نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار مدیریت گردشگری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 دانشیار، گروه مدیریت گردشگری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

3 کارشتاسی ارشد مدیریت گردشگری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

تحقیق حاضر با هدف شناخت عوامل انگیزشی تأثیرگذار بر تقاضای گردشگری ادبی در ایران و با استفاده از نظریه عوامل انگیزشی رانشی و کششی به رتبه‌بندی عوامل تأثیرگذار بر تقاضای گردشگری ادبی می‌پردازد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی- پیمایشی است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری استفاده شده است. ابزار اصلی گردآوری داده‌ها، پرسشنامه است. پرسشنامه به روش نمونه‌گیری غیراحتمالیِ اتفاقی یا در دسترس بین جامعۀ آماری تحقیق شامل گردشگران ادبی داخلی و خارجی توزیع شده است.
نتایج بررسی‌ها نشان داد که در بین عوامل رانشی بالاترین میانگین مربوط به عوامل روانشناختی می‌باشد. در بین عوامل کششی نیز بالاترین میانگین مربوط به عوامل نامحسوس می‌باشد. به طورکلی، عوامل روانشناختی بالاترین میانگین را دارد و عوامل جست‌و جو، عوامل نامحسوس، عوامل محسوس، عوامل فیزیکی و تعاملات اجتماعی به ترتیب دارای رتبه‌های بعدی هستند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Influence of Push and Pull Motivational Factors on the Demand of Literary Tourism in Iran.

نویسندگان [English]

  • Seyed Mojtaba Mahmoudzadeh 1
  • Esmaeil Ghaderi 2
  • Danial Khalaj 3

1 faculty member of Allameh TabaTaba'i university

2 Associate Professor, Department of Tourism Management, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

3 tourism management،Allameh Tabataba’i University،tehran،iran

چکیده [English]

The present research was conducted with the aim of knowing the motivational factors affecting the demand for literary tourism in Iran by using the theory of push and pull motivational factors, the ranking of the motivational factors affecting the demand for literary tourism, has been discussed.
This research is practical in terms of purpose and descriptive-survey in terms of method. The structural equation modeling method was used to analyze the data. The main tool for data collection was a questionnaire. The questionnaire was distributed among the domestic and foreign literary tourists, using non-probability random sampling.
The results of the surveys showed that the driving factors, the highest average is related to psychological factors. Among the tensile factors, the highest average is associated to intangible factors. In general, psychological factors have the highest average and search factors, intangible factors, tangible factors, physical factors and social interactions have the next ranks respectively.

کلیدواژه‌ها [English]

  • motivation
  • . push factors
  • . pull factors
  • . demand
  • . literary tourism
  1. بیات، ناصر، اسدی، علی­رضا (1396). بررسی چالش­ها و رهیافت­های توسعه گردشگری ادبی در ایران. فصلنامه علمی- پژوهشی جامعه پژوهی فرهنگی. https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_2569.html
  2. بیگی، حمیده، اذانی، مهری، بیگی، مائده، نجاتی، منصور (1393). گردشگری ادبی و هویت مکانی فلات مرکزی ایران، دومین همایش ملی گردشگری، جغرافیا و محیط‎زیست پایدار.https://www.civilica.com/doc/329246
  3. چوپان‎فلعه­جوق، حامد (1392). تاثیر فضای ادبی بر صنعت گردشگری، مورد مطالعه: قونیه. استاد راهنما: علی ‌اصغر رضوانی. https://www.virascience.com/thesis/612994
  4. سیدقاسم، لیلا، نوح‎پیشه، حمیده (1395). جغرافیای ادبی و شاخه­های آن: معرفی مطالعات نوین بین‌رشته‌ای در ادبیات. مجله علمی- پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس، شماره 33. https://www.ensani.ir/fa/article/357241
  5. صامیان گرجی، ابوالفضل، حسینی، سید اسعد، رحمانیان، ابراهیم (1391). طراحی مسیر گردشگری ادبی در حوزه شرق ایران، مورد مطالعه: استان خراسان رضوی. اولین همایش ملی گردشگری و طبیعت گردی ایران زمین. https://civilica.com/doc/195706
  6. ضیایی، محمود، تراب­احمدی، مژگان (1392). شناخت صنعت گردشگری با رویکرد سیستمی. تهران: نشر علوم اجتماعی.
  7. قادری، اسماعیل و همکاران (1391). مجموعه مقالات نخستین همایش ملی گردشگری ادبی. نشر داستان: چاپ اول. https://www.gisoom.com/book/1875634
  8. کرد، فرحناز (1402). نقش آرامگاه­های مشاهیر ادبی ایران در توسعه گردشگری ادبی. ششمین کنفرانس بین­المللی مدیریت، گردشگری و تکنولوژی. https://www.sid.ir/paper/1066662/fa
  9. کردآبادی، طوبی (1393). اولویت­بندی راهکارهای توسعه گردشگری ادبی در ایران. استاد راهنما: سید مجتبی محمودزاده. https://www.tourismpd.journals.umz.ac.ir/article_1489.html
  10. کیانی‎سلمی، صدیقه (1395). گردشگری ادبی و نقش آن در توسعه مکان های ادبی شرقی، مورد مطالعه: کاشان. همایش بین­المللی شرق شناسی، فردوسی و فرهنگ و ادب فارسی. https://www.sid.ir/paper/828401/fa
  11. گی، چاک‎وای، سولا، فایوس (1390). گردشگری در چشم انداز جامع. ترجمعه علی پارسیان و سید محمد اعرابی. تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی.
  12. محرابی، جواد، خلیلی‎شورینی، سیاوش، خلفی، احمد (1389). بررسی موانع توسعه صنعت گردشگری در جمهوری اسلامی ایران. فصلنامه مدیریت توسعه و تحول، دوره 4، شماره 9. https://www.sid.ir/paper/205912/fa
  13. مهرورز، طراوت (1394). شناسایی ظرفیت­های گردشگری ادبی در استان گیلان. استاد راهنما: روشن بابایی‌همتی. https:/www.jut.ut.ac.ir/article_94975.html
  14. نجفی‎پور، امیرعباس، حیدری، مجید (1392). گردشگری فیلم و تأثیر آن بر ترویج گردشگری ادبی. اولین همایش ملی گردشگری، جغرافیا و محیط­زیست پایدار. https://www.civilica.com/doc/248050
  15. A. (2007). Explicit and implicit Motivation towards outbound tourism: A study of Saudi tourists, thesis for Degree of Doctor of Philosophy in Marketing, University of Glasgow, School of Business and Management. https://www.theses.gla.ac.uk/96
  16. Ferreira, A. E, Alen, E., Liberat, P., & Liberato, D. (2019). Literary Tourism: A Cultural Trip? https://www.researchgate.net/publication/337496789
  17. Beeton, S. (2006). Community development through tourism. Landlinks Press. Australia. https://www.researchgate.net/publication/296903049
  18. Bell, D., & Oakley, K. (2015). Cultural Policy. Routledge. https://www.routledge.com/Cultural-Policy/Bell-Oakley/p/book/9780415665018
  19. Busby, G., & Klug, J. (2001). Movie-induced tourism: The challenge of measurement and other issues. Journal of Vacation Marketing. https://www.researchgate.net/publication/247764260
  20. Chelnokova, E. A., Kaznacheeva, S. N., Smirnova, Z. V. & Krylova, T.V. (2020). Social Factors of Development of Literary Tourism in the Nizhny Novgorod region. In International Conference on Economics, Management and Technologies. https://www.researchgate.net/publication/34145710
  21. Crompton, J. (2004). Motivations for pleasure vacations. Annals of tourism research.

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/0160738379900045

  1. Croy, G. (2012). Literary tourism. Edited by Peter Robinson. Tourism: The Key Concepts. https://www.routledge.com/Tourism-The-Key Concepts/Robinson/p/book/9780415677936

Dann, G. (1977). Anomie, ego-enhancement and tourism. Annals of Tourism

Research 4, 184–94.

Dann, G. (1977). Anomie, ego-enhancement and tourism. Annals of Tourism

Research 4, 184–94.

  1. Dann, G. (1977). Anomie, ego-enhancement, and tourism. Annals of Tourism Research.

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/0160738377900378

  1. Ferreira, A., Alen, E., Liberato, P., & Liberato, D. (2020). Literary Tourism: A Cultural Trip? https://www.researchgate.net/publication/337496789

Dann, G. (1977). Anomie, ego-enhancement and tourism. Annals of Tourism

Research 4, 184–94.

Dann, G. (1977). Anomie, ego-enhancement and tourism. Annals of Tourism

Research 4, 184–94.

 

 

 

  1. J., Fyall. A., Gilbert. D., & Wanhill. S. (2018). Tourism principles and Practice. Sixth Edition.
  2. Goeldner, R. C. & Ritchie, J. R. Brent, (2011). Tourism; Principles, Practices, Philosophies. Twelfth edition.
  3. D.T. (2001). Literary Places, Tourist and the Heritage Experience, Annals of Tourism Research. Vol 28. https://www.researchgate.net/publication/222571131
  4. Hoppen, A., Brown, L., & Fyall, A. (2014). Literary Tourism: Opportunities and Challenges for the Marketing and Branding of Destinations. Journal of Destination Marketing & Management. https://www.researchgate.net/publication/260113693
  5. Jiang, L., & Yu. (2020). Consumption of Literary Tourism Place: A Perspective of Embodiment. Tourism Geographies. https://www.researchgate.net/publication/332129269
  6. Malerba, R. C., Fernandes, C. I., & Veiga. P. M. (2020). What Do We Know About Destination Branding? In Multilevel Approach to Competitiveness in the Global Tourism Industry.
  7. (2011). Literary Tourism- International- September. Londen: Mintel International Group. https://books.google.com/books/about/Literary_Tourism_International_September.html?id=KExI0AEACAAJ
  8. Molinillo, S.و Japutra, A. (2017). Factors Influencing Domestic Tourist Attendance at Cultural Attractions in Andalusia, Spain. Journal of Destination Marketing & Management. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S2212571X1630258X
  9. Ommundsen, W. (2005). If it is Tuesday, This Must be Jane Austen: Literary Tourism and the Heritage Industry. https://www.researchgate.net/publication/306256251
  10. Robinson, M., & Anderson, H. C. (2012). Literature and Tourism. London: Continuum.
  11. Sharply, R., & Tefler, D. J. (2014). Tourism and Development: Concepts and Issues. Second Edition. https://www.researchgate.net/publication/292427317
  12. Shirmohammadi, Y. & Hashemi Baghi, (2023). The Effect of Literary Tourism on Increasing Re-Visits to Tourism Destinations through Spirituality and Authenticity. https://ijtcs.usc.ac.ir/article_136615.html
  13. Y. (2012). Literary Tourism as a Developing Genre: South Africa’s Potential. Unpublished Dissertation. University of Pretoria. https://www.repository.up.ac.za/handle/2263/29043
  14. Squire, S. J. (1996). Literary Tourism and Sustainable Tourism: Promoting Anne of Green Gables. Prince Edward Island. Journal of sustainable tourism. Vol 4.
  15. Stiebel, L. (2007). Going on Literary Pilgrimage: Constructing the Rider Haggard Literary Trail. https://www.researchgate.net/publication/249051125
  16. Suyasa, I. M. (2019). Literature as Tourism Attraction. In Proceeding of the International Conference on Literature, 526. https://www.jurnal.usk.ac.id/ICOL/article/view/14501/10928
  17. Swarbrooke, J., & Horner, S. (2006). Consumer Behavior in Tourism. Second edition. https://www.researchgate.net/publication/282190447
  18. Tzu-kuang, H. Yi-Fan, T., & Herg-Huey W. (2009). The Preference Analysis for Tourist Choice of Destination: A Case Study of Taiwan. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0261517708001192
  19. Vanhove, R. (2022). The Economics of Tourism Destinations Theory and Practice.
  20. Watson, N. (2006). The literary tourist: Readers and Places in Romantic and Victorian Britain. Basingstoke: https://www.researchgate.net/publication/309418670
  21. Woodside, A., & Martin, D. (2008). Tourism management; Analysis, behavior and strategy. https://www.researchgate.net/publication/298629923
  22. https://www.unwto.org
  23. https://www.ichto.ir
  24. https://tourismsience.ir
  25. https://cityofliterature.com