نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد برنامه ریزی سیستم های اقتصادی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان، ایرن

2 استادیار، گروه اقتصاد، دانشگده علوم اداری واقتصاد، دانشگاه ولی عصر(عج) ،رفسنجان،ایران

3 استادیار گروه مدیریت خدمات بهداشتی ودرمانی،دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی،یزد،ایران

4 استادیار گروه آموزشی مدیریت وفناوری اطلاعات سلامت، دانشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی ،یزد،ایران

5 استادیار، مرکز تحقیقات فناوری اطلاعات در امور سلامت، دانشگاه علوم پزشکی ،اصفهان،ایران

چکیده

صنعت گردشگری پزشکی به‌عنوان یک حوزه نوظهور با پتانسیل بالا نیازمند توسعه زیرساخت‌ها و اطلاع‌رسانی مؤثر است. با هدف تحلیل محتوای وب‌سایت تسهیل‌گران گردشگری پزشکی در هند و ایران انجام شد. شناسایی50وب‌سایت‌ها با استفاده از هفت کلیدواژه تخصصی گوگل صورت گرفت و داده‌ها از طریق برگه کدگذاری جمع‌آوری و با نرم‌افزار SPSS تحلیل شدند. محتوای بررسی‌شده شامل هفت مقوله و63 عنصر،ازجمله «ارتباط و تعامل مشتریان»، «پلتفرم‌های خدمات ویژه»، «تاریخچه شرکت برای اعتمادسازی»، «معرفی تجهیزات و تسهیلات درمانی و رفاهی»، « مقبولیت بین المللی شرکت» و«رعایت جذابیت‌های بصری در تمامی محورها» دسته بندی شدند. نتایج نشان می‌دهد دراین میان، بیشترین عناصر مربوط به مقوله"اطلاع‌رسانی و معرفی خدمات" است وکیفیت وب‌سایت‌های ایرانی پایین‌تر از وب‌سایت‌های هندی است. برای جذب بیشترگردشگران پزشکی، طراحی وب‌سایت‌ها، بهبود همکاری با مشتریان و استفاده از پلتفرم‌های مشترک ضروری است. این مطالعه بر اهمیت سامانه‌های یکپارچه و هوشمند در بهبود کارایی و سرعت فرآیندهای گردشگری پزشکی تأکید دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Content analysis of websites of medical tourism facilitators in India and Iran

نویسندگان [English]

  • Ghazal Vojdanifard 1
  • Ali Eskandaripour 2
  • Mohammad Zarezadeh 3
  • Omid Yousefianzadeh 4
  • Abulfazl Taheri 5

1 Master's in Economic Systems Planning, Faculty of Administrative Sciences and Economics, Vali-e-Asr University (PBUH), Rafsanjan, Iran, Corresponding Author.

2 Assistant Professor, Department of Economics, Faculty of Administrative Sciences and Economics, Vali-e-Asr University (PBUH), Rafsanjan, Iran

3 Assistant Professor, Department of Health Services Management, School of Public Health, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran.

4 Assistant Professor, Department of Health Management and Information Technology, School of Health, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran

5 Assistant Professor, Health Information Technology Research Center, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.

چکیده [English]

The medical tourism industry, recognized as an emerging sector with significant potential, necessitates the enhancement of infrastructure and effective communication. This study aims to analyze the content of 50 medical tourism facilitator websites in India and Iran. Websites were identified using seven specialized Google keywords, and data were collected through a questionnaire and analyzed with SPSS software. The content under review comprises seven categories and 63 elements, including "customer communication and interaction," "special service platforms," and "information and introduction of medical facilities." The findings reveal that the primary focus is on "information and introduction of services," with Iranian websites demonstrating lower quality compared to their Indian counterparts. To attract more medical tourists, it is crucial to pay attention to website design, improve customer collaboration, and leverage shared platforms. This study highlights the significance of integrated and intelligent systems for enhancing efficiency and speed in medical tourism processes.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "tourism"
  • "Medical tourism"
  • " Facilitators"