نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2 استادیار گروه آموزش روانشناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده
با توجه به اهمیت آمورش گردشگری هدف این پژوهش، مقایسه محتوای گردشگری در کتابهای مطالعات اجتماعی ابتدایی ایران و مصر است. این پژوهش به روش تحلیل محتوای کیفی انجام گرفت. جامعه و نمونه آماری پژوهش محتوای کلیه کتابهای درسی اجتماعی مقاطع ابتدایی دو کشور ایران و مصر بود.. نتایج نشان داد که در کتابهای درسی ایران بر خلاف مصر فصل و درسی به گردشگری اختصاص داده نشده و محتوای زیادی در مورد گردشگری در کتابهای درسی علوم اجتماعی مصر آورده شده است که در کتابهای درسی علوم اجتماعی ایران ارائه نشده است. همچنین تحلیلها نشان داد که محتوای کتابهای ایران غالبا بر مقوله گردش و سفر رفتن تأکید میکند؛ اما هدف محتوای کتابهای مصر، جذب و کسب درآمد از طریق گردشگران خارجی است. نتایج این پژوهش میتواند به برنامهریزاندرسی کمک نماید تا از طریق اصلاح کتابهای درسی زمینه رشد و توسعه گردشگری فراهم شود.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
A Comparative Content Analysis of Social Studies Textbooks in Iranian and Egyptian Elementary Schools in the Academic Year 2024-2025 Based on Tourism Components
نویسندگان [English]
- Ali Zare Zardeini 1
- alla nazar ali sofi 2
- zeinab izadian 1
- mohammad javdani 1
1 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Psychology Education Department, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]
The purpose of this research is to compare tourism content in elementary social studies books of Iran and Egypt. This research was conducted using qualitative content analysis. The population and the statistical sample of the research was the content of all social science textbooks in the elementary levels of two countries, Iran and Egypt. The results showed that a lot of content about tourism is given in the social science textbooks of Egypt, which is not presented in the social science textbooks of Iran. Also, the analysis showed that the content of Iranian books often emphasizes the category of travel; But the purpose of the content of Egyptian books is to attract and earn money through foreign tourists. The results of this research can help curriculum planners to provide the field of tourism growth and development through the revision of textbooks.
کلیدواژهها [English]
- Curriculum
- content analysis
- textbook
- tourism
- Egypt
- احمدی، راضیه، عزیزیشمامی، مصطفی، عابدینیبلترک، میمنت (1402). تحلیل محتوای کتابهای درسی ابتدایی بر اساس میزان توجه به مؤلفههای محیطی گردشگری. برنامهریزی و توسعه گردشگری، 12(44)، 79-98. https://doi.org/10.22080/jtpd.2022.23726.3708
- اسدیاناردکانی، فائزه (1402). تحلیل محتوای کتابهای درسی مطالعات اجتماعی دوره دوم ابتدایی براساس توجه به مؤلفههای گردشگری. مطالعات اجتماعی گردشگری،گردشگری/doi.org/10.52547/journalitor.36227.11.21.195
- آقازاده، احمد(1396). آموزشوپرورش تطبیقی. انتشارات سمت.
- اربابیان، شیرین، زمانی، زهرا، رحیمی، معصومه (1393). بررسی اثر گردشگری در توسعه کارآفرینی.برنامهریزی و توسعه گردشگری، 3(10)، 126-146.https://tourismpd.journals.umz.ac.ir/article_852.html
- ارمغان، سیمین (1395). توریسم و نقش آن در جغرافیا. دانشگاه آزاد اسلامشهر.
- بهمنی، ندا، آراستی، زهرا، حسینی، سیدرسول (1396). آموزش کارآفرینی در مقطع ابتدایی با هدف تقویت نگرش کارآفرینانه. توسعه کارآفرینی، 10(4)، 555-573.https://doi.org/10.22059/jed.2018.214252.651935
- تقوایی، مسعود، موسوی، سیدعلی، غلامیبیمرغ، یونس (1389). تحلیلی بر توسعه گردشگری مذهبی (مطالعه موردی: شهرستان نورآباد ممسنی). فضای جغرافیایی، 10(31)، 39-64.https://sid.ir/paper/91520/fa
- جعفری، انوش، باطبی، شهرزاد (1393).گردشگری و توسعه پایدار، دومین همایش ملی گردشگری، جغرافیا و محیطزیست پایدار، همدان.
- خدائی، زهرا، کلانتریخلیلآباد، حسین (1391). توسعه گردشگری با تأکید بر نقش آموزش نیروی انسانی.مطالعات مدیریت شهری،4(شماره 4 (پیاپی 12))، 48-59.https://sanad.iau.ir/fa/Journal/ums/Article/824637
- خواجونداحمدی، عیسی (1400). تحلیلی بر نقش و جایگاه آموزشوپرورش در ارتقای سواد گردشگری.مطالعات توسعه اجتماعی ایران،53(14)، 340-362.
- رحمانی تیرکلایی، حسین (1396). بررسی نقش اخلاق گردشگری در ارتقای امنیت گردشگران و توسعه مقاصد گردشگری و توریسم ایران.فصلنامه جغرافیا (برنامهریزی منطقهای)،7(28)، 312-335.https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.22286462.1396.7.4.21.7
- سوری، ابوذر، رشیدی، حمیدرضا (1397). نقش مدارس در توسعه گردشگری از منظر آموزشهای اصولی (مورد پژوهی: دبیرستانهای شهرلار90)،کنفرانس بینالمللی نوآوری در مدیریت کسبوکار و اقتصاد، تهران.
- صالحیعمران، ابراهیم، عابدینیبلترک، میمنت، مهدیپورمیر، سیده راضیه (1400). جایگاه گردشگری در کتابهای درسی دوره ابتدایی. مطالعات اجتماعی گردشگری، 9(18 )، 29-52.https://doi.org/10.52547/journalitor.36158.9.18.0
- ضرغام بروجنی، حمید، ملکی، حسن، نوری، یوسف، جولائی، معصومه (1400). نقش تلفیق برنامهدرسی با انواع گردشگری در ساحتهای تربیتی دوره ابتدایی (مطالعه موردی: اساتید و دانشجویان دکتری دانشگاه علامه طباطبایی).فصلنامه تعلیم و تربیت،37(3)، 53-76.http://dorl.net/dor/20.1001.1.10174133.1400.37.3.3.8
- عباسیتقیدیزج، رسول (1398). تحلیل فازی عوامل مؤثر بر جذب گردشگر خارجی در سطح کلان.برنامهریزی و توسعه گردشگری،8(30)، 95-110.https://doi.org/10.22080/jtpd.2019.16119.3029
- فاضلنیا، غریب، هدایتی، صلاح (1389). راهبردهای مناسب برای توسعه گردشگری دریاچه زریوار. جغرافیا و توسعه، 8(پیاپی 19)، 145-170.https://doi.org/10.22111/gdij.2010.1113
- کتب مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی (1402). دفتر تألیف کتب درسی عمومی، متوسطه و نظری، تهران، ایران. http://www.chap.sch.ir/
- کیانیسلمی، صدیقه، نظری، نجمه (1396).گردشگری کودک و نقش آن در حفاظت از محیطزیست و توسعه گردشگری پایدار،چهارمین کنفرانس بینالمللی برنامهریزی و مدیریت محیط زیست، تهران.
- محسنی، رضاعلی (1388). گردشگری پایدار در ایران: کارکردها، چالشها و راهکارها. فضای جغرافیایی، 9(28)، 149-171. https://sid.ir/paper/91381/fa
- مهدیپورمیر، سیده راضیه، صالحیعمران، ابراهیم، صالحی، صادق، عابدینیبلترک، میمنت (1398). تحلیل محتوای کتابهای درسی پایه ششم ابتدایی بر مبنای مؤلفههای آموزش گردشگری. برنامهریزی و توسعه گردشگری، 8(29 )، 1-19.
https://doi.org/10.22080/jtpd.2019.13761.2805
- نرگسی، شهین، بابکی، روحاله، عفتی، مهناز (1397). بررسی رابطه بین گردشگری، رشد اقتصادی و توسعه مالی در ایران (1395-1368). اقتصاد مالی (اقتصاد مالی و توسعه)، 12(44 )، 41-67.
https://journals.iau.ir/article_663791_2c7df082a1ae178f0e59889409f9eb41.pdf
- Bori, P. (2018). Tourism discourse in language textbooks: A critical approach. Komunikacija i kultura online, 9(9), 1-21. https://doi.org/10.18485/kkonline.2018.9.9.1
- Chutong, C., & Thongrin, S. (2018). An analysis of cultural content and cultural aspect of English for tourism textbooks used at Suratthani Rajabhat University(Doctoral dissertation, Thammasat University). http://ethesisarchive.library.tu.ac.th/thesis/2018/TU_2018_5606320058_10568_11169.pdf
24.Ministry of education, Egypt. (2023). Elementary social studies books. Retrieved from https://moe.gov.eg//ar/elearningenterypage/e-learning/?schoolStageld=1582&schoolYearId=1935&contentTypeId=7597&pageIndex=0&sortBy=0
- Güler-Bıyıklı, S., & Aslan, C. C. (2013). A review of cultural heritage education in Turkish schools (1962–2011). Public Archaeology, 12(4), 255-270. https://doi.org/10.1179/1465518714Z.00000000047
- Johnson, K., Bulla, A.J. Creating the components for teaching concepts.Behav Analysis Practice 14, 785–792 (2021). https://link.springer.com/article/10.1007/s40617-021-00626-z
- Köse, T. Ç., Gökçe, N., & Bayır, Ö. G. (2018, December). An analysis of Turkish social studies textbooks in terms of cultural and natural heritage, and tourism. In The 11th Tourism Outlook Conference Heritage Tourism Beyond Borders and Civilizations(p. 225). Anadolu University. https://www.cabidigitallibrary.org/doi/full/10.5555/20203233251
- Martins, M., & Guerra, R. (2022). Transformational education for sustainable tourism in middle-schools. In Children in Sustainable and Responsible Tourism(pp. 129-142). Emerald Publishing Limited. https://doi.org/10.1108/978-1-80117-656-920221010
- Nhlapo, M., Moreeng, B., & Malebese, M. (2019). Challenges facing implementation of an integrated tourism curriculum: The experiences of teachers in Lesotho. Journal of Education and Practice, 10(5), 92-101. https://core.ac.uk/download/pdf/234642402.pdf
- Poria, Y., & Timothy, D. J. (2014). Where are the children in tourism research? Annals of Tourism Research, 47, 93-95. http://dx.doi.org/10.1016%2Fj.annals.2014.03.002
- Rachmadiyanti, P., & Mahananingtyas, E., & Ariyanti, L. (2022). Tourism objects as social studies learning sources in elementary school. Journal of Teaching And Learning in Elementary Education (JTLEE). 5. 141. 10.33578/jtlee.v5i2.7922.
- Yayla, Özgür, Koç, B., & Dimanche, F. (2023). Residents’ support for tourism development: Investigating quality-of-life, community commitment, and communication. European Journal of Tourism Research, 33, 3311. https://doi.org/10.54055/ejtr.v33i.2762