مدیریت گردشگری
میترا یاراحمدی؛ حمداله سجاسی قیداری؛ حمید شایان؛ سیامک سیفی
چکیده
هنگامیکه گروههای ذینفع در مورد توسعه گردشگری، ادراکات و اهداف متفاوتی را دنبال نمایند، ممکن است بین ذینفعان، تعارض با زمینه های گوناگون ایجاد شود. لذا این مطالعه به بررسی مسئله تعارض در گردشگری میان ذینفعان، با بهره گیری از رویکرد روش شناسی ترکیبی، متاستنز و مدل تصمیم گیری چند معیاره پرداخته است. به این منظور با بهره گیری از روش ...
بیشتر
هنگامیکه گروههای ذینفع در مورد توسعه گردشگری، ادراکات و اهداف متفاوتی را دنبال نمایند، ممکن است بین ذینفعان، تعارض با زمینه های گوناگون ایجاد شود. لذا این مطالعه به بررسی مسئله تعارض در گردشگری میان ذینفعان، با بهره گیری از رویکرد روش شناسی ترکیبی، متاستنز و مدل تصمیم گیری چند معیاره پرداخته است. به این منظور با بهره گیری از روش متاستنز بر اساس تحلیل یافته های 37 مطالعه موجود، 30 پارامتر تعارض شناسایی و براساس نظر 15 نفر از متخصصان گردشگری، با بهره گیری از روش دلفی فازی، اولویت بندی شده است. نتایج نشان میدهد پارمترهای؛ ممانعت از توسعه فعالیت های گردشگری ناشی از وضع مقررات زیست محیطی، توزیع ناعادلانه مزایای گردشگری و اختلاف نظر در اختصاص مشوق ها و امتیازات مالی به ذینفعان، مهم ترین زمینه های تعارض ذینفعان گردشگری است که مهم ترین علل بروز آن، تضاد منافع و نقض حقوق و منافع سایرین می باشد
توسعه پایدار گردشگری
علی اصغر مباشری؛ مسلم باقری؛ زهرا معاون؛ فاطمه شکاری
چکیده
مطالعه حاضر با هدف مدلسازی عوامل موثر بر توسعه گردشگری خوراک طراحی و اجرا شد. پژوهش از لحاظ هدف توسعهای و از لحاظ روش کیفی است که روش فراترکیب انجام شده است. جامعه آماری پژوهش را مطالعات پیشین تشکیل میدهند که در این بین، با توجه به دسترسی به متن کامل و بررسی عنوان، چکیده و محتوا، 45 منبع جهت استفاده در پژوهش انتخاب شد. جهت تحلیل دادهها ...
بیشتر
مطالعه حاضر با هدف مدلسازی عوامل موثر بر توسعه گردشگری خوراک طراحی و اجرا شد. پژوهش از لحاظ هدف توسعهای و از لحاظ روش کیفی است که روش فراترکیب انجام شده است. جامعه آماری پژوهش را مطالعات پیشین تشکیل میدهند که در این بین، با توجه به دسترسی به متن کامل و بررسی عنوان، چکیده و محتوا، 45 منبع جهت استفاده در پژوهش انتخاب شد. جهت تحلیل دادهها روش تحلیل مضمون و جهت کنترل کیفیت تحلیلها، روش توافق درون موضوعی استفاده شد. یافتههای پژوهش نیز در قالب 6 مضمون اصلی یعنی عوامل زمینهای، عوامل مربوط به بازاریابی و فروش، عوامل مربوط به منابع انسانی، عوامل زیرساختی، عوامل مداخلهگر و اقدامات اجرایی دستهبندی شدند. نتایج میتواند دانش مدیران نسبت به عوامل موثر بر توسعه گردشگری خوراک را افزایش داده و رهنمودهایی کاربردی برای مدیران، برنامهریزان و سیاستگذاران توسعه گردشگری خوراک در سطوح مختلف ملی و منطقهای ارائه کند.
سامانه های اطلاعاتی
روح اله نوری؛ محمد محرابیون؛ سبا پارسائی
چکیده
این پژوهش به مرور نظاممند تحقیقات قبلی، بهمنظور شناسایی کاربردهای واقعیت مجازی، افزوده و ترکیبی در جاذبههای گردشگری و مزایای آنها برای گردشگر و خدمات دهنده میپردازد. جســتجوی نظاممنــد بــا اســتفاده از پایگاههــای علمــی وبآوســاینس و گــوگل اســکالر انجــام شــد. 140 مقالــه بــدســت آمــدند که پس از گذشتن از فرایند ...
بیشتر
این پژوهش به مرور نظاممند تحقیقات قبلی، بهمنظور شناسایی کاربردهای واقعیت مجازی، افزوده و ترکیبی در جاذبههای گردشگری و مزایای آنها برای گردشگر و خدمات دهنده میپردازد. جســتجوی نظاممنــد بــا اســتفاده از پایگاههــای علمــی وبآوســاینس و گــوگل اســکالر انجــام شــد. 140 مقالــه بــدســت آمــدند که پس از گذشتن از فرایند غربالگری، ۶2 پژوهــش انتخــاب شــدند.13 کاربرد برای این فناوریها در جاذبههای گردشگری یافته شدند که در 8 گروه طبقهبندی گردیدند: بازاریابی، بازسازی، تور مجازی اماکن دشوار یا غیرقابل بازدید، حفاظت از میراث ناملموس و آثار حساس یا در حال تخریب، افزایش جذابیت جاذبه با ایجاد حس حضور یا جذابیت بصری، مسیریابی، آموزش به کمک واقعیتمجازی، داستانسرایی و یا بازیوارسازی، نمایش اطلاعات تکمیلی و یا مدل سهبعدی جاذبهها. این پژوهش به مدیران جاذبهها کمک میکند تا شناخت بهتری از این فناوریها و کاربردهای آنها پیداکرده و با بهبود کیفیت تجربه گردشگران، نرخ بازگشت و سود خود را افزایش دهند.
جامعه شناسی گردشگری
محمد علی سیاه سرانی کجوری
چکیده
پژوهش حاضر از نوع آمیخته، توصیفی-تحلیلی و در قالب مطالعات مقطعی است. در گام اول پژوهش از طریق مصاحبههای عمیق نیمه ساختار یافته، شاخصهای تاثیرگذار بر بازگشت گردشگران به بازارچه مرزی اینچه برون شناسایی و در طبقاتی قرار گرفتند و در گام دوم با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری مدل مفهومی پژوهش طراحی و ماتریس قدرت نفوذ-وابستگی استخراج ...
بیشتر
پژوهش حاضر از نوع آمیخته، توصیفی-تحلیلی و در قالب مطالعات مقطعی است. در گام اول پژوهش از طریق مصاحبههای عمیق نیمه ساختار یافته، شاخصهای تاثیرگذار بر بازگشت گردشگران به بازارچه مرزی اینچه برون شناسایی و در طبقاتی قرار گرفتند و در گام دوم با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری مدل مفهومی پژوهش طراحی و ماتریس قدرت نفوذ-وابستگی استخراج شد. جامعه آماری پژوهش شامل مشتریان، مسافران، صاحبان کسب و کار در بارارچه مرزی اینچه برون و کارشناسان و متخصصان دانشگاهی بودند که به منظور استخراج کدها و کشف شاخصهای تاثیرگذار بر بازگشت گردشگران با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی تا رسیدن به اشباع نظری در مجموع 21 مصاحبه انجام و در نرمافزار MAXQDA20 پیادهسازی و با استفاده از روش تحلیل محتوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد مدل مفهومی بازگشت گردشگران میتواند منجر به افزایش نرخ بازگشت گردشگران شود.
برنامه ریزی گردشگری
سید مصطفی کاظمی؛ لاله صالحی؛ فیض الله منوری فرد
چکیده
گردشگری مسئولیتپذیر به عنوان یک راهبرد اثربخش در دستیابی به اهداف توسعهی پایدار، کاهش فقر و در نتیجه بهبود کیفیت زندگی ساکنان مناطق روستایی شناخته شده است. با این حال، ابعاد مختلف گردشگری مسئولیتپذیر نمیتوانند دارای اثر یکسانی بر ابعاد مختلف کیفیت زندگی باشند که در پژوهشهای پیشین مورد توجه چندانی قرار نگرفته است. بنابراین، ...
بیشتر
گردشگری مسئولیتپذیر به عنوان یک راهبرد اثربخش در دستیابی به اهداف توسعهی پایدار، کاهش فقر و در نتیجه بهبود کیفیت زندگی ساکنان مناطق روستایی شناخته شده است. با این حال، ابعاد مختلف گردشگری مسئولیتپذیر نمیتوانند دارای اثر یکسانی بر ابعاد مختلف کیفیت زندگی باشند که در پژوهشهای پیشین مورد توجه چندانی قرار نگرفته است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی چگونگی اثرگذاری ابعاد گردشگری مسئولیتپذیر بر ابعاد مختلف کیفیت زندگی ساکنان مقاصد هدف گردشگری در روستاهای شهرستان خرمآباد بود (20750 =N). حجم نمونهی آماری با استفاده از «پاور آنالایسیس» برای رگرسیون خطی با سه متغیر مستقل 254 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری دادهها یک پرسشنامهی محققساخته بود که روایی و پایایی آن با استفاده از محاسبهی آلفای کرونباخ، میانگین واریانس استخراجی و پایایی ترکیبی تأیید شد. یافتهها نشان داد که مطابق انتظار، ابعاد سهگانهی گردشگری مسئولیتپذیر دارای اثرات متفاوت بر ابعاد مختلف کیفیت زندگی ساکنان روستاهای هدف گردشگری است.
سامانه های اطلاعاتی
علی علایی؛ حکیمه نیکی اسفهلان؛ حسین بوداقی خواجه نوبر
چکیده
هدف پژوهش حاضر، ارائه الگوی تصویر ذهنی مثبت با تاکید بر فناوری دیجیتال درحوزه گردشگری استان اردبیل بود. این تحقیق از نوع بنیادی، اکتشافی و کیفی بود. جامعهآماری شامل کلیه خبرگان، اساتید دانشگاهی مدیریت و گردشگری و کارشناسان حوزه گردشگری استان اردبیل بودند که با توجه به نمونه در دسترس و هدفمند، تعداد 35 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، ارائه الگوی تصویر ذهنی مثبت با تاکید بر فناوری دیجیتال درحوزه گردشگری استان اردبیل بود. این تحقیق از نوع بنیادی، اکتشافی و کیفی بود. جامعهآماری شامل کلیه خبرگان، اساتید دانشگاهی مدیریت و گردشگری و کارشناسان حوزه گردشگری استان اردبیل بودند که با توجه به نمونه در دسترس و هدفمند، تعداد 35 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل دادهها با روش سه دوری دلفی (تولید ایده، کاهش اقلام و تأیید نهایی مدل) انجام شد و با استفاده از ضریب هماهنگی کندال اشمیت تجزیه و تحلیل شده و رتبهبندی گردیدند. نتایج تحقیق نشان داد که الگوی نهایی تصویر ذهنی مثبت با تاکید بر فناوری دیجیتال در حوزه گردشگری استان اردبیل شامل 23 شاخص و 3 بعد تصویر معنایی (8 شاخص)، تصویر فیزیکی (7 شاخص) و تصویر اجتماعی (8 شاخص) میباشد.
اقتصادو بازاریابی
سحر باستانی؛ مهرداد حسینی شکیب؛ عباس خمسه
چکیده
هدف این پژوهش، ارائه الگوی نوآوری خدمات در صنعت گردشگری سلامت با تمرکز بر دوران پساکرونا بود. این پژوهش از حیث هدف، کاربردی و با استفاده از رویکرد آمیخته انجام شد. در بخش کیفی، از روش تحلیل مضمون استفاده شد. متعاقباً، با روش دلفی و با بهرهگیری از نظرات 15 نفر از خبرگان صنعت گردشگری عوامل اختصاصی شناسایی شد. در بخش کمی، دادهها گردآوری ...
بیشتر
هدف این پژوهش، ارائه الگوی نوآوری خدمات در صنعت گردشگری سلامت با تمرکز بر دوران پساکرونا بود. این پژوهش از حیث هدف، کاربردی و با استفاده از رویکرد آمیخته انجام شد. در بخش کیفی، از روش تحلیل مضمون استفاده شد. متعاقباً، با روش دلفی و با بهرهگیری از نظرات 15 نفر از خبرگان صنعت گردشگری عوامل اختصاصی شناسایی شد. در بخش کمی، دادهها گردآوری شده و با روش تحلیل عاملی تاییدی ، به اعتبارسنجی مدل کیفی پرداخته شد. یافتههای نهایی پژوهش، 46 شاخص در قالب 6 بعد را نشان داد که به ترتیب اهمیت عبارتند از: حساسیت و تنوع فرهنگی در گردشگری سلامت، خدمات بیمارمحور، نوآوریهای تکنولوژیکی، اقدامات ایمنی پس از کرونا، چارچوب نظارتی و ابتکارات زیستمحیطی مسئولانه در گردشگری سلامت. بر اساس یافتهها، این پژوهش، توسعه و اجرای چارچوب نوآوری خدمات در صنعت گردشگری سلامت، با تمرکز بر پرداختن به چالشها و فرصتهای پس از کرونا را پیشنهاد میکند.