نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 کارشناس ارشد مدیریت جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

امروزه صنعت گردشگری با چالش‌های زیادی از جمله تغییرات سریع اقتصادی و اجتماعی مواجه است و با ورود به اقتصاد تجربه، گردشگران به دنبال تجربه‌های عمیق و معنادار می‌باشند. در این میان، استفاده از نوآوری‌هایی همچون بازی‌وارسازی به‌عنوان ابزاری برای پاسخ به این چالش‌ها و ایجاد تجربه ماندگار گردشگری اهمیت ویژه‌ای یافته است. این پژوهش به بررسی امکان استفاده از بازی‌وارسازی در مجموعه سعدآباد تهران برای افزایش ماندگاری تجربه گردشگری پرداخته است. با بهره‌گیری از مفاهیم مدل تجربه ماندگار ( MED)، یک بازی طراحی شد که هدف آن افزایش تعامل و مشارکت بازدیدکنندگان بود. سپس تاثیر بازی بر تجربه بازدیدکنندگان از طریق پرسشنامه‌ طراحی شده بر اساس مدل MED، در دو مرحله پیش و پس از بازی به روش درون گروهی سنجیده شد. در پایان، نتایج پژوهش نشان داد که بازی‌وارسازی می‌تواند به افزایش ماندگاری تجربه گردشگری کمک کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Memorable Tourism Experience Using Gamification Based On The Memorable Experience Desgin (MED) Model: Case of The Sa'd abad Cultural Complex

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Yavarigohar 1
  • Mohammad Zavaran Hosseyni 2

1 Associate Professor at the Tourism Management Department Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran

2 Masters Graduate in Tourism Management, Faculty of Management and Accounting Tabataba’i University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The tourism industry is facing many challenges, including rapid economic and social changes, and by entering the experience economy, tourists are looking for deep and meaningful experiences. In the meantime, the use of innovations such as gamification as a tool to respond to these challenges and create a lasting tourism experience has become particularly important. This research investigates the possibility of using gamification in Saad Abad complex of Tehran in order increase the memorability of the tourism experience. Based on the memorable Experience Design model, a game was designed that aimed to increase visitor engagement and participation. Afterwards, the impact of the game on the visitors' experience was measured through a questionnaire designed based on the MED model, in two stages before and after the game, using the within-subject method. In the end, the results of the research showed that gamification can help increase the memorability of a tourism experience.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Gamification
  • MED Model
  • Memorable Experience