نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران

2 استادیار، مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد هادی‌شهر، هادی‌شهر، ایران

3 استادیار، مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر، ارائه الگوی تصویر ذهنی مثبت با تاکید بر فناوری دیجیتال درحوزه گردشگری استان اردبیل بود. این تحقیق از نوع بنیادی، اکتشافی و کیفی بود. جامعه‌آماری شامل کلیه خبرگان، اساتید دانشگاهی مدیریت و گردشگری و کارشناسان حوزه گردشگری استان اردبیل بودند که با توجه به نمونه در دسترس و هدفمند، تعداد 35 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با روش سه دوری دلفی (تولید ایده، کاهش اقلام و تأیید نهایی مدل) انجام شد و با استفاده از ضریب هماهنگی کندال اشمیت تجزیه و تحلیل شده و رتبه‌بندی گردیدند. نتایج تحقیق نشان داد که الگوی نهایی تصویر ذهنی مثبت با تاکید بر فناوری دیجیتال در حوزه گردشگری استان اردبیل شامل 23 شاخص و 3 بعد تصویر معنایی (8 شاخص)، تصویر فیزیکی (7 شاخص) و تصویر اجتماعی (8 شاخص) می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Provide a positive mental image model with emphasis on digital technology in the field of tourism in Ardabil province

نویسندگان [English]

  • ali alaie 1
  • Hakimeh Niki Esfahlan 2
  • Hoseyn Bodaghi Khajehnobar 3

1 Ph.D. Candidate, Business Administration, Islamic Azad University, Tabriz branch, Tabriz, Iran

2 Assistant Prof, Business Administration, Islamic Azad University, Hadishahr Branch, Hadishahr, Iran

3 Assistant Prof, Business Administration, Islamic Azad University, Tabriz Branch, Tabriz, Iran

چکیده [English]

The aim of the current research was to present a positive mental image model with an emphasis on digital technology in the field of tourism in Ardabil province. This research was fundamental, exploratory and qualitative. The statistical community included all the experts, university professors of management and tourism, and experts in the field of tourism in Ardabil province, according to the available and targeted sample, 35 people were selected as a sample. Data analysis was done with the three-round Delphi method (idea generation, reduction of items, and final verification of the model) and were analyzed and ranked using the Kendall Schmidt correlation coefficient. The results of the research showed that the final model of positive mental image with emphasis on digital technology in the field of tourism in Ardabil province includes 23 indicators and 3 dimensions of semantic image (8 indicators), physical image (7 indicators) and social image (8 indicators).

کلیدواژه‌ها [English]

  • digital technology
  • mental image
  • tourism
  • development
  1. اصولی، مهدی (1402). بازسازی بناهای قدیمی با رعایت روایت منظرین. گردشگری فرهنگ، 4(15)، 3-3.
  2. باصولی، مهدی، اسعدی، میرمحمد، برومندزاد، یاسمین، اویسی، لیلا، اویسی، محمدامیر (1400). نگاشت معنایی تصویر ذهنی گردشگران شهری. گردشگری و توسعه، 10(4)، 19-29.
  3. چگین، میثم، واعظی، رضا، اصلی‌پور، حسین (1396). جایگاه خط‎مشی گردشگری سلامت در توسعه اقتصادی و اجتماعی مبتنی بر راهبردهای اقتصاد مقاومتی. مدیریت دولتی، 9(4)، 641-664.
  4. خلیل‌نژاد، شهرام، دانشوردیلمی، محمدرضا (1398). تأثیر کیفیت خدمات الکترونیکی ادراک‌شده بر تمایل به استفاده از سیستم‌های خدمات الکترونیکی: نقش میانجی رضایت الکترونیکی، تصویر ذهنی برند و ریسک ادراکی. فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، 14(47)، 261-287.
  5. درزیان‎عزیزی، عبدالهادی، هادیانفر، نیلوفر، مالکی، عالیه (1400). عوامل مؤثر بر پذیرش واقعیت مجازی در گردشگری (براساس مدل پذیرش فناوری). فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، 16(54)، 279-311.
  6. ذاکری، علی‌اکبر (1396). نگاهی به جهانگردی در تمدن اسلامی. انتشارات فقه. چاپ اول.
  7. رضائی‌عارفی، محسن، امینی، مرضیه، داوری، سیده الهام (1403). سنجش سناریوهای گردشگری شهر قم در افق 1410. ساماندهی اقتصاد فضا، 5(5)، 1-19.
  8. طیبی، امیر، ذکاوت، کامران (1397). تأثیر جامعه میزبان بر تصویر ذهنی گردشگران از فضای شهری جمعی باز: یک مطالعه کیفی در بستر شهر اصفهان. برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری، 7(26)، 8-27.
  9. فتحی، سعید، رنجبریان، بهرام، امامی، علی‌رضا (1393). تصویر ذهنی ادراک‌شده از یک کشور و تأثیر آن بر قصد بازدید گردشگران (مورد مطالعه: ایران). تحقیقات بازاریابی نوین، 4(3)، 133-148.
  10. لطفی‌آشتیانی، سیدمحسن، اندرواژ، لیلا، آلبونعیمی، ابراهیم (1402). ارائه مدل بازاریابی دیجیتال در صنعت گردشگری پزشکی ایران. فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، 18(62)، 161-202.
  11. نظری، محسن، قادری، زاهد، فضلوی، سیده‌ فروزنده (1394). بررسی تأثیر عوامل مؤثر بر اجرای موفق رویدادهای فرهنگی از دیدگاه گردشگران. مدیریت دولتی، 7(4)، 699-720.
  12. Baber, R., & Baber, P. (2023). Influence of social media marketing efforts, e-reputation and destination image on intention to visit among tourists: application of SOR model. Journal of Hospitality and Tourism Insights6(5), 2298-2316.
  13. Barykin, S. E., de la Poza, E., Khalid, B., Kapustina, I. V., Kalinina, O. V., & Iqbal, K. M. J. (2021). Tourism industry: Digital transformation. In Handbook of Research on Future Opportunities for Technology Management Education, pp. 414-434. IGI Global.
  14. Bogicevic, V., Seo, S., Kandampully, J. A., Liu, S. Q., & Rudd, N. A. (2019). Virtual reality presence as a preamble of tourism experience: The role of mental imagery. Tourism Management74, 55-64.
  15. Bouronikos, V. (2021). How Digital Technology in Tourism is Affecting the Way we Travel. Institute of Entrepreneurship Development, 1(1), 1-7.
  16. Chigora, F., Ndlovu, J., & Nyagadza, B. (2024). Building positive Zimbabwean tourism festival, event and destination brand image and equity: a systematic literature review. Cogent Social Sciences10(1), 2318867.
  17. Datta, H., Ailawadi, K. L., & van Heerde, H. J. (2017). ―How Well Does Consumer-Based Brand Equity Align with Sales-Based Brand Equity and Marketing-Mix Response? Journal of Marketing, 81(3), 1-20.
  18. Drigas, A., Dede, D. E., & Dedes, S. (2020). Mobile and other applications for mental imagery to improve learning disabilities and mental health. International Journal of Computer Science Issues (IJCSI)17(4), 18-23.
  19. Jürgens, A. S. (2020). Batman and the World of Tomorrow: Yesterday’s Technological Future in the Animated Film Batman: Mask of the Phantasm. Animation15(3), 246-259.
  20. Li, F. S., & Ma, J. (2024). The effect of implied motion in travel photographs on visit intention: The mediating role of mental imagery. Tourism Management104, 104919.
  21. Lindsay, R. S., Larkin, P., Kittel, A., & Spittle, M. (2023). Mental imagery training programs for developing sport-specific motor skills: a systematic review and meta-analysis. Physical Education and Sport Pedagogy28(4), pp. 444-465.
  22. Liu, J., Spagna, A., & Bartolomeo, P. (2022). Hemispheric asymmetries in visual mental imagery. Brain Structure and Function227(2), 697-708.
  23. Luo, Y. (2022). A general framework of digitization risks in international business. Journal of international business studies53(2), 344-361.
  24. Martínez, P., & Nishiyama, N. (2017). ―Enhancing customer-based brand equity through CSR in the hospitality sector‖. International Journal of Hospitality & Tourism Administration, 1-25.
  25. McCosker, A., & Gerrard, Y. (2021). Hashtagging depression on Instagram: Towards a more inclusive mental health research methodology. New Media & Society23(7), 1899-1919.
  26. Mengzhu, A. (2023). Psy Fever/Psycho-Boom: The Mental Picture of a Transforming China. Creative Arts in Education and Therapy (CAET), 10-21.
  27. Park, M., & Yoo, J. (2020). Effects of perceived interactivity of augmented reality on consumer responses: A mental imagery perspective. Journal of Retailing and Consumer Services52, 101912.
  28. Schürmann-Vengels, J., Victor, P. P., Odyniec, P., Flückiger, C., Teismann, T., & Willutzki, U. (2022). A mental imagery micro-intervention to increase positive affect in outpatient CBT sessions (PACIfIC): study protocol of a randomized controlled implementation trial. Clinical Psychology in Europe4(2), 1-20.
  29. Schwarz, S. M., & Stangier, U. (2023). Contents and characteristics of mental imagery and their association with emotional intensity in adolescents: A pilot study. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy41(4), 838-855.
  30. Shash, N., & Pshembayeva, D. (2019). New paradigm of tourism industry modernization in the digital economy conditions. Journal of Economic Research & Business Administration129(3), pp. 38-46.
  31. Shi, H., Drton, M., Hallin, M., & Han, F. (2021). Semiparametrically efficient tests of multivariate independence using center-outward quadrant, Spearman, and Kendall statistics.arXiv preprint arXiv:2111.15567.
  32. Skard, S., Knudsen, E. S., Sjåstad, H., & Thorbjørnsen, H. (2021). How virtual reality influences travel intentions: The role of mental imagery and happiness forecasting. Tourism Management87, 104360.
  33. Stein, T. (2013). 7 Tips for Creating Positive Mental Imagery. Psychology Today. https://www.psychologytoday.com/intl/blog/the-integrationist/201306/7-tips-creating-positive-mental-imagery.
  34. Van Nuenen, T., & Scarles, C. (2021). Advancements in technology and digital media in tourism. Tourist Studies21(1), 119-132.
  35. Wilson, A. C., Schwannauer, M., McLaughlin, A., Ashworth, F., & Chan, S. W. (2018). Vividness of positive mental imagery predicts positive emotional response to visually presented Project Soothe pictures. British Journal of Psychology109(2), 259-276.
  36. Wu, X., & Lai, I. K. W. (2023). How A 360° virtual tour is more effective than photographs on communication effects: the roles of mental imagery processing and a sense of presence. Current Issues in Tourism26(23), 3813-3830.
  37. Zhao, L., & Fu, Q. (2019). Interpretation of the Multimodal Cultural Pattern of Urban Tourism Images of Shaanxi. In 2019 4th International Conference on Humanities Science and Society Development (ICHSSD 2019)(pp. 98-102). Atlantis Press.
  38. Zhu, J., Jiang, Y., Jiang, Y., Wang, Y., & Yang, Q. (2023). The effectiveness of social elements in virtual reality tourism: A mental imagery perspective. Journal of Hospitality and Tourism Management56, 135-146.