نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه گردشگری ورزشی و سلامت، دانشکده گردشگری دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 استاد مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

3 استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

4 استاد دانشکده علوم ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

5 مرکز هتلداری و گردشگری معاصر و مرکز بهبود تجارت، کالج تجارت، حقوق و علوم اجتماعی، مدرسه کسب و کار دربی، دانشگاه دربی، دربی، انگلیس

چکیده

این پژوهش با هدف شناسایی و سطح‌بندی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری خلاق مبتنی بر میراث ورزشی انجام شد. روش پژوهش، ساختاری ـ تفسیری بود و از مطالعات کتابخانه‌ای، مصاحبه و پرسشنامه به‌عنوان ابزارهای جمع‌آوری اطلاعات استفاده شد. بر اساس نتایج، 13 عامل مؤثر شناسایی و در شش سطح طبقه‌بندی شدند.عوامل زیست‌محیطی و جاذبه‌های گردشگری در سطح اول قرار گرفتند. در سطح دوم، عوامل اجتماعی و فرهنگی، زیرساخت‌ها، تعاملات بین‌المللی و بازاریابی طبقه‌بندی شدند. عوامل تکنولوژی و فناوری، آموزش و پژوهش در سطح سوم و عامل اقتصادی به‌تنهایی در سطح چهارم قرار گرفت. عوامل مدیریت و منابع انسانی در سطح پنجم و در نهایت، عوامل سیاسی، قانونی و حکمرانی در سطح ششم قرار گرفتند. این مدل نشان داد که با وجود اینکه عوامل سیاسی، قانونی و حکمرانی در پایین‌ترین سطح قرار دارند، به‌دلیل اهمیت بالای آنها در توسعه گردشگری خلاق، باید به‌عنوان اولویت اول در توسعه مد نظر قرار گیرند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Structural-interpretive model of factors affecting the development of creative tourism based on sports heritage

نویسندگان [English]

  • Reza Heydari 1
  • Mohammad Keshtidar 2
  • Seyed Morteza Azimzadeh 3
  • Mahdi Talebpour 4
  • Haywantee Our staff Ramkissoon 5

1 Assistant Professor, Department of Sport Tourism and Health, Faculty of Tourism, University of Tehran, Tehran, Iran

2 Professor of Sports Management, Faculty of Sports Sciences, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran

3 Assistant Professor, Faculty of Sports Sciences, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.

4 Professor of Sport Management, Ferdowsi University of Mashhad, Iran

5 Centre for Contemporary Hospitality & Tourism & Centre for Business Improvement, College of Business, Law & Social Sciences, Derby Business School, University of Derby, Derby

چکیده [English]

This research aimed to identify and rank the factors influencing the development of creative tourism based on sports heritage. The study utilized a structural-interpretive method, with library studies, interviews, and questionnaires serving as data collection tools. The results identified 13 key factors, which were classified into six levels. Environmental factors and tourist attractions were ranked at the first level. The second level included social and cultural factors, infrastructure, international interactions, and marketing. Technology, education, and research were placed at the third level, while the economic factor stood alone at the fourth level. Management and human resources were positioned at the fifth level, and finally, political, legal, and governance factors were assigned to the sixth level. The model revealed that despite being at the lowest level, political, legal, and governance factors are of paramount importance in the development of creative tourism and should be considered the top priority in development efforts.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Intangible cultural heritage
  • Governance and Law
  • Management
  • Human Resources
  • Creative Tourism Destination