نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد طراحی شهری، دانشگاه هنر ایران، تهران، ایران
2 کارشناسی ارشد طراحی شهری، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران
3 استادیار، گروه شهرسازی، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه لرستان، ایران
چکیده
شهرستان خرمآباد، به علت جاذبههای طبیعی و تاریخی همواره موردتوجه گردشگران بوده است. اما ضعف در زیرساختهای گردشگری یکی از موانع قابلتوجه در توسعه این صنعت به شمار میرود. این پژوهش باهدف شناسایی پیشرانهای کلیدی مؤثر در توسعه گردشگری شهر موزهی خرمآباد با تأکید بر زیرساختهای گردشگری شکلگرفته است. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و از نظر رویکرد، آیندهپژوهی است. شاخصهای پژوهش با کمک اسناد موجود در این حوزه و مصاحبههای نیمه ساختاریافته از کارشناسان و متخصصان در حوزه گردشگری جمعآوریشده است. جامعه آماری پژوهش شامل 19 نفر میباشد. بهمنظور تجزیهوتحلیل اطلاعات، از تکنیک تحلیل اثرات متقاطع در نرمافزار، Micmac استفادهشده است. نتایج این پژوهش از میان 19 عامل کلیدی، 7 پیشران کلیدی استخراج شد؛ که نشان داد بیشترین تأثیرگذاری در توسعه زیرساختهای گردشگری شهرستان خرمآباد به ترتیب مربوط به پیشرانهای کلیدی مدیریت تخصصی، آموزش نیروی ماهر، بخش خصوصی، تورهای گردشگری، امنیت، روشهای نوین تبلیغات و رویدادهای فرهنگی- آموزشی است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Identifying the key drivers effective in the development of tourism in Khorramabad city: with an emphasis on tourism infrastructure
نویسندگان [English]
- shabnam galehdar 1
- shadi galehdar 2
- enayat mirzaei 3
- Mandana Masoudi 3
1 Master of Urban Design, Iran Art University, Tehran, Iran
2 Master of Urban Design, Art University of Isfahan, Isfahan, Iran
3 Assistant Professor, Department of Urban Planning, Technical and Engineering Faculty, Lorestan University, Iran
چکیده [English]
Khorramabad has always been of interest to tourists due to its natural and historical attractions, but weakness in tourism infrastructure is one of the significant obstacles to the development of the industry. This study was conducted to identify key drivers that are effective in the development of tourism of Khorramabad, with an emphasis on tourism infrastructure. The research indicators were collected with interviews from experts and specialists in the field of tourism. The statistical research community consisted of 19 people. The technique of cross-sectional effects analysis in software, Micmac, was used to analyze information. The results of the study were extracted from 19 key factors, 7 key drivers, which showed that the most influential impact on the development of tourism infrastructure in Khorramabad city is related to the key drivers of specialized management, skilled manpower training, private sector, tourism tours, security, new methods of advertising, and cultural-educational events, respectively.
کلیدواژهها [English]
- tourism infrastructure
- key drivers
- Khorramabad City
- tourism development
- Futures Studies
- الداغی، زهرا، ابراهیمی، عبدالحمید، شجاعی، سامره ، دیده خانی، حسین (1399). تدوین سناریوهای توسعه منطقه گردشگری استان گلستان، با رویکرد آیندهپژوهی. نشریه جغرافیا و توسعه، 18(58)، 59-74. https://doi.org/10.22111/gdij.2020.5176
- اکبری، مجید، طاهرپور، فاطمه، بوستاناحمدی، وحید، فولادی، عاطفه (1399). مدلسازی ساختاری- تفسیری عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری مذهبی در ایران با رویکرد آیندهپژوهی. گردشگری و توسعه، 9(4)، 285-296. https://www.sid.ir/paper/1070810/fa
- بافقیزاده، محمد، سلیمانیمقدم، پرویز، طاهریفر، راضیه (1395). سطحبندی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری شهر اهواز. جغرافیایی فضای گردشگری، 5(20)، 37-58. https://sanad.iau.ir/Journal/gjts/Article/999581
- بهزادی، صدیقه، رهنما، محمدرحیم، جوان، جعفر، عنابستانی، علیاکبر (1397). شناسایی عوامل کلیدی مؤثر بر توسعهی گردشگری با رویکرد آیندهنگاری (مطالعه موردی: استان یزد). مطالعات جغرافیایی مناطق خشک، 9(33)، 37-52. https://www.sid.ir/paper/382491/fa
- تقوایی، مسعود، حسینیخواه، حسین (1396). برنامهریزی توسعه صنعت گردشگری مبتنی بر روش آیندهپژوهی و سناریونویسی (مطالعه موردی: شهر یاسوج). برنامه ریزی و توسعه گردشگری، 6(23)، 8-30. https://doi.org/10.22080/jtpd.2018.1762
- تقوایی، مسعود، وارثی، حمیدرضا، صفرابادی، اعظم (1391). عوامل موثر در توسعه گردشگری شهری کرمانشاه. جغرافیا (فصلنامه علمی انجمن جغرافیایی ایران)، 10(33)، 27-48. https://www.sid.ir/paper/150511/fa
- دلشاد، علی (1396). تحلیل عوامل مؤثر بر توسعه و تکامل مقصدهای گردشگری. گردشگری و توسعه، 6(1)، 135-149. https://www.sid.ir/paper/515118/fa
- رسالور، ناصر، پناهی، علی، ولیزاده، رضا (1399). آیندهپژوهی مدیریت سیستمی گردشگری کلان شهر تبریز با تأکید بر رویکرد حکمروایی شایسته. جغرافیا و آمایش شهری - منطقه ای، 10(35)، 191-208. https://doi.org/10.22111/gaij.2020.5582
- رضایی، فاطمه، عباسی، حامد، مرادی، حوریه (1399). نقش نمادها و المانهای شهری در توسعه گردشگری شهر خرمآباد. مطالعات جغرافیایی مناطق کوهستانی، 2(1)، 111-125. http://dx.doi.org/10.52547/gsma.2.1.111
- رضایی، محمدرضا، مختاری، صادق، کشتکار، لیلا (1394). ارائهی مدلی تلفیقی جهت اولویتبندی زیرساختهای توسعهی گردشگری، مطالعه موردی: شهرستانهای استان چهارمحال و بختیاری. مطالعات جغرافیایی مناطق خشک، 6(22)، 1-17. https://jargs.hsu.ac.ir/article_161399_1ff4bdf93866de6c4a4cf34dd1356e8f.pdf?lang=en
- فرجی سبکبار، حسنعلی، سلمانی، محمد، عیاشی، اطهره (1392). ارزیابی سطح ریسک در فرایند توسعه سیستمهای گردشگری (مطالعه موردی: شهرستان خرمآباد). جغرافیا و مخاطرات محیطی، 2(2). https://doi.org/10.22067/geo.v0i0.20845
- فرهادییونکی، مجید، ایمانیخوشخو، محمدحسین (1401). تأثیرگذاری زیرساختهای گردشگری در میزان وفاداری گردشگران (مطالعه موردی: شهر اصفهان). گردشگری و توسعه، 11(1)، 129-142. https://www.sid.ir/paper/1045509/fa
- شرکا، سعید، علیزاده، کتایون، جعفری، حمید (1401). ارزیابی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری، نمونه موردی: شهر بجنورد. نشریه گردشگری شهری، 9(3)، 31-46. https://doi.org/10.22059/jut.2022.340958.1025
- طالبی، حدیث، مدیری، محمود، طرهانی، فرزاد (1396). اولویتبندی مؤلفههای توسعه گردشگری در ایران با رویکرد تصمیمگیری چند معیاره ترکیبی فازی، مطالعه موردی: سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری ایران. برنامهریزی و توسعه گردشگری، 6(20)، 94-114. https://doi.org/10.22080/jtpd.2017.1489
- علیاکبری، اسماعیل، مرصوصی، نفیسه، جلالآبادی، لیلا (1399). تدوین سناریوهای مؤثر بر آینده گردشگری پایدار شهر کرمان با رویکرد آیندهپژوهی. مطالعات مدیریت گردشگری، 15(50)، 35-60. https://doi.org/10.22054/tms.2020.33013.1953
- علیزاده، رضا، ایزدی، حسن، آراسته، مجتبی (1400). رتبهبندی ظرفیت گردشگری طبیعتمحور در مناطق کوهستانی، نمونه موردی: منطقه شرقی استان لرستان. برنامهریزی و آمایش فضا (مدرس علوم انسانی)، 25(1 )، 117-142. http://hsmsp.modares.ac.ir/article-21-46361-fa.html
- چکین، میثم (1401). طراحی چارچوب توسعه زیرساختهای گردشگری سلامت در کشور. برنامهریزی و توسعه گردشگری، 11(41)، 201-224. https://tourismpd.journals.umz.ac.ir/article_3642_614df496a4b2a1f54c0f5eb370c4cf31.pdf?lang=en
- حکمتنیا، حسن (1399). ارزیابی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری شهر میبد. نشریه گردشگری شهری، 7(2)، 71-84. https://doi.org/10.22059/jut.2020.284076.675
- حیدرینیا، سعید، محمدیدهچشمه، مصطفی، آتشافروز، نسرین، کاظمی، فرانک (1393). بررسی توانمندی مدیریت گردشگری شهری خرمآباد از دید گردشگران، همایش بین المللی مدیریت، تهران. https://civilica.com/doc/343760
- خوارزمی، امیدعلی، قهرمان، آرش، بستان، زهرا (1399). تحلیلی بر پیشرانهای گردشگری شهر مشهد، نهمین کنفرانس و دومین کنفرانس برنامهریزی و مدیریت شهری، مشهد (صص 218-229). https://civilica.com/doc/1138201
- کشاورز، مهناز (1398). شناسایی عوامل تأثیرگذار در توسعه گردشگری پایدار شهری با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) در شهر خرمآباد. نشریه گردشگری شهری، 6(1)، 121-134. https://doi.org/10.22059/jut.2019.246390.414
- کیانیسلمی، صدیقه، بسحاق، محمدرضا (1396). تحلیل نقش خدمات و زیرساختهای گردشگری بر وفاداری و تمایل به بازدید مجدد گردشگران (مورد مطالعه: مناطق روستایی شهرستان ساوجبلاغ). گردشگری و توسعه، 6(3)، 154-176. https://www.sid.ir/paper/396249/fa
- مسعودیراد، ماندانا، میرزایی، عنایتاله، گلهدار، شادی، گلهدار، شبنم (1401). ظرفیتسنجی تأسیسات و مؤسسات گردشگری شهرستان خرمآباد. میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان لرستان.
- موسوی، سیدنجمالدین، سپهوند، رضا، شریعتنژاد، علی (1396). تبیین مؤلفههای برندسازی شهری با تأکید بر صنعت گردشگری (مورد مطالعه: شهرستان خرمآباد). گردشگری و توسعه، 6(4 )، 160-179. https://www.sid.ir/paper/227691/fa
- مرکز آمار ایران، 1401. https://www.amar.org.ir
- میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان لرستان، 1402. https://lorestan.mcth.ir
- واحدپور، غلامعباس، جعفری، مهتاب (1390). راهبردهای مدیریت و توسعه پایدار زیرساختهای گردشگری ایران با تأکید بر مدل SOWT. برنامهریزی منطقهای، 1(1)، 83-97. https://www.sid.ir/paper/230488/fa
- هزارجریبی، جعفر، نجفی، ملک محمد (1391). بررسی جامعه شناختی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری در ایران (با رویکرد جذب گردشگران خارجی). جغرافیا و برنامهریزی محیطی، 23(3)، 133-146. https://www.sid.ir/paper/153195/fa
- یعقوبزاده، رحیم، عمویی، صدرا، جانبابانژاد، محمدحسین (1394). ارزیابی مناطق آزاد ایران به لحاظ جذب گردشگر و توسعه زیرساختهای گردشگری، مطالعه موردی: منطقه آزاد قشم. مطالعات فرهنگی و سیاسی خلیج فارس، 2(3)، 99-116. http://istta.ir/upload/file/06.pdf
- Almeyda-Ibáñez, M., & George, B. P. (2017). The evolution of destination branding: A review of branding literature in tourism. Journal of Tourism, Heritage & Services Marketing (JTHSM), 3(1), pp. 9-17, https://doi.org/10.5281/zenodo.401370
- Amanah, D., Agustini, F., & Harahap, D. A. (2021). The satisfaction level of foreign tourists in Indonesia. Calitatea, 22(181), pp. 117-123. https://www.researchgate.net/publication/381772784_The_Satisfaction_Level_of_Foreign_Tourists_in_Indonesia
- Blazeska, D., Strezovski, Z., & Klimoska, A. M. (2018). The influence of tourist infrastructure on the tourist satisfaction in Ohrid. UTMS Journal of Economics, 9(1), pp. 85-93.https://www.econstor.eu/bitstream/10419/195327/1/1031313001.pdf
- Jovanovic, S. & Ilic, I. (2016). Infrastructure as important determinant of tourism development in the countries of southeast Europe. Ecoforum Journal, 5(1). http://www.ecoforumjournal.ro/index.php/eco/article/view/329/216
- Cibinskiene, A. (2012). Impact evaluation of events as factors of city tourism competitiveness. Economics and management, 17(4), pp. 1333-1339. https://doi.org/10.5755/j01.em.17.4.2997
- Haneef., S. K. (2017). A model to explore the impact of tourism infrastructure on destination image for effective tourism marketing. (Doctoral dissertation, School of built environment, university of Salford),https://salford-repository.worktribe.com/preview/1492797/PhD%20Thesis%20-%20Sunitha.pdf
- Hua, L. Y., Ramayah, T., Ping, T. A., & Jun-Hwa, C. (2017). Social media as a tool to help select tourism destinations: The case of Malaysia. Information Systems Management, 34(3), pp. 265-279. https://doi.org/10.1080/10580530.2017.1330004
- Hunt, J. D. (1975). Image as a factor in tourism development. Journal of Travel Research, 13(3), pp. 1-7. https://doi.org/10.1177/004728757501300301
- Khudoynazarovich, A. S. (2021). An opportunity of internet marketing in Tourism Sphere. Polish Science Journal, 160.https://journals.researchparks.org/index.php/IJEFSD/article/view/1539/1510
- Manic, A., Mrnjavac, Z., & Kordic, L. (2018). Tourism infrastructure, recreational facilities and tourism development, Tourism and hospitality management. 24(1), pp. 41- 62. https://dx.doi.org/10.20867/thm.24.1.12
- Singh, A., Saini, G. K., & Majumdar, S. (2015). Application of social marketing in social entrepreneurship: Evidence from India. Social Marketing Quarterly, 21(3), pp. 152-172. https://doi.org/10.1177/1524500415595208