دوره 19 (1403)
دوره 18 (1402)
دوره 17 (1401)
دوره 16 (1400)
دوره 15 (1399)
دوره 14 (1398)
دوره 13 (1397)
دوره 12 (1396)
دوره 11 (1395)
دوره 10 (1394)
دوره 9 (1393)
دوره 8 (1392)
دوره 7 (1391)
دوره 6 (1390)
دوره 5 (1389)
دوره 4 (1385)
دوره 3 (1384)
دوره 2 (1383)
دوره 1 (1382)
اقتصادو بازاریابی
طراحی الگوی شهرت دیجیتال برند مقاصد گردشگری با بهره‌گیری از روش داده بنیاد

علیرضا حمیدزاده اربابی؛ ناصر سیف اللهی؛ قاسم زارعی؛ محمد باشکوه اجیرلو

دوره 20، شماره 70 ، تیر 1404

https://doi.org/10.22054/tms.2024.82617.2996

چکیده
  امروزه برندسازی مقاصدگردشگری، به ابزاری قدرتمند برای دگرگونی مناطق بدل گشته و شهرت دیجیتال مقصد گردشگری نیز از عوامل مؤثر بر رقابت‌پذیری مقاصد می‎‌باشد. با توجه به اهمیت بالای این موضوع هدف از انجام پژوهش حاضر، ارائه مدل شهرت دیجیتال برند مقاصد گردشگری می‌باشد. مطالعه حاضر در چارچوب رویکـرد کیفی و با بهره‌گیری از روش پژوهش داده ...  بیشتر

برنامه ریزی گردشگری
مرور نظام مند پژوهش های برنامه ریزی رویدادهای گردشگری: شناسایی مولفه های اصلی برنامه ریزی رویداد

محمدرضا اسدی زارچ؛ اسماعیل قادری؛ محمدرضا رضوانی؛ روزبه میرزائی

دوره 20، شماره 70 ، تیر 1404

https://doi.org/10.22054/tms.2025.82416.2988

چکیده
  هدف مطالعه شناسایی مولفه های اصلی در برنامه ریزی رویدادهای گردشگری می‌باشد. پایگاه های اطلاعاتی اسکوپوس و گوگل اسکالر در بازه ی 1994 تا 2024 با کلید واژه های برنامه ریزی رویداد، رویداد گردشگری، چهارچوب رویداد و مدلهای رویداد جستجو و مقالات توسط معیارهای تکراری نبودن و مرتبط بودن با موضوع، غربال و در نهایت 140 مقاله با نرم افزارهای MAXQDA ...  بیشتر

سامانه های اطلاعاتی
طراحی مدل بازاریابی گردشگری در بستر هوش مصنوعی

الهه محمدزاده لطفی؛ محمد حسین ایمانی خوشخو؛ سیدسعید هاشمی

دوره 20، شماره 70 ، تیر 1404

https://doi.org/10.22054/tms.2025.84067.3031

چکیده
  فناوری یکی از مؤثرترین نیروهایی است که زندگی مردم را شکل می‌دهد. صنعت گردشگری همواره در خط مقدم استفاده از فناوری بوده است. پژوهش حاضر یک مطالعه ترکیبی (کیفی - کمی) است. مصاحبه نیمه‌ساختاریافته تا حد اشباع (21 نفر) انجام شد. برای کدگذاری مصاحبه‌ها از روش براون و کلارک و با استفاده از نرم‌افزار MAXQDA تحلیل موضوعی انجام شد. همچنین برای اعتبارسنجی ...  بیشتر

جامعه شناسی گردشگری
تجربه ماندگار گردشگری از طریق بازی‌وارسازی بر پایه مدل طراحی تجربه ماندگار (MED)، مورد مطالعه: مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد

فاطمه یاوری گهر؛ محمد زواران حسینی

دوره 20، شماره 70 ، تیر 1404

https://doi.org/10.22054/tms.2025.83354.3010

چکیده
  امروزه صنعت گردشگری با چالش‌های زیادی از جمله تغییرات سریع اقتصادی و اجتماعی مواجه است و با ورود به اقتصاد تجربه، گردشگران به دنبال تجربه‌های عمیق و معنادار می‌باشند. در این میان، استفاده از نوآوری‌هایی همچون بازی‌وارسازی به‌عنوان ابزاری برای پاسخ به این چالش‌ها و ایجاد تجربه ماندگار گردشگری اهمیت ویژه‌ای یافته است. این پژوهش ...  بیشتر

برنامه ریزی گردشگری
واکاوی زمینه سازهای تاثیرگذار بر ارتقای جایگاه گردشگری شکار مبتنی بر تیراندازی

خدیجه پورذبیح سرحمامی؛ فرزام فرزان؛ مرتضی دوستی؛ علی ذاکری

دوره 20، شماره 70 ، تیر 1404

https://doi.org/10.22054/tms.2025.80924.2959

چکیده
  هدف از این پژوهش واکاوی زمینه‌سازهای تأثیرگذار بر ارتقای جایگاه گردشگری شکار مبتنی بر تیراندازی می‌باشد. این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی، از منظر پارادایم تفسیری، ازنظر ماهیت آمیخته (کیفی نیمه اکتشافی و کمی توصیفی تحلیلی)، ازلحاظ زمان آینده‌نگر و ازنظر مسیر اجرا پیمایشی می‌باشد. مشارکت‌کنندگان پژوهش، متخصصان حوزه گردشگری و ورزش ...  بیشتر

اقتصادو بازاریابی
شبکه های اجتماعی و تاثیر آن در فرایند خرید خدمات گردشگری ایران

سمیرا دوستارمنش؛ محمود حسن پور؛ محمد حسن زال

دوره 20، شماره 70 ، تیر 1404

https://doi.org/10.22054/tms.2025.83346.3011

چکیده
  هدف اصلی این پژوهش، ارزیابی تأثیر شبکه‌های اجتماعی شامل اینستاگرام، فیسبوک، یوتیوب و تریپ ادوایزر بر رفتار خرید گردشگران بر اساس الگوی AIDA بوده است. این مطالعه به صورت یک پژوهش کاربردی و توصیفی-پیمایشی با جامعه آماری گردشگران اروپایی و نمونه‌گیری به‌صورت آنلاین و به روش گلوله‌برفی با 204 پرسشنامه انجام شده است. یافته‌ها نشان می‌دهد ...  بیشتر

اقتصادو بازاریابی
تحلیل بین‌قاره‌ای از تأثیر فناوری‌های نوین بر جذب گردشگر خارجی در ایران

عبدالمحمد کاشیان

دوره 20، شماره 70 ، تیر 1404

https://doi.org/10.22054/tms.2025.82676.3007

چکیده
  فناوری‌های نوین تغییر شگرفی در بخش‌های مختلف اقتصادی ایجاد کرده و صنایع مختلف از جمله صنعت گردشگری را تحت تأثیر خود قرار داده است. توسعه این فناوری‌ها خصوصاً در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، نقش مؤثری در معرفی جاذبه‌های گردشگری و ارائه خدمات مطلوب‌تر داشته است. پژوهش حاضر با در نظر گرفتن فناوری‌های نوین به‌عنوان یک مؤلفه کلیدی ...  بیشتر

برنامه ریزی گردشگری
تدوین سناریوهای کاربرد فناوری‌های سبز در گردشگری کم‌کربن

سیده حمیده کاظمی قهفرخی؛ ولی نعمتی؛ جواد معدنی؛ میرحمید سیدموسوی

دوره 20، شماره 70 ، تیر 1404

https://doi.org/10.22054/tms.2025.83694.3024

چکیده
  صنعت گردشگری با تکیه بر منابع طبیعی، از عوامل اصلی آلودگی محیطی و انتشار کربن است که توجه به اثرات آن بر محیط‌زیست ضروری است. این پژوهش با هدف تدوین سناریوهای استفاده از فناوری‌های سبز در گردشگری کم‌کربن، از روش آمیخته استفاده کرده است. در مرحله نخست با روش کیفی (گروه کانونی)، 23 شاخص کلیدی شناسایی و 18 مؤلفه تأثیرگذار تعیین شدند. سپس ...  بیشتر

برنامه ریزی گردشگری
شناسایی کانون های مستعد گردشگری براساس عوامل محیطی در غرب استان اصفهان با استفاده از الگوریتم جنگل تصادفی

شهره مرادپور؛ مجید غیاث

دوره 20، شماره 70 ، تیر 1404

https://doi.org/10.22054/tms.2024.2985

چکیده
  این مقاله با هدف پیش بینی مکان های مستعد گردشگری در غرب استان اصفهان، از تکنیک یادگیری ماشین استفاده می کند. داده های ورودی این مدل 34 منطقه شامل چشمه ها، آبشارها، امامزاده ها، موزه ها و بناهای تاریخی و ... می باشد و متغیرهای مانند ارتفاع، شیب، جهت شیب، پوشش گیاهی، فاصله از رودخانه، فاصله از جاده، دما و بارش به عنوان مهم ترین متغیرهای ...  بیشتر

برنامه ریزی گردشگری
تحلیل محتوای مقایسه‌ای کتاب‌های علوم اجتماعی دوره ابتدایی ایران و مصر در سال تحصیلی 1403-1402 بر اساس مؤلفه گردشگری

علی زارع زردینی؛ اله نظر علی صوفی؛ زینب ایزدیان؛ محمد جاودانی

دوره 20، شماره 70 ، تیر 1404

https://doi.org/10.22054/tms.2025.82601.3003

چکیده
  با توجه به اهمیت آمورش گردشگری هدف این پژوهش، مقایسه محتوای گردشگری در کتاب‌های مطالعات اجتماعی ابتدایی ایران و مصر است. این پژوهش به روش تحلیل محتوای کیفی انجام گرفت. جامعه و نمونه آماری پژوهش محتوای کلیه کتاب‌های درسی اجتماعی مقاطع ابتدایی دو کشور ایران و مصر بود.. نتایج نشان داد که در کتاب‌های درسی ایران بر خلاف مصر فصل و درسی ...  بیشتر