نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد برنامه ریزی سیستم های اقتصادی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان، ایرن

2 استادیار، گروه اقتصاد، دانشگده علوم اداری واقتصاد، دانشگاه ولی عصر(عج) ،رفسنجان،ایران

3 استادیار گروه مدیریت خدمات بهداشتی ودرمانی،دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی،یزد،ایران

4 استادیار گروه آموزشی مدیریت وفناوری اطلاعات سلامت، دانشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی ،یزد،ایران

5 استادیار، مرکز تحقیقات فناوری اطلاعات در امور سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان،،اصفهان،ایران

چکیده

صنعت گردشگری پزشکی به‌عنوان یک حوزه نوظهور با پتانسیل بالا نیازمند توسعه زیرساخت‌ها و اطلاع‌رسانی مؤثر است. با هدف تحلیل محتوای وب‌سایت تسهیل‌گران گردشگری پزشکی در هند و ایران انجام شد. شناسایی50وب‌سایت‌ها با استفاده از هفت کلیدواژه تخصصی گوگل صورت گرفت و داده‌ها از طریق برگه کدگذاری جمع‌آوری و با نرم‌افزار SPSS تحلیل شدند. محتوای بررسی‌شده شامل هفت مقوله و63 عنصر،ازجمله «ارتباط و تعامل مشتریان»، «پلتفرم‌های خدمات ویژه»، «تاریخچه شرکت برای اعتمادسازی»، «معرفی تجهیزات و تسهیلات درمانی و رفاهی»، « مقبولیت بین المللی شرکت» و«رعایت جذابیت‌های بصری در تمامی محورها» دسته بندی شدند. نتایج نشان می‌دهد دراین میان، بیشترین عناصر مربوط به مقوله"اطلاع‌رسانی و معرفی خدمات" است وکیفیت وب‌سایت‌های ایرانی پایین‌تر از وب‌سایت‌های هندی است. برای جذب بیشترگردشگران پزشکی، طراحی وب‌سایت‌ها، بهبود همکاری با مشتریان و استفاده از پلتفرم‌های مشترک ضروری است. این مطالعه بر اهمیت سامانه‌های یکپارچه و هوشمند در بهبود کارایی و سرعت فرآیندهای گردشگری پزشکی تأکید دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Content Analysis of Medical Tourism Facilitators' Websites in India and Iran

نویسندگان [English]

  • Ghazal Vojdanifard 1
  • Ali Eskandaripour 2
  • Mohammad Zarezadeh 3
  • Omid Yousefianzadeh 4
  • Abolfazl Taheri 5

1 Master's in Economic Systems Planning, Faculty of Administrative Sciences and Economics, Vali-e-Asr University (PBUH), Rafsanjan, Iran, Corresponding Author.

2 Assistant Professor, Department of Economics, Faculty of Administrative Sciences and Economics, Vali-e-Asr University (PBUH), Rafsanjan, Iran

3 Assistant Professor, Department of Health Services Management, School of Public Health, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran.

4 Assistant Professor, Department of Health Management and Information Technology, School of Health, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran

5 Assistant Professor, Health Information Technology Research Center, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.

چکیده [English]

The medical tourism industry, recognized as an emerging sector with significant potential, necessitates the enhancement of infrastructure and effective communication. This study aims to analyze the content of 50 medical tourism facilitator websites in India and Iran. Websites were identified using seven specialized Google keywords, and data were collected through a questionnaire and analyzed with SPSS software. The content under review comprises seven categories and 63 elements, including "customer communication and interaction," "special service platforms," and "information and introduction of medical facilities." The findings reveal that the primary focus is on "information and introduction of services," with Iranian websites demonstrating lower quality compared to their Indian counterparts. To attract more medical tourists, it is crucial to pay attention to website design, improve customer collaboration, and leverage shared platforms. This study highlights the significance of integrated and intelligent systems for enhancing efficiency and speed in medical tourism processes.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "tourism"
  • "Medical tourism"
  • " Facilitators"
  1. اسعدی، میرمحمد، فلاح‎تفتی، حامد، زحمتکش‎سردوراهی، رؤسایی (2020). عوامل مرتبط با زنجیره تأمین گردشگری سلامت (مورد مطالعه: شهر یزد).مدیریت اطلاعات سلام، 17 (3)، 104-110.‎
  2. انصاری‎سامانی، حبیب، زارع، امینیان‎دهکردی (2022). تأثیر کیفیت وب‌سایت‌های مقصد در نگرش کاربران و تمایل به مشارکت در بیان تجربیات هم‌آفرینی برخط.گردشگری و توسعه، 11 (1)، 143-158.‎
  3. اشرفی، جعفری، ابراهیمیان (2019). جایگاه پرستاران در صنعت گردشگری پزشکی: یک مقاله مروری روایتی. فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی، 5 (3), 14-1.‎
  4. تقی‎زاده‎یزدی، محمدرضا، شامی‎زنجانی، حقیقی، ابوهاشم‎آبادی (2016). مؤلفه‎ها و محتوای وب‎سایت‎های تسهیلگر گردشگری پزشکی.‎ مطالعات مدیریت گردشگر، 11 (33)، 18-1 .
  5. دلگشایی، بهرام، جباری، فرزین، شعربافچی‎زاده، طبیبی (2012). وضعیت موجود گردشگری پزشکی، مطالعه موردی: ایرا. پایش، 11 (2)، 171-179.
  6. رنگرزجدیدی، فاطمه، عطوف، فرحی، چوپان‎نژاد (2019). بررسی محتوایی وب‌سایت‌های تسهیلگرگردشگری در ایران  و سایر کشور‌ها/ انفورماتیک سلامت.
  7. سعیدبخش، کاظمی، نعمت‎بخش، نجبریان (2020). طراحی مدل بازاریابی الکترونیکی گردشگری پزشکی جمهوری اسلامی ایران با رویکرد سیستم‌های پیشنهاددهنده‏. تحقیقات بازاریابی نوین، 10 (2)، 128-105.
  8. محمدی، محمدنادر، وظیفه‎دوست، حسین، حیدرزاده، کامبیز (2022). شناسایی مؤلفه‎های تأثیرگذار در توسعه گردشگری پزشکی، مطالعه موردی: استان کرمانشاه.
  9. محمدیان، آهنگران، جعفر (2022). شناسایی گرایش‏‎های بازار گردشگری از منظر انطباق با محصول، مورد مطالعه: بازار گردشگران ورودی به ایران از کشور هند. گردشگری و اوقات   فراغت، 7(14)، 69-84 .
  10. معبودی، حکیمی، هادی (2016). عوامل تعیین‌کننده‌ گردشگری پزشکی، نمونه موردی ایران. برنامه‏ریزی و توسعه گردشگری، 4 (15)، 80-106 .
  11. مصدق‏راد، صادقی، مهرگان (2021). گردشگری پزشکی: علل انتخاب ایران. پایش،20 (2)، 166-145.‎
  12. Ayuningtyas, D., & Ariwibowo, D. A. (2020). The strategic role of information communication technology in succeeding medical tourism. Enfermeria Clinica30, pp. 170-173.                                                      
  13. Buhalis, D., & Amaranggana, A. (2015). Smart tourism destinations enhancing tourism experience through personalisation of services. In information and Communication Technologies in Tourism 2015: Proceedings of the International Conference in Lugano, Switzerland, February 3-6, 2015 (pp. 377-389).
  14. Connell, J. (2006). Medical tourism: Sea, sun, sand and… surgery. Tourism management, 27(6), pp. 1093-1100
  15. Cormany, D., & Baloglu, S. (2017). Medical travel facilitator websites: An exploratory study of web page contents and services offered to the prospective medical tourist. Tourism management, 32(4), pp. 709-716  
  16. Crooks, V. A., Turner, L., Snyder, J., Johnston, R., & Kingsbury, P. (2011). Promoting medical tourism to India: Messages, images, and the marketing of international patient travel. Social Science & Medicine, 72(5), pp. 726-732.     
  17. Jorge, R., Singh, D., & DeMicco, F. (2019), The impact of major tourist markets on health tourism spending in the United States, Journal of Destination Marketing & Management, 11, pp. 270-280.
  18. Majeed, S., Lu, C., & Javed, T. (2017), The journey from an allopathic to natural treatment approach: A scoping review of medical tourism and health systems. European Journal of Integrative Medicine, 16, doi: 10.1016/j.eujim.2017.10.001
  19. Mohan P., Roopa J., & Nalin, S. (2008). Developing visual tourism recommender systems. IGI Publishing.
  20. Semple, M., (2011)." Becoming a Medical Tourism Facilitator.", 4thWorld Medical Tourism & Global Healthcare Congres.
  21. Tingfang L., Shengtian, H. (2021). Annual report on the development of health tourism in China. Beijing. Social Sciences Academic Press (CHINA), 12(3), pp. 23- 44.                       
  22. Zott, C., Amit, R., & Massa, L. (2011). The business model: Recent developments and future research. Journal of Management, 37(4), pp. 1019-1042.