جامعه شناسی گردشگری
سلمان عیوضی نژاد
چکیده
اقامتگاههای بومگردی، بهعنوان نمایندگانی از ارزشها و زیباییهای فرهنگی و طبیعتی هر منطقه، نقش بسیار مهمی در توسعه صنعت گردشگری دارند. این اقامتگاهها نهتنها به مسافران فرصتی برای استراحت و آرامش ارائه میدهند، بلکه مبنایی برای آشنایی با فرهنگ و سنتهای محلی را نیز فراهم میکنند. ازاینرو با توجه با ظرفیت های فوق العاده ...
بیشتر
اقامتگاههای بومگردی، بهعنوان نمایندگانی از ارزشها و زیباییهای فرهنگی و طبیعتی هر منطقه، نقش بسیار مهمی در توسعه صنعت گردشگری دارند. این اقامتگاهها نهتنها به مسافران فرصتی برای استراحت و آرامش ارائه میدهند، بلکه مبنایی برای آشنایی با فرهنگ و سنتهای محلی را نیز فراهم میکنند. ازاینرو با توجه با ظرفیت های فوق العاده اقامتگاههای بومگردی در ایران و بهصورت خاص استان گیلان، نرخ شکست اینگونه از کسبوکار بسیار بالا بوده که در این پژوهش بهدنبال تبیین تابآوری اقامتگاههای بومگردی است. جامعه پژوهش صاحبان اصلی اقامتگاههای بومگردی در استان گیلان بودند که تعداد 12 نفر از صاحبان اقامتگاههای بومگردی از طریق روش نمونهگیری غیراحتمالی و مبتنی بر روش گلولهبرفی انتخاب شدند. پژوهش حاضر از منظر روش کیفی و مبتنی بر رویکرد دادهبنیاد بوده است . پس از تأیید اعتبار پژوهش، نتایج حاضر نشان داد که مبانی اصلی تابآوری در بومگردیها در 7 بُعد فردی، سرمایهای، ارتباطی، یادگیری، استراتژیک، محیطی و فرهنگی تعریف شده است که عواملی علی شکلدهنده این پدیده از دو بستر ناشی از صاحبان کسبوکار و ناشی از خود پدیده تعریف گردید که پس از تعریف عوامل زمینهای و تعدیلگر راهبردهای اصلی این پدیده در 6 قالب محصول، فرآیند، تبلیغات، افراد، مکان و جایگاهیابی ارائه شد. از نتایج پژوهش حاضر میتوان بهعنوان مبانی اساسی در جهت رشد و پایداری اقامتگاههای بومگردی در فضای کسبوکارهای ایران بهرهبرداری کرد که انتظار میرود متناسب با سطحبندی و اولویتبندی تابآوری برای هر یک از فعالان کسبوکار ارزش آفرین باشد.
مدیریت گردشگری
فائزه السادات میرفخرالدینی؛ فاطمه عزیزی
چکیده
در سالهای اخیر بیش از نیمی از کارکنان صنعت گردشگری را زنان تشکیل میدهند. از اینرو، توجه به مسائل مالی به جهت تأثیر آنها در عملکرد مالی حائز اهمیت بوده و میبایست در اولویت بررسی صاحبان مشاغل گردشگری قرار گیرد. در این راستا، هدف این مطالعه پاسخ به این سؤال است که شاخصهای مالی مؤثر بر عملکرد مالی زنان در صنعت گردشگری ایران، ...
بیشتر
در سالهای اخیر بیش از نیمی از کارکنان صنعت گردشگری را زنان تشکیل میدهند. از اینرو، توجه به مسائل مالی به جهت تأثیر آنها در عملکرد مالی حائز اهمیت بوده و میبایست در اولویت بررسی صاحبان مشاغل گردشگری قرار گیرد. در این راستا، هدف این مطالعه پاسخ به این سؤال است که شاخصهای مالی مؤثر بر عملکرد مالی زنان در صنعت گردشگری ایران، چه عواملی هستند؟ بدین منظور محققین با استفاده از روش تحقیق ترکیبی (کیفی-کمی) و از طریق بررسی کتابخانهای و ابزار پرسشنامه، مدل مفهومی تحقیق را از روابط بین شاخصها ترسیم نموده و بهمنظور برازش آن از نرمافزار اسمارتپیالاس3 استفاده کردهاند. جامعه آماری پژوهش را تعدادی از خبرگان، مدیران و زنان شاغل در حوزه گردشگری کشور تشکیل میدهند که مجموعا در این تحقیق 65 نفر میباشند. نتایج، حاکی از آن است که تجربه و سواد مالی به بهبود و ارتقای رفتار مالی زنان منجر میشود، در حالی که رفتار مالی تأثیر مستقیمی بر تابآوری مالی داشته و در نهایت به بهبود عملکرد مالی بنگاههای گردشگری کمک میکند.
سامانه های اطلاعاتی
ولی محمد درینی؛ آذین یزدی؛ یزدان شیرمحمدی؛ هادی مولودیان
چکیده
برندسازی دیجیتال در عصر حاضر به عنوان یک نیاز اساسی شناخته میشود که تأثیر زیادی بر پیشرفت صنایع دارد، به ویژه در صنعت گردشگری. هدف این پژوهش طراحی یک مدل برندسازی دیجیتال در متاورس برای صنعت گردشگری است. این تحقیق از نوع کیفی و کاربردی بوده و دادهها از طریق مصاحبه با خبرگان جمعآوری شده است. مصاحبهها به صورت نیمهساختاریافته ...
بیشتر
برندسازی دیجیتال در عصر حاضر به عنوان یک نیاز اساسی شناخته میشود که تأثیر زیادی بر پیشرفت صنایع دارد، به ویژه در صنعت گردشگری. هدف این پژوهش طراحی یک مدل برندسازی دیجیتال در متاورس برای صنعت گردشگری است. این تحقیق از نوع کیفی و کاربردی بوده و دادهها از طریق مصاحبه با خبرگان جمعآوری شده است. مصاحبهها به صورت نیمهساختاریافته انجام و خبرگان با استفاده از نمونهگیری هدفمند گلولهبرفی انتخاب شدند. تحلیل دادهها با استفاده از نظریه داده بنیاد و نرمافزار MAXQDA انجام شد. پس از اشباع نظری با ۱۵ خبره، ۱۱۳ زیرمقوله، ۱۹ مقوله و ۵ مضمون استخراج گردید. نتایج نشان میدهد که تعاملات بین محیطهای فیزیکی و مجازی، تجربه مثبت کاربر، تیم کاری آموزشدیده و زیرساختهای مناسب به عنوان شرایط علی؛ و برندینگ در متاورس و بازار هدف به عنوان شرایط زمینهای شناسایی شدهاند. همچنین، فاکتورهای قبل، حین و بعد از سفر به عنوان راهبردها مطرح شدند.
توسعه پایدار گردشگری
علی صفاری دربرزی؛ رویا دهقان طزرجانی؛ مرتضی بذرافشان؛ رضا فتاحی
چکیده
در سالهای اخیر نگرانیهای زیستمحیطی متعددی به دلیل پیشرفت و توسعه سریع اقتصادی مطرح شده است. شرکتها و دولتهای مختلف اهمیت پایداری زیستمحیطی را برای توسعه اقتصادی و اجتماعی درک کردهاند. هدف از انجام این پژوهش، بررسی نقش مدیریت منابع انسانی سبز در رابطه بین تعهد سبز مدیران ارشد، سرمایه فکری سبز و رفتار دوستدار محیطزیست ...
بیشتر
در سالهای اخیر نگرانیهای زیستمحیطی متعددی به دلیل پیشرفت و توسعه سریع اقتصادی مطرح شده است. شرکتها و دولتهای مختلف اهمیت پایداری زیستمحیطی را برای توسعه اقتصادی و اجتماعی درک کردهاند. هدف از انجام این پژوهش، بررسی نقش مدیریت منابع انسانی سبز در رابطه بین تعهد سبز مدیران ارشد، سرمایه فکری سبز و رفتار دوستدار محیطزیست کارکنان هتلهای یزد است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و با روش توصیفی- همبستگی انجام شده که دادههای آن از 101 نفر از کارکنان هتلهای استان یزد (از نمونه اولیه 160 نفری) با روش نمونهگیری در دسترس جمعآوری و با مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شدهاند. یافتهها نشان داد که هم تعهد سبز مدیران ارشد و هم سرمایه فکری سبز تأثیر مثبت و معناداری بر مدیریت منابع انسانی سبز داشتهاند، و این متغیر میانجی نیز به نوبه خود بر رفتار دوستدار محیط زیست کارکنان تأثیر مثبت و معناداری داشته است.
برنامه ریزی گردشگری
لیلا میرقدر؛ مهدی باصولی؛ منوچهر جهانیان
چکیده
موزهها که بخش مهمی از صنعت گردشگری محسوب میشوند، پتانسیل ایجاد و ارتقاء حس بهزیستی دیدارکننده خود را دارند. لذا هدف پژوهش حاضر، طراحی و تبیین مدل مفهومی ارتقاء حس بهزیستی گردشگر در موزههاست. در همین راستا به دنبال شناسایی مؤلفهها و عوامل اثرگذار بر ایجاد و ارتقاء حس بهزیستی گردشگر در جاذبهای به نام موزه میباشد. بدین منظور ...
بیشتر
موزهها که بخش مهمی از صنعت گردشگری محسوب میشوند، پتانسیل ایجاد و ارتقاء حس بهزیستی دیدارکننده خود را دارند. لذا هدف پژوهش حاضر، طراحی و تبیین مدل مفهومی ارتقاء حس بهزیستی گردشگر در موزههاست. در همین راستا به دنبال شناسایی مؤلفهها و عوامل اثرگذار بر ایجاد و ارتقاء حس بهزیستی گردشگر در جاذبهای به نام موزه میباشد. بدین منظور برای جمعآوری دادهها، از مطالعات کتابخانهای استفاده شد، همچنین با روش نمونهگیری گلوله برفی 14 نفر از متخصصان حوزه موزه و گردشگری و روانشناسی مورد مصاحبه نیمه ساختاریافته قرار گرفتند. دادههای پژوهش در قالب روش کیفی تحلیل محتوا با رویکرد استقرایی و به کمک نرم افزار MaxQDA 2020 کدگذاری شدند. یافتهها حاکی از آن است که عوامل درونفردی، عوامل برونفردی، تجربه کلی با تمرکز بر تجربه شیفتگی و ذهنآگاهی اساسی-ترین مؤلفهها و عوامل در شکلگیری مدل مفهومی ارتقاء حس بهزیستی گردشگر در جاذبهای به نام موزه هستند.
مدیریت گردشگری
مهنا نیک بین؛ بهار بیشمی
چکیده
این پژوهش به بررسی نقش شخصیسازی و سفارشیسازی در تحول صنعت هتلداری ایران و دیدگاه مدیران این صنعت درباره اجرای این راهبردها میپردازد. در فضای رقابتی کنونی، این استراتژیها میتوانند تجربه مشتری را بهبود بخشیده، رضایت و وفاداری را افزایش دهند و مزیت رقابتی ایجاد کنند. بااینحال، اجرای آنها با چالشهایی مانند کمبود زیرساختهای ...
بیشتر
این پژوهش به بررسی نقش شخصیسازی و سفارشیسازی در تحول صنعت هتلداری ایران و دیدگاه مدیران این صنعت درباره اجرای این راهبردها میپردازد. در فضای رقابتی کنونی، این استراتژیها میتوانند تجربه مشتری را بهبود بخشیده، رضایت و وفاداری را افزایش دهند و مزیت رقابتی ایجاد کنند. بااینحال، اجرای آنها با چالشهایی مانند کمبود زیرساختهای فناوری، ضعف مهارت کارکنان، مقاومت در برابر تغییر و محدودیتهای مالی مواجه است.این پژوهش با رویکرد دادهبنیاد سازهگرا انجام شده و دادهها از طریق مصاحبه با ۱۷ مدیر و کارشناس هتلداری ایران جمعآوری شده است. تحلیل دادهها با نرمافزار MAXQDA و طی سه مرحله کدگذاری انجام شد.یافتهها نشان میدهد که شخصیسازی و سفارشیسازی هنوز در هتلهای ایران نهادینه نشده است. این پژوهش با ارائه یک مدل دادهبنیان، چارچوبی برای تحلیل این مفهوم در سطح بومی ارائه کرده و میتواند به مدیران در بهبود رقابتپذیری کمک کند.
مدیریت گردشگری
فائزه اسدیان اردکانی
چکیده
یکی از چالشهای اصلی صنعت گردشگری، افزایش رضایت گردشگران است. در سالهای اخیر، استفاده از هوش مصنوعی جهت رفع این چالش رشد چشمگیری داشته است. این پژوهش با هدف مرور جامع مطالعات مرتبط، از روش کتابسنجی برای تحلیل ساختار علمی فعلی، شناسایی روندهای تحولآفرین، الگوهای تحقیقاتی نوظهور و تعیین دستور کارهای آینده استفاده کرده است. پس ...
بیشتر
یکی از چالشهای اصلی صنعت گردشگری، افزایش رضایت گردشگران است. در سالهای اخیر، استفاده از هوش مصنوعی جهت رفع این چالش رشد چشمگیری داشته است. این پژوهش با هدف مرور جامع مطالعات مرتبط، از روش کتابسنجی برای تحلیل ساختار علمی فعلی، شناسایی روندهای تحولآفرین، الگوهای تحقیقاتی نوظهور و تعیین دستور کارهای آینده استفاده کرده است. پس از تعیین راهبرد جستجوی مناسب و اعمال شاخصهای غربالگری، ۴۹۹ مقاله از پایگاه داده اسکوپوس استخراج و با استفاده از بسته بیبلیومتریکس در نرمافزار R تحلیل شدند. یافتهها نشان میدهند تحلیل احساسات و بررسی نظرات آنلاین گردشگران، بهویژه با بهرهگیری از ابزارهای پردازش زبان طبیعی، نقش مهمی در درک نیازها و انتظارات مشتریان و بهبود رضایت آنها دارد. استفاده از الگوریتمهای یادگیری ماشینی برای شناسایی الگوهای رفتاری و پیشبینی نیازهای آینده میتواند به ارتقای تجربیات گردشگران در مقاصد کمک کند. همچنین تبلیغات شفاهی الکترونیک، بهعنوان مفهوم نوظهور، تأثیر مستقیمی بر سطح رضایت گردشگران دارد.
برنامه ریزی گردشگری
الهه کهدوئی؛ فرزام فرزان؛ محبوبه عابدی سماکوش
چکیده
ورزشهای بیابانی یک محصول گردشگری نوظهور هستند و گسترش آنها با توجه به شرایط اقلیمی کشور میتواند نقش مهمی در رشد و توسعه اقتصادی و فرهنگی داشته باشد. هدف از پژوهش حاضر، شناسایی موانع گسترش ورزش های بیابانی به عنوان فرصت گردشگری بود. روش پژوهش، کیفی از نوع داده بنیاد و ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. جامعه پژوهش، متخصصین ...
بیشتر
ورزشهای بیابانی یک محصول گردشگری نوظهور هستند و گسترش آنها با توجه به شرایط اقلیمی کشور میتواند نقش مهمی در رشد و توسعه اقتصادی و فرهنگی داشته باشد. هدف از پژوهش حاضر، شناسایی موانع گسترش ورزش های بیابانی به عنوان فرصت گردشگری بود. روش پژوهش، کیفی از نوع داده بنیاد و ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. جامعه پژوهش، متخصصین حوزه گردشگری ورزشی شامل اساتید، مدیران تورهای کویری و پژوهشگران کویر بودند. روش نمونهگیری به صورت گلوله برفی و تعیین حجم نمونه بر اساس اصل اشباع نظری صورت گرفت. یافتههای حاصل از 20 مصاحبه با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی تجزیه و تحلیل شدند. راهبردها نیز شامل راهبردهای سیاسی و زیرساختی و پیامدها شامل استقبال بیشتر گردشگران خارجی، افزایش درآمد و رونق اقتصادی و ارتقاء تصویر مقاصد بیابانی ایران در جهان بود.