نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
2 گروه مدیریت عملیات و فناوری اطلاعات دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
3 دانشجوی ارشد رشته مدیریت کارآفرینی-کسب و کار الکترونیک، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده
این پژوهش به مرور نظاممند تحقیقات قبلی، بهمنظور شناسایی کاربردهای واقعیت مجازی، افزوده و ترکیبی در جاذبههای گردشگری و مزایای آنها برای گردشگر و خدمات دهنده میپردازد. جســتجوی نظاممنــد بــا اســتفاده از پایگاههــای علمــی وبآوســاینس و گــوگل اســکالر انجــام شــد. 140 مقالــه بــدســت آمــدند که پس از گذشتن از فرایند غربالگری، ۶2 پژوهــش انتخــاب شــدند.13 کاربرد برای این فناوریها در جاذبههای گردشگری یافته شدند که در 8 گروه طبقهبندی گردیدند: بازاریابی، بازسازی، تور مجازی اماکن دشوار یا غیرقابل بازدید، حفاظت از میراث ناملموس و آثار حساس یا در حال تخریب، افزایش جذابیت جاذبه با ایجاد حس حضور یا جذابیت بصری، مسیریابی، آموزش به کمک واقعیتمجازی، داستانسرایی و یا بازیوارسازی، نمایش اطلاعات تکمیلی و یا مدل سهبعدی جاذبهها. این پژوهش به مدیران جاذبهها کمک میکند تا شناخت بهتری از این فناوریها و کاربردهای آنها پیداکرده و با بهبود کیفیت تجربه گردشگران، نرخ بازگشت و سود خود را افزایش دهند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Extended Reality in Tourist Attractions; Applications and Benefits
نویسندگان [English]
- Roohallah Noori 1
- Mohammad Mehrabioun 2
- saba parsaei 3
1 Human Resource Management Dept., Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran
2 ,Operation Management and Information Technology Dept., Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran
3 not dependent on any organization
چکیده [English]
This research is a systematic literature review of previous articles in order to identify the applications of virtual, augmented and mixed reality in tourist attractions and their benefits for tourists and service providers. A systematic search conducted using the academic databases of Web Science and Google Scholar. 140 articles were obtained, and after a filtering process, 62 of them were selected. 13 area of applications were found, which were classified into 8 groups as follows: Marketing, Reconstruction, Virtual tour of non-visitable attractions , Preserving intangible heritage and sensitive or decaying attractions, Increasing the attractiveness of attractions by creating a sense of presence or visual appeal, Navigation, Education with the help of virtual reality, Storytelling or Gamification, Displaying additional information or 3D models of attractions. This research helps DMOs and attractions managers to get a better understanding of these technologies and their applications.
کلیدواژهها [English]
- Extended Reality
- Tourist Attractions
- Systematic Literature Review
- Application
- Benefits