نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

چکیده

نحوه شکل‌دهی اداراکات گردشگران یا مدیریت ادراکات به جهت ایجاد مزیت رقابتی و توسعه رقابت‌پذیری برای آژانس‌های مسافرتی، اهمیت زیادی دارد. الگو جامعی در خصوص مدیریت ادراکات گردشگران تاکنون ارائه نشده و هدف این تحقیق استخراج الگوی مدیریت ادراکات گردشگران بوده است. در این تحقیق از روش کیفی – کیفی استفاده شده، بدین ترتیب که در روش کیفی اول بر اساس روش فراترکیب از ادبیات و پیشینه تحقیق، کدهای باز، محوری و انتخابی استخراج شده و سپس در روش کیفی دوم بر اساس روش تحلیل مضمون به کمک مصاحبه‌های انجام شده، بازنگری کدهای استخراجی در جهت بومی‌سازی و استفاده کاربردی، انجام شده است. به منظور اعتبارسنجی و بررسی پایایی هر دو روش کیفی-کیفی، از پایایی بین دو کدگذار استفاده شده است. الگوی نهایی مدیریت ادراکات گردشگران بصورت پیشایندها، روش‌های مدیریت ادراکات , پسایندها، استخراج شده است. دست‌آورد اصلی این تحقیق، الگوی شبکه مضامین مدیریت ادراکات گردشگران، بوده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Perception Management Pattern in International Tourism (Case of Study: Iranian Tourists in Türkiye)

نویسنده [English]

  • Vahid Nasehifar

Associate Professor, Department of Business Administration, Faculty of Management and Accounting,, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The perception of tourists is a psychological factor that affects tourists’ behavior and business performance. Shaping tourist agencies or managing perceptions is crucial for creating a competitive advantage and developing competitiveness for travel agencies. Various factors have played a role in the formation of tourists’ perceptions, which have been discussed in this article and previous studies. However, a comprehensive pattern regarding the management of tourists’ perceptions has yet to be presented so far, and the purpose of this research was to extract the pattern of tourists’ perceptions management. In this research, the qualitative-qualitative method was used, that is, a meta-synthesis method for literature and background analysis, and then open, axial, and selective codes were extracted from the thematic analysis method with the help of conducted interviews. In order to validate and check reliability, inter-coder reliability was used, and the community and sample for interviews included experts and managers of travel agencies. Finally, the final pattern has been extracted as a network of themes of antecedents, perception management methods, and consequences.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Consumer Perception
  • Perception Management
  • International Tourism"