دوره 18 (1402)
دوره 17 (1401)
دوره 16 (1400)
دوره 15 (1399)
دوره 14 (1398)
دوره 13 (1397)
دوره 12 (1396)
دوره 11 (1395)
دوره 10 (1394)
دوره 9 (1393)
دوره 8 (1392)
دوره 7 (1391)
دوره 6 (1390)
دوره 5 (1389)
دوره 4 (1385)
دوره 3 (1384)
دوره 2 (1383)
دوره 1 (1382)
مدیریت گردشگری
عوامل موثر بر استاندارد کیفیت گردشگری ورزشی دسترس پذیر

فاطمه نصراله زاده؛ سعید تابش؛ مهدی رمضان زاده لسبوئی

دوره 19، شماره 67 ، مهر 1403، صفحه 1-40

https://doi.org/10.22054/tms.2024.80113.2945

چکیده
  این پژوهش عوامل موثر بر استانداردهای کیفیت گردشگری ورزشی دسترس پذیر در سه استان شمالی ایران(مازندران، گیلان، گلستان) را بررسی می نماید. پژوهش دارای رویکرد تفسیری، هدف اکتشافی، روش کیفی و استراتژی داده بنیاد مبتنی بر رویکرد ظاهرشونده بوده است. جامعه مورد مطالعه افراد دارای سمت های علمی و اجرایی شامل، متخصصان و اساتید حوزه مدیریت ورزشی،گردشگری، ...  بیشتر

جامعه شناسی گردشگری
بررسی تأثیر عوامل انگیزشی رانشی و کششی بر تقاضای گردشگری ادبی در ایران

سیدمجتبی محمودزاده؛ اسماعیل قادری؛ دانیال خلج

دوره 19، شماره 67 ، مهر 1403، صفحه 41-78

https://doi.org/10.22054/tms.2024.79828.2938

چکیده
  تحقیق حاضر با هدف شناخت عوامل انگیزشی تأثیرگذار بر تقاضای گردشگری ادبی در ایران و با استفاده از نظریه عوامل انگیزشی رانشی و کششی به رتبه‌بندی عوامل تأثیرگذار بر تقاضای گردشگری ادبی می‌پردازد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی- پیمایشی است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری استفاده ...  بیشتر

سامانه های اطلاعاتی
شناسایی اثر رنگ در توسعه گردشگری مجازی براساس مدل آیدا

علیرضا رجبی پور میبدی؛ علی دلشاد؛ عاطفه یوسفی؛ مریم احمدی زهرانی

دوره 19، شماره 67 ، مهر 1403، صفحه 79-115

https://doi.org/10.22054/tms.2024.79248.2930

چکیده
  این پژوهش با هدف شناسایی اثر رنگ در توسعه گردشگری مجازی براساس مدل آیدا در شهر یزد انجام شد. ازحیث هدف، کاربردی است. جامعه آماری شامل خبرگان صنعت گردشگری یزد است که با استفاده از نمونه‌گیری گلوله برفی 8 نفر انتخاب شدند. از مصاحبه نیمه‌ساختاریافته استفاده شد. برای تحلیل از روش تحلیل تم استفاده شد.94 کد، 42 مضمون فرعی و 19 مضمون اصلی احصا ...  بیشتر

جامعه شناسی گردشگری
شناسایی عوامل مؤثر بر گردشگری رویداد: رویکرد کتاب سنجی و شبکه های عصبی مصنوعی (ANN)

آمنه خدیور؛ زینب هاشمی باغی

دوره 19، شماره 67 ، مهر 1403، صفحه 117-160

https://doi.org/10.22054/tms.2024.79927.2941

چکیده
  این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش جزء تحقیقات کیفی و کمی است. تحلیل‌های بخش کتاب سنجی مربوط به بخش کیفی و تحلیل های شبکه عصبی مربوط به بخش کمی می باشد روش بررسی کتاب سنجی سیستماتیک با نرم افزار VOSviewer و زبان برنامه نویسی R انجام شد. سه خوشه اصلی در بخش تجزیه و تحلیل هم رخدادی واژگان شناسایی شد، که شامل: (1) نوآوری در جاذبه های گردشگری ...  بیشتر

توسعه پایدار گردشگری
نقش مشارکت و توسعه روستایی در گردشگری روستایی و توسعه اشتغال پایدار: بکارگیری شاخص چندکارکردی روستایی

بهرام ایمانی؛ جواد معدنی

دوره 19، شماره 67 ، مهر 1403، صفحه 161-196

https://doi.org/10.22054/tms.2024.79212.2929

چکیده
  مشارکت و توسعه روستایی یکی از مهم‌ترین مفاهیمی است که از دیرباز تاکنون موردبحث و بررسی قرار گرفته است. توسعه اشتغال پایدار بر رشد اقتصادی و توسعه پایدار روستایی متمرکز است که در پیوند با گردشگری روستایی می‌تواند در راستای توسعه پایدار روستایی مثمرثمر باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش مشارکت و توسعه روستایی در گردشگری روستایی و توسعه ...  بیشتر

توسعه پایدار گردشگری
ارزیابی اثرات زیست‌محیطی توسعه طبیعت‌گردی بر تالاب تیاب

اعظم رحیمی؛ محمد اکبریان؛ عباس مرادی

دوره 19، شماره 67 ، مهر 1403، صفحه 197-242

https://doi.org/10.22054/tms.2024.79133.2928

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف ارزیابی آثار زیست‌محیطی گردشگری، تالاب میناب-تیاب واقع در استان هرمزگان را موردمطالعه قرار داده است. با استفاده از روش اصلاح‌شده ماتریس ارزیابی سریع و مدل توسعه پایدار، چهار محیط فیزیکی‌شیمیایی، اکولوژیکی‌بیولوژیکی، اجتماعی‌فرهنگی و اقتصادی‌عملکردی تالاب، مورد ارزیابی قرار گرفت. بر اساس یافته‌ها، توسعه ...  بیشتر

توسعه پایدار گردشگری
ورزش و رفتارهای حامی محیط زیست بازدیدکنندگان ازپارک های عمومی

مهدی پورحسین؛ مرتضی دوستی؛ محسن بهنام

دوره 19، شماره 67 ، مهر 1403، صفحه 243-280

https://doi.org/10.22054/tms.2024.78608.2921

چکیده
  اخیراً در زمینه مدیریت مقصد گردشگری، تشویق افراد به انجام رفتارهای حامی محیط‌زیست در حال گسترش است. در این راستا، در این پژوهش، ابعاد درگیری محیطی بازدیدکنندگان (انس و عاطفه، فعال‌سازی و فرآیند شناختی) به‌عنوان نقش میانجی در ارتباط بین کیفیت محیط درک شده و رفتار حامی محیط‌زیست به‌صورت یک مدل در نظر گرفته‌شده و همچنین نقش تعدیل‌کنندگی ...  بیشتر