نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد رشته مدیریت گردشگری، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

2 استادیار گروه مدیریت گردشگری، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

3 دانشیار گروه مدیریت گردشگری، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

چکیده

هدف اصلی این پژوهش، ارزیابی تأثیر شبکه‌های اجتماعی شامل اینستاگرام، فیسبوک، یوتیوب و تریپ ادوایزر بر رفتار خرید گردشگران بر اساس الگوی AIDA بوده است. این مطالعه به صورت یک پژوهش کاربردی و توصیفی-پیمایشی با جامعه آماری گردشگران اروپایی و نمونه‌گیری به‌صورت آنلاین و به روش گلوله‌برفی با 204 پرسشنامه انجام شده است. یافته‌ها نشان می‌دهد که اینستاگرام به‌عنوان مؤثرترین شبکه اجتماعی بر رفتار خرید گردشگران شناخته می‌شود. به‌طوری که میانگین رتبه اینستاگرام برابر با 503.91 و یوتیوب برابر با 271.51 بوده که نشان‌دهنده تأثیر کمتر یوتیوب در مقایسه با دیگر شبکه‌ها است. همچنین، نتایج آزمون‌ها نشان داد که کارکرد شبکه‌های اجتماعی برای هر فرد یکسان نیست و به‌ویژه زنان به‌طور معناداری از کارکردهای شبکه‌های اجتماعی، به ویژه اینستاگرام، بهره‌برداری بیشتری دارند. این پژوهش به کسبوکارهای گردشگری کمک می‌کند تا الگوهای رفتاری و تعاملات کاربران شبکه‌های اجتماعی را شناسایی و استراتژی‌های بازاریابی خود و تجربه خرید گردشگران را بهینه کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Social networks and their impact on the purchasing process of Iranian tourism services

نویسندگان [English]

  • Samira Doostar Manesh 1
  • Mahmoud Hassan Pour 2
  • Mohammad Hasan Zaal 3

1 University of Mazandaran, Tourism Department

2 Tourism Dept. University of Mazandaran

3 Associate Professor, of Tourism Management, Department at University of Mazandaran

چکیده [English]

The primary aim of this study is to assess the influence of social networks, specifically Instagram, Facebook, YouTube, and TripAdvisor, on tourists' purchasing behavior through the lens of the AIDA model (Attention, Interest, Desire, Action) as an applied descriptive survey, the research targeted European tourists and utilized an online snowball sampling method to collect data via 204 questionnaires. The results indicate that Instagram emerges as the most impactful social network influencing tourists' purchasing decisions, with an average rating of 503.91. In contrast, YouTube's impact is comparatively lower, with an average rating of 271.51. Furthermore, the analysis reveals that the effectiveness of social networks varies among individuals, with women particularly benefiting from the functionalities offered by these platforms, especially Instagram. This research provides valuable insights for tourism businesses to understand user behavior patterns on social networks and refine their marketing strategies to enhance tourists' purchasing experiences.

کلیدواژه‌ها [English]

  • social media
  • tourist behavior
  • AIDA model
  • tourism marketing