناسایی 10 مضمون سازماندهنده و 75 مضمون پایه در خصوص استراتژیهای فرهنگی مراکز بومگردی استان مازندران بهعنوان مضمون فراگیر است. همچنین، نتایج نشان میدهد که استراتژیهای فرهنگی مراکز بومگردی استان مازندران شامل استراتژی فرهنگ یادگیری، استراتژی فرهنگ یادگیری الکترونیکی، استراتژی فرهنگ بهکارگیری تکنولوژی، استراتژی فرهنگ گردشگری خلاق، استراتژی فرهنگ گردشگری غذا، استراتژی فرهنگ سبز، استراتژی فرهنگی اجتماعی، استراتژی فرهنگی هنری، استراتژی فرهنگی اقتصادی، استراتژی بازاریابی فرهنگی است.
مدیریت گردشگری
ایوب پژوهان؛ شهین بهور؛ حجت اله ملکی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی و تبیین الگوی توسعه گردشگری خلاق روستایی در روستاهای هدف گردشگری استان کرمانشاه انجام شده است. پژوهش از نوع کیفی و مبتنی بر نظریهپردازی دادهبنیاد است. جامعه مورد مطالعه را دهیاران روستاهای هدف گردشگری، مدیران خانههای بومگردی، شوراهای روستاها، خبرگان بومی، اساتید دانشگاه در رشته گردشگری و مطلعان کلیدی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف طراحی و تبیین الگوی توسعه گردشگری خلاق روستایی در روستاهای هدف گردشگری استان کرمانشاه انجام شده است. پژوهش از نوع کیفی و مبتنی بر نظریهپردازی دادهبنیاد است. جامعه مورد مطالعه را دهیاران روستاهای هدف گردشگری، مدیران خانههای بومگردی، شوراهای روستاها، خبرگان بومی، اساتید دانشگاه در رشته گردشگری و مطلعان کلیدی تشکیل دادند. نمونهگیری به روش هدفمند و گلوله برفی انجام شده است. بر این اساس، تعداد 23 مصاحبه با مشارکتکنندگان در پژوهش انجام شد و اشباع نظری در مصاحبه 19 حاصل گردید. دادهها با استفاده از مصاحبه عمیق نیمهساختارمند گردآوری و با استفاده از راهبرد اشتراوس و کوربین تحلیل شدند. بهمنظور سنجش روایی و رعایت ویژگیهای کیفی پژوهش، اعتباربخشی دادهها حین انجام مصاحبهها از معیارهای چهارگانه لینکُلن و گوبا (قابلیت اعتبار، قابلیت انتقالپذیری و تناسب، قابلیت اطمینان و ثبات و قابلیت تصدیق) استفاده شد. پایایی پژوهش با استفاده از فرمول پایایی هولستی (82 درصد) محاسبه گردید. نتایج تحلیل محتوای استقرایی، طی سه رویه کدگذاری باز، محوری و انتخابی به شناسایی تعداد 120 کد اولیه، 32 کد محوری و 6 عامل منتج شد. در نهایت، الگوی گردشگری خلاق روستایی طراحی و ارائه گردید که در آن «گردشگری خلاق روستایی» بهعنوان پدیدهمحوری متأثر از عوامل علی پژوهش انتخاب شد. عوامل زمینهای و مداخلهگر بههمراه پدیدهمحوری راهبردهای توسعه گردشگری خلاق روستایی را شکل دادند و پیامدهایی همچون افزایش سرمایهگذاریهای بخش خصوصی، سوق دادن درآمد از مناطق شهری به روستا، جلوگیری از مهاجرت به شهرها، افزایش نرخ اشتغال، بازگشت به روستا و توسعه فرهنگی و حس همکاری در منطقه شناسایی شدند.
مدیریت گردشگری
ایوب پژوهان؛ مسلم فلاحی
چکیده
گردشگری مذهبی بهعنوان شاخهای از گردشگری فرهنگی، میتواند محرک توسعه بهویژه در مناطق روستایی باشد. از اینرو، پژوهش حاضر، باهدف مفهومپردازی الگوی توسعه گردشگری مذهبی با تأکید بر بُقاع متبرکه استان کرمانشاه انجام شد. رویکرد پژوهش، کیفی و از نوع نظریه دادهبنیاد بود. جامعه موردمطالعه پژوهش را کارشناسان و خبرگان حوزه گردشگری ...
بیشتر
گردشگری مذهبی بهعنوان شاخهای از گردشگری فرهنگی، میتواند محرک توسعه بهویژه در مناطق روستایی باشد. از اینرو، پژوهش حاضر، باهدف مفهومپردازی الگوی توسعه گردشگری مذهبی با تأکید بر بُقاع متبرکه استان کرمانشاه انجام شد. رویکرد پژوهش، کیفی و از نوع نظریه دادهبنیاد بود. جامعه موردمطالعه پژوهش را کارشناسان و خبرگان حوزه گردشگری مذهبی تشکیل داد. بر این اساس بااستفاده از روش نمونهگیری هدفمند، 16 مصاحبه نیمهساختاریافته و عمیق با مطّلعان کلیدی صورت پذیرفت. نتایج تحلیل محتوای دادهها، طی سه رویه کُدگذاری باز، محوری و انتخابی، به شناسایی 71 مفهوم، 14 مقوله فرعی و درنهایت 6 مقوله اصلی منتج شد. درنهایت مدل پارادایمی توسعه گردشگری مذهبی ارائه شد که در آن توسعه گردشگری مذهبی بهعنوان پدیده محوری متأثر از شرایط علّی پژوهش انتخاب شد. شرایط زمینهای و مداخلهگر بههمراه پدیده محوری، راهبردهای توسعه گردشگری مذهبی را تشکیل دادند و پیامدهایی همچون توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی احصاء گردید.
مدیریت گردشگری
مرتضی احمدی؛ محمود ضیائی؛ رضا واعظی؛ غلامرضا کاظمیان
چکیده
این پژوهش با هدف شناسایی عقلانیت حاکم بر سند چشم انداز گردشگری ایران صورت گرفته است. برنامه ریزی گردشگری به دلیل تحولات حوزه پارادایم های فلسفی و جامعه شناختی در دهه های اخیر، تغییرات قابل توجهی را تجربه نموده است. پژوهش حاضر مبتنی بر معرفت شناسی تفسیری می باشد و به لحاظ روش شناسی در زمره پژوهش های کیفی قرار می گیرد. برای گردآوری و تحلیل ...
بیشتر
این پژوهش با هدف شناسایی عقلانیت حاکم بر سند چشم انداز گردشگری ایران صورت گرفته است. برنامه ریزی گردشگری به دلیل تحولات حوزه پارادایم های فلسفی و جامعه شناختی در دهه های اخیر، تغییرات قابل توجهی را تجربه نموده است. پژوهش حاضر مبتنی بر معرفت شناسی تفسیری می باشد و به لحاظ روش شناسی در زمره پژوهش های کیفی قرار می گیرد. برای گردآوری و تحلیل داده های تحقیق از مطالعات آرشیوی و روش تحلیل مضمون با هدف اکتشافی استفاده شد. بر اساس یافته های تحقیق، عقلانیت ابزاری با 48 مضمون از میان 71 مضمون شناسایی شده و نظریه متناظر با آن یعنی برنامه ریزی خردگرا بر سند چشم انداز گردشگری حاکم بوده است. همچنین شاهد سهم ناچیز مضامین سایر انواع عقلانیت در میان مضامین احصاء شده می باشیم. با مقایسه سهم هر یک از انواع عقلانیت آشکار گردید که عقلانیت هماهنگ ساز در سند یاد شده مغفول مانده است.
مدیریت گردشگری
محسن فرهادی نژاد؛ عطیه صابری؛ محمد ابراهیم باقرنژاد حمزه کلائی
چکیده
امرزه صنایع تولیدی و خدماتی در تلاش هستند تا در حوزه فعالیت خود جهتگیری سبز را در دستور کار داشته باشند. با این حال مفهوم سبزشویی نقطه مقابل جهت گیری سبز بوده و پژوهش پیش رو در نظر دارد تا مؤلفههای تشکیل دهنده این مفهوم را در صنعت هتلداری مورد بررسی قرار داده و راهکارهای مقابله با آن ارائه شود.تحقیق پیش رو رویکرد توسعه ای دارد و از ...
بیشتر
امرزه صنایع تولیدی و خدماتی در تلاش هستند تا در حوزه فعالیت خود جهتگیری سبز را در دستور کار داشته باشند. با این حال مفهوم سبزشویی نقطه مقابل جهت گیری سبز بوده و پژوهش پیش رو در نظر دارد تا مؤلفههای تشکیل دهنده این مفهوم را در صنعت هتلداری مورد بررسی قرار داده و راهکارهای مقابله با آن ارائه شود.تحقیق پیش رو رویکرد توسعه ای دارد و از تحلیل تم به منظور تحلیل داده ها استفاده شده است. خبرگان این پژوهش را تعداد 15 نفر از متخصصین امور هتلداری و بهداشت و سلامت تشکیل می دهند که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. همچنین ابزار گردآوری دادهها نیز مصاحبه نیمهساختار یافته است. تحلیل داده ها نشان می دهد که سبزشویی در صنعت هتلداری شامل سبزشویی محیطی، سبزشویی اجتماعی، سبزشویی واژگانی، سبزشویی قانونی و سبزشویی غذایی است که باید ابزارهای دیجیتال و فرهنگ سازی عمومی با آن مقابله کرد.
مدیریت گردشگری
پروانه سبحانی؛ افشین دانه کار
چکیده
در مطالعه حاضر به شناسایی فعالیتهای تفرجی در منطقه حفاظت شده حرا پرداخته شد، و سپس به بررسی این فعالیتها مطابق فهرستی از شاخصهای مکانی اقدام گردید. توزیع مکانی فعالیتهای تفرجی در منطقه نشان داد که با توجه به ماهیت خشکی و ساحلی-دریایی بودن فعالیتها و همچنین شرایط توپوگرافی و اقلیمی منطقه، اکثر این فعالیتها در نواحی ...
بیشتر
در مطالعه حاضر به شناسایی فعالیتهای تفرجی در منطقه حفاظت شده حرا پرداخته شد، و سپس به بررسی این فعالیتها مطابق فهرستی از شاخصهای مکانی اقدام گردید. توزیع مکانی فعالیتهای تفرجی در منطقه نشان داد که با توجه به ماهیت خشکی و ساحلی-دریایی بودن فعالیتها و همچنین شرایط توپوگرافی و اقلیمی منطقه، اکثر این فعالیتها در نواحی دریاکنار و آبهای کرانهای قابل اجرا است. مطابق نتایج، 12 فعالیت تفرجی از بین 43 فعالیت شناسایی شده، توسط گردشگران مورد انتخاب قرار گرفت که در بین این فعالیتها بیشترین امتیاز به "بازدید از جنگل با بالن"، و در مقابل کمترین امتیاز به "حمام آفتاب در کرانه" اختصاص یافته است. همچنین از بین 14 شاخص مکانی، "شدت بارش" و "زمان مناسب برای گردشگری" در اکثر فعالیتهای تفرجی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است، در حالی که سایر شاخصها از جمله "حداکثر ارتفاع از سطح دریا" بر تعداد محدودی از فعالیتها اثرگذار میباشند.
مدیریت گردشگری
پیام پرتوی نیا؛ نیلوفر عباس پور
چکیده
توسعه فنآوری سبب تحولی در حوزه گردشگری شده است و استفاده از گشتهای مجازی در حال پیشرفت است. بنابراین دانستن میزان پذیرش این فنآوری جهت آشنایی با مقصد و تمایل به بازدید ضروری است. هدف پژوهش بررسی تمایل گردشگران به بازدید حضوری از مکانها با توجه به نظریه پذیرش فناوری و آشنایی با مقصد است. جامعه آماری افرادی هستند که حداقل ...
بیشتر
توسعه فنآوری سبب تحولی در حوزه گردشگری شده است و استفاده از گشتهای مجازی در حال پیشرفت است. بنابراین دانستن میزان پذیرش این فنآوری جهت آشنایی با مقصد و تمایل به بازدید ضروری است. هدف پژوهش بررسی تمایل گردشگران به بازدید حضوری از مکانها با توجه به نظریه پذیرش فناوری و آشنایی با مقصد است. جامعه آماری افرادی هستند که حداقل یک بار از تورهای مجازی استفاده نموده اند. 204 پرسشنامه تکمیل شد. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از حیث ماهیت و روش گردآوری توصیفی – پیمایشی است. برای تحلیل داده ها از آزمون معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که تاثیر مدل پذیرش فنآوری (سهولت، لذت و سودمندی ادراکی) برآشنایی با مقاصد گردشگری کاربران گشتهای مجازی تاثیر مثبت دارد هرچند تاثیر سودمندی ادراکی ناچیز است. همچنین آشنایی با مقاصد گردشگری سبب تاثیر مثبت و معنادار بر تمایل به بازدید از آنها میگردد.
مدیریت گردشگری
سلیمه السادات خسروی؛ نادر نادری
چکیده
در عصر دگرگونی دیجیتال، کلان داده در تغییر سفرهای جهانی و ایجاد چالشها و فرصتها برای شرکتهای تاسیس شده در صنعت گردشگری، نقش حیاتی ایفا کرده است. این مطالعه به دنبال پرکردن شکاف دانش پیوند روابط بین کلان داده و استراتژی بازاریابی در زمینههای مختلف پژوهشی در ادبیات گردشگری و مهماننوازی(هتلداری) است. در این پژوهش به منظور تبیین ...
بیشتر
در عصر دگرگونی دیجیتال، کلان داده در تغییر سفرهای جهانی و ایجاد چالشها و فرصتها برای شرکتهای تاسیس شده در صنعت گردشگری، نقش حیاتی ایفا کرده است. این مطالعه به دنبال پرکردن شکاف دانش پیوند روابط بین کلان داده و استراتژی بازاریابی در زمینههای مختلف پژوهشی در ادبیات گردشگری و مهماننوازی(هتلداری) است. در این پژوهش به منظور تبیین مدلی جامع و با استفاده از رویکرد فراترکیب 47 مقاله با بهره گیری از متدلوژی کسپ بررسی و پیامدها، چالشها، پیشایندها(پیشنیازها) و ابعاد بازاریابی داده محور در صنعت گردشگری شناسایی و اولویت بندی شدند. پس از تجزیه و تحلیل مقالات، پیامدهای کاربرد کلان داده، در 7 مقوله اصلی(7p) شامل: 1-فرایند2-مردم/مشتری3-محصول/خدمت4-شواهد فیزیکی5-ترفیع/پیشبرد6-توزیع/مکان7-قیمت طبقه بندی و اولویت بندی شدند. همچنین چالشها، در 4 مقوله و پیشایندها و ابعاد هر کدام در 3 مقوله شناسایی و اولویت بندی شدند و در نهایت بر اساس جداول فراترکیب مدلی استخراج شد.
مدیریت گردشگری
زهرا رزمی؛ سمانه احمدی
چکیده
هدف پژوهش سنجش تاثیر متغییرهای موثر بر تغییر نگرش در تصمیم به سفر با استفاده از واقعیت مجازی است. این پژوهش یک پژوهش کمی، و از نظر هدف، کاربردی است، و از حیث نحوه گردآوری داده ها، توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش کاربران کانال گردشگری هستند که از طریق اینستاگرام به آنها دسترسی پیدا شد. بر طبق رابطه کوکران، ...
بیشتر
هدف پژوهش سنجش تاثیر متغییرهای موثر بر تغییر نگرش در تصمیم به سفر با استفاده از واقعیت مجازی است. این پژوهش یک پژوهش کمی، و از نظر هدف، کاربردی است، و از حیث نحوه گردآوری داده ها، توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش کاربران کانال گردشگری هستند که از طریق اینستاگرام به آنها دسترسی پیدا شد. بر طبق رابطه کوکران، حجم نمونه، ۲۷۰ نفر بدست آمد، که با توزیع پرسشنامه به صورت آنلاین در جامعه آماری، به پرسش ها پاسخ داده اند. نخست دادههای گردآوری شده تحلیل و در مرحله بعدی با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتب فازی متغیرها رتبه بندی گردید. یافتههای پژوهش نمایانگر آن است که معیارهای انعطاف-پذیری، مفید بودن، لذت درک شده ارتباط مثبت و معناداری با تغییر نگرش دارد.
مدیریت گردشگری
علی متولی؛ علی مبینی دهکردی؛ حسین صادقی
چکیده
نیاز به تغییر سیستم اقتصادی برای اطمینان از تجاوز نکردن آن از محدودیت های زیست محیطی، تلاش های زیادی را برای رسیدگی به مسائل پایداری ایجاد می کند. در این زمینه، مدل اقتصاد چرخشی در سطوح سیاسی، تجاری و دانشگاهی در حال گسترش است. از این رو، هدف اصلی از انجام پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل مطالعات پیشین انجام شده درزمینه اقتصاد چرخشی و ارتباط ...
بیشتر
نیاز به تغییر سیستم اقتصادی برای اطمینان از تجاوز نکردن آن از محدودیت های زیست محیطی، تلاش های زیادی را برای رسیدگی به مسائل پایداری ایجاد می کند. در این زمینه، مدل اقتصاد چرخشی در سطوح سیاسی، تجاری و دانشگاهی در حال گسترش است. از این رو، هدف اصلی از انجام پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل مطالعات پیشین انجام شده درزمینه اقتصاد چرخشی و ارتباط آن با صنعت گردشگری است، در همین راستا؛ 152 مقاله از پایگاه معتبر گوگل اسکالر شناسایی و پس از اعمال فیلترهای مختلف، 14 مقاله که ازنظر عنوان، چکیده، روششناسی و متن اصلی بیشترین ارتباط را با پدیده داشتند برگزیده و با استفاده از رویکرد فراترکیب مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. تعداد 62 کدباز و در سطح بالاتر 7 کد محوری احصاء شد. طبقههای مستخرج در سه مرحله پیشاگردش(توانمندسازی و ارزش آفرینی)، حین گردش(فن گرایی و زیست محوری) و پساگردش(بازیافت محوری و تداوم بخشی) ارائه شدند.
مدیریت گردشگری
وحید میرزایی؛ حامد عرفانیان
چکیده
این پژوهش باهدف بررسی نقش میانجی خستگی عاطفی و تعدیلکنندگی عدالت توزیعی و غرور سازمانی در رابطه بین پرخاشگری مشتری و تمایل به ترک شغل انجام شد. جامعه آماری پژوهش کارکنان هتلهای پنجستاره مشهد در سال 1400 بود. باتوجهبه حجم جامعه، با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی ساده 110 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. برای ...
بیشتر
این پژوهش باهدف بررسی نقش میانجی خستگی عاطفی و تعدیلکنندگی عدالت توزیعی و غرور سازمانی در رابطه بین پرخاشگری مشتری و تمایل به ترک شغل انجام شد. جامعه آماری پژوهش کارکنان هتلهای پنجستاره مشهد در سال 1400 بود. باتوجهبه حجم جامعه، با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی ساده 110 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه پرخاشگری مشتری بارون و نیمون (1996)، غرور سازمانی گودرزی و همکاران (2011)، خستگی عاطفی، تمایل به ترک شغل و رضایت شغلی پودار و مادوپالی (2012)، و عدالت توزیعی تانک و بلد وین (1996)، استفاده شد. نتایج نشان دادبین پرخاشگری مشتری و تمایل به ترک شغل رابطه معناداری وجود دارد، از سویی نتایج نشان داد خستگی عاطفی رابطه بین پرخاشگری مشتری و رضایت شغلی را میانجیگری مینماید .
مدیریت گردشگری
فائزه السادات میرفخرالدینی
چکیده
همهگیری ویروس کرونا، مدیریت هتلها را با چالشهای عملکردی زیادی روبرو کرده است. در این شرایط آشکار شد که بسیاری از هتلها و مراکز اقامتی از سیستمهای مدیریت عملکرد استفاده نمیکنند و در مقابل، سیستمهای ارزیابی عملکردی دارند که معمولاً شامل ارزیابی و بررسی سالانه بوده که همسویی کمی بین عملکرد هتل و اهداف استراتژیک آن وجود ...
بیشتر
همهگیری ویروس کرونا، مدیریت هتلها را با چالشهای عملکردی زیادی روبرو کرده است. در این شرایط آشکار شد که بسیاری از هتلها و مراکز اقامتی از سیستمهای مدیریت عملکرد استفاده نمیکنند و در مقابل، سیستمهای ارزیابی عملکردی دارند که معمولاً شامل ارزیابی و بررسی سالانه بوده که همسویی کمی بین عملکرد هتل و اهداف استراتژیک آن وجود دارد و فقط بر عملکرد گذشته هتل تمرکز میکند؛ بنابراین، ضرورت وجود شناسایی معیارهای مناسب برای مدیریت عملکرد نه ارزیابی آن، در هتلها احساس میشود. بدین منظور در این مقاله معیارهایی جهت طراحی چارچوب سطحبندی مدیریت عملکرد در هتلها با روش فراترکیب، شناسایی و با استفاده از رویکرد مدلسازی ساختاری-تفسیری طبق نظر خبرگان سطحبندی شدند. در مقاله حاضر 14 معیار شناسایی شده است که به بهبود مدیریت عملکرد هتلهای موردمطالعه در شرایط بحرانی شیوع کرونا کمک خواهند کرد و با اهداف مهم اداری، استراتژیک و ارتباطات، توسعه و نگهداری هتلها، منطبقاند؛ بنابراین میتوانند در چارهجویی برای حل چالشهای مدیریت عملکرد، مفید باشند. در چارچوب ارائهشده معیارهای «سیاستهای دولت و مهارتهای رهبری» تأثیرگذارترین و «وفاداری مشتریان و کاهش هزینههای هتل» جزء تأثیرپذیرترین معیارها بودهاند.
مدیریت گردشگری
مهدی کروبی؛ فاطمه یاوری گهر؛ سید مجتبی محمود زاده محمودزاده؛ نسیم محمدیان محمودجیق
چکیده
در سالهای اخیر شاهد رواج استفادهی برخی از مقصدهای گردشگری از برندها برای توصیف خود هستیم؛بهطوریکه،برندسازی ملی گردشگری/مقصد به یکی از مهمترین کانونهای توجه مطالعات بازاریابی گردشگری تبدیل شده است.ازسوی دیگر، توسعهی گردشگری بیش از عوامل زمینهای،در گرو سیاستگذاری است که به نوعی بر عزم دولتها برای توسعهی آن دلالت ...
بیشتر
در سالهای اخیر شاهد رواج استفادهی برخی از مقصدهای گردشگری از برندها برای توصیف خود هستیم؛بهطوریکه،برندسازی ملی گردشگری/مقصد به یکی از مهمترین کانونهای توجه مطالعات بازاریابی گردشگری تبدیل شده است.ازسوی دیگر، توسعهی گردشگری بیش از عوامل زمینهای،در گرو سیاستگذاری است که به نوعی بر عزم دولتها برای توسعهی آن دلالت دارد و در اسناد،قوانین و نظارت بر اجرای صحیح آنها منعکس میشود.پژوهش حاضر بهمنظور واکاوی رویکرد برندسازی در سیاستهای کلان گردشگری ایران طراحی شده است.این پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی و از لحاظ ماهیت دادهها کیفی است.پس از بررسی پیشینهی پژوهش،با استفاده از تحلیل مضمون به استخراج سیاستهای ناظر بر برندسازی ملی گردشگری در متن اسناد فرادستی و پایهی گردشگری پرداخته شد؛ 229کد اولیه،در قالب63 مضمون سازماندهنده،21 مضمون پایه و4مضمون فراگیر باعنوان(1)برندسازی ملی گردشگری،(2)عناصر،(3)آثار و(4)عوامل اثرگذارآن دستهبندی شدند.در پایان،شبکهی مضامین ترسیم شد.طبق یافتهها،نه تنها شاخصهای تخصصی برندسازی ملی گردشگری،بلکه شاخصهای بنیادین سیاستگذاری نیز در اسناد مورد بررسی نادیده گرفته شده است.