نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

2 استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

چکیده

امروزه برندسازی مقاصدگردشگری، به ابزاری قدرتمند برای دگرگونی مناطق بدل گشته و شهرت دیجیتال مقصد گردشگری نیز از عوامل مؤثر بر رقابت‌پذیری مقاصد می‎‌باشد. با توجه به اهمیت بالای این موضوع هدف از انجام پژوهش حاضر، ارائه مدل شهرت دیجیتال برند مقاصد گردشگری می‌باشد. مطالعه حاضر در چارچوب رویکـرد کیفی و با بهره‌گیری از روش پژوهش داده بنیاد (رویکرد استراوس و کوربین) صـورت گرفته است. جامعه تحقیق دربرگیرنده اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، مدیران و فعالان حوزه گردشگری بودند و نمونه‌گیری به صورت هدفمند انجام پذیرفت که تعداد 14 مصاحبه انجام یافت و مبنای پایان یافتن مصاحبه‌ها، اشباع نظری بود. فرایند تجـزیه‌وتحـلیل داده‌ها در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی با به‌کارگیری نرم‌افزار MAXQDA انجام شد. مدل نهایی از مجموع شرایط علی، شرایط زمینه‌ای، شرایط مداخله‌گر، مقوله محوری، راهبردها و در نهایت پیامدها و نتایج حاصل از توسعه شهرت دیجیتال برند مقاصد گردشگری تشکیل شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Designing a Model of Digital Reputation of Tourism Destinations Brand Using Grounded Theory Method

نویسندگان [English]

  • Alireza Hamidzadeh Arbabi 1
  • Naser Seifollahi 2
  • Ghasem Zarei 2
  • Mohammad Bashokouh Ajirlou 2

1 PhD student in Business Administration, Faculty of Social Sciences, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran

2 Professor, Department of Business Management, Faculty of Social Sciences, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran

چکیده [English]

Today, tourism destination branding, has become a powerful tool for transformation of regions and digital reputation of a tourism destination is one of the main factors affecting its competitiveness. Considering the importance of this issue, the purpose of this research is to provide a digital reputation model for tourism destination brands. This research is of a qualitative type, which has designed the model using Foundation's data theory. The statistical population of this research was university faculty members, managers and tourism activists, and purposeful sampling was used to collect information that, 14 interviews were conducted and the basis for completing the interviews was theoretical saturation. Data analysis was performed in three stages of open, axial and selective coding using MAXQDA software. The final model consists of the totality of causal conditions, contextual conditions, intervening conditions, central category, strategies and consequences of the development of digital reputation of the tourism destination brand.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Brand
  • Reputation
  • Digital
  • Tourism Destinations
  • Grounded Theory