نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
2 دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
چکیده
این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش جزء تحقیقات کیفی و کمی است. تحلیلهای بخش کتاب سنجی مربوط به بخش کیفی و تحلیل های شبکه عصبی مربوط به بخش کمی می باشد روش بررسی کتاب سنجی سیستماتیک با نرم افزار VOSviewer و زبان برنامه نویسی R انجام شد. سه خوشه اصلی در بخش تجزیه و تحلیل هم رخدادی واژگان شناسایی شد، که شامل: (1) نوآوری در جاذبه های گردشگری رویداد (2) درگیری ذهنی نسبت به دلبستگی مقصد گردشگری رویداد (3) تجربیات گردشگری رویداد در رسانه های اجتماعی. در بخش کمی پس از نتایج چارچوب TCM-ADO در تحلیل های شبکه عصبی روی خوشهها برای پیشبینی قصد بازدید مجدد گردشگری رویداد انجام شد. نتایج حاکی از آن است که متغیرهای رسانه های اجتماعی، تجربه و جاذبه های گردشگری، رضایت، وفاداری، نگرش های، درگیری ذهنی و وابستگی به محل برقصد بازدید مجدد اثرگذار می باشد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Identifying factors affecting event tourism: bibliometric approach and artificial neural networks (ANN)
نویسندگان [English]
- Ameneh Khadivar 1
- Zeinab Hashemi baghi 2
1 Associated Professor, Department of Management, Faculty of Social Sciences and Economics, Alzahra University, Tehran, Iran.
2 Ph.D Student, Marketing Management, Faculty of Social Sciences and Economics, Alzahra University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
This research is a part of qualitative and quantitative research in terms of practical purpose and terms of method. The analyses of the bibliometric section are related to the qualitative section and the neural network analyses are related to the quantitative section. The method of systematic bibliometric review was carried out with VOSviewer software and R programming language. Three main clusters were identified in the vocabulary co-occurrence analysis section, which include: (1) innovation in event tourism attractions (2) mental engagement towards event tourism destination attachment (3) event tourism experiences in social media. In the quantitative section, following the results of the TCM-ADO framework, neural network analyses were performed on the clusters to predict event tourism revisit intention. The results indicate that the variables of social media, experience, and tourist attractions, satisfaction, loyalty, attitudes, mental involvement and dependence on the place effect revisiting.
کلیدواژهها [English]
- bibliometric
- event tourism
- neural networks
- tourist attractions
- جلیلیان، نگار، کروبی، مهدی، قادری، اسماعیل (1398). امکانسنجی توسعه گردشگری رویداد و (با تأکید بر رویدادهای فرهنگی) و تأثیر آن بر تعدیل فصلی بودن مقصدهای گردشگری (مطالعه موردی: شهر همدان). فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، 14 (45)، 35- 56. DOI: 10.22054/tms.2019.27611.1794
- خادمی، نیما، عباسی، عباس، عسکریفر، کاظم (1402). عوامل جذب گردشگران رویداد به جشنوارههای محلی (مورد مطالعه: جشنواره گلوگلاب میمند فارس). فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، 18(63)، 41-72. DOI: 10.22054/tms.2023.74805.2853
- خدیور، آمنه، گلستانی، مریم، گلشنی، فهیمه (1402). پیشبینی قصد خرید اخلاقی محصولات پایدار در مدل کسبوکار دایرهای از طریق رفتار مشتریان/ گردشگران با استفاده از شبکه مصنوعی (ANN). مطالعات مدیریت گردشگری، 18 (62)، 203- 240. DOI: 10.22054/tms.2023.72626.2808
- ساریخانیخرمی، مریم، شفیعی، میثم، حاجیپور، بهمن، سلطانی، مرتضی (1400). بازاریابی گردشگری: تکنیک، پارادایم یا رویکرد (با نگاهی انطباقی بر سایر مفاهیم بازاریابی). فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، 16(55)، 357-388. DOI: 10.22054/tms.2021.59232.2511
- سلامزاده، آیدین، تاجپور، مهدی، حسینی، الهه (1401). تأثیر رویدادهای گردشگری بر انتخاب مقصد با نقش میانجیگری رسانه اجتماعی. بررسیهای مدیریت رسانه، 1 (1)، 30-52 . DOI: 10.22059/mmr.2022.87742
- شکاری، فاطمه (1401). گردشگری و هویت ملی- قومی: تحلیل کتابسنجی. فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، 17(60)، 79-115. DOI: 10.22054/tms.2023.71904.2797
- شیرمحمدی، یزدان، دارابی، غزاله، هاشمیباغی، زینب (1399). اثر جهتگیری ارزشی بر رفتار گردشگری محیطزیستی بهواسطه تئوری ارزش عقیده هنجار و نظریه انتظار در میان گردشگران دربند و درکه. فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، 15(50)، 221-252. DOI: 10.22054/tms.2020.37757.2147
- شیرمحمدی، یزدان، دارابی، غزاله، هاشمیباغی، زینب (1396). اثر درگیری ذهنی بر قصد بازدید مجدد گردشگران داخلی در مقایسه با گردشگران بینالمللی (مطالعه موردی شهر تهران). فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، 12 (39)، 95-121. DOI: 10.22054/tms.2017.15230.1429
- عبدیان، صبا، حسینزادهشهری، معصومه، خدیور، آمنه (1400). شناسایی زمینههای کاربرد کلانداده در بازاریابی. چشمانداز مدیریت بازرگانی، 20(47)، 64-87. DOI: 10.52547/jbmp.20.47.64
- قزلسفلو، حمیدرضا، رضوی، سید محمدحسین، کلاتهسیفری، معصومه (1399). الگوی کیفی پیوند فرهنگ و گردشگری جشنوارههای ورزشی – سنتی بر مبنای راهبرد گرندد تئوری. فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، 15(49)، 125-150. DOI: 10.22054/tms.2020.11048
- Alghamdi, A. (2023). A Hybrid Method for Customer Segmentation in Saudi Arabia Restaurants Using Clustering, Neural Networks and Optimization Learning Techniques. Arabian Journal for Science and Engineering. 48:2021–2039. https://doi.org/10.1007/s13369-022-07091-y
- Ardira, M. A., Nugraha, R. N., & Susilo, P. Y. (2024). Identification of Bogor City Square Tourist Attraction Facilities as An Indikator of Visitor Satisfaction. West Science Social and Humanities Studies, 2(04), 672-682. DOI: https://doi.org/10.58812/wsshs.v2i04.853
- Arora, S. D., & Chakraborty, A. (2021). Intellectual structure of consumer complaining behavior (CCB) research: A bibliometric analysis. Journal of Business Research, 122, 60–74. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.08.043
- Azmi, A., & Hashemi. K. (2021). “Role of eventfulness in Socio-Economic development of neighborhoods (Case Study: Shiraz, Iran)”. European Journal of Geography11 (3). https://doi.org/10.48088/ejg.a.azm.11.3.164.180
- Chi, O. H., & Chi, C. G. (2022). “Reminiscing other people’s memories: conceptualizing and measuring vicarious nostalgia evoked by heritage tourism,” Journal of Travel Research, 61 No. 1, pp. 33-49. https://doi.org/10.1177/0047287520969904
- Culha, O. (2020). The effect of food festival quality on place attachment and destination recommendation intention through festival experience and satisfaction: The case of the Didim International Olive Festival. Journal of Convention & Event Tourism. 21(5), 387-416. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/15470148.2020.1775743
- Deng, F., Ruan, W. Q., & Zhang, S. N. (2023). National traditional festival tourism and visitors’ national identity: a dual collaborative framework of cultural inheritance and inherited innovation. Tourism Review. DOI: 10.1108/TR-04-2022-0197
- Donthu, N., Kumar, S., Mukherjee, D., Pandey, N., & Lim, W. M. (2021). How to conduct a bibliometric analysis: An overview and guidelines, Journal of Business Research, 133, 285-296, https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2021.04.070
- Gapor, S. A., Chin, C. H., Ngian, E. T., Wong, W. P. M., Kiew, J. P., & Toh, T. L. (2023). Cultural events’ service quality, satisfaction and loyalty: a case on an annual cultural diversity event in Borneo. International Journal of Event and Festival Management. DOI: 10.1108/IJEFM-07-2023-0054
- Jabar, M. A., Hamid, S. S. A., Mukhtar, Z. A., Mohamed, N. R. W., Jabar, S. A., & Jabar, M. S. A. (2024). Investigating Factors Affecting Fans’ Intention to Attend Anime Events: Conceptual. Information Management and Business Review, 16(1 (I)), 43-50. DOI: https://doi.org/10.22610/imbr.v16i1(I).3648
- Labuschagne, V., & Burger, E. (2022). Understanding the travel motivations of pop culture fans. Enlightening Tourism a Pathmaking Journal, 12(1), 243-271. https://doi.org/10.33776/et.v12i1.5464
- Lee, T. H., & Jan, F.-H. (2022). How does tourism image affect visitor perceptions of a festival’s identity? Influence analysis of three aboriginal festivals in Taiwan. Journal of Destination Marketing & Management, 24, 100704. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2022.100704
- Lim, W. M., Yap, S. F., & Makkar, M. (2021). Home sharing in marketing and tourism at a tipping point: What do we know, how do we know, and where should we be heading? Journal of Business Research, 122 (March 2020), 534–566. https://doi.org/10.1016/j. jbusres.2020.08.051
- Lin, Y. H., & Lee, T. H. (2020). “How the authentic experience of a traditional cultural festival affects the attendee’s perception of festival identity and place identity,” International Journal of Event and Festival Management, Vol. 11No. 3, pp. 357-373. https://doi.org/10.1108/IJEFM-12-2019-0061
- Luo, J. M., Jian, I. Y., Yung, E. H. K., Chan, E. H. W., & Chen, W. Z. (2023). Pursuing social cohesion in cultural tourism destinations: liminality as a mediator, Current Issues in Tourism. DOI: 10.1080/13683500.2023.2235878
- Madeira, A. N., Rodrigues, R. I., Palrao, T., & Santos, V. R. (2023). The influence of Web Summit attendees’ age and length of stay on leisure activity preferences and city image. International Journal of Event and Festival Management. DOI: 10.1108/IJEFM-07-2022-0060
- Paul, J., & Benito, G. R. G. (2018). A review of research on outward foreign direct investment from emerging countries, including China: What do we know, how do we know, and where should we be heading? Asia Pacific Business Review, 24(1), 90–115. https://doi.org/10.1080/13602381.2017.1357316
- Paul, J., Parthasarathy, S., & Gupta, P. (2017). Exporting challenges of SMEs: A review and future research agenda. Journal of World Business, 52(3), 327–342. https://doi.org/10.1016/j.jwb.2017.01.003
- Pereira, V., Bamel, U., Temouri, Y., Budhwar, P., & Del Giudice, M. (2021). Mapping the evolution, current state of affairs, and future research direction of managing cross-border knowledge for innovation. International Business Review, 32 (2), 101834. https://doi.org/10.1016/j.ibusrev.2021.101834
- Ponsignon, F., & Holmqvist, J. (2023). A framework for designing visitor experiences in branded tourist attractions: Insights from a luxury Cognac brand. Journal of Vacation Marketing. 1–14. DOI: 10.1177/13567667231186558
- Semrad, K. J., & Rivera, M. (2018). Advancing the 5E’s in festival experience for the Gen Y framework in the context of eWOM. Journal of Destination Marketing & Management, 7, 58-67. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2016.08.003
- Severino, F.S., & Silva, F. (2023). The trend of Japanese pop culture and its differentiating approach through event tourism. International Journal of Event and Festival Management. Vol. 14 No. 4, pp. 475-487. DOI: 10.1108/IJEFM-01-2023-0001
- Sthapit, E., Björk, P., & Rasoolimanesh, S. M. (2022). Toward a better understanding of memorable souvenir shopping experiences, International Journal of Hospitality & Tourism Administration. DOI: 10.1080/15256480.2022.2081278
- Susanti, P. H., Rahmawati, R., Amir, F. L., & Febianti, F. (2024). Innovation in Bali Tourism Destination Marketing: Utilization of Digital Technology and Social Media in Bali, Focusing on Badung Regency. IJCS: International Journal of Community Service, 3(1), 77-87. DOI: 10.55299/ijcs. v3i1.819
- Tepeci, M., Isçi, C., Sel, Z. G., Kirova, S. (2022). The management of a government-hosted festival from stakeholders’ perspective: International Manisa Mesir Paste Festival. Advances in Hospitality and Tourism Research. Vol. 10 (4) 530-558. DOI: 10.30519/ahtr.979961
- Tsai, L. L. (2020). Factors affecting intention to revisit an environmental event: The moderating role of enduring involvement. Journal of Convention & Event Tourism, 22(2), 61-90. https://doi.org/10.1080/15470148.2020.1816519
- Ulinnuha, H., Wijaya, T. E., & Alanda, H. S. (2024). The role of cultural events in a museum to the tourist’s satisfaction and destination loyalty. Bogor Hospitality Journal, 8(1), 79-87. DOI: https://doi.org/10.55882/bhj.v8i1.123
- Wang, S., LI, Y., Wong, J. W. C. (2021). Exploring experiential quality in sport tourism events: The Case of MACAU Grand PRIX. Advances in Hospitality and Tourism Research (AHTR). 9 (1), 78-105. DOI: 10.30519/ahtr.821699
- Wallstam, M., Ioannides, D., & Pettersson, R. (2018). Evaluating the social impacts of events: in search of unified indicators for effective policymaking. Journal of Policy Research in Tourism, Leisure and Events, 12(2), 122-141. https://doi.org/10.1080/19407963.2018.1515214
- Wood, E. H., Kinnunen, M., Moss, J., & Li, Y. N. (2024). Shared Festival Tourism Experiences: The Power and Purpose of Remembering Together. Journal of Travel Research. Vol. 63(2) 409–427. DOI: 10.1177/00472875231158591
- Wood, E. H., Kinnunen, M. (2020). Emotion, memory, and re-collective value: Shared festival experiences. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 32(3), 1275–1298. https://doi.org/10.1108/IJCHM-05-2019-0488