نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

2 دانشیار، گروه مدیریت گردشگری و هتلداری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.

3 استادیار، گروه مدیریت گردشگری و هتلداری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

4 استادیار، گروه مدیریت گردشگری و هتلداری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.

چکیده

مطالعه حاضر با هدف مدل‌سازی عوامل موثر بر توسعه گردشگری خوراک طراحی و اجرا شد. پژوهش از لحاظ هدف توسعه‌ای و از لحاظ روش کیفی است که روش فراترکیب انجام شده است. جامعه آماری پژوهش را مطالعات پیشین تشکیل می‌دهند که در این بین، با توجه به دسترسی به متن کامل و بررسی عنوان، چکیده و محتوا، 45 منبع جهت استفاده در پژوهش انتخاب شد. جهت تحلیل داده‌ها روش تحلیل مضمون و جهت کنترل کیفیت تحلیل‌ها، روش توافق درون موضوعی استفاده شد. یافته‌های پژوهش نیز در قالب 6 مضمون اصلی یعنی عوامل زمینه‌ای، عوامل مربوط به بازاریابی و فروش، عوامل مربوط به منابع انسانی، عوامل زیرساختی، عوامل مداخله‌گر و اقدامات اجرایی دسته‌بندی شدند. نتایج می‌تواند دانش مدیران نسبت به عوامل موثر بر توسعه گردشگری خوراک را افزایش داده و رهنمودهایی کاربردی برای مدیران، برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران توسعه گردشگری خوراک در سطوح مختلف ملی و منطقه‌ای ارائه کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Modeling the factors affecting the development of food tourism using meta-synthesis approach

نویسندگان [English]

  • Ali Asghar Mobasheri 1
  • moslem bagheri 2
  • zahra moaven 3
  • Fatemeh Shekari 4

1 Department of Management, University of Isfahan, Isfahan, Iran

2 Associate Professor, Tourism Management Department, Shiraz University, Shiraz, Iran

3 Assistant Professor, Tourism Management Department, Shiraz University, Shiraz, Iran

4 Assistant Professor, Tourism Management Department, Shiraz University, Shiraz, Iran

چکیده [English]

The present study was implemented with the aim of modeling the factors affecting the development of food tourism. This research is developmental in terms of its purpose and it is a qualitative research which is done by meta-synthesis method. The statistical population is made up of previous studies. According to access to the full text and review of the title, abstract and content, 45 sources were selected. Thematic analysis was used to analyze the collected data and the intra-subject agreement method was used to control the quality of the analysis. findings were categorized in the form of 6 main themes, i.e. contextual factors, factors related to marketing and sales, factors related to human resources, infrastructural factors, intervening factors, and executive interventions. The results can increase managers' knowledge and provide practical guidelines for managers, planners and policy makers of food tourism development at different national and regional levels.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Tourism
  • Food Tourism
  • Food Tourism Development
  • Meta-Synthesis