نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد رشته مدیریت گردشگری، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
2 استادیار گروه مدیریت گردشگری، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
3 دانشیار گروه مدیریت گردشگری، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، ارزیابی تأثیر شبکههای اجتماعی شامل اینستاگرام، فیسبوک، یوتیوب و تریپ ادوایزر بر رفتار خرید گردشگران بر اساس الگوی AIDA بوده است. این مطالعه به صورت یک پژوهش کاربردی و توصیفی-پیمایشی با جامعه آماری گردشگران اروپایی و نمونهگیری بهصورت آنلاین و به روش گلولهبرفی با 204 پرسشنامه انجام شده است. یافتهها نشان میدهد که اینستاگرام بهعنوان مؤثرترین شبکه اجتماعی بر رفتار خرید گردشگران شناخته میشود. بهطوری که میانگین رتبه اینستاگرام برابر با 503.91 و یوتیوب برابر با 271.51 بوده که نشاندهنده تأثیر کمتر یوتیوب در مقایسه با دیگر شبکهها است. همچنین، نتایج آزمونها نشان داد که کارکرد شبکههای اجتماعی برای هر فرد یکسان نیست و بهویژه زنان بهطور معناداری از کارکردهای شبکههای اجتماعی، به ویژه اینستاگرام، بهرهبرداری بیشتری دارند. این پژوهش به کسبوکارهای گردشگری کمک میکند تا الگوهای رفتاری و تعاملات کاربران شبکههای اجتماعی را شناسایی و استراتژیهای بازاریابی خود و تجربه خرید گردشگران را بهینه کنند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Social networks and their impact on the purchasing process of Iranian tourism services
نویسندگان [English]
- Samira Doostar Manesh 1
- Mahmoud Hassan Pour 2
- Mohammad Hasan Zaal 3
1 M.A. in Tourism Management, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Mazandaran, Babolsar, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Tourism Management, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Mazandaran, Babolsar, Iran.
3 Associate Professor, Department of Tourism Management, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Mazandaran, Babolsar, Iran.
چکیده [English]
The primary aim of this study is to assess the influence of social networks, specifically Instagram, Facebook, YouTube, and TripAdvisor, on tourists' purchasing behavior through the lens of the AIDA model (Attention, Interest, Desire, Action) as an applied descriptive survey, the research targeted European tourists and utilized an online snowball sampling method to collect data via 204 questionnaires. The results indicate that Instagram emerges as the most impactful social network influencing tourists' purchasing decisions, with an average rating of 503.91. In contrast, YouTube's impact is comparatively lower, with an average rating of 271.51. Furthermore, the analysis reveals that the effectiveness of social networks varies among individuals, with women particularly benefiting from the functionalities offered by these platforms, especially Instagram. This research provides valuable insights for tourism businesses to understand user behavior patterns on social networks and refine their marketing strategies to enhance tourists' purchasing experiences.
کلیدواژهها [English]
- social media
- tourist behavior
- AIDA model
- tourism marketing
- امیرمستوفیان، طیبه، ایمانیخوشخو، محمدحسین، خانیکی، هادی (1400). شناسایی عوامل مؤثر شبکههای اجتماعی بر برندینگ گردشگری در ایران. فصلنامه گردشگری و توسعه، 10(1)، 337-362. 22034/jtd.2021.272880.2269
- دلاور، علی، قادری، اسماعیل، مجدی، نیما (1393). جایگاه رسانههای اجتماعی در توسعه بازاریابی گردشگری الکترونیکی ایران. فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، 9 (28)، 1-16. 1001.1.23223294.1393.9.28.1.9
- علیپور، وحیده، مهریبازقلعه، عاطفه (1397). تأثیر میزان استفاده از شبکههای اجتماعی بر اثربخشی تبلیغات گردشگری بر اساس مدل آیدا. اولین کنفرانس بین المللی گردشگری (مطالعه فرصتها و چالشهای توسعه گردشگری با محوریت استان اردبیل) (ir).
- فلاحتفتی، نازنین، رجوعی، مرتضی، غیورباغبانی، سید مرتضی (1400). واکاوی عوامل مؤثر بر اشتراکگذاری دانش درباره مقصد گردشگری در شبکه اجتماعی اینستاگرام. فصلنامه گردشگری و توسعه، 10(1)، 173-188. به فارسی 22034/jtd.2020.206881.1865
- کروبی، مهدی، محمدیان، مجتبی (1388). سنجش دیدگاه گردشگران در مورد اثرگذاری رسانههای تبلیغی در دفاتر خدمات مسافرتی. فصلنامه علوم اجتماعی، 10(3)، 63-92. 1001.1.17351162.1388.16.45.3.6
- نصیحتکن، بنفشه، اسفیدانی، محمدرحیم (۱۳۹۵). تأثیر شبکههای اجتماعی بر احساسات، کیفیت ارتباط برند و دانش برند (مطالعه موردی: هتل های تهران)، پایان نامه دانشگاه تهران.
- Agag, G. M., & El-Masry, A. A. (2017). Why do consumers trust online travel websites? Drivers and outcomes of consumer trust toward online travel websites. Journal of travel research, 56(3), 347-369. https://doi.org/10.1177/0047287516643
- Agyapong, E., & Yuan, J. Q. (2022). Social media impact on tourism destination decision: Evidence from international students in China. Open Journal of Applied Sciences, 12(12), 2059-2069. https://doi.org/10.4236/ojapps.2022.1212143
- Ali, F., Rasoolimanesh, S. M., Sarstedt, M., Ringle, C. M., & Ryu, K. (2018). An assessment of the use of partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM) in hospitality research. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 30(1), 514–538. https://doi.org/10.1108/IJCHM-10-2016-0568
- Barger, V., Peltier, J. W., & Schultz, D. E. (2016). Social media and consumer engagement: A review and research agenda. Journal of Research in Interactive Marketing, 10(4), 268–287. https://doi.org/10.1108/JRIM-06-2016-0065
- Belch, G. E., & Belch, M. A. (2021). Advertising and promotion: An integrated marketing communications perspective(12th ed.). McGraw-Hill Education.
- Borenstein, B., & Taylor, C. (2023). The effects of targeted digital advertising on consumer welfare. Journal of Strategic Marketing, 32, 1–16. https://doi.org/10.1080/0965254X.2023.2218865
- Chaffey, D. (2015). Digital Marketing: Strategy, Implementation and Practice. Pearson Education.
- Chaffey, D., & Smith, P. R. (2022). Digital marketing excellence: Planning, optimizing and integrating online marketing(6th ed.). Routledge.
- Chiwaridzo, O. T., & Masengu, R. (2023). The impact of social media branding and technology adoption on green tourism: The role of tourist behavior as a mediator in developing countries post-COVID-19—context of Zimbabwe. Future Business Journal, 9(1), 63. https://doi.org/10.1186/s43093-023-00249-6
- Cobanoglu, C., & Ongan, S. (2014). Influence of social media platforms on tourists' decision-making processes. In International Interdisciplinary Business-Economics Advancement Conference Proceedings, 2, (pp. 285-287).
- Colley, L. M. (1961). Defining Advertising Goals for Measured Advertising Results. Association of National Advertisers
- (2023). Digital 2023: Global overview report. https://datareportal.com/reports/digital-2023-global-overview-report
- Filieri, R., Acikgoz, F., & Du, H. (2023). Electronic word-of-mouth from video bloggers: The role of content quality and source homophily across hedonic and utilitarian products. Journal of Business Research, 160, 113774. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2023.113774
- Fill, C., & Turnbull, S. (2019). Marketing communications: Discovery, creation and conversations(8th ed.). Pearson.
- Foote, C., Cone, F., & Belding, H. (1975). The FCB grid: A new way to look at advertising. Journal of Advertising Research, 15(5), 27-32.
- (2021). The impact of social media on purchase decisions. GRIN Publishing.
- Hudson, S. & Thal, K. (2013) The impact of social media on the consumer decision process: Implications for tourism marketing. Journal of Travel & Tourism Marketing, 30(1-2), 156-160. https://doi.org/10.1080/10548408.2013.751276
- Javed, M., Tučková, Z., & Jibril, A. B. (2020). The role of social media on tourists’ behavior: An empirical analysis of millennials from the Czech Republic. Sustainability, 12(18), 7735. https://doi.org/10.3390/su12187735
- Karami, A., Bennett, L. S., & He, X. (2018). Mining public opinion about economic issues: Twitter and the U.S. presidential election. International Journal of Strategic Decision Sciences, 9(1), 18–28. https://doi.org/10.4018/IJSDS.2018010102
- Kotler, P., & Keller, K. L. (2016). Marketing Management (15th ed.). Pearson.
- Kotler, P., & Keller, K. L. (2021). Marketing Management(16th ed.). Pearson.
- Lavidge, R. J., & Steiner, G. A. (1961). A model for predictive measurements of advertising effectiveness. Journal of Marketing, 25(6), 59-62. http://dx.doi.org/10.2307/1248516
- Miguéns, J., Baggio, R., & Costa, C. (2008). Social media and tourism destinations: TripAdvisor case study. In IASK International Conference on ‘Advances in Tourism Research. 194-199.
- Mirzaalian, F., & Halpenny, E. (2019). Social media analytics in hospitality and tourism: A systematic literature review and future trends. Journal of Hospitality and Tourism Technology, 10(4), 764-790. https://doi.org/10.1108/JHTT-08-2018-0078
- Petty, R. E., & Cacioppo, J. T. (1986). Communication and persuasion: central and peripheral routes to attitude change. Springer-Verlag.
- Prathapan, M., Sajin Sahadevan, D., & Zakkariya, K. A. (2018). Effectiveness of digital marketing: Tourism websites comparative analytics based on AIDA model. International Journal of Innovative Research & Studies, 8(4), 262-273. https://www.coursehero.com/file/118072324/Effectiveness-of-Digital-Marketing-Tourism-Websites-Comparative-Analytics-Based-on-AIDA-Model-pratha/, 8(5), 262-273
- Raudeliūnienė, J., Davidavičienė, V., Tvaronavičienė, M., & Jonuška, L. (2018). Evaluation of advertising campaigns on social media networks. Sustainability, 10(4), 973. https://doi.org/10.3390/su10040973
- Reino, S., & Hay, B. (2011). The use of YouTube as a tourism marketing tool. In Proceedings of the 42nd Annual Travel & Tourism Research Association Conference.
- (2023, January). Social media usage statistics worldwide as of January 2023. Retrieved from https://www.statista.com
- Strong, E. K. (1925). The psychology of selling and advertising. McGraw-Hill.
- Veseli-Kurtishi, T. (2024). The impact of digital marketing on the performance of small and medium –sized enterprises in North Macedonia. Marketing and Branding Research, 11(1), 1-11. https://doi.org/10.32038/mbr.2024.11.01.01
- Wang, Y. C., & Fesenmaier, D. R. (2004). Modeling participation in an online travel community. Journal of Travel Research, 42(3), 261-270. https://doi.org/10.1177/0047287503258824
- Wibowo, A., Chen, S.C., Wiangin, U., Ma, Y., & Ruangkanjanases, A. (2020). Customer behavior as an outcome of social media marketing: The role of social media marketing and Customer Experience. Sustainability, 13(1), 189. https://doi.org/10.3390/su13010189