نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد طراحی شهری، دانشگاه هنر ایران، تهران، ایران

2 کارشناسی ارشد طراحی شهری، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران

3 استادیار، گروه شهرسازی، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه لرستان، ایران

چکیده

شهرستان خرم‌آباد، به علت جاذبه‌های طبیعی و تاریخی همواره موردتوجه گردشگران بوده است. اما ضعف در زیرساخت‌های گردشگری یکی از موانع قابل‌توجه در توسعه این صنعت به شمار می‌رود. این پژوهش باهدف شناسایی پیشران‌های کلیدی مؤثر در توسعه گردشگری شهر موزه‌ی خرم‌آباد با تأکید بر زیرساخت‌های گردشگری شکل‌گرفته است. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و از نظر رویکرد، آینده‌پژوهی است. شاخص‌های پژوهش با کمک اسناد موجود در این حوزه و مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته از کارشناسان و متخصصان در حوزه گردشگری جمع‌آوری‌شده است. جامعه آماری پژوهش شامل 19 نفر می‌باشد. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل اطلاعات، از تکنیک تحلیل اثرات متقاطع در نرم‌افزار، Micmac استفاده‌شده است. نتایج این پژوهش از میان 19 عامل کلیدی، 7 پیشران کلیدی استخراج شد؛ که نشان داد بیشترین تأثیرگذاری در توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهرستان خرم‌آباد به ترتیب مربوط به پیشران‌های کلیدی مدیریت تخصصی، آموزش نیروی ماهر، بخش خصوصی، تورهای گردشگری، امنیت، روش‌های نوین تبلیغات و رویدادهای فرهنگی- آموزشی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Identifying the key drivers effective in the development of tourism in Khorramabad city: with an emphasis on tourism infrastructure

نویسندگان [English]

  • shabnam galehdar 1
  • shadi galehdar 2
  • enayat mirzaei 3
  • Mandana Masoudi 3

1 Master of Urban Design, Iran Art University, Tehran, Iran

2 Master of Urban Design, Art University of Isfahan, Isfahan, Iran

3 Assistant Professor, Department of Urban Planning, Technical and Engineering Faculty, Lorestan University, Iran

چکیده [English]

Khorramabad has always been of interest to tourists due to its natural and historical attractions, but weakness in tourism infrastructure is one of the significant obstacles to the development of the industry. This study was conducted to identify key drivers that are effective in the development of tourism of Khorramabad, with an emphasis on tourism infrastructure. The research indicators were collected with interviews from experts and specialists in the field of tourism. The statistical research community consisted of 19 people. The technique of cross-sectional effects analysis in software, Micmac, was used to analyze information. The results of the study were extracted from 19 key factors, 7 key drivers, which showed that the most influential impact on the development of tourism infrastructure in Khorramabad city is related to the key drivers of specialized management, skilled manpower training, private sector, tourism tours, security, new methods of advertising, and cultural-educational events, respectively.

کلیدواژه‌ها [English]

  • tourism infrastructure
  • key drivers
  • Khorramabad City
  • tourism development
  • Futures Studies
  1. الداغی، زهرا، ابراهیمی، عبدالحمید، شجاعی، سامره ، دیده خانی، حسین (1399). تدوین سناریوهای توسعه منطقه گردشگری استان گلستان، با رویکرد آینده‌‌پژوهی. نشریه جغرافیا و توسعه، 18(58)، 59-74. https://doi.org/10.22111/gdij.2020.5176
  2. اکبری، مجید، طاهرپور، فاطمه، بوستان‎احمدی، وحید، فولادی، عاطفه (1399). مدل‌سازی ساختاری- تفسیری عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری مذهبی در ایران با رویکرد آینده‌پژوهی. گردشگری و توسعه، 9(4)، 285-296. https://www.sid.ir/paper/1070810/fa
  3. بافقی‎زاده، محمد، سلیمانی‎مقدم، پرویز، طاهری‎فر، راضیه (1395). سطح‎بندی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری شهر اهواز. جغرافیایی فضای گردشگری، 5(20)، 37-58. https://sanad.iau.ir/Journal/gjts/Article/999581
  4. بهزادی، صدیقه، رهنما، محمدرحیم، جوان، جعفر، عنابستانی، علی‏اکبر (1397). شناسایی عوامل کلیدی مؤثر بر توسعه‌ی گردشگری با رویکرد آینده‌نگاری (مطالعه‌ موردی: استان یزد). مطالعات جغرافیایی مناطق خشک، 9(33)، 37-52. https://www.sid.ir/paper/382491/fa
  5. تقوایی، مسعود، حسینی‎خواه، حسین (1396). برنامه‌ریزی توسعه صنعت گردشگری مبتنی بر روش آینده‌پژوهی و سناریونویسی (مطالعه موردی: شهر یاسوج). برنامه ریزی و توسعه گردشگری، 6(23)، 8-30. https://doi.org/10.22080/jtpd.2018.1762
  6. تقوایی، مسعود، وارثی، حمیدرضا، صفرابادی، اعظم (1391). عوامل موثر در توسعه گردشگری شهری کرمانشاه. جغرافیا (فصلنامه علمی انجمن جغرافیایی ایران)، 10(33)، 27-48. https://www.sid.ir/paper/150511/fa
  7. دلشاد، علی (1396). تحلیل عوامل مؤثر بر توسعه و تکامل مقصدهای گردشگری. گردشگری و توسعه، 6(1)، 135-149. https://www.sid.ir/paper/515118/fa
  8. رسال‎ور، ناصر، پناهی، علی، ولی‎زاده، رضا (1399). آینده‎پژوهی مدیریت سیستمی گردشگری کلان شهر تبریز با تأکید بر رویکرد حکمروایی شایسته. جغرافیا و آمایش شهری - منطقه ای، 10(35)، 191-208. https://doi.org/10.22111/gaij.2020.5582
  9. رضایی، فاطمه، عباسی، حامد، مرادی، حوریه (1399). نقش نمادها و المان‌های شهری در توسعه گردشگری شهر خرم‌آباد. مطالعات جغرافیایی مناطق کوهستانی، 2(1)، 111-125.‎ http://dx.doi.org/10.52547/gsma.2.1.111
  10. رضایی، محمدرضا، مختاری، صادق، کشتکار، لیلا (1394). ارائه‌ی مدلی تلفیقی جهت اولویت‌بندی زیرساخت‌های توسعه‌ی گردشگری، مطالعه‌ موردی: شهرستان‌های استان چهارمحال و بختیاری. مطالعات جغرافیایی مناطق خشک، 6(22)، 1-17. https://jargs.hsu.ac.ir/article_161399_1ff4bdf93866de6c4a4cf34dd1356e8f.pdf?lang=en
  11. فرجی سبکبار، حسنعلی، سلمانی، محمد، عیاشی، اطهره (1392). ارزیابی سطح ریسک در فرایند توسعه سیستم‎های گردشگری (مطالعه موردی: شهرستان خرم‏آباد). جغرافیا و مخاطرات محیطی، 2(2). https://doi.org/10.22067/geo.v0i0.20845
  12. فرهادی‌یونکی، مجید، ایمانی‌خوشخو، محمدحسین (1401). تأثیرگذاری زیرساخت‌های گردشگری در میزان وفاداری گردشگران (مطالعه موردی: شهر اصفهان). گردشگری و توسعه، 11(1)، 129-142. https://www.sid.ir/paper/1045509/fa
  13. شرکا، سعید، علیزاده، کتایون، جعفری، حمید (1401). ارزیابی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری، نمونه موردی: شهر بجنورد. نشریه گردشگری شهری، 9(3)، 31-46. https://doi.org/10.22059/jut.2022.340958.1025
  14. طالبی، حدیث، مدیری، محمود، طرهانی، فرزاد (1396). اولویت‎بندی مؤلفه‌های توسعه گردشگری در ایران با رویکرد تصمیم‏گیری چند معیاره ترکیبی فازی، مطالعه موردی: سازمان میراث فرهنگی، صنایع‎دستی و گردشگری ایران. برنامه‏ریزی و توسعه گردشگری، 6(20)، 94-114. https://doi.org/10.22080/jtpd.2017.1489
  15. علی‏اکبری، اسماعیل، مرصوصی، نفیسه، جلال‏آبادی، لیلا (1399). تدوین سناریوهای مؤثر بر آینده گردشگری پایدار شهر کرمان با رویکرد آینده‌پژوهی. مطالعات مدیریت گردشگری، 15(50)، 35-60. https://doi.org/10.22054/tms.2020.33013.1953
  16. علیزاده، رضا، ایزدی، حسن، آراسته، مجتبی (1400). رتبه‎بندی ظرفیت گردشگری طبیعت‎محور در مناطق کوهستانی، نمونه موردی: منطقه شرقی استان لرستان. برنامه‏ریزی و آمایش فضا (مدرس علوم انسانی)، 25(1 )، 117-142. http://hsmsp.modares.ac.ir/article-21-46361-fa.html
  17. چکین، میثم (1401). طراحی چارچوب توسعه زیرساخت‏های گردشگری سلامت در کشور. برنامه‏ریزی و توسعه گردشگری، 11(41)، 201-224. https://tourismpd.journals.umz.ac.ir/article_3642_614df496a4b2a1f54c0f5eb370c4cf31.pdf?lang=en
  18. حکمت‎نیا، حسن (1399). ارزیابی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری شهر میبد. نشریه گردشگری شهری، 7(2)، 71-84. https://doi.org/10.22059/jut.2020.284076.675
  19. حیدری‎نیا، سعید، محمدی‌ده‌چشمه، مصطفی، آتش‏افروز، نسرین، کاظمی، فرانک (1393). بررسی توانمندی مدیریت گردشگری شهری خرم‎آباد از دید گردشگران، همایش بین المللی مدیریت، تهران. https://civilica.com/doc/343760
  20. خوارزمی، امیدعلی، قهرمان، آرش، بستان، زهرا (1399). تحلیلی بر پیشران‎های گردشگری شهر مشهد، نهمین کنفرانس و دومین کنفرانس برنامه‎ریزی و مدیریت شهری، مشهد (صص 218-229). https://civilica.com/doc/1138201
  21. کشاورز، مهناز (1398). شناسایی عوامل تأثیرگذار در توسعه گردشگری پایدار شهری با استفاده از روش مدل‌سازی ساختاری تفسیری (ISM) در شهر خرم‏آباد. نشریه گردشگری شهری، 6(1)، 121-134. https://doi.org/10.22059/jut.2019.246390.414
  22. کیانی‎سلمی، صدیقه، بسحاق، محمدرضا (1396). تحلیل نقش خدمات و زیرساخت‌های گردشگری بر وفاداری و تمایل به بازدید مجدد گردشگران (مورد مطالعه: مناطق روستایی شهرستان ساوجبلاغ). گردشگری و توسعه، 6(3)، 154-176. https://www.sid.ir/paper/396249/fa
  23. مسعودی‏راد، ماندانا، میرزایی، عنایت‌اله، گله‎دار، شادی، گله‎دار، شبنم (1401). ظرفیت‎سنجی تأسیسات و مؤسسات گردشگری شهرستان خرم‎آباد. میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‏دستی استان لرستان.
  24. موسوی، سیدنجم‌الدین، سپهوند، رضا، شریعت‎نژاد، علی (1396). تبیین مؤلفه‎های برندسازی شهری با تأکید بر صنعت گردشگری (مورد مطالعه: شهرستان خرم‎آباد). گردشگری و توسعه، 6(4 )، 160-179. https://www.sid.ir/paper/227691/fa
  25. مرکز آمار ایران، 1401. https://www.amar.org.ir
  26. میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‎دستی استان لرستان، 1402. https://lorestan.mcth.ir
  27. واحدپور، غلامعباس، جعفری، مهتاب (1390). راهبردهای مدیریت و توسعه پایدار زیرساخت‏های گردشگری ایران با تأکید بر مدل SOWT. برنامه‏ریزی منطقه‏ای، 1(1)، 83-97. https://www.sid.ir/paper/230488/fa
  28. هزارجریبی، جعفر، نجفی، ملک محمد (1391). بررسی جامعه شناختی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری در ایران (با رویکرد جذب گردشگران خارجی). جغرافیا و برنامه‏ریزی محیطی، 23(3)، 133-146. https://www.sid.ir/paper/153195/fa
  29. یعقوب‏زاده، رحیم، عمویی، صدرا، جانبابانژاد، محمدحسین (1394). ارزیابی مناطق آزاد ایران به لحاظ جذب گردشگر و توسعه زیرساخت‎های گردشگری، مطالعه موردی: منطقه آزاد قشم. مطالعات فرهنگی و سیاسی خلیج فارس، 2(3)، 99-116. http://istta.ir/upload/file/06.pdf
  1. Almeyda-Ibáñez, M., & George, B. P. (2017). The evolution of destination branding: A review of branding literature in tourism. Journal of Tourism, Heritage & Services Marketing (JTHSM), 3(1), pp. 9-17, https://doi.org/10.5281/zenodo.401370
  2. Amanah, D., Agustini, F., & Harahap, D. A. (2021). The satisfaction level of foreign tourists in Indonesia. Calitatea, 22(181), pp. 117-123. https://www.researchgate.net/publication/381772784_The_Satisfaction_Level_of_Foreign_Tourists_in_Indonesia
  1. Blazeska, D., Strezovski, Z., & Klimoska, A. M. (2018). The influence of tourist infrastructure on the tourist satisfaction in Ohrid. UTMS Journal of Economics, 9(1), pp. 85-93.https://www.econstor.eu/bitstream/10419/195327/1/1031313001.pdf
  1. Jovanovic, S. & Ilic, I. (2016). Infrastructure as important determinant of tourism development in the countries of southeast Europe. Ecoforum Journal, 5(1). http://www.ecoforumjournal.ro/index.php/eco/article/view/329/216
  2. Cibinskiene, A. (2012). Impact evaluation of events as factors of city tourism competitiveness. Economics and management, 17(4), pp. 1333-1339. https://doi.org/10.5755/j01.em.17.4.2997
  3. Haneef., S. K. (2017). A model to explore the impact of tourism infrastructure on destination image for effective tourism marketing. (Doctoral dissertation, School of built environment, university of Salford),https://salford-repository.worktribe.com/preview/1492797/PhD%20Thesis%20-%20Sunitha.pdf
  4. Hua, L. Y., Ramayah, T., Ping, T. A., & Jun-Hwa, C. (2017). Social media as a tool to help select tourism destinations: The case of Malaysia. Information Systems Management, 34(3), pp. 265-279. https://doi.org/10.1080/10580530.2017.1330004
  5. Hunt, J. D. (1975). Image as a factor in tourism development. Journal of Travel Research, 13(3), pp. 1-7. https://doi.org/10.1177/004728757501300301
  6. Khudoynazarovich, A. S. (2021). An opportunity of internet marketing in Tourism Sphere. Polish Science Journal, 160.https://journals.researchparks.org/index.php/IJEFSD/article/view/1539/1510
  1. Manic, A., Mrnjavac, Z., & Kordic, L. (2018). Tourism infrastructure, recreational facilities and tourism development, Tourism and hospitality management. 24(1), pp. 41- 62. https://dx.doi.org/10.20867/thm.24.1.12
  2. Singh, A., Saini, G. K., & Majumdar, S. (2015). Application of social marketing in social entrepreneurship: Evidence from India. Social Marketing Quarterly, 21(3), pp. 152-172. https://doi.org/10.1177/1524500415595208