دوره 19 (1403)
دوره 18 (1402)
دوره 17 (1401)
دوره 16 (1400)
دوره 15 (1399)
دوره 14 (1398)
دوره 13 (1397)
دوره 12 (1396)
دوره 11 (1395)
دوره 10 (1394)
دوره 9 (1393)
دوره 8 (1392)
دوره 7 (1391)
دوره 6 (1390)
دوره 5 (1389)
دوره 4 (1385)
دوره 3 (1384)
دوره 2 (1383)
دوره 1 (1382)
جامعه شناسی گردشگری
تبیین تاب آوری اقامتگاه‌های بوم گردی در ایران: رویکرد تحلیل کیفی

سلمان عیوضی نژاد

دوره 20، شماره 71 ، مهر 1404

https://doi.org/10.22054/tms.2025.84660.3043

چکیده
  پژوهش حاضر به دنبال تبیین تاب آوری اقامت گاه های بوم گردی ها بوده است. جامعه پژوهش صاحبان اصلی اقامتگاه های بوم گردی ها در استان گیلان بودند که به تعداد 12 نفر از صاحبان اقامتگاه های بوم گردی ها از طریق روش نمونه گیری غیر احتمالی و مبتنی بر روش گلوله برفی انتخاب شدند .نتایج حاضر نشان داد که مبانی اصلی تاب آوری در بوم گردی ها در 7 بعد فردی، ...  بیشتر

مدیریت گردشگری
تحلیلی بر شاخص‌های مالی مؤثر بر عملکرد مالی زنان شاغل در صنعت گردشگری

فائزه السادات میرفخرالدینی؛ فاطمه عزیزی

دوره 20، شماره 71 ، مهر 1404

https://doi.org/10.22054/tms.2025.82603.2995

چکیده
  در سال‌های اخیر بیش از نیمی از کارکنان صنعت گردشگری را زنان تشکیل می‌دهند. از این جهت توجه به شاخص‌های مالی به جهت تاثیر آن‌ها در عملکرد مالی حائز اهمیت بوده و می‌بایست در اولویت بررسی صاحبان مشاغل گردشگری قرار گیرد. در این راستا هدف این مطالعه شناسایی شاخص‌های مالی موثر بر عملکرد مالی زنان در صنعت گردشگری است. در ابتدا با استفاده ...  بیشتر

سامانه های اطلاعاتی
ارائه مدل برندسازی دیجیتال در متاورس(مورد مطالعه: صنعت گردشگری)

ولی محمد درینی؛ آذین یزدی؛ یزدان شیرمحمدی؛ هادی مولودیان

دوره 20، شماره 71 ، مهر 1404

https://doi.org/10.22054/tms.2025.83577.3017

چکیده
  برندسازی دیجیتال در عصر حاضر به عنوان یک نیاز اساسی شناخته می‌شود که تأثیر زیادی بر پیشرفت صنایع دارد، به ویژه در صنعت گردشگری. هدف این پژوهش طراحی یک مدل برندسازی دیجیتال در متاورس برای صنعت گردشگری است. این تحقیق از نوع کیفی و کاربردی بوده و داده‌ها از طریق مصاحبه با خبرگان جمع‌آوری شده است. مصاحبه‌ها به صورت نیمه‌ساختاریافته ...  بیشتر

توسعه پایدار گردشگری
تحلیل ساختاری مدیریت منابع انسانی سبز، تعهد سبز مدیران ارشد و سرمایه فکری سبز بر رفتار دوست‌دار محیط زیست کارکنان هتل‌های استان یزد

علی صفاری دربرزی؛ رویا دهقان طزرجانی؛ مرتضی بذرافشان؛ رضا فتاحی

دوره 20، شماره 71 ، مهر 1404

https://doi.org/10.22054/tms.2025.84740.3046

چکیده
  در سال‌های اخیر نگرانی‌های زیست‌محیطی متعددی به دلیل پیشرفت و توسعه سریع اقتصادی مطرح شده است. شرکت‌ها و دولت‌های مختلف اهمیت پایداری زیست‌محیطی را برای توسعه اقتصادی و اجتماعی درک کرده‌اند. هدف از انجام این پژوهش، بررسی نقش مدیریت منابع انسانی سبز در رابطه بین تعهد سبز مدیران ارشد، سرمایه فکری سبز و رفتار دوست‌دار محیط‌زیست ...  بیشتر

برنامه ریزی گردشگری
طراحی و تبیین مدل ارتقاء حس بهزیستی گردشگر در موزه‌

لیلا میرقدر؛ مهدی باصولی؛ منوچهر جهانیان

دوره 20، شماره 71 ، مهر 1404

https://doi.org/10.22054/tms.2025.84350.3038

چکیده
  موزه‌ها که بخش مهمی از صنعت گردشگری محسوب می‌شوند، پتانسیل ایجاد و ارتقاء حس بهزیستی دیدارکننده خود را دارند. لذا هدف پژوهش حاضر، طراحی و تبیین مدل مفهومی ارتقاء حس بهزیستی گردشگر در موزه‌هاست. در همین راستا به دنبال شناسایی مؤلفه‌ها و عوامل اثرگذار بر ایجاد و ارتقاء حس بهزیستی گردشگر در جاذبه‌ای به نام موزه می‌باشد. بدین منظور ...  بیشتر

مدیریت گردشگری
نقش شخصی‏ سازی و سفارشی ‏سازی در تحول صنعت هتلداری ایران بر اساس دیدگاه مدیران؛ مدل داده بنیان

مهنا نیک بین؛ بهار بیشمی

دوره 20، شماره 71 ، مهر 1404

https://doi.org/10.22054/tms.2025.84689.3045

چکیده
  این پژوهش به بررسی نقش شخصی‌سازی و سفارشی‌سازی در تحول صنعت هتلداری ایران و دیدگاه مدیران این صنعت درباره اجرای این راهبردها می‌پردازد. در فضای رقابتی کنونی، این استراتژی‌ها می‌توانند تجربه مشتری را بهبود بخشیده، رضایت و وفاداری را افزایش دهند و مزیت رقابتی ایجاد کنند. بااین‌حال، اجرای آن‌ها با چالش‌هایی مانند کمبود زیرساخت‌های ...  بیشتر

مدیریت گردشگری
تحلیل رضایت گردشگران از منظر هوش مصنوعی: یک مطالعه کتاب‌سنجی

فائزه اسدیان اردکانی

دوره 20، شماره 71 ، مهر 1404

https://doi.org/10.22054/tms.2025.83370.3012

چکیده
  یکی از چالش‌های اصلی صنعت گردشگری، افزایش رضایت گردشگران است. در سال‌های اخیر، استفاده از هوش مصنوعی جهت رفع این چالش رشد چشمگیری داشته است. این پژوهش با هدف مرور جامع مطالعات مرتبط، از روش کتاب‌سنجی برای تحلیل ساختار علمی فعلی، شناسایی روندهای تحول‌آفرین، الگوهای تحقیقاتی نوظهور و تعیین دستور کارهای آینده استفاده کرده است. پس ...  بیشتر

برنامه ریزی گردشگری
موانع گسترش ورزش‌های بیابانی به عنوان فرصت گردشگری

الهه کهدوئی؛ فرزام فرزان؛ محبوبه عابدی سماکوش

دوره 20، شماره 71 ، مهر 1404

https://doi.org/10.22054/tms.2024.82578.2994

چکیده
  ورزش‌های بیابانی یک محصول گردشگری نوظهور هستند و گسترش آن‌ها با توجه به شرایط اقلیمی کشور می‌تواند نقش مهمی در رشد و توسعه اقتصادی و فرهنگی داشته باشد. هدف از پژوهش حاضر، شناسایی موانع گسترش ورزش های بیابانی به عنوان فرصت گردشگری بود. روش پژوهش، کیفی از نوع داده بنیاد و ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. جامعه پژوهش، متخصصین ...  بیشتر