نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

2 استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

چکیده

امروزه برندسازی مقاصدگردشگری، به ابزاری قدرتمند برای دگرگونی مناطق بدل گشته و شهرت دیجیتال مقصد گردشگری نیز از عوامل مؤثر بر رقابت‌پذیری مقاصد می‎‌باشد. با توجه به اهمیت بالای این موضوع هدف از انجام پژوهش حاضر، ارائه مدل شهرت دیجیتال برند مقاصد گردشگری می‌باشد. مطالعه حاضر در چارچوب رویکـرد کیفی و با بهره‌گیری از روش پژوهش داده بنیاد (رویکرد استراوس و کوربین) صـورت گرفته است. جامعه تحقیق دربرگیرنده اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، مدیران و فعالان حوزه گردشگری بودند و نمونه‌گیری به صورت هدفمند انجام پذیرفت که تعداد 14 مصاحبه انجام یافت و مبنای پایان یافتن مصاحبه‌ها، اشباع نظری بود. فرایند تجـزیه‌وتحـلیل داده‌ها در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی با به‌کارگیری نرم‌افزار MAXQDA انجام شد. مدل نهایی از مجموع شرایط علی، شرایط زمینه‌ای، شرایط مداخله‌گر، مقوله محوری، راهبردها و در نهایت پیامدها و نتایج حاصل از توسعه شهرت دیجیتال برند مقاصد گردشگری تشکیل شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Designing a Model of Digital Reputation of Tourism Destinations Brand Using Grounded Theory Method

نویسندگان [English]

  • Alireza Hamidzadeh Arbabi 1
  • Naser Seifollahi 2
  • Ghasem Zarei 2
  • Mohammad Bashokouh Ajirlou 2

1 PhD Student in Business Management, Faculty of Social Sciences, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran

2 Professor, Department of Business Management, Faculty of Social Sciences, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran

چکیده [English]

Today, tourism destination branding related to sustainable development concepts has become a powerful tool for transforming regions. On the other hand, the digital reputation of a tourism destination is one of the main factors affecting its competitiveness and attraction of new tourists. Hence, managers need to control the content affecting the digital reputation of the tourism destination brand. Considering the high importance of this issue, this research aims to provide a digital reputation model for tourism destination brands. Qualitative research has designed the model using the research strategy of the Foundation's data theory and the systematic design of Strauss and Corbin. Data collection was done through semi-structured interviews. The statistical population of this research was university faculty members, managers, and tourism industry activists. Purposeful sampling was used to collect information based on 14 interviews conducted, and the basis for completing the interviews was theoretical saturation. Data analysis was performed in three stages: coding, axial, and selective coding using MAXQDA software. Accordingly, causal conditions (tourism destination capacity, technological progress, economic advantages, tourism habits), contextual conditions (digital platforms, tourism facilities, institutional structures, technical infrastructures, society and culture), intervening conditions (political, economic and managerial factors, tourist characteristics), strategies (tourism destination management, digital marketing development, destination brand analysis, training of specialized human resources), and finally consequences (economic, social, brand equity, political and national consequences) are linked in the form of a comprehensive model.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Brand
  • Reputation
  • Digital
  • Tourism Destinations
  • Grounded Theory
  1. آقاداداشی، زینب، میرزائی، روزبه، رمضان‌زاده لسبوئی، مهدی (1400). شهرت مقصد گردشگری و ادراک شناختی و عاطفی بازدیدکنندگان مطالعه موردی: شهر اصفهان. نشریه گردشگری شهری، 8(2)، 113-126. https://doi.org/10.22059/jut.2021.302828.798
  2. حقیقی‌نسب، منیژه، میرسلیمانی، اعظم، میرزائیان‌خمسه، پیوند (1401). مدل اعتلای برند مقصد گردشگری. فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، 17(57)، 207-237. https://doi.org/10.22054/tms.2022.64705.2645
  3. خواستار، حمزه (1388). ارائه روشی برای محاسبه‌ پایایی مرحله‌ کدگذاری در مصاحبه‌های پژوهشی. روش‌شناسی علوم انسانی، 15(58)، 161-174. https://method.rihu.ac.ir/article_418.html?lang=fa
  4. دانایی‌فرد، حسن، الوانی، سیدمهدی، آذر، عادل (1383). روش‌شناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع، تهران: انتشارات صفار، اشراقی.
  5. دائی‌نبی، میلاد، ابراهیمی، مهدی (1400). تحلیل تطبیقی رویکرد‌های نظریه داده‌بنیاد. فصلنامه علمی تخصصی فرصت، 2021401(5)، 87-113. https://forsatsj.ut.ac.ir/article_86780.html?lang=fa
  6. شاطری، پروانه، صالحی، صادق، محسنی، رضاعلی، شریفی، منصور (1400). سازمان‌های مردم‌نهاد محیط‌زیستی و شیوه‌های جلب مشارکت اعضا (مطالعه‎ سازمان‌های مردم‌نهاد محیط‌زیستی تهران با رهیافت نظریه بنیادی). جامعه‌شناسی کاربردی، 32(2)، 91-128. https://doi.org/10.22108/jas.2020.122367.1881
  7. صالحی، علی، روشندل‌اربطانی، طاهر (1403). شناسایی عوامل مؤثر بر ارتقای برند ملی با تأکید بر جاذبه‌های گردشگری ایران و با استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌های اجتماعی. بررسی‌های مدیریت رسانه، 3(1)، 111-133. https://doi.org/10.22059/mmr.2024.379712.1092
  8. ضرغام بروجنی، حمید، صداقت، مریم (1397). مدل فرآیندی توسعه پایدار گردشگری جمهوری اسلامی ایران (نظریه‌ای داده‌بنیاد با تأکید بر برنامه‌های پنج‌ ساله توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی). گردشگری و توسعه، 7(3)، 25-73. https://www.itsairanj.ir/article_81139.html
  9. طباطبایی‌نسب، سیدمحمد، ماه‌آورپور، فهیمه (1396). مدل‌سازی ساختاری عوامل مؤثر بر شهرت مقصد گردشگری و تأثیرآن بر ارزش ویژه برند مقصد (مطالعه موردی: شهراصفهان). نشریه گردشگری شهری، 4(1)، 71-86. https://doi.org/10.22059/jut.2017.61998
  10. مرادی، حبیب، سلیمیان، معصومعلی، فرخ سرشت، بهزاد، آقا احمدی، قربانعلی (1398). شناسایی عوامل مؤثر بر مشارکت کارکنان در اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان مازندران: رویکرد کیفی. پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، 11(4)، 119-152. https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.82548002.1398.11.4.4.0
  11. منصوریان، یزدان (1386). گراندد تئوری چیست و چه کاربردی دارد؟ (دانشگاه اصفهان). همایش چالش‌های علم اطلاعات. https://www.itsairanj.ir/article_178758.html
  12. میرسلیمانی، اعظم، بابایی‌زکلیکی، محمدعلی، حقیقی‌نسب، منیژه، خدیور، آمنه، ابراهیمی، مهدی (1400). طراحی مدل اعتلای برند مقصد گردشگری با رویکرد نظریه داده‌بنیاد مطالعه موردی استان فارس. فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت برند، 8(2)، 16-49. https://doi.org/10.22051/bmr.2021.34209.2086
  13. Al Shobaki, M. J., Abusharekh, N. H., Abu-Naser, S. S., & El Talla, S. A. (2020). Digital reputation in the university of Palestine: An analytical perspective of employees' point of view.‏ International Journal of Academic Accounting, Finance & Management Research, 4(9), 22-37. https://philpapers.org/rec/ALSDRI/
  14. Baber, R., & Baber, P. (2023). Influence of social media marketing efforts, e-reputation and destination image on intention to visit among tourists: Application of SOR model. Journal of Hospitality and Tourism Insights, 6(5), 2298-2316.‏ https://doi.org/10.1108/JHTI-06-2022-0270
  15. Baloch, Q. B., Shah, S. N., Iqbal, N., Sheeraz, M., Asadullah, M., Mahar, S., & Khan, A. U. (2023). Impact of tourism development upon environmental sustainability: a suggested framework for sustainable ecotourism. Environmental Science and Pollution Research, 30(3), 5917-5930.‏ https://doi.org/10.1007/s11356-022-22496-w
  16. Braun, E., Eshuis, J., Klijn, E. H., & Zenker, S. (2018). Improving place reputation: Do an open place brand process and an identity-image match pay off? Cities, 80, 22-28. https://doi.org/10.1016/j.cities.2017.06.010‏
  17. Bykov, I. A., & Akhmedova, J. D. (2022). Reputation management as an applied communication technology in digital society. In 2022 communication strategies in digital society seminar (comsds), 154-157. IEEE. https://doi.org/10.1109/ComSDS55328.2022.9769117
  18. Carrasco-Santos, M. J., Ciruela-Lorenzo, A. M., Pavón, J. G. M., & Rodríguez, C. C. (2021). An online reputation analysis of the tourism industry in Marbella: A preliminary study on open innovation. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity7(2), 111.‏ https://doi.org/10.3390/joitmc7020111
  19. Chernegha, O., Tkachenko, T., Hladkyi, O., Bilyk, V., & Lositska, T. (2022). Digitalization as a Reputation Management Tool for Tourist Destination. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice1(42), 371–383. https://doi.org/10.55643/fcaptp.1.42.2022.3649
  20. Christou, E. (2003). Guest loyalty likelihood in relation to hotels' corporate image and reputation: a study of three countries in Europe. Journal of Hospitality & Leisure Marketing, 10(3-4), 85-99. https://doi.org/10.1300/J150v10n03_05‏
  21. Cillo, V., Rialti, R., Del Giudice, M., & Usai, A. (2021). Niche tourism destinations’ online reputation management and competitiveness in big data era: Evidence from three Italian cases. Current Issues in Tourism, 24(2), 177-191. https://doi.org/10.1080/13683500.2019.1608918
  22. Confetto, M. G., Conte, F., Palazzo, M., & Siano, A. (2023). Digital destination branding: A framework to define and assess European DMOs practices. Journal of Destination Marketing & Management, 30, 100804. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2023.100804
  23. Darwish, A. (2021) 'Managing tourism destination reputation in the Era of online marketing: A case study of Egypt' (PhD thesis, University of Bedfordshire). http://hdl.handle.net/10547/624935
  24. Darwish, A., & Burns, P. (2019). Tourist destination reputation: An empirical definition. Tourism Recreation Research, 44(2), 153-162.‏ https://doi.org/10.1080/02508281.2018.1558754
  25. Given, L. M. (2008). The Sage encyclopedia of qualitative research methods. Sage Publications.‏ https://doi.org/10.4135/9781412963909
  26. Gu, B., & Ye, Q. (2014). First step in social media: Measuring the influence of online management responses on customer satisfaction. Production and Operations Management23(4), 570-582.‏ https://doi.org/10.1111/poms.12043
  27. Hanna, S., Rowley, J., & Keegan, B. (2021). Place and destination branding: A review and conceptual mapping of the domain. European Management Review, 18(2), 105-117.‏ https://doi.org/10.1111/emre.12433
  28. Inversini, A. (2020). Reputation in travel and tourism: A perspective article. Tourism Review, 75(1), 310-313.‏ https://doi.org/10.1108/TR-04-2019-0127
  29. Jalilvand, M. R., Nasrolahi Vosta, L., Kazemi Mahyari, H., & Khazaei Pool, J. (2017). Social responsibility influence on customer trust in hotels: Mediating effects of reputation and word-of-mouth. Tourism Review, 72(1), 1-14.‏ https://doi.org/10.1108/TR-09-2016-0037
  30. Kim, W. G., Lim, H., & Brymer, R. A. (2015). The effectiveness of managing social media on hotel performance. International Journal of Hospitality Management, 44, 165-171.‏ https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2014.10.014
  31. Kircova, I., & Esen, E. (2018). The effect of corporate reputation on consumer behaviour and purchase intentions. Management Research and Practice, 10(4), 21-32.‏ https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=730388
  32. Li, Y., Song, X., & Zhou, M. (2023). Impacts of brand digitalization on brand market performance: the mediating role of brand competence and brand warmth. Journal of research in interactive marketing, 17(3), 398-415. https://doi.org/10.1108/JRIM-03-2022-0107
  33. Liu, C., Dou, X., Li, J., & Cai, L. A. (2020). Analyzing government role in rural tourism development: An empirical investigation from China. Journal of Rural Studies, 79, 177-188. https://doi.org/10.1016/j.jrurstud.2020.08.046
  34. Mbarek, A., & Kummitha, H. R. (2024). The Impact of Digitalization on Sustainable Branding in the Tourism destination. In Branding in the academic and business worldFuture challenges – BBU Day of Hungarian Science. Budapesti Gazdasági Egyetem, Budapest, (pp. 5-15). https://doi.org/10.29180/978-615-6342-86-7_1
  35. Molinillo, S., Japutra, A., & Ekinci, Y. (2022). Building brand credibility: The role of involvement, identification, reputation and attachment. Journal of Retailing and Consumer Services64, 102819.‏ https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2021.102819
  36. Obaidat, O.A. (2017). The role of the University of Dammam library in bridging the digital divide from the viewpoint of beneficiaries. Educational Sciences Studies, 1(2), 222-250. https://www.researchgate.net/publication/316846882_Role_of_University_of_Dammam_in_bridging_the_digital_divide_from_the_standpoint_of_users
  37. Papa, A., Santoro, G., Tirabeni, L., & Monge, F. (2018). Social media as tool for facilitating knowledge creation and innovation in small and medium enterprises. Baltic Journal of Management, 13(3), 329-344. https://doi.org/10.1108/BJM-04-2017-0125
  38. Price, D. and Cameron, Sh. (2010). Business research methods: A practical approach, Charterd Institute of Personal and Development.
  39. Rasool, H., Maqbool, S., & Tarique, M. (2021). The relationship between tourism and economic growth among BRICS countries: A panel cointegration analysis. Future Business Journal7(1), 1.‏ https://doi.org/10.1186/s43093-020-00048-3
  40. Ratnayaka, R., Tham, J., Azam, F., & Shukri, S. M. (2024). Empirical review on evolution of internet and the online reputation of destination management companies; With special reference to Sri Lanka tourism industry. Revista de Gestão Social e Ambiental18(8), e6184-e6184.‏ https://doi.org/10.24857/rgsa.v18n8-080
  41. Ruiz-Real, J. L., Uribe-Toril, J., & Gázquez-Abad, J. C. (2020). Destination branding: Opportunities and new challenges. Journal of Destination Marketing & Management, 17, 100453. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2020.100453
  42. Şirzad, N. (2022). A review on online reputation management and online reputation components. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 23(1), 219-242.‏ https://doi.org/10.31671/doujournal.957602
  43. Streimikiene, D., Svagzdiene, B., Jasinskas, E., & Simanavicius, A. (2021). Sustainable tourism development and competitiveness: The systematic literature review. Sustainable development, 29(1), 259-271. https://doi.org/10.1002/sd.2133
  44. Su, L., Lian, Q., & Huang, Y. (2020). How do tourists' attribution of destination social responsibility motives impact trust and intention to visit? The moderating role of destination reputation. Tourism Management, 77, 103970.‏ https://doi.org/10.1016/j.tourman.2019.103970
  45. Susanti, R., Purwandari, S., & Prilosadoso, B. H. (2024). Tourism sustainable development: The role of digital media branding. BIS Economics and Business, 1, V124001-V124001. https://doi.org/10.31603/biseb.43
  46. Wang, Z., Yang, P., & Li, D. (2021). The influence of heritage tourism destination reputation on tourist consumption behavior: A case study of world cultural heritage shaolin temple. SAGE open, 11(3), 21582440211030275.‏ https://doi.org/10.1177/21582440211030275
  47. Woyo, E., & Slabbert, E. (2023). Competitiveness factors influencing tourists’ intention to return and recommend: Evidence from a distressed destination. Development Southern Africa40(2), 243-258.‏ https://doi.org/10.1080/0376835X.2021.1977612
  48. Yaşarsoy, E., Çalişkan, G., & Pamukçu, H. (2022). The place and importance of digital reputation management in tourism establishments. Revista Turismo & Desenvolvimento, 39, 41-63.‏ https://doi.org/10.34624/rtd.v39i0.30336
  49. Zhang, H., Cheng, Z., & Chen, X. (2022). How destination social responsibility affects tourist citizenship behavior at cultural heritage sites? Mediating roles of destination reputation and destination identification. Sustainability, 14(11), 6772.‏ https://doi.org/10.3390/su14116772