نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه گردشگری ورزشی و سلامت، دانشکده گردشگری دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 استاد مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

3 استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

4 استاد دانشکده علوم ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

5 استاد کالج تجارت، حقوق و علوم اجتماعی، دانشگاه دربی، دربی، انگلیس

چکیده

این پژوهش با هدف شناسایی و سطح‌بندی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری خلاق مبتنی بر میراث ورزشی انجام شد. روش پژوهش، ساختاری ـ تفسیری بود و از مطالعات کتابخانه‌ای، مصاحبه و پرسشنامه به‌عنوان ابزارهای جمع‌آوری اطلاعات استفاده شد. بر اساس نتایج، 13 عامل مؤثر شناسایی و در شش سطح طبقه‌بندی شدند.عوامل زیست‌محیطی و جاذبه‌های گردشگری در سطح اول قرار گرفتند. در سطح دوم، عوامل اجتماعی و فرهنگی، زیرساخت‌ها، تعاملات بین‌المللی و بازاریابی طبقه‌بندی شدند. عوامل تکنولوژی و فناوری، آموزش و پژوهش در سطح سوم و عامل اقتصادی به‌تنهایی در سطح چهارم قرار گرفت. عوامل مدیریت و منابع انسانی در سطح پنجم و در نهایت، عوامل سیاسی، قانونی و حکمرانی در سطح ششم قرار گرفتند. این مدل نشان داد که با وجود اینکه عوامل سیاسی، قانونی و حکمرانی در پایین‌ترین سطح قرار دارند، به‌دلیل اهمیت بالای آنها در توسعه گردشگری خلاق، باید به‌عنوان اولویت اول در توسعه مد نظر قرار گیرند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Structural-interpretive model of factors affecting the development of creative tourism based on sports heritage

نویسندگان [English]

  • Reza Heydari 1
  • Mohammad Keshtidar 2
  • Seyed Morteza Azimzadeh 3
  • Mahdi Talebpour 4
  • Haywantee Our staff Ramkissoon 5

1 Assistant Professor, Department of Sport Tourism and Health, Faculty of Tourism, University of Tehran, Tehran, Iran

2 Professor of Sports Management, Faculty of Sports Sciences, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran

3 Assistant Professor, Faculty of Sports Sciences, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.

4 Professor of Sport Management, Ferdowsi University of Mashhad, Iran

5 Professor, School of Business, Law & Social Science, University of Derby, Derby, United Kingdom

چکیده [English]

This research aimed to identify and rank the factors influencing the development of creative tourism based on sports heritage. The study utilized a structural-interpretive method, with library studies, interviews, and questionnaires serving as data collection tools. The results identified 13 key factors, which were classified into six levels. Environmental factors and tourist attractions were ranked at the first level. The second level included social and cultural factors, infrastructure, international interactions, and marketing. Technology, education, and research were placed at the third level, while the economic factor stood alone at the fourth level. Management and human resources were positioned at the fifth level, and finally, political, legal, and governance factors were assigned to the sixth level. The model revealed that despite being at the lowest level, political, legal, and governance factors are of paramount importance in the development of creative tourism and should be considered the top priority in development efforts.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Intangible cultural heritage
  • Governance and Law
  • Management
  • Human Resources
  • Creative Tourism Destination
  1. امیری فهلیانی، محمدرضا، ملکی، سعید (1398). رابطه متقابل مدیریت استراتژیک با گردشگری در عصر جهانی شدن. سیاست‌های راهبردی و کلان، 7(28)، 670-697. DOI: 10.32598/JMSP.7.4.8
  2. ایمانی، بهرام، خسروی‎مهر، حمیده، طورانی، علی (1394). ارزیابی و رتبه‌بندی موانع توسعه گردشگری در شهرستان مینودشت. نشریه گردشگری شهری، 2(1)، 75-89.   DOI: 10.22059/jut.2015.54067
  3. باقری، مسلم، زارعی‌متین، حسن (1394). تبیین راهکارهای ارتقای صنعت گردشگری جمهوری اسلامی ایران. مجله علمی مدیریت فرهنگ سازمانی، 13(3)، 925-944.  DOI: 10.22059/jomc.2015.54745
  4. بذرافشان، جواد، بامری، علی (1397). بررسی و تحلیل وضعیت گردشگری خلاق در شهر زاهدان. فصلنامه علمی برنامه‌ریزی منطقه‌ای، 8(31)، 167-180. https://jzpm.marvdasht.iau.ir/article_3087.html
  5. پاشایی، سجاد، عسکریان، فریبا، روزافزون، عبدالرضا (1398). بررسی نقش میانجیگری عوامل نهادی در تاثیر عوامل اجتماعی، اقتصادی، محیطی بر توسعه گردشگری ورزشی منطقه آزاد ماکو. فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، 14(45)، 57-80.  DOI: 10.22054/tms.2019.20248.1561
  6. تمیزی، علیرضا، شهبازی، ساناز (1397). بررسی تأثیر نوسانات نرخ ارز بر بخش گردشگری ایران. گردشگری و توسعه، 7(4)، 1-17.  DOI: 10.22034/jtd.2019.118442.1334
  7. چقاجردی، ایمان، فیض­الهی، غلامعلی، شجاعی‏اصفهانی­نژاد، سیداحسان (1393). شناسایی عوامل تأثیرگذار در توسعه گردشگری ورزشی با استفاده از مدل SWOT (مطالعه موردی: زورخانه‌های شهر اصفهان). فصلنامه جغرافیایی فضای گردشگری، 3(10)، 25-38. https://sanad.iau.ir/Journal/gjts/Article/999572
  8. خدابخش­زاده، امین، قهرمان‎تبریزی، کوروش، شریفیان، اسماعیل (1399). طراحی مدل شاخص‌های ارزیابی توسعه گردشگری ورزشی ایران. فصلنامه علمی پژوهش­های کاربردی در مدیریت ورزشی، 9(2)، 41-50.  DOI: 10.30473/arsm.2020.49137.3069
  9. خدائی، زهرا، کلانتری‏خلیل‎آباد، حسین (1391). توسعه گردشگری با تأکید بر نقش آموزش نیروی انسانی. مطالعات مدیریت شهری، 4(12)، 48-59. https://ums.srbiau.ac.ir/article_3376.html
  10. زرندیان، ندا، فرزین، محمدرضا، شالبافیان، علی‌اصغر، پورفرج، اکبر، محمودزاده، سید مجتبی (1400). طراحی چارچوب مشارکت عمومی ـ خصوصی در گردشگری برمبنای فراترکیب مطالعات پیشین. گردشگری و توسعه، 10(2)، 251-276.  DOI: 10.22034/jtd.2020.238477.2074
  11. زهره­وندیان، کریم، احسانی، محمد، خسروی­زاده، اسفندیار (1397). رتبه­بندی مؤلفه­های تأثیر­گذار  بر توسعه صنعت گردشگری ورزشی در ایران به‏وسیله روش تحلیل سلسله مراتبی(AHP). پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 14(27)، 29-42.  DOI: 10.22080/jsmb.2017.1852
  12. شاگری، سیده مونا، پیرمحمدزاده، امین (1391). نقش عوامل زیست­محیطی در توسعه گردشگری رامسر. اولین همایش ملی جغرافیا و گردشگری در هزاره سوم، نجف آباد. https://civilica.com/doc/173776/
  13. شمس الدینی، علی، درخشان، الهام، کریمی، ببراز (1395). ارزیابی اثرات توانمندسازی نیروی انسانی در توسعه صنعت گردشگری (مطالعه موردی: استان کهگیلویه و بویراحمد). فصلنامه علمی برنامه­ریزی منطقه‎ای، 6(24)، 89-100. https://jzpm.marvdasht.iau.ir/article_2161.html
  14. صادقیان‎بروجنی، نجمه، کیانی‎سلمی، صدیقه، غلامی‌بیمرغ، یونس (1399). شناسایی عوامل اثربخش بر توسعه گردشگری خلاق و تأثیر آن بر پایداری رفتار از دیدگاه گردشگران در مناطق روستایی شهرستان بروجن. پژوهش­های روستائی، 11(4)، 696-711.  DOI: 10.22059/jrur.2020.301054.1493
  15. صامتی، مجید، حسینی، میرهادی، احسانی‌فرید، مینا (1394). بررسی تأثیر ثبات سیاسی و حاکمیت قانون بر تعداد ورود گردشگران؛ مطالعه موردی: کشورهای منتخب اسلامی طی دوره 2012-1996. پژوهش‎های راهبردی مسائل اجتماعی، 4(3)، 1-14. https://ssoss.ui.ac.ir/article_17137.html
  16. صفایی‌پور، مسعود، جعفری، یحیی (1400). تحلیل وضعیت مؤلفه‌های گردشگری خلاق در کلان‌شهر تبریز به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی. نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، ۲۱ (۶۰)، ۱۰۷-۱۲۶. http://jgs.khu.ac.ir/article-1-3116-fa.html
  17. فرازیانی، فاتح، رضایی‏صوفی، مرتضی، اله‌حسنی، احسان (1397). بررسی موانع بازدارنده توسعه گردشگری ورزشی استان کردستان. مدیریت و توسعه ورزش، 7(3)، 46-56.  DOI: 10.22124/jsmd.2018.3240
  18. قزلسفلو، حمیدرضا، کلاته‏سیفری، معصومه (1399). مدل ساختاری بهینه تاثیر ابعاد امنیت بر توسعه گردشگری ورزش‎های بومی ـ سنتی از دیدگاه گردشگران خارجی. پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 16(32)، 101-83.  DOI: 10.22080/jsmb.2020.10745.2441
  19. قزلسفلو، حمیدرضا، رضوی، سید محمدحسین، کلاته‏سیفری، معصومه (1401). تعیین الگوی عوامل مؤثر بر توسعه پایدار گردشگری ورزش‌های سنتی (مطالعه موردی: جشنواره کبدی سرخنکلاته، اسب ترکمن و کشتی سنتی آلیش وگورش). مطالعات مدیریت ورزشی، 14(شماره 71)، 241-274.  DOI: 10.22089/smrj.2019.7138.2504
  20. کریم­زاده، جواد (1396). تبیین نقش تکنولوژی ICT در توسعه صنعت توریسم فرهنگی برای دستیابی به خدمات کلاس جهانی. اولین کنگره بین­المللی چشم­انداز مدیریت کلاس جهانی در ایران، قرچک. https://civilica.com/doc/747140/
  21. لطفی عاقل، راضیه، موسائی، میثم، وثوقی، منصور (1398). بررسی نقش عوامل اجتماعی مؤثر بر توسعه گردشگری (مطالعه موردی: شهر همدان). نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامی، ۸ (۲۶)،۲۸۲-۲۵۹. http://mieaoi.ir/article-1-1035-fa.html
  22. معین­فرد، محمدرضا، شوشی‏نسب، پروین، کاظم‌نژاد، انوشیروان (1393). راهبردهای توسعه گردشگری ورزشی تفریحی در ایران. مدیریت و توسعه ورزش، 3(2)، 1-17. https://jsmd.guilan.ac.ir/article_1218.html
  23. موسوی، رضا، امیدی‏نجف‏آبادی، مریم، میردامادی، مهدی،  فرج الله حسینی، سیدجمال (1400). الگوی توسعه گردشگری ورزشی پایدار با رویکرد ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی و محلی. فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، 16(55)، 257-291.  DOI: 10.22054/tms.2021.60102.2533
  24. هرمزپور، سالار، ستوده، محمدرضا، پورشیخیان، علیرضا، حاجی امیری، رامین (1400). نقش تکنولوژی در رشد صنعت گردشگری و رضایتمندی جهانگردان. سومین کنفرانس بین‌المللی مدیریت، گردشگری و تکنولوژی. https://civilica.com/doc/1353354/
  25. همتی، سیما (1397). نقش توان‌مندی‌ها و زیرساخت‌های گردشگری در توسعه گردشگری مدرن و پویایی اقتصادی با تأکید بر نقش متغیرهای سیستمی به‌ویژه هتل‌ها و اقامتگاه‌ها. فصلنامه علمی و پژوهشی نگرش­های نو در جغرافیای انسانی، 10(2)، 107-128. https://sanad.iau.ir/journal/geography/Article/539261?jid=539261
  26. یاسینی، سیده راضیه (1395). کارکردهای تربیتی و فرهنگی آیین‌های زورخانه. فصلنامه علمی تربیت اسلامی، 11 (22)، 131-150. https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1031.html
  27. Campbell, P. (2011). Creative industries in a European Capital of Culture. International Journal of Cultural Policy, 17(5), 510-522. doi/abs/10.1080/10286632.2010.543461
  28. Chiu, V. (2016). The stadium tour as sporting creative tourism: A case study of the anfield experience. In Sport, Identity and Community (pp. 131-142). Brill. https://doi.org/10.1163/9781848884526_013
  29. Currie, C., & Falconer, P. (2014). Maintaining sustainable island destinations in Scotland: The role of the transport–tourism relationship. Journal of Destination Marketing & Management, 3(3), 162-172. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2013.10.005
  30. Derom, I., & Ramshaw, G. (2018). Leveraging sport heritage to promote tourism destinations: The case of the Tour of Flanders Cyclo event. In Sport Tourism and Sustainable Destinations (pp. 101-121). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781351213707
  31. Ergen, E., & Yavuz, E. (2017). Empirical analysis of the relationship between tourist flows and exchange rate volatility: ARDL Method. Uluslararasi Ekonomi ve Yenilik Dergisi, 3(1).
  32. Herbert, D. T., Prentice, R. C., & Thomas, C. J. (1989). Heritage sites: Strategies for marketing and development (p. 309).
  33. Heydari, R., Keshtidar, M., Azimzadeh, S., Talebpour, M., & Ramkissoon, H. (2021). Identifying and leveling the effective factors on the development of heritage sports tourism based on Interpretive Structural Modeling Approach (ISM). Journal of Exercise Science and Medicine, 13(1), 1-19. https://doi.org/10.22059/sshr.2021.86141
  34. Heydari, R., Keshtidar, M., Dehghan Ghahfarokhi, A., Esfehani, M., Perić, M., & Oveysi Sani, F. (2022). Modeling the institutional factors affecting the exploitation of entrepreneurial opportunities in the sports tourism industry using an Interpretive-Structural Approach. Interdisciplinary Journal of Management Studies (Formerly known as Iranian Journal of Management Studies), 15(2), 189. https://doi.org/10.22059/ijms.2021.312725.674275
  35. Horng, J. S., Tsai, C. Y., Yang, T. C., & Liu, C. H. (2016). Exploring the relationship between proactive personality, work environment and employee creativity among tourism and hospitality employees. International Journal of Hospitality Management, 54, 25-34. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2016.01.004
  36. Huizhen, W. (2021). Integration development and protection of sports intangible cultural heritage and cultural tourism in the yellow river basin based on GIS. Tobacco Regulatory Science (TRS), 5514-5522. https://www.researchgate.net/publication/357018197_
  37. Kunwar, R. R. (2015). Tourism crisis and disaster management. The Gaze: Journal of Tourism and Hospitality, 7, 1-36. https://www.researchgate.net/publication/304367691
  38. Masaeli, M., Farsani, N. T., & Mortazavi, M. (2020). A study on tourist demand for Pahlevani and Zoorkhanei rituals as ancient Iranian sport. Journal of Sport & Tourism, 24(1), 19-29. https://doi.org/10.1080/14775085.2020.1728364
  39. Peace, O. E., Izuchukwu, O. O., & Shehu, A. A. (2016). Exchange rate fluctuation and tourism sector output in Nigeria. International Journal of Management Science and Business Administration, 3(1), 48-55. https://doi.org/ 10.18775/ijmsba.1849-5664-5419.2014.31.1005
  40. Ramshaw, G. (2019). Heritage and sport: An Introduction. Channel View Publications. 9781845417017
  41. Ramshaw, G., & Gammon, S. (2015). Heritage and sport. In The Palgrave handbook of contemporary heritage research (pp. 248-260). London: Palgrave Macmillan UK. https://link.springer.com/chapter/10.1057/9781137293565_16
  42. Ramshaw, G., & Gammon, S. J. (2017). Towards a critical sport heritage: Implications for sport tourism. Journal of Sport & Tourism, 21(2), 115-131. https://doi.org/10.1080/14775085.2016.1262275
  43. Richards, G. (2011). Creativity and tourism: The state of the art. Annals of Tourism Research, 38(4), 1225-1253. https://doi.org/10.1016/j.annals.2011.07.008
  44. Richards, G., & Marques, L. (2012). Exploring creative tourism: Editors introduction. Transfusion, 4(2), 1-11
  45. Ross, D., Saxena, G., Correia, F., & Deutz, P. (2017). Archaeological tourism: A creative approach. Annals of Tourism Research, 67, 37-47. https://doi.org/10.1016/j.annals.2017.08.001
  46. Timothy, D. J. (2015). Introduction: Heritage cuisines, foodways and culinary traditions. In Heritage Cuisines (pp. 1-24). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315752525
  47. Timothy, D. J. (2018). Making sense of heritage tourism: Research trends in a maturing field of study. Tourism Management Perspectives, 25, 177-180. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2017.11.018
  48. UNESCO (2018a) Traditional Sports and Games: a challenge for the future. See www. unesco.org/new/en/social-and-human-sciences/themes/physical-education-and-sport/ traditional-sports-and-games/ (accessed 30 January 2019).
  49. Zhang, Y., & Xie, P. F. (2019). Motivational determinates of creative tourism: a case study of Albergue art space in Macau. Current Issues in Tourism, 22(20), 2538-2549. https://doi.org/10.1080/13683500.2018.1517733