نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری گردشگری، دانشگاه علم وفرهنگ، تهران، ایران
2 استاد، دانشگاه علم وفرهنگ، تهران، ایران
3 دانشیار، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران
چکیده
فناوری یکی از مؤثرترین نیروهایی است که زندگی مردم را شکل میدهد. صنعت گردشگری همواره در خط مقدم استفاده از فناوری بوده است. پژوهش حاضر یک مطالعه ترکیبی (کیفی - کمی) است. مصاحبه نیمهساختاریافته تا حد اشباع (21 نفر) انجام شد. برای کدگذاری مصاحبهها از روش براون و کلارک و با استفاده از نرمافزار MAXQDA تحلیل موضوعی انجام شد. همچنین برای اعتبارسنجی فرایند کدگذاری در بخش کیفی، از شاخص کاپا کوهن استفاده شد . در بخش کمی، تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS (تحلیل عاملی اکتشافی) و LISREL (تحلیل عامل تأییدی) انجام شد. روایی و پایایی همگرا و واگرا (آلفای کرونباخ و پایایی مرکب) مدل تأیید شد.
این مطالعه بر اهمیت استفاده از هوش مصنوعی در مراحل مختلف بازاریابی گردشگری تأکید میکند و نشان میدهد که استفاده از این فناوری میتواند منجر به بهبود کیفیت خدمات، کاهش هزینهها و افزایش بهرهوری شود.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Designing a Tourism Marketing Model in the Context of Artificial Intelligence
نویسندگان [English]
- elaheh mohammadzadehlotfi 1
- Mohammadhossein Imani Khoshkhoo 2
- Seyed Saeid Hashemi 3
1 PhD student in Tourism, University of Science and Culture, Tehran, Iran
2 Professor, University of Science and Culture, Tehran, Iran
3 Associate Professor, University of Science and Culture, Tehran, Iran
چکیده [English]
Technology is one of the most influential forces that shape people's lives. The tourism industry has always been at the forefront of using technology. The present study is a mixed study (qualitative-quantitative). Semi-structured interviews were conducted to saturation (21 people). Thematic analysis was conducted using the Brown and Clark method and MAXQDA software to code the interviews. Also, Cohen's kappa index was used to validate the coding process in the qualitative part. In the quantitative part, data analysis was conducted using SPSS (exploratory factor analysis) and LISREL (confirmatory factor analysis) software. The convergent and divergent validity and reliability (Cronbach's alpha and composite reliability) of the model were confirmed.
This study emphasizes the importance of using artificial intelligence in different stages of tourism marketing and shows that the use of this technology can lead to improved service quality, reduced costs, and increased productivity.
کلیدواژهها [English]
- Tourism
- Marketing model
- artificial intelligenc