نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد معماری، دانشکده هنر، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران

2 استادیار گروه آموزشی معماری، دانشکده هنر، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران.

چکیده

اقامتگاه‌های بوم‌گردی به عنوان یکی از اجزای اصلی اکوتوریسم، نقش مهمی در دستیابی به اهداف آن ایفا می‌کنند. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی نقش معماری اقامتگاه‌های بومگردی در رضایت بوم‌گردان و وفاداری آنها در استان خراسان شمالی است. پژوهش حاضر از راهبرد پیمایشی و همسبتگی استفاده کرده است. جامعه مورد مطالعه، شامل بوم‌گردان خراسان شمالی بوده و نمونه 128 نفر بوده است. یافته‌ها نشان داد که مقادیر میانه در همه متغیرها، به طور معناداری از میانه موردانتظار پایین‌تر بوده که نشان‌دهنده شکاف بین تجربه بومگردان از اقامتگاه‌ها و انتظارات آنهاست. همه ویژگی‌ها و عناصر معمارانه اقامتگاه به جز یک مورد، با متغیرهای رضایت، تمایل به بازگشت دوباره و تمایل به توصیه اقامتگاه به دیگران، رابطه مستقیم معنادار داشتند. میانگین نمره برخی متغیرها در زنان به طور معناداری کمتر از مردان بود. میانگین نمرات بسیاری از متغیرها در بین سطوح مختلف تحصیلات و سطوح مختلف نوع سفر، تفاوت معناداری نشان داد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The influence of architectural features of ecolodge on ecotourists' satisfaction and destination loyalty (Case study: North Khorasan province, Iran)

نویسندگان [English]

  • Nastaran Nasiri 1
  • Reza Moradpour 2

1 Master of Architecture, Faculty of Arts, Bojnourd University, Bojnourd, Iran

2 ,Assistant Professor, Department of Architecture, Faculty of Art, University of Bojnord, Bojnord, Iran

چکیده [English]

As a key component of ecotourism, ecolodges play a crucial role in achieving its objectives. This research aims to investigate the impact of the architecture of ecolodges on tourists' satisfaction and loyalty in North Khorasan province. Employing a survey and correlation strategy with a quantitative approach, this study examines a population of ecotourists in North Khorasan, with a sample size of 128. The findings reveal that the median values for all variables were significantly lower than the expected median, highlighting a gap between tourists' experiences and their expectations. Furthermore, all architectural elements and features of the accommodations, except one variable, showed a significant positive relationship with satisfaction, desire to return, and desire to recommend the accommodations to others. Women reported significantly lower average scores for some variables compared to men. Moreover, the average scores varied significantly across different education levels and travel types.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ecotourism Accommodation
  • Ecolodge Architecture
  • Tourists' Satisfaction
  • Tourists' Loyalty
  • North Khorasan
  1. اردکانی، سیدسعید، میرغفوری، سیدحبیب­اله، برقی، شاهین (1389). شناسایی و اولویت­بندی مؤلفه­های مؤثر بر سطح رضایت گردشگران خارجی در شیراز با استفاده از تکنیک­های تحلیل عاملی و تصمیم­گیری چندشاخصه. فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، 5 (13)،1-24. https://tms.atu.ac.ir/article_5061.html
  2. رئیسی­نژاد، امیرافشین،میرحسینی، سیدمحمد، جهانبخش، حیدر (1400). بررسی ارتباط ساختار معماری اقامتگاه‌های بوم‌گردی با میزان رضایتمندی گردشگران، مطالعه موردی: اقامتگاه­های بومگردی روستای جنت رودبار، رامسر، استان مازندران. فصلنامه گردشگری و توسعه، 10 (1)، 81-93. https://doi.org/10.22034/jtd.2020.215665.1941
  3. رئیسی­نژاد، امیرافشین،میرحسینی، سیدمحمد، جهانبخش، حیدر، تیموری، محمود (1401). ارزیابی میزان رضایتمندی گردشگران از کیفیت معماری اقامتگاه‎های بومگردی با هدف تدوین ضوابط ساماندهی آن‌ها (مطالعه موردی: اقامتگاه‌های بومگردی روستایی تنکابن، استان مازندران). نشریه روستا و توسعه، 100، 20-44. https://doi.org/10.30490/rvt.2021.354210.1344
  4. زیاری، کرامت‎اله، امانپور، سعید، امیری‌فهلیانی، محمدرضا (1392). بررسی عوامل مؤثر در توسعه صنعت گردشگری شهری با تأکید بر عوامل مؤثر بر رضایتمندی گردشگران (نمونه موردی: شهر نورآباد ممسنی). نشریه جغرافیایی سرزمین، 10 (37)، 3-15. https://journals.srbiau.ac.ir/article_5285.html
  5. صالح­پور، مرجان (1396). بررسی اقامتگاه بومگردی و خصوصیات آن به‎عنوان یک اقامتگاه پایدار. چهارمین کنفرانس بینالمللی فناوریهای نوین در مهندسی عمران، معماری و شهرسازی، تهران. https://civilica.com/doc/702640
  6. صباغ کرمانی، مجید، امیریان، سعید (1379). بررسی اثرات اقتصادی توریسم در جمهوری اسلامی ایران با استفاده از تحلیل داده­ستانده. نشریه پژوهشنامه بازرگانی، 16، 57-84. http://ensani.ir/fa/article/6505
  7. عمارلو، فاطمه (1392). تأثیر مصالح بوم­آورد بر قابلیت گردشگری در مناطق حاشیه­ای کویر. اولین همایش ملی معماری، مرمت، شهرسازی و محیط‌زیست پایدار، همدان، 28شهریور 1392. https://civilica.com/doc/263437
  8. فضلی، نفیسه، رکن‌الدین‌افتخاری، عبدالرضا (1401). میزان تأثیرگذاری ابعاد مختلف کیفیت بر پایداری اقامتگاه‌های بومگردی (مورد مطالعه: استان تهران). فصلنامه برنامهریزی و توسعه گردشگری، 11 (40)، 41-78. https://doi.org/10.22080/jtpd.2022.21451.3541
  9. قنبری، سیروس، فتاحی، احداله، نصیری، خدیجه (1398). سنجش رضایتمندی گردشگران از کیفیت خدمات گردشگری با استفاده از مدل کانو- سروکوال، مطالعه موردی: روستاهای دهستان سپیددشت، شهرستان خرم­آباد، استان لرستان. مجله آمایش جغرافیایی فضا، 9 (33)، 115-130. https://doi.org/10.30488/gps.2019.91876
  10. مدنیان، سیدمحمد، شکرچی­زاده، احمدرضا (1398). بررسی و واکاروی مفهوم و ابعاد مدیریت کیفیت خدمات. فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت، 9 (2)، 90-109. https://www.jstandardization.ir/article_116585.html
  11. Adnan, S. F., & Omar, S. I. (2021). Tourists' satisfaction towards adventure lodges. Journal of Ecotourism, 7(3), pp. 4-8. https://doi.org/10.1080/14724049.2021.1942018
  12. Akama, J. S., & Kieti, D. M. (2003). Measuring tourist satisfaction with Kenya’s wildlife safari: A case study of Tsavo West National Park. Tourism Management, 24(1), 73-81. https://doi.org/10.1016/S0261-5177(02)00044-4
  13. Alegre, J., & Garau, J. (2010). Factors affecting tourist satisfaction at sun and sand destinations. Annals of Tourism Research, 37(1), 52-73. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0160738309000929
  14. Ali, F., & Amin, M. (2014). The influence of physical environment on emotions, customer satisfaction and behavioural intentions in Chinese resort hotel industry. Journal for Global Business Advancement, 7(3), 249-266. https://doi.org/10.1504/JGBA.2014.064109
  15. Ali, F., & Omar, R. (2014). Determinants of customer experience and resulting satisfaction and revisit intentions: PLS-SEM approach towards Malaysian resort hotels. Asia-Pacific Journal of Innovation in Hospitality and Tourism (APJIHT), 3, 1-19. https://doi.org/10.7603/s40930-014-0010-2
  16. Aref, F. & Gill, S. S. (2009). Rural tourism development through rural cooperatives. Nature and Science, 7(10): 68-73. https://www.semanticscholar.org/paper/RURAL-TOURISM-DEVELOPMENT-THROUGH-RURAL-Aref-Gil/686d378218eaf5423a2f54b06c527ba4c5ddba00
  17. Bagri, S. C., & Kala, D. (2015). Tourists’ satisfaction at Trijuginarayan: An emerging spiritual and adventure tourist destination in Garhwal Himalaya, India. TURIZAM, 19(4), 165-182. https://doi.org/18421/TRZ19.04-03
  18. Baniya, R., & Thapa, P. (2017). Hotel attributes influencing international tourists’ satisfaction and loyalty. Journal of Tourism and Hospitality Education, 7, 44-61. https://www.semanticscholar.org/paper/Hotel-Attributes-Infl-uencing-International-%E2%80%99-and-Baniya/047e16cd0d88025005d2d3d13b729966a53c5831
  19. Bazneshin, S. D., Hosseini, S. B., & Azeri, A. R. K. (2015). The physical variables of tourist areas to increase the tourists’ satisfaction regarding the sustainable tourism criteria: Case study of Rudsar Villages, Sefidab in Rahim Abad. Procedia-Social and Behavioral Sciences,201, 128-135. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.08.141
  20. Brown, A. H., & Green, T. D. (2019). The essentials of instructional design: Connecting fundamental principles with process and practice. https://www.routledge.com/The-Essentials-of-Instructional-Design-Connecting-Fundamental-Principles-with-Process-and-Practice/Brown-Green/p/book/9781032520018?srsltid=AfmBOoq-FyRCR08V95guEXp6KKUzskRdCJ3zamtsIHyy6BXrMBSExkK9
  21. Buyeke, E., Riungu, G. K., Kiama, F. K., & Mukolwe, E. (2015). The influence of homestay facilities on tourist satisfaction in the Lake Victoria Kenya Tourism Circuit. Journal of Ecotourism, 14(2-3), 278-287. https://doi.org/10.1080/14724049.2015.1105811
  22. Carvache-Franco, M., Carvache-Franco, O., & Carvache-Franco, W. (2020). Exploring the satisfaction of ecotourism in protected natural areas. Geo Journal of Tourism and Geosites, 29(2), 672-683. https://doi.org/10.30892/gtg.29223-498
  23. Carvache-Franco, M., Carvache-Franco, W., Víquez-Paniagua, A. G., Carvache-Franco, O., & Perez-Orozco, A. (2021). Satisfaction and Its Relationship with Loyalty in Ecotourism: A Study in Costa Rica. Journal of Environmental Management and Tourism,12(3), 787-796. https://doi.org/10.14505//jemt.12.3(51).18
  24. Chan, C. S., & Marafa, L. M. (2018). Branding places and tourist destinations: a conceptualisation and review. In: The Branding of Tourist Destinations: Theoretical and Empirical Insights (pp. 15-42). Emerald Publishing Limited. https://doi.org/10.1108/978-1-78769-373-920181002
  25. Chan, J. K., & Baum, T. (2007). Ecolodge service consumption and customer satisfaction. Annals of Tourism Research, 34(2), 384-398.
  26. Chelladurai, P., & Chang, K. (2000). Targets and standards of quality in sport services. Sport Management Review, 3(1), 1-22. https://doi.org/10.1016/S1441-3523(00)70077-5
  27. Chen, C. F., & Chen, F. S. (2010). Experience quality, perceived value, satisfaction, and behavioral intentions for heritage tourists. Tourism Management, 31(1), 29–35. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0261517709000338
  28. Chogan, P. (2022). Exploring motivations and satisfaction of ecolodge patrons in desert areas of Iran. International Hospitality Review,36(2), 358-372. https://doi.org/10.1108/IHR-12-2020-0071
  29. Cicerali, E. E., Kaya Cicerali, L., & Saldamlı, A. (2017). Linking psycho-environmental comfort factors to tourist satisfaction levels: Application of a psychology theory to tourism research. Journal of Hospitality Marketing & Management, 26(7), 717-734. https://doi.org/10.1080/19368623.2017.1296395
  30. Disegna, M., & Osti, L. (2016). Tourists’ expenditure behaviour: The influence of satisfaction and the dependence of spending categories. Tourism Economics, 22(1), 5–30. https://doi.org/10.5367/te.2014.0410
  31. Ellis, C. L., & Vogelsong, H. (2003). Assessing tourist satisfaction. Journal of Recreation Research, 50-58.
  32. Frochot, I. (2005). A benefit segmentation of tourists in rural areas: a Scottish perspective. Tourism Management26(3), 335-346. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2003.11.016
  33. Hanaysha, J. (2016). Physical environment as a key success factor for building strong brand equity: A study on restaurant industry. Journal of Research in Business, Economics and Management, 5(5), 686-693. https://core.ac.uk/reader/267832888
  34. Hayati, Y., & Novitasari, N. (2017). Tourist satisfaction and its factors. Journal of Business on Hospitality and Tourism, 6(2), 315-328.
  35. Hui, T. K., Wan, D., & Ho, A. (2007). Tourists’ satisfaction, recommendation, and revisiting Singapore. Tourism Management, 28(4), 965–975. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2006.08.008
  36. Iniesta-Bonillo, M. A., Sánchez-Fernández, R., & Jiménez-Castillo, D. (2016). Sustainability value and satisfaction: Model testing and cross-validation in tourist destinations. Journal of Business Research, 69(9), 3857–3862. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2016.04.071
  37. Kerstetter, D. L., Hou, J. S., & Lin, C. H. (2004). Profiling Taiwanese ecotourists using a behavioral approach. Tourism Management, 25(4), pp. 491-498. https://doi.org/10.1016/S0261-5177(03)00119-5
  38. Khound, J. M. (2013). Constraints and prospects of rural tourism development: An overview of tourism in Shyamgaon of Titabor of Jorhat, District (Assam). Journal of Tourism and Hospitality Management, 1(1), 27-31. https://citeseerx.ist.psu.edu/document?repid=rep1&type=pdf&doi=02f7d4bc5fba882693226389e9220eee829497d4
  39. Khuong, M. N., & Ngoc, N. T. (2014). Factors affecting tourist destination satisfaction. Proceedings of 5th International Conference on Business and Economic Research, 312-326.
  40. Kim, K. H., & Lee, S. M. (2014). Effects of ecotourism village attributes on tourists' satisfaction-focused on comparison of adults and children. Journal of Agricultural Extension & Community Development,21(4), 909-937. https://doi.org/10.12653/jecd.2014.21.4.0909
  41. Kunjuraman, V., & Hussin, R. (2013). Satisfaction of domestic tourists with the Homestay Programme in Mesilou Village, Kundasang, Sabah. Proceedings of the 3rd Regional Conference on Tourism Research, 18-25.
  42. Lane, B. (1994). What is rural tourism?. Journal of sustainable tourism2(1-2), 7-21. https://doi.org/10.1080/09669589409510680
  43. Lee, S., Chua, B. L., & Han, H. (2017). Role of service encounter and physical environment performances, novelty, satisfaction, and affective commitment in generating cruise passenger loyalty. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 22(2), 131-146. https://doi.org/10.1080/10941665.2016.1182039
  44. Li, Y., Trimmer, J. T., Hand, S., Zhang, X., Chambers, K. G., Lohman, H. A., & Guest, J. S. (2022). Quantitative sustainable design (QSD) for the prioritization of research, development, and deployment of technologies: a tutorial and review. Environmental Science: Water Research & Technology, 8(11), 2439-2465. https://doi.org/10.1039/D2EW00431C
  45. Lian Chan, J. K., & Baum, T. (2007). Tourist perceptions of destination services. Annals of Tourism Research, 30(4), pp. 679-698.
  46. Lu, W., & Stepchenkova, S. (2012). Ecotourism experiences reported online: Classification of satisfaction attributes. Tourism Management, 33(3), 702-712. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2011.08.003
  47. Lu, W., & Stepchenkova, S. (2012b). Expectation and disconfirmation theory in tourism. Journal of Vacation Marketing, 6(1), pp. 6-8.
  48. Mafi, M., Pratt, S., & Trupp, A. (2020). Determining ecotourism satisfaction attributes–a case study of an ecolodge in Fiji. Journal of Ecotourism, 19(4), 304-326. https://doi.org/10.1080/14724049.2019.1698585
  49. Marcussen, C. H. (2011). Determinants of tourist satisfaction and intention to return. Tourism: An International Interdisciplinary Journal, 59(2), 203-221. https://hrcak.srce.hr/clanak/105712
  50. Matzler, K., & Sauerwein, E. (2002). The Kano Model: How to delight your customers. International Journal of Quality & Reliability Management, 19(2), 129-150. https://www.semanticscholar.org/paper/THE-KANO-MODEL%3A-HOW-TO-DELIGHT-YOUR-CUSTOMERS-Sauerwein-Bailom/401d615b3f86be1b46e3096c07e730aee17c906d
  51. Titu, M. T., Rauleaa, A. S. P., Titu, S. (2016), Measuring Service Quality in Tourism Industry. Social and Behavioral Sciences, 221, 294 – 301. https://www.researchgate.net/publication/304105995_Measuring_Service_Quality_in_Tourism_Industry
  52. Oliver, R. L. (1980). A cognitive model of the antecedents and consequences of satisfaction decisions. Journal of Marketing Research, 17(4), pp. 460-469. https://doi.org/10.1177/002224378001700405
  53. Padlee, S. F., Haron, M. S., & Jamil, N. (2019). Factors influencing tourist satisfaction in luxury resorts: The importance of service quality and guest satisfaction. Journal of Tourism Studies, 15(2), 90-105.
  54. Parasuraman, A., Zeithaml, V. A., & Berry, L. L. (1985). A conceptual model of service quality and its implications for future research. Journal of Marketing, 49(4), 41-50. https://doi.org/10.1177/002224298504900403
  55. Qu, H., Ryan, C., & Chu, R. (2000). Factors affecting customer satisfaction with hotels. International Journal of Hospitality Management, 19(3), 275-297.
  56. Raajpoot, N. (2002). TANGSERV: A multiple item scale for measuring tangible quality in service industries. Journal of Service Research, 5(2), 91-101. https://doi.org/10.1300/J369v05n02_08
  57. Robinson, P., Lück, M., & Smith, S. (2020). Tourism. CABI. https://www.cabidigitallibrary.org/doi/book/10.1079/9781789241488.0000
  58. Scerri, M., Edwards, D., & Foley, C. (2016). The value of architecture to tourism. In Proceedings of 26th Annual CAUTHE Conference(pp. 1-21). https://www.researchgate.net/publication/298952575_THE_VALUE_OF_ARCHITECTURE_TO_TOURISM
  59. Stronza, A. L., Hunt, C. A., & Fitzgerald, L. A. (2019). Ecotourism for conservation?. Annual Review of Environment and Resources, 44, 229-253. https://doi.org/10.1146/annurev-environ-101718-033046
  60. Sumanapala, H. D. P., Kotagama, S. W., Perera, P. K. P., & Galahitiyawe, N. W. K. (2017). Comparison of characteristics of tourists visiting eco-lodges. Sri Lanka Journal of Social Sciences, 40(2), pp. 119-126. http://dx.doi.org/10.4038/sljss.v40i2.7542
  61. Titu, M. M., Raulea, A. S. & Titu, S. (2016). Measuring Service Quality in Tourism Industry. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 221, 294–301. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2016.05.118
  62. Torres-Sovero, C., et al. (2012). Ecotourism satisfaction in Peruvian Amazon. Journal of Ecotourism, 11(3), 135-150.
  63. Torres-Sovero, C., González, J. A., Martín-López, B., & Kirkby, C. A. (2012). Social–ecological factors influencing tourist satisfaction in three ecotourism lodges in the southeastern Peruvian Amazon. Tourism Management, 33(3), 545-552. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2011.06.008
  64. Van der Zee, E., & Vanneste, D. (2015). Tourism networks unravelled; A review of the literature on networks in tourism management studies. Tourism Management Perspectives,15, 46-56. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2015.03.006
  65. Vui, C. N. (2021). Modelling eco-tourists experience satisfaction and word of mouth recommendation: A mediation model of satisfaction. Tourism Review, 76(2), 295-311. https://ijbmcjournals.org/wp-content/uploads/2021/05/ijba-vol-1-1-2-2021.pdf
  66. Wang, X., & Qu, H. (2006). A study on tourist satisfaction at heritage sites. Tourism Management, 27(5), 895-907.
  67. Wong, K. K., & Law, R. (2003). Difference in tourist satisfaction and loyalty between first-time and repeat visitors to Hong Kong. Tourism Management, 24(3), 277–287.
  68. Yoon, Y., & Uysal, M. (2005). An examination of the effects of motivation and satisfaction on destination loyalty: A structural model. Tourism Management, 26(1), 45–56. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2003.08.016
  69. Zhang, X. (2019). Study on the Influence of Ecotourism Environmental Image on Leisure Experience and Tourism Satisfaction. Ekoloji Dergisi, (107).