نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار و عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری دانشگاه سمنان

چکیده

فناوری‌های نوین تغییر شگرفی در بخش‌های مختلف اقتصادی ایجاد کرده و صنایع مختلف از جمله صنعت گردشگری را تحت تأثیر خود قرار داده است. توسعه این فناوری‌ها خصوصاً در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، نقش مؤثری در معرفی جاذبه‌های گردشگری و ارائه خدمات مطلوب‌تر داشته است. پژوهش حاضر با در نظر گرفتن فناوری‌های نوین به‌عنوان یک مؤلفه کلیدی در صنعت گردشگری، کیفیت اثرگذاری آن بر جذب گردشگر خارجی را مورد بررسی قرار می‌دهد. این پژوهش با بهره‌گیری از داده‌های تحلیلی مربوط به قاره‌های مختلف جهان از سال 2009 تا 2022، از یک روش خودرگرسیونی با وقفه‌های توزیعی پانلی (Panel ARDL) استفاده می‌نماید. نتایج حاصل از تحلیل داده‌ها نشان می‌دهد بر خلاف انتظار رشد فناوری‌های نوین در طول سال‌های مورد مطالعه، تأثیر منفی بر جذب گردشگر خارجی در ایران داشته است. دلایل احتمالی این موضوع و راهکارهای مواجهه با آن در این پژوهش تحلیل و بررسی شده‌اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Intercontinental Analysis of the Impact of New Technologies on Attracting Foreign Tourists to Iran

نویسنده [English]

  • AbdolMohammad Kashian

Associate Professor & the Member of the Faculty of Economics, Management and Administrative Sciences at Semnan University

چکیده [English]

Modern technologies have brought about significant transformations in various economic sectors and have impacted numerous industries, including the tourism industry. The development of these technologies, particularly in the field of information and communication technology, has played a crucial role in promoting tourist attractions and delivering more satisfactory services. This study, considering modern technologies as a key component in the tourism industry, examines the quality of their impact on attracting foreign tourists. Utilizing analytical data from different continents worldwide from 2009 to 2022, the research employs a Panel Autoregressive Distributed Lag (Panel ARDL) method. The results of the data analysis reveal that, contrary to expectations, the growth of modern technologies over the studied period has had a negative impact on attracting foreign tourists to Iran. The potential reasons for this phenomenon and strategies to address it are analyzed and discussed in this study.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Tourism
  • Foreign Tourist
  • Resilient Economy
  • New Technologies
  1. زنگی‌آبادی، علــی، مصلحــی، محســن، وارثــی، حمیدرضــا (1394). تبییــن مــدل و راهبردهــای توســعه گردشــگری پایــدار بــا رویکــرد دانش‌بنیان (مطالعــه مــوردی: شــهراصفهــان.) فصلنامــه ‌جغرافیــا و برنامه‌ریــزی منطقه‌ای، 5(2)، 7_17. https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.22286462.1394.5.2.1.9
  2. سلامی، رضا، میرزایی، حسین، سفردوست، آتیه (2017). حرکت به سمت یک اقتصاد دانش‌بنیان با بررسی رابطه بین ووردی و ابعاد خروجی شاخص. فناوری فصلنامه توسعه، 13(15)،16-25. https://doi.org/10.7508/jstpi.2017.03.003
  3. شاه‌آبادی، ابوالفضل، اخباری‌آزاد، میرعلی اکبر، حق‌خواه، داود (1398). تأثیر ابعاد نوآوری ملی بر توسعه صنعت گردشگری در کشورهای منتخب. مدیریت توسعه فناوری، 7(3)، 9-35. https://doi.org/10.22104/jtdm.2020.3876.2360
  4. شاه‌آبادی، ابوالفضل، مرادی، علی، بابایی، مجید (1402). تأثیر مؤلفه‌های اقتصاد دانش‌بنیان در توسعه صنعت گردشگری در کشورهای منتخب. نشریه گردشگری و توسعه، 34: 52-79. https://www.doi.org/10.22034/jtd.2022.271441.2262 
  5. عطافر، علی، خزایی‌پول، جواد، پور‌مصطفی خشکرودی، مهدی (1391). عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری اطلاعات در صنعت گردشگری. فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، 7(18)، 133-156. https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.23223294.1391.7.18.7.1
  6. کاشیان، عبدالمحمد (1401). جنبه‌های روانی تحریم‌های اقتصادی و شرطی شدن اقتصاد ایران: دلالت‌هایی برای اقتصاد مقاومتی. فصلنامه آفاق امنیت، 15(56)، 109-134. https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.25381857.1401.15.56.4.3
  7. مستولی‌زاده، سید محمد، سلیمی، لیلا (1399). رابطه شاخص پیچیدگی اقتصادی و شاخص توسعه کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه. مجله تحقیقات اقتصادی، 55(4)، 853-886. https://doi.org/10.22059/jte.2021.319070.1008434
  8. Ahmed, A., Uddin, G. S., & Sohag, K. (2016). Biomass energy technological progress and the environmental Kuznets curve: Evidence from selected European countries. Biomass and Bioenergy, 90, 202-208. https://doi.org/10.1016/j.biombioe.2016.04.004
  9. Baltagi, B. H., & Kao, C. (2001). Nonstationary panels, cointegration in panels and dynamic panels: A survey. In Nonstationary panels, panel cointegration, and dynamic panels (pp. 7-51). Emerald Group Publishing Limited.
  10. Buhalis, D., & Sinarta, Y. (2019). Real-time co-creation and nowness service: Lessons from tourism and hospitality. Journal of Travel & Tourism Marketing, 36(5), 563-582. https://doi.org/10.1080/10548408.2019.1592059
  11. Chaitip, P., Chaiboonsri, C., & Dewitt, A. (2015). Canned pineapple in syrup from Thailand export by using panel ARDL method. Procedia Economics and Finance, 24, 101-107. https://doi.org/10.1016/S2212-5671(15)00624-3
  12. Cohen, E. (1979). A phenomenology of tourist experiences. Sociology, 13(2), 179-201. https://doi.org/10.1177/003803857901300203
  13. Cohen, S. A., & Hopkins, D. (2020). Green innovations in tourism: Sustainable tourism policies and practices. Tourism Management, 81, 104-126. https://doi.org/10.30958/ajt.10-2-2
  14. Crompton, J. L. (1979). Motivations for pleasure vacation. Annals of Tourism Research, 6(4), 408-424. https://doi.org/10.1016/0160-7383(79)90004-5
  15. Crouch, G. I. (1994). The study of international tourism demand: A review of findings. Journal of Travel Research, 33(1), 12-23. https://doi.org/10.1177/004728759403300102
  16. Davis, F. D. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology. MIS Quarterly, 13(3), 319-340. https://doi.org/10.2307/249008
  17. Font, X., Garay, L., & Jones, S. (2016). Sustainability motivations and practices in small tourism enterprises in European protected areas. Journal of Cleaner Production, 137, 1439-1448. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2014.01.071
  18. Gössling, S. (2017). Tourism, information technologies and sustainability: An exploratory review. Journal of Sustainable Tourism, 25(7), 1024-1041. https://doi.org/10.1080/09669582.2015.1122017
  19. Gretzel, U., Werthner, H., Koo, C., & Lamsfus, C. (2020). Conceptual foundations for understanding smart tourism ecosystems. Computers in Human Behavior, 50, 558-563. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.03.043
  20. Leiper, N. (1979). The framework of tourism: Towards a definition of tourism, tourist, and the tourist industry. Annals of Tourism Research, 6(4), 390-407.
  21. Levin, A., Lin, C. F., & Chu, C. S. J. (2002). Unit root tests in panel data: Asymptotic and finite-sample properties. Journal of Econometrics, 108(1), 1-24. https://doi.org/10.1016/S0304-4076(01)00098-7
  22. Neuhofer, B., Buhalis, D., & Ladkin, A. (2014). A typology of technology‐enhanced tourism experiences. International Journal of Tourism Research, 16(4), 340-350. https://doi.org/10.1002/jtr.1958
  23. Pesaran, M. H., & Shin, Y. (1999). An autoregressive distributed-lag modelling approach to cointegration analysis. Econometric Society Monographs, 31, 371-413. https://doi.org/10.1016/0304-4076(94)01644-F
  24. Pesaran, M. H., & Smith, R. (1995). Estimating long-run relationships from dynamic heterogeneous panels. Journal of Econometrics, 68(1), 79-113.
  25. Pike, S. (2008). Destination marketing: An integrated marketing communication approach. Tourism Management, 29(3), 405-415. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2007.10.011
  26. Pikkemaat, B., & Peters, M. (2005). Towards the measurement of innovation: A pilot study in the small and medium-sized tourism industry. Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism, 6(3-4), 89-112. https://doi.org/10.1300/J162v06n03_06
  27. Rogers, E. M. (2003). Diffusion of innovations (5th ed.). Free Press.
  28. Schumpeter, J. A. (1942). Capitalism, socialism, and democracy. Harper & Brothers.
  29. Sigala, M. (2022). Tourism and COVID-19: Impacts and implications for advancing and resetting industry and research. Journal of Business Research, 117, 312-321. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.06.015
  30. Smith, M., & Hall, C. M. (2019). Tourism innovation: Technology, sustainability and creativity. Routledge.
  31. Solow, R. M. (1956). A contribution to the theory of economic growth. Quarterly Journal of Economics, 70(1), 65-94. https://doi.org/10.2307/1884513
  32. Tandafatu, N., Ermilinda, L., & Darkel, Y. B. (2024). Digital transformation in tourism: Exploring the impact of technology on travel experiences. International Journal of Multidisciplinary Approach Sciences and Technologies, 1(1), 55-64. http://dx.doi.org/10.62207/w3vsg352
  33. Todaro, M. P., & Smith, S. C. (2015). Economic development. Pearson Education.
  34. Tung, Le. (2021). Impact of the COVID-19 pandemic on global tourism: A synthetic analysis. African Journal of Hospitality, Tourism and Leisure, 10. 727-741. 10.46222/ajhtl.19770720-129.
  35. Vargo, S. L., & Lusch, R. F. (2004). Evolving to a new dominant logic for marketing. Journal of Marketing, 68(1), 1-17. https://doi.org/10.1509/jmkg.68.1.1.24036