نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران

2 استادیار، مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد هادی‌شهر، هادی‌شهر، ایران

3 استادیار، مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر، ارائه الگوی تصویر ذهنی مثبت با تاکید بر فناوری دیجیتال درحوزه گردشگری استان اردبیل بود. این تحقیق از نوع بنیادی، اکتشافی و کیفی بود. جامعه‌آماری شامل کلیه خبرگان، اساتید دانشگاهی مدیریت و گردشگری و کارشناسان حوزه گردشگری استان اردبیل بودند که با توجه به نمونه در دسترس و هدفمند، تعداد 35 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با روش سه دوری دلفی (تولید ایده، کاهش اقلام و تأیید نهایی مدل) انجام شد و با استفاده از ضریب هماهنگی کندال اشمیت تجزیه و تحلیل شده و رتبه‌بندی گردیدند. نتایج تحقیق نشان داد که الگوی نهایی تصویر ذهنی مثبت با تاکید بر فناوری دیجیتال در حوزه گردشگری استان اردبیل شامل 23 شاخص و 3 بعد تصویر معنایی (8 شاخص)، تصویر فیزیکی (7 شاخص) و تصویر اجتماعی (8 شاخص) می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Provide a positive mental image model with emphasis on digital technology in the field of tourism in Ardabil province

نویسندگان [English]

  • ali alaie 1
  • Hakimeh Niki Esfahlan 2
  • Hoseyn Bodaghi Khajehnobar 3

1 Ph.D. Candidate, Business Administration, Islamic Azad University, Tabriz branch, Tabriz, Iran

2 Assistant Prof, Business Administration, Islamic Azad University, Hadishahr Branch, Hadishahr, Iran

3 Assistant Prof, Business Administration, Islamic Azad University, Tabriz Branch, Tabriz, Iran

چکیده [English]

The aim of the current research was to present a positive mental image model with an emphasis on digital technology in the field of tourism in Ardabil province. This research was fundamental, exploratory and qualitative. The statistical community included all the experts, university professors of management and tourism, and experts in the field of tourism in Ardabil province, according to the available and targeted sample, 35 people were selected as a sample. Data analysis was done with the three-round Delphi method (idea generation, reduction of items, and final verification of the model) and were analyzed and ranked using the Kendall Schmidt correlation coefficient. The results of the research showed that the final model of positive mental image with emphasis on digital technology in the field of tourism in Ardabil province includes 23 indicators and 3 dimensions of semantic image (8 indicators), physical image (7 indicators) and social image (8 indicators).

کلیدواژه‌ها [English]

  • digital technology
  • mental image
  • tourism
  • development