توسعه پایدار گردشگری
علی اصغر مباشری؛ مسلم باقری؛ زهرا معاون؛ فاطمه شکاری
چکیده
مطالعه حاضر با هدف مدلسازی عوامل موثر بر توسعه گردشگری خوراک طراحی و اجرا شد. پژوهش از لحاظ هدف توسعهای و از لحاظ روش کیفی است که روش فراترکیب انجام شده است. جامعه آماری پژوهش را مطالعات پیشین تشکیل میدهند که در این بین، با توجه به دسترسی به متن کامل و بررسی عنوان، چکیده و محتوا، 45 منبع جهت استفاده در پژوهش انتخاب شد. جهت تحلیل دادهها ...
بیشتر
مطالعه حاضر با هدف مدلسازی عوامل موثر بر توسعه گردشگری خوراک طراحی و اجرا شد. پژوهش از لحاظ هدف توسعهای و از لحاظ روش کیفی است که روش فراترکیب انجام شده است. جامعه آماری پژوهش را مطالعات پیشین تشکیل میدهند که در این بین، با توجه به دسترسی به متن کامل و بررسی عنوان، چکیده و محتوا، 45 منبع جهت استفاده در پژوهش انتخاب شد. جهت تحلیل دادهها روش تحلیل مضمون و جهت کنترل کیفیت تحلیلها، روش توافق درون موضوعی استفاده شد. یافتههای پژوهش نیز در قالب 6 مضمون اصلی یعنی عوامل زمینهای، عوامل مربوط به بازاریابی و فروش، عوامل مربوط به منابع انسانی، عوامل زیرساختی، عوامل مداخلهگر و اقدامات اجرایی دستهبندی شدند. نتایج میتواند دانش مدیران نسبت به عوامل موثر بر توسعه گردشگری خوراک را افزایش داده و رهنمودهایی کاربردی برای مدیران، برنامهریزان و سیاستگذاران توسعه گردشگری خوراک در سطوح مختلف ملی و منطقهای ارائه کند.
توسعه پایدار گردشگری
لیلا فعال دستگردی؛ غلامحسین مرادی؛ حبیب انصاری سامانی
چکیده
صنعت گردشگری یکی از بزرگترین منابع رشد اقتصادی در هر منطقه است. برای بیان اهمیت گردشگری و تبدیل آن به ارزشهای پولی لازم است جاذبههای گردشگری با استفاده از روشهای مناسب ارزشگذاری شوند. در مطالعه حاضر، ارزش تفریحی تالاب چغاخور استان چهارمحال و بختیاری با استفاده از روش ارزشگذاری مشروط برآورد شده و عوامل مؤثر بر تمایل به ...
بیشتر
صنعت گردشگری یکی از بزرگترین منابع رشد اقتصادی در هر منطقه است. برای بیان اهمیت گردشگری و تبدیل آن به ارزشهای پولی لازم است جاذبههای گردشگری با استفاده از روشهای مناسب ارزشگذاری شوند. در مطالعه حاضر، ارزش تفریحی تالاب چغاخور استان چهارمحال و بختیاری با استفاده از روش ارزشگذاری مشروط برآورد شده و عوامل مؤثر بر تمایل به پرداخت با استفاده از الگوی لاجیت مورد بررسی قرار گرفته است. به این منظور ابتدا حجم نمونه بر اساس روش کوکران تعیین شد و سپس دادهها از طریق پرسشنامه و مصاحبه حضوری جمعآوری شدند. نتایج نشان داد که متغیرهای «درآمد»، «شغل»، «فصل»، «هدف اصلی بازدید» و «حداکثر مبلغ پیشنهادی» تأثیر معنیداری بر تمایل به پرداخت افراد دارند. همچنین، متوسط تمایل به پرداخت برای هر بازدیدکننده 30،000 تومان در ماه است و ارزش تفریحی سالانه تالاب معادل 1،956،521 تومان در هر هکتار است که نشاندهنده اهمیت بالای تالاب برای بازدیدکنندگان است.
توسعه پایدار گردشگری
بهرام ایمانی؛ جواد معدنی
چکیده
مشارکت و توسعه روستایی یکی از مهمترین مفاهیمی است که از دیرباز تاکنون موردبحث و بررسی قرار گرفته است. توسعه اشتغال پایدار بر رشد اقتصادی و توسعه پایدار روستایی متمرکز است که در پیوند با گردشگری روستایی میتواند در راستای توسعه پایدار روستایی مثمرثمر باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش مشارکت و توسعه روستایی در گردشگری روستایی و توسعه ...
بیشتر
مشارکت و توسعه روستایی یکی از مهمترین مفاهیمی است که از دیرباز تاکنون موردبحث و بررسی قرار گرفته است. توسعه اشتغال پایدار بر رشد اقتصادی و توسعه پایدار روستایی متمرکز است که در پیوند با گردشگری روستایی میتواند در راستای توسعه پایدار روستایی مثمرثمر باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش مشارکت و توسعه روستایی در گردشگری روستایی و توسعه اشتغال پایدار با بکارگیری شاخص چند کارکردی روستایی است که با استفاده از روش ترکیبی (کیفی-کمی) به بررسی موضوع میپردازد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، و روش تحقیق بکار رفته در آن ترکیبی است که در مرحله اول با استفاده از روش کیفی گروه کانونی، نظرات و اجماع متخصصان جمعآوری و بررسی شدند تا شاخصها و مولفههای اصلی استخراج شوند، سپس با استفاده از روش کمّی شاخص چند کارکردی روستایی هریک از آنها دستهبندی و تحلیل شدند. همچنین، از طریق فرایند تحلیل سلسلهمراتبی برای هر شاخص و مؤلفه، و,....
توسعه پایدار گردشگری
اعظم رحیمی؛ محمد اکبریان؛ عباس مرادی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی آثار زیستمحیطی گردشگری، تالاب میناب-تیاب واقع در استان هرمزگان را موردمطالعه قرار داده است. با استفاده از روش اصلاحشده ماتریس ارزیابی سریع و مدل توسعه پایدار، چهار محیط فیزیکیشیمیایی، اکولوژیکیبیولوژیکی، اجتماعیفرهنگی و اقتصادیعملکردی تالاب، مورد ارزیابی قرار گرفت. بر اساس یافتهها، توسعه ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی آثار زیستمحیطی گردشگری، تالاب میناب-تیاب واقع در استان هرمزگان را موردمطالعه قرار داده است. با استفاده از روش اصلاحشده ماتریس ارزیابی سریع و مدل توسعه پایدار، چهار محیط فیزیکیشیمیایی، اکولوژیکیبیولوژیکی، اجتماعیفرهنگی و اقتصادیعملکردی تالاب، مورد ارزیابی قرار گرفت. بر اساس یافتهها، توسعه طبیعتگردی بر محیط فیزیکیشیمیایی تغییرات منفی ناچیز، بر محیط بیولوژیکیاکولوژیکی، تغییرات و اثرات منفی کم و بر دو محیط اجتماعیفرهنگی و اقتصادیعملکردی اثرات و تغییرات مثبت مشخص را به همراه خواهد داشت. محیطهای فیزیکیشیمیایی و بیولوژیکیاکولوژیکی، به ترتیب با امتیاز 488/. و 454/.، پایداری ضعیفی را دارا بوده و در مقابل محیطهای اجتماعیفرهنگی و اقتصادیعملکردی با امتیاز 815/. و 793/.، در سطح خیلی قویاً پایدار قرار دارند. طبیعتگردی ازیکطرف بر مؤلفههای فرهنگیاجتماعی و اقتصادیعملکردی اثرگذاری مثبت، در دامنه سود عالی به همراه دارد و از طرف دیگر اثرگذاری منفی آن بر مؤلفههای فیزیکیشیمیایی و بیولوژیکیاکولوژیکی، ناچیز و متوسط است.
توسعه پایدار گردشگری
مهدی پورحسین؛ مرتضی دوستی؛ محسن بهنام
چکیده
اخیراً در زمینه مدیریت مقصد گردشگری، تشویق افراد به انجام رفتارهای حامی محیطزیست در حال گسترش است. در این راستا، در این پژوهش، ابعاد درگیری محیطی بازدیدکنندگان (انس و عاطفه، فعالسازی و فرآیند شناختی) بهعنوان نقش میانجی در ارتباط بین کیفیت محیط درک شده و رفتار حامی محیطزیست بهصورت یک مدل در نظر گرفتهشده و همچنین نقش تعدیلکنندگی ...
بیشتر
اخیراً در زمینه مدیریت مقصد گردشگری، تشویق افراد به انجام رفتارهای حامی محیطزیست در حال گسترش است. در این راستا، در این پژوهش، ابعاد درگیری محیطی بازدیدکنندگان (انس و عاطفه، فعالسازی و فرآیند شناختی) بهعنوان نقش میانجی در ارتباط بین کیفیت محیط درک شده و رفتار حامی محیطزیست بهصورت یک مدل در نظر گرفتهشده و همچنین نقش تعدیلکنندگی نوع بازدیدکنندگان (ورزشی و غیرورزشی) در این ارتباطات بررسی شده است. جامعه آماری پژوهش، بازدیدکنندگان یک پارک عمومی مبتنی بر طبیعت در شهر ساری، استان مازندران بودند. دادههای حاصل از 394 پرسشنامه از طریق آزمون معادلات ساختاری تجزیهوتحلیل شد. نتایج حاکی از تائید نقش میانجی فرآیند شناختی (t=3.55, β=0.107) و عدم تائید نقش میانجی انس و عاطفه (t=1.03, β=0.048) و فعالسازی (t=0.006, β=0) بوده است. همچنین مشخصشده که بین بازدیدکنندگان ورزشی و غیرورزشی تفاوت معنیداری در ارتباط بین کیفیت محیط درک شده و رفتار حامی محیطزیست بهواسطه ابعاد درگیری محیطی وجود ندارد.
توسعه پایدار گردشگری
داود غلامرضائی؛ نرجس حق پرست کنارسری
چکیده
استان گیلان بهدلیل داشتن جاذبههای طبیعی، تاریخی و فرهنگی بسیار زیاد، پتانسیل بالایی در رشد و توسعه گردشگری دارد. بنابراین، در این پژوهش سعی شده است با استفاده از ظرفیت سازمان آموزشوپرورش در انتقال مبانی فرهنگی و همچنین، متناسب با شرایط و ویژگیهای جغرافیایی، اقلیمی، فرهنگی و اجتماعی استان گیلان، مدلی طراحی شود تا این استان ...
بیشتر
استان گیلان بهدلیل داشتن جاذبههای طبیعی، تاریخی و فرهنگی بسیار زیاد، پتانسیل بالایی در رشد و توسعه گردشگری دارد. بنابراین، در این پژوهش سعی شده است با استفاده از ظرفیت سازمان آموزشوپرورش در انتقال مبانی فرهنگی و همچنین، متناسب با شرایط و ویژگیهای جغرافیایی، اقلیمی، فرهنگی و اجتماعی استان گیلان، مدلی طراحی شود تا این استان بتواند با استفاده از اجرای طرح کوچینگ «معلمان» زمینه توسعه پایدارگردشگری را فراهم آورد. این پژوهش از حیث هدف، کاربردی است. روش گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر، بهصورت کتابخانهای و همچنین بهروش میدانی از طریق مصاحبه و مشاهده بوده است. همچنین از روش تحلیل محتوای کیفی به جهت بررسی محتوای مبانی نظری، آییننامههای اجرایی، مصاحبههای صاحبنظران و خبرگان و اسناد در این تحقیق استفاده شده است. جامعه مشارکتکنندگان، متخصصان و افراد فعال درحوزه گردشگری و کوچینگ استان گیلان هستند که در این میان افرادی که تجربه، آگاهی و اطلاعات کافی و بهترین شرایط را برای ارائه اطلاعات مورد نیاز در حوزه گردشگری پایدار داشتند، انتخاب شدهاند. برای انتخاب نمونه، از روش نمونهگیری هدفمند و گلولهبرفی استفاده شد که بر اساس قاعده اشباع با استفاده از 15 مصاحبه این مهم حاصل شد و بهمنظور اطمینان بیشترتا مصاحبه بیستم نیز ادامه پیدا کرد. براساس یافتهها، از جمله پیامدهای اصلی و اصول گردشگری پایدار شامل حفظ، حراست و حمایت ازمحیطزیست، ساختارهای اجتماعی، صیانت از فرهنگ و آدابورسوم جوامع است که با بهرهگیری از تکنیک کوچینگ میتوان تا حد ممکن به نکات مثبت گردشگری پایدار افزود و از نکات منفی آن نیز کاست.
توسعه پایدار گردشگری
فاطمه یاری قلعه؛ نادر نادری؛ بیژن رضایی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی پیشرانهای توسعه گردشگری خلاق با تأکید بر نقش برندسازی شهری در استان کرمانشاه انجام شده است. رویکرد حاکم بر پژوهش، آمیخته (کیفی-کمی) بود. در بخش کیفی از روش تحلیل محتوا و در بخش کمی نیز از روش پیمایشی بهره گرفته شد. جامعه مورد مطالعه بخش کیفی را کارشناسان و خبرگان حوزه گردشگری خلاق در استان کرمانشاه تشکیل ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی پیشرانهای توسعه گردشگری خلاق با تأکید بر نقش برندسازی شهری در استان کرمانشاه انجام شده است. رویکرد حاکم بر پژوهش، آمیخته (کیفی-کمی) بود. در بخش کیفی از روش تحلیل محتوا و در بخش کمی نیز از روش پیمایشی بهره گرفته شد. جامعه مورد مطالعه بخش کیفی را کارشناسان و خبرگان حوزه گردشگری خلاق در استان کرمانشاه تشکیل دادند. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و گلولهبرفی، تعداد 22 مصاحبه انجام و اشباع نظری حاصل گردید. در بخش کمی، جامعه آماری شامل تمامی مدیران فعال در حوزه کسبوکارهای گردشگری به تعداد 284 نفر بود و با استفاده از جدول مورگان تعداد 163 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. بهمنظور اعتباربخش کیفی از معیار حساسیت پژوهشگران، انتخاب مشارکتکنندگان مناسب، درگیری طولانیمدت با موضوع و تأیید مشارکتکنندگان و برای پایایی نیز از کدگذاری مجدد و بررسی همکار استفاده گردید. در بخش کمی نیز از یافتههای حاصل از بخش کیفی، پرسشنامهای محققساخته با هدف بررسی میزان اهمیت عوامل شناساییشده طراحی گردید که روایی محتوایی آن توسط اساتید دانشگاه و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ (71 درصد) تأیید شد. تجزیهوتحلیل دادههای آماری با استفاده از آزمون فریدمن در نرمافزار Spss25 انجام گرفت. نتایج تحلیل محتوای استقرایی طی سه رویه کدگذاری باز،کدگذاری ثانویه و مقولهها، به شناسایی 153 کد اولیه، 17 کد مفهومی و 5 عامل منتج شد. بر اساس نتایج، پیشرانهای میراث فرهنگی و تاریخی، نهادها و سازمانها و پیشران اجتماعی اولویت اول تا سوم را کسب نمودند و نیز محصولات خلاقانه، میراث غنی تاریخی و تنوع پتانسیلهای شهری بالاترین اولویت را در بین مفاهیم حاصله کسب نمودند. پژوهش حاضر از دیدگاه طرف عرضه حوزه گردشگری خلاق با دیدی عمیق و موشکافانه به بررسی نقش برندسازی شهری در توسعه گردشگری خلاق و شناسایی پیشرانهای توسعه گردشگری خلاق پرداخته است.
توسعه پایدار گردشگری
فریبا کرمی؛ داود مختاری؛ کیمیا دادگر؛ احمد اسدی
چکیده
تحقیق حاضر با هدف قابلیتسنجی و پهنهبندی توانمندیهای ژئوتوریستی شهرستان طارم انجام شده است. روش تحقیق در پژوهش حاضر، آمیخته (کمی-کیفی) با هدف کاربردی و ماهیت تحلیلی- اکتشافی میباشد که در راستای تجزیهوتحلیل اطلاعات از روش قابلیتسنجی کومانسکو، مدل تحلیل شبکهای فازی و همچنین، نرمافزار GIS استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان ...
بیشتر
تحقیق حاضر با هدف قابلیتسنجی و پهنهبندی توانمندیهای ژئوتوریستی شهرستان طارم انجام شده است. روش تحقیق در پژوهش حاضر، آمیخته (کمی-کیفی) با هدف کاربردی و ماهیت تحلیلی- اکتشافی میباشد که در راستای تجزیهوتحلیل اطلاعات از روش قابلیتسنجی کومانسکو، مدل تحلیل شبکهای فازی و همچنین، نرمافزار GIS استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که ژئوسایتهای شهرستان طارم دارای ارزشهای ژئوتوریستی بالایی هستند، بهطوریکه ژئوسایت رودخانه ولیدر- شیت دارای بالاترین ارزش بوده و ژئوسایت رودخانه قزلاوزن در رتبه دوم و رودخانه نوکیان در رتبه سوم قرار دارد. همچنین، بررسی توانمندی معیارهای ژئوتوریستی شهرستان طارم نیز نشان میدهد که 49/46 درصد از مساحت محدوده مورد مطالعه جهت توسعه ژئوتوریسم مناسب است. از طرفی، ژئوسایتهای با ارزش بالا در مدل کومانسکو با پهنههای مستعد ژئوتوریستی حاصل از پهنهبندی در شهرستان طارم منطبق هستند و سطح قابل قبولی دارند.