نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مهندسی صنایع، دانشکد فنی و مهندسی، مجتمع آموزش عالی بم

2 کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی – گردشگری، موسسه آموزش عالی امام جواد (ع)، یزد، ایران

3 استادیار گروه گردشگری و هتلداری مجتمع آموزش عالی بم، بم، ایران

4 استادیار،گروه مدیریت، مؤسسه آموزش عالی امام جواد(ع)، یزد، ایران،

چکیده

هدف از انجام این پژوهش طراحی مدلی برای ایجاد نگرش کارافرینانه در دانشجویان گردشگری دانشگاه‌های یزد است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش توصیفی- همبستگی بوده است. جامعه آماری این پژوهش در دو گروه شامل خبرگان گردشگری و دانشجویان گردشگری دانشگاه‌های استان یزد می‌باشند. با استفاده از رویکرد مدل‌سازی ساختاری تفسیری با مشارکت تعداد 14 نفر از خبرگان گردشگری، پرسشنامه مقایسات زوجی میان عوامل شناسایی شده تکمیل گردید. سپس از رویکرد مدل‌سازی معادلات ساختاری و نرم افزار Smart PLS کمک گرفته شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که فرصت بازار بر محیط کسب و کار مساعد تأثیر مثبت دارد. همچنین محیط کسب و کار مساعد بر حمایت دولتی، توانایی سازماندهی و و مدیریت و فرهنگ کارآفرینی تأثیر مثبت و معناداری دارد. و در نهایت عوامل تجربه و دانش، روحیه کارآفرینی و همکاری و شبکه‌سازی بر قدرت خلاقیت و نوآوری تاثیرگذار بودند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The model of creating an entrepreneurial attitude of tourism students (case study: tourism students of universities in Yazd province)

نویسندگان [English]

  • Ali Saffari Darberazi 1
  • reza derakhshan 2
  • Morteza Bazrafshan 3
  • Ahmad Hajimoradi, 4

1 Assistant Professor, Department of Industrial Engineering, Bam Higher Education Complex, Bam, Iran

2 Master of Entrepreneurship Management – Tourism, Imam Javad Higher Education Institute, Yazd, Yazd, Iran.

3 Assistant Professor, Department of Tourism and Hospitality, Bam Higher Education Complex, Bam, Iran

4 assistant professor, Department of Management, Imam Javad University College,yazd,Iran

چکیده [English]

The purpose of this research is to design a model for creating entrepreneurial attitudes among tourism students at universities in Yazd . The statistical population of this research includes two groups: tourism experts and tourism students from universities in Yazd province. To collect data, a questionnaire was used. Using the Interpretive Structural Modeling approach with the participation of 14 tourism experts, a pairwise comparison questionnaire was completed among the identified factors. Then, to fit the obtained model, the Structural Equation Modeling approach and Smart PLS software were used, The results of research showed that market opportunity has a positive and significant effect on a favorable business environment. Additionally, a favorable business environment has a positive and significant impact on government support, organizational and management ability, and entrepreneurial culture. Finally, factors such as experience and knowledge, entrepreneurial spirit, and collaboration and networking were influential on the power of creativity and innovation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurship
  • Tourism
  • Interpretive Structural Modeling
  • Structural Equation Modeling