برنامه ریزی گردشگری
پدرام فرهادی؛ محمد حسن زال؛ نازنین تبریزی
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، ارزیابی معیارهای ایجاد دهکده میراثفرهنگی در محوطه جهانی فیروزآباد است. روشتحقیق در این پژوهش بهصورت توصیفی-تحلیلی و مبتنیبر مطالعات اسنادی، بررسیهای میدانی و پرسشنامه محققساخت صورتگرفته است. جامعۀ فعالان گردشگری بهعنوان جامعۀهدف و 350نفر بهعنوان نمونهآماری انتخاب شدند. برای پردازش دادهها ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش، ارزیابی معیارهای ایجاد دهکده میراثفرهنگی در محوطه جهانی فیروزآباد است. روشتحقیق در این پژوهش بهصورت توصیفی-تحلیلی و مبتنیبر مطالعات اسنادی، بررسیهای میدانی و پرسشنامه محققساخت صورتگرفته است. جامعۀ فعالان گردشگری بهعنوان جامعۀهدف و 350نفر بهعنوان نمونهآماری انتخاب شدند. برای پردازش دادهها از رویکرد کمی مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان میدهند که معیارهای احداثدهکدهمیراث در مجموعه جهانی فیروزآباد در وضعیت مطلوبی قرار دارد. اما با مشکلاتی همچون کمبود مطالعات فراگیر و تطبیقی، مشکلات مدیریتی و برنامهریزی مواجه است. زیرساختها و ملزومات صنعت سفر بهعنوان ارکان تسهیلکننده عملکرد دهکدهمیراث از اهمیت بالایی برخوردار هستند، اما بر اساس شواهد میدانی با استانداردهای جهانی فاصله داشته و نیازمند سرمایهگذاری میباشد. حمایت جامعه محلی از فعالیتهای مرتبط با دهکدهمیراث بسیار اهمیت دارد؛ آموزش و افزایش آگاهی این جامعه نسبت به منافعی که از صنعت گردشگری بهرهمند میشوند، میتواند به تضمین حمایت عملی از این پروژه کمک کند.
جامعه شناسی گردشگری
وحید ناصحی فر
چکیده
نحوه شکلدهی اداراکات گردشگران یا مدیریت ادراکات به جهت ایجاد مزیت رقابتی و توسعه رقابتپذیری برای آژانسهای مسافرتی، اهمیت زیادی دارد. الگو جامعی در خصوص مدیریت ادراکات گردشگران تاکنون ارائه نشده و هدف این تحقیق استخراج الگوی مدیریت ادراکات گردشگران بوده است. در این تحقیق از روش کیفی – کیفی استفاده شده، بدین ترتیب که در روش ...
بیشتر
نحوه شکلدهی اداراکات گردشگران یا مدیریت ادراکات به جهت ایجاد مزیت رقابتی و توسعه رقابتپذیری برای آژانسهای مسافرتی، اهمیت زیادی دارد. الگو جامعی در خصوص مدیریت ادراکات گردشگران تاکنون ارائه نشده و هدف این تحقیق استخراج الگوی مدیریت ادراکات گردشگران بوده است. در این تحقیق از روش کیفی – کیفی استفاده شده، بدین ترتیب که در روش کیفی اول بر اساس روش فراترکیب از ادبیات و پیشینه تحقیق، کدهای باز، محوری و انتخابی استخراج شده و سپس در روش کیفی دوم بر اساس روش تحلیل مضمون به کمک مصاحبههای انجام شده، بازنگری کدهای استخراجی در جهت بومیسازی و استفاده کاربردی، انجام شده است. به منظور اعتبارسنجی و بررسی پایایی هر دو روش کیفی-کیفی، از پایایی بین دو کدگذار استفاده شده است. الگوی نهایی مدیریت ادراکات گردشگران بصورت پیشایندها، روشهای مدیریت ادراکات , پسایندها، استخراج شده است. دستآورد اصلی این تحقیق، الگوی شبکه مضامین مدیریت ادراکات گردشگران، بوده است.
برنامه ریزی گردشگری
فرحناز ابوالحسنی؛ علی زنگی آبادی؛ علی رضا جباری
چکیده
هدف از پژوهش حاضر شناسایی و ارائه پیشران های کلیدی مؤثر در توسعة گردشگری پزشکی کلان شهر اصفهان است. این پژوهش، از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ روش، ترکیبی از روشهای اسنادی و پیمایشی و از نظر ماهیت، براساس روشهای جدید آیندهنگاری، تحلیلی و اکتشافی است. جامعۀ آماری این پژوهش شامل 35 نفر از کارشناسان حوزۀ برنامهریزی گردشگری، مدیران ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر شناسایی و ارائه پیشران های کلیدی مؤثر در توسعة گردشگری پزشکی کلان شهر اصفهان است. این پژوهش، از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ روش، ترکیبی از روشهای اسنادی و پیمایشی و از نظر ماهیت، براساس روشهای جدید آیندهنگاری، تحلیلی و اکتشافی است. جامعۀ آماری این پژوهش شامل 35 نفر از کارشناسان حوزۀ برنامهریزی گردشگری، مدیران شهری و پژوهشگران حوزة گردشگری است که به روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند. گردآوری داده های این پژوهش از روش دلفی و برای تحلیل داده از روش تحلیل اثرات متقابل متغیرها از نرمافزار Micmac استفاده شده است. نتایج حاصل از پراکندگی متغیرها در محور تأثیرگذاری و تأثیرپذیری عوامل، بیانگر ناپایداری سیستم در توسعة گردشگری پزشکی محدودۀ مورد مطالعه است. در نهایت با توجه به امتیاز بالای اثرگذاری مستقیم و غیرمستقیم، 9 عامل اصلی به مثابه پیشرانهای کلیدی در آیندۀ توسعة گردشگری پزشکی کلان شهر اصفهان شناسایی شدند.
توسعه پایدار گردشگری
داود غلامرضائی؛ نرجس حق پرست کنارسری
چکیده
. این پژوهش ازحیث هدف، کاربردی است. روش گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر، به صورت کتابخانهای و همچنین به روش میدانی از طریق مصاحبه و مشاهده بوده است. همچنین ازروش تحلیل محتوای کیفی به جهت بررسی محتوای مبانینظری، آییننامههای اجرایی، مصاحبههای صاحبنظران و خبرگان واسناد در این تحقیق استفاده شده است. در پژوهش حاضر، جامعه مشارکتکنندگان، ...
بیشتر
. این پژوهش ازحیث هدف، کاربردی است. روش گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر، به صورت کتابخانهای و همچنین به روش میدانی از طریق مصاحبه و مشاهده بوده است. همچنین ازروش تحلیل محتوای کیفی به جهت بررسی محتوای مبانینظری، آییننامههای اجرایی، مصاحبههای صاحبنظران و خبرگان واسناد در این تحقیق استفاده شده است. در پژوهش حاضر، جامعه مشارکتکنندگان، ازمیان متخصصان و افراد فعال درحوزه گردشگری و کوچینگ استان گیلان انتخاب شدهاند. برای انتخاب نمونه، از روش نمونهگیری هدفمند و گلولهبرفی استفاده شد که براساس قاعده اشباع با استفاده از15مصاحبه این مهم حاصل شدکه به منظور اطمینان بیشترتا20 امین مصاحبه نیز ادامه پیدا کرد. براساس نتایج تحقیق حفظ، حراست و حمایت ازمحیطزیست، ساختارهای اجتماعی، صیانت ازفرهنگها و آداب و رسوم جوامع از جمله پیامدهای اصلی و اصول گردشگری پایدار است که با بهرهگیری از تکنیک کوچینگ میتوان تا حد ممکن به نکات مثبت گردشگری پایدار افزود و از نکات منفی آن نیز کاست.
زینب محمودی پاچال؛ قاسم زارعی؛ ناصر سیف اللهی
چکیده
پژوهش حاضر که کاربردی بوده و بهروش تحلیل مضمون انجام شده و جزو پژوهشهای کیفی میباشد، با هدف شناسایی چالشها و محدودیتهای استفاده از آن توسط کسب و کارهای گردشگری ایران صورت گرفت. جامعه آماری، تمامی متخصصان بازاریابی، تولید محتوا، فعالان و صاحبان مشاغل حوزه گردشگری بود؛ که 8تن از این خبرگان، از طریق نمونهگیری نظری انتخاب و ...
بیشتر
پژوهش حاضر که کاربردی بوده و بهروش تحلیل مضمون انجام شده و جزو پژوهشهای کیفی میباشد، با هدف شناسایی چالشها و محدودیتهای استفاده از آن توسط کسب و کارهای گردشگری ایران صورت گرفت. جامعه آماری، تمامی متخصصان بازاریابی، تولید محتوا، فعالان و صاحبان مشاغل حوزه گردشگری بود؛ که 8تن از این خبرگان، از طریق نمونهگیری نظری انتخاب و حاضر به شرکت در پژوهش شدند. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبههایی عمیق بود که در مجموع مدت زمان آن برای هر فرد از 50تا 70دقیقه متغیر بود که از طریق کدگذاری باز، محوری، گزینشی مورد تحلیل قرار گرفتند و مدل پژوهش ارائه گردید. یافتهها در قالب چالشها و محدودیتهای مربوط به:1) ماهیت خود نیوزجکینگ،2) نیوزجکینگ در گردشگری ایران،3) محدودیتهای بیرونی کسب و کارهای گردشگری،4) محدودیتهای درونی کسب و کارهای گردشگری،5) چالشهای مربوط به واکنش مخاطبان تنظیم شد.
توسعه پایدار گردشگری
فاطمه یاری قلعه؛ نادر نادری؛ بیژن رضایی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی پیشرانهای توسعه گردشگری خلاق با تأکید بر نقش برندسازی شهری در استان کرمانشاه انجام شده است. رویکرد پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) بود که در بخش کیفی از روش تحلیل تم و در بخش کمی از روش پیمایشی بهره گرفته شد. جامعه مورد مطالعه بخش کیفی را مدیران و کارشناسان میراث فرهنگی و گردشگری، شهرداریها، فعال بازاریابی/ حوزه ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی پیشرانهای توسعه گردشگری خلاق با تأکید بر نقش برندسازی شهری در استان کرمانشاه انجام شده است. رویکرد پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) بود که در بخش کیفی از روش تحلیل تم و در بخش کمی از روش پیمایشی بهره گرفته شد. جامعه مورد مطالعه بخش کیفی را مدیران و کارشناسان میراث فرهنگی و گردشگری، شهرداریها، فعال بازاریابی/ حوزه گردشگری، اعضای هیئت علمی دانشگاه و کارآفرینان استان کرمانشاه تشکیل دادند. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی 22 مصاحبه با مشارکتکنندگان انجام شد و اشباع نظری حاصل گردید. در بخش کمی پژوهش جامعه آماری شامل مدیران فعال در حوزهی کسبوکارهای گردشگری استان کرمانشاه به تعداد 284 نفر بود که از جدول مورگان تعداد 163 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج تحلیل محتوای استقرایی طی سه رویه کُدگذاری باز، کدگذاری ثانویه و مقولهها، به شناسایی 153 کد اولیه، 17 کد مفهومی و 5 عامل منتج شد.
مدیریت گردشگری
محسن سهرابی؛ احمد راه چمنی؛ رسول ثانوی فرد
چکیده
هدف سنتی رضایت، برای اطمینان از وفادار نمودن مشتریان کارائی نداشته و حرکت به سمت خشنودی مشتری (مشعوف کردن)، برای هتلها امری ضروریست. هدف این پژوهش طراحی و اعتباریابی مدل خشنودی (شعف) مشتریان در صنعت هتلداری با استفاده از روش ترکیبی میباشد. در ابتدا با استفاده از نظریه دادهبنیاد و بکارگیری روش نمونهگیری نظری و هدفمند با 30 نفر از ...
بیشتر
هدف سنتی رضایت، برای اطمینان از وفادار نمودن مشتریان کارائی نداشته و حرکت به سمت خشنودی مشتری (مشعوف کردن)، برای هتلها امری ضروریست. هدف این پژوهش طراحی و اعتباریابی مدل خشنودی (شعف) مشتریان در صنعت هتلداری با استفاده از روش ترکیبی میباشد. در ابتدا با استفاده از نظریه دادهبنیاد و بکارگیری روش نمونهگیری نظری و هدفمند با 30 نفر از خبرگان، مصاحبههای نیمهساختارمند صورت گرفت، انجام مراحل سهگانه کدگذاری، منجر به شناسایی 98 مفهوم و 25 مقوله اصلی شد، که در قالب مدل پارادایمی ارائه گردید. فرضیههای پژوهش با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری آزمون گردید، یافتههای بخش کمی نشان دادند که مقوله ارزش درکشده خدمات، عامل علی و سببساز خشنودی مشتری میباشد که این مقوله از طریق بهینهسازی فرآیند مدیریت تجربه مشتری بر پیامدهای خشنودی تاثیرگذار خواهد بود. در این میان به منظور اجرای موفق راهبردهای خشنودی باید به فراهم بودن بستر فرهنگی و موانع خشنودی توجه نمود.