دوره 18 (1402)
دوره 17 (1401)
دوره 16 (1400)
دوره 15 (1399)
دوره 14 (1398)
دوره 13 (1397)
دوره 12 (1396)
دوره 11 (1395)
دوره 10 (1394)
دوره 9 (1393)
دوره 8 (1392)
دوره 7 (1391)
دوره 6 (1390)
دوره 5 (1389)
دوره 4 (1385)
دوره 3 (1384)
دوره 2 (1383)
دوره 1 (1382)
مدیریت گردشگری
گونه شناسی و اولویت بندی تعارض در توسعه گردشگری مقاصد با رویکرد ترکیبی متاسنتز و دلفی فازی

میترا یاراحمدی؛ حمداله سجاسی قیداری؛ حمید شایان؛ سیامک سیفی

دوره 19، شماره 68 ، دی 1403

https://doi.org/10.22054/tms.2024.80806.2955

چکیده
  هنگامیکه گروه‌های ذینفع در مورد توسعه گردشگری، ادراکات و اهداف متفاوتی را دنبال نمایند، ممکن است بین ذینفعان، تعارض با زمینه های گوناگون ایجاد شود. لذا این مطالعه به بررسی مسئله تعارض در گردشگری میان ذینفعان، با بهره گیری از رویکرد روش شناسی ترکیبی، متاستنز و مدل تصمیم گیری چند معیاره پرداخته است. به این منظور با بهره گیری از روش ...  بیشتر

توسعه پایدار گردشگری
مدل سازی عوامل موثر بر توسعه گردشگری خوراک با رویکرد فراترکیب

علی اصغر مباشری؛ مسلم باقری؛ زهرا معاون؛ فاطمه شکاری

دوره 19، شماره 68 ، دی 1403

https://doi.org/10.22054/tms.2024.80996.2962

چکیده
  مطالعه حاضر با هدف مدل‌سازی عوامل موثر بر توسعه گردشگری خوراک طراحی و اجرا شد. پژوهش از لحاظ هدف توسعه‌ای و از لحاظ روش کیفی است که روش فراترکیب انجام شده است. جامعه آماری پژوهش را مطالعات پیشین تشکیل می‌دهند که در این بین، با توجه به دسترسی به متن کامل و بررسی عنوان، چکیده و محتوا، 45 منبع جهت استفاده در پژوهش انتخاب شد. جهت تحلیل داده‌ها ...  بیشتر

سامانه های اطلاعاتی
کاربردها و مزایای واقعیت‌ توسعه یافته در ‌جاذبه‌های گردشگری

روح اله نوری؛ محمد محرابیون؛ سبا پارسائی

دوره 19، شماره 68 ، دی 1403

https://doi.org/10.22054/tms.2024.79726.2943

چکیده
  این پژوهش به مرور نظام‌مند تحقیقات قبلی، به‌منظور شناسایی کاربردهای واقعیت مجازی، افزوده و ترکیبی در جاذبه‌های گردشگری و مزایای آنها برای گردشگر و خدمات دهنده می‌پردازد. جســتجوی نظام‌منــد بــا اســتفاده از پایگاه‌هــای علمــی وب‌آو‌ســاینس و گــوگل اســکالر انجــام شــد. 140 مقالــه بــدســت آمــدند که پس از گذشتن از فرایند ...  بیشتر

جامعه شناسی گردشگری
طراحی و تبیین مدل مفهومی بازگشت گردشگران بر اساس تئوری نقشه سفر مشتری

محمد علی سیاه سرانی کجوری

دوره 19، شماره 68 ، دی 1403

https://doi.org/10.22054/tms.2024.78963.2924

چکیده
  پژوهش حاضر از نوع آمیخته، توصیفی-تحلیلی و در قالب مطالعات مقطعی است. در گام اول پژوهش از طریق مصاحبه‌های عمیق نیمه ساختار یافته، شاخص‌های تاثیرگذار بر بازگشت گردشگران به بازارچه مرزی اینچه برون شناسایی و در طبقاتی قرار گرفتند و در گام دوم با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری مدل مفهومی پژوهش طراحی و ماتریس قدرت نفوذ-وابستگی استخراج ...  بیشتر

برنامه ریزی گردشگری
پیش‌بینی کیفیت زندگی ساکنان مقاصد گردشگری از طریق گردشگری مسئولیت‌پذیر

سید مصطفی کاظمی؛ لاله صالحی؛ فیض الله منوری فرد

دوره 19، شماره 68 ، دی 1403

https://doi.org/10.22054/tms.2024.79911.2940

چکیده
  گردشگری مسئولیت‌پذیر به عنوان یک راهبرد اثربخش در دست‌یابی به اهداف توسعه‌ی پایدار، کاهش فقر و در نتیجه بهبود کیفیت زندگی ساکنان مناطق روستایی شناخته شده است. با این حال، ابعاد مختلف گردشگری مسئولیت‌پذیر نمی‌توانند دارای اثر یکسانی بر ابعاد مختلف کیفیت زندگی باشند که در پژوهش‌های پیشین مورد توجه چندانی قرار نگرفته است. بنابراین، ...  بیشتر

سامانه های اطلاعاتی
ارائه الگوی تصویر ذهنی مثبت با تاکید بر فناوری دیجیتال در حوزه گردشگری استان اردبیل

علی علایی؛ حکیمه نیکی اسفهلان؛ حسین بوداقی خواجه نوبر

دوره 19، شماره 68 ، دی 1403

https://doi.org/10.22054/tms.2024.79975.2942

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، ارائه الگوی تصویر ذهنی مثبت با تاکید بر فناوری دیجیتال درحوزه گردشگری استان اردبیل بود. این تحقیق از نوع بنیادی، اکتشافی و کیفی بود. جامعه‌آماری شامل کلیه خبرگان، اساتید دانشگاهی مدیریت و گردشگری و کارشناسان حوزه گردشگری استان اردبیل بودند که با توجه به نمونه در دسترس و هدفمند، تعداد 35 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ...  بیشتر

اقتصادو بازاریابی
الگوی نوآوری خدمات در صنعت گردشگری سلامت با تمرکز بر دوران پساکرونا

سحر باستانی؛ مهرداد حسینی شکیب؛ عباس خمسه

دوره 19، شماره 68 ، دی 1403

https://doi.org/10.22054/tms.2024.80502.2961

چکیده
  هدف این پژوهش، ارائه الگوی نوآوری خدمات در صنعت گردشگری سلامت با تمرکز بر دوران پساکرونا بود. این پژوهش از حیث هدف، کاربردی و با استفاده از رویکرد آمیخته انجام شد. در بخش کیفی، از روش تحلیل مضمون استفاده شد. متعاقباً، با روش دلفی و با بهره‌گیری از نظرات 15 نفر از خبرگان صنعت گردشگری عوامل اختصاصی شناسایی شد. در بخش کمی، داده‌ها گردآوری ...  بیشتر

برنامه ریزی گردشگری
الگوی ساختاری ـ تفسیری عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری خلاق مبتنی بر میراث ورزشی

رضا حیدری؛ محمد کشتی دار؛ مرتضی عظیم زاده؛ مهدی طالب پور؛ هایوانتی رامکیسون

دوره 19، شماره 68 ، دی 1403

https://doi.org/10.22054/tms.2024.81319.2969

چکیده
  این پژوهش با هدف شناسایی و سطح‌بندی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری خلاق مبتنی بر میراث ورزشی انجام شد. روش پژوهش، ساختاری ـ تفسیری بود و از مطالعات کتابخانه‌ای، مصاحبه و پرسشنامه به‌عنوان ابزارهای جمع‌آوری اطلاعات استفاده شد. بر اساس نتایج، 13 عامل مؤثر شناسایی و در شش سطح طبقه‌بندی شدند.عوامل زیست‌محیطی و جاذبه‌های گردشگری در سطح ...  بیشتر

توسعه پایدار گردشگری
برآورد ارزش تفرجگاهی تالاب‌ها با استفاده از روش ارزش‌گذاری مشروط (مطالعه موردی: تالاب چغاخور استان چهارمحال و بختیاری)

لیلا فعال دستگردی؛ غلامحسین مرادی؛ حبیب انصاری سامانی

دوره 19، شماره 68 ، دی 1403

https://doi.org/10.22054/tms.2024.80495.2949

چکیده
  صنعت گردشگری یکی از بزرگ‌ترین منابع رشد اقتصادی در هر منطقه است. برای بیان اهمیت گردشگری و تبدیل آن‌ به ارزش‌های پولی لازم است جاذبه‌های گردشگری با استفاده از روش‌های مناسب ارزش‌گذاری شوند. در مطالعه حاضر، ارزش تفریحی تالاب چغاخور استان چهارمحال و بختیاری با استفاده از روش ارزش‌گذاری مشروط برآورد شده و عوامل مؤثر بر تمایل به ...  بیشتر

برنامه ریزی گردشگری
نقش معماری اقامتگاه های بوم گردی در رضایتمندی و وفاداری گردشگران (نمونه موردی: استان خراسان شمالی)

نسترن نصیری؛ رضا مرادپور

دوره 19، شماره 68 ، دی 1403

https://doi.org/10.22054/tms.2024.80597.2951

چکیده
  اقامتگاه‌های بوم‌گردی به عنوان یکی از اجزای اصلی اکوتوریسم، نقش مهمی در دستیابی به اهداف آن ایفا می‌کنند. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی نقش معماری اقامتگاه‌های بومگردی در رضایت بوم‌گردان و وفاداری آنها در استان خراسان شمالی است. پژوهش حاضر از راهبرد پیمایشی و همسبتگی استفاده کرده است. جامعه مورد مطالعه، شامل بوم‌گردان خراسان شمالی ...  بیشتر