نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 - استادیار گروه مدیریت گردشگری و هتلداری، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - دانشیارگروه گردشگری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، تهران، ایران.
چکیده
این پژوهش به بررسی نقش شخصیسازی و سفارشیسازی در تحول صنعت هتلداری ایران و دیدگاه مدیران این صنعت درباره اجرای این راهبردها میپردازد. در فضای رقابتی کنونی، این استراتژیها میتوانند تجربه مشتری را بهبود بخشیده، رضایت و وفاداری را افزایش دهند و مزیت رقابتی ایجاد کنند. بااینحال، اجرای آنها با چالشهایی مانند کمبود زیرساختهای فناوری، ضعف مهارت کارکنان، مقاومت در برابر تغییر و محدودیتهای مالی مواجه است.
این پژوهش با رویکرد دادهبنیاد سازهگرا انجام شده و دادهها از طریق مصاحبه با ۱۷ مدیر و کارشناس هتلداری ایران جمعآوری شده است. تحلیل دادهها با نرمافزار MAXQDA و طی سه مرحله کدگذاری انجام شد.
یافتهها نشان میدهد که شخصیسازی و سفارشیسازی هنوز در هتلهای ایران نهادینه نشده است. این پژوهش با ارائه یک مدل دادهبنیان، چارچوبی برای تحلیل این مفهوم در سطح بومی ارائه کرده و میتواند به مدیران در بهبود رقابتپذیری کمک کند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The role of personalization and customization in the revolution of the Iranian hotel industry based on managers' perspectives; Grounded theory model
نویسندگان [English]
- Mohanna Nikbin 1
- bahar beishami 2
1 - Assistant Professor, Department of Tourism and Hospitality Management, West Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 - Associate professor Tourism group of RICHT, Tehran, Iran.
چکیده [English]
This study examines the role of personalization and customization in the transformation of Iran’s hospitality industry and analyzes managers’ perspectives on their implementation. In today’s competitive market, these strategies can enhance customer experience, increase satisfaction and loyalty, and create a sustainable competitive advantage. However, their implementation faces challenges such as insufficient technological infrastructure, limited employee skills, resistance to change, and financial constraints.
Using a constructivist grounded theory approach, data were collected through interviews with 17 hotel industry managers and experts in Iran. Data analysis was conducted using MAXQDA software through three stages of coding.
Findings indicate that personalization and customization have not been fully institutionalized in Iranian hotels. This study presents a data-driven model that provides a framework for analyzing personalization within the local context and offers practical insights for managers to enhance competitiveness and improve customer experience.
کلیدواژهها [English]
- customization
- personalization
- hospitality services
- hotel managers
- grounded theory