نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران

2 استادیار گروه مدیریت گردشگری، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران

3 دانشجوی دکتری رشته مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران

4 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران

چکیده

این پژوهش با هدف شناسایی اثر رنگ در توسعه گردشگری مجازی براساس مدل آیدا در شهر یزد انجام شد. ازحیث هدف، کاربردی است. جامعه آماری شامل خبرگان صنعت گردشگری یزد است که با استفاده از نمونه‌گیری گلوله برفی 8 نفر انتخاب شدند. از مصاحبه نیمه‌ساختاریافته استفاده شد. برای تحلیل از روش تحلیل تم استفاده شد.94 کد، 42 مضمون فرعی و 19 مضمون اصلی احصا شد که در مرحله اول جلب‌توجه (هدفمند بودن رنگ‌پردازی، طراحی متناسب با جامعه هدف، ایجاد جذابیت با رنگ‌پردازی)، در مرحله دوم ایجاد علاقه (ایجاد ارتباط از طریق رنگ‌پردازی، تناسب داشتن، برجسته کردن مزیت‌ها و کیفیت گردشگری مجازی) و در مرحله سوم ایجاد شور و اشتیاق (حفظ علاقه، افزایش اشتیاق به بازدید از مقصد، ترغیب به بازدید فیزیکی از مقصد، در دسترس قرار دادن تجربیات گردشگران قبلی) و در مرحله چهارم سفر به مقصد (تحت تأثیر قرار دادن، هدایت جهت تصمیم‌گیری و سهولت بازدید مقصد) شناسایی شدند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Identifying the Effect of Color in the Development of Virtual Tourism

نویسندگان [English]

  • Alireza Rajabipoor Meyboid 1
  • Ali Delshad 2
  • Atifa Yousefi 3
  • Maryam Ahmadi Zahrani 4

1 Associate Professor, Faculty of Management Sciences, Yazd University, Yazd, Iran

2 Assistant Professor, Faculty of Management Sciences, Yazd University, Yazd, Iran

3 The Student of Ph.D, Business Administration, Faculty of Management Sciences, Yazd University, Yazd, Iran

4 Assistant Professor, Department of Management Sciences, Yazd University, Yazd, Iran

چکیده [English]

This research was conducted to identify the effect of color on the development of virtual tourism based on the AIDA model in Yazd city. The statistical population includes experts and professionals in the tourism industry of Yazd, 8 of whom were selected using the snowball sampling method. Semi-structured interviews were used to collect data. Thematic analysis was used to analyze the data. In the first stage of the AIDA model, the main themes identified for attracting attention were purposeful coloring, design tailored to the target audience, creating attractiveness with coloring, raising awareness and distinctiveness. In the second stage, the main themes for creating interest were establishing a connection through coloring, consistency, relevance, and highlighting the advantages and quality of virtual tourism. In the third stage, the main themes for creating excitement and desire were maintaining interest, increasing the desire to visit the destination, encouraging physical visits to the destination,

کلیدواژه‌ها [English]

  • Color
  • Virtual Tourism
  • AIDA Model
  • Thematic Analysis
  1. آزادفلاح، زهره، کرکه­آبادی، زینب، ارغان، عباس (1399). نقش شهر مجازی درحکمرانی خوب و توسعه پایدار گردشگری (مطالعه موردی: منطقه 12 شهر تهران). برنامه­ریزی و توسعه شهری، 9(2)، 272-247. https://doi.org/10.22080/jtpd.2020.16921.3110
  2. بجانی، ابوالفضل، قایم­مقامی، احسان، کشکر، سارا، کلاشی، مازیار (1397). تحلیل نقش رنگ تبلیغات و علائم راهنمای محیطی بر رفتار بازیکنان شطرنج در سیمولتانه شطرنج. فصلنامه مدیریت و توسعه ورزش، 3، 173-182. https://doi.org/10.22124/jsmd.2020.4565
  3. بیک، حانیه، ساعتچیان، وحید (1397). کاربرد روان‎شناسی رنگ در بازاریابی باشگاه‌های آمادگی جسمانی و ایروبیک. مطالعات مدیریت ورزشی، 54، 33-50. https://doi.org/10.22089/smrj.2018.5093.1993
  4. پورجعفر، محمدرضا، رفیعیان، محسن (1400). بررسی شکل و فرم کلی شهر یزد. مجله گفتمان طراحی شهری، 2(1)، 1-25.https://udd.modares.ac.ir/article-40-54269-fa.pdf
  5. حمیداوی، عماد (1395). بازاریابی مبتنی بر دانش: بهره‌گیری از روان‎شناسی رنگ در بازاریابی، پنجمین کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری، سن­پترزیورک- روسیه. https://www.sid.ir/paper/865873/fa
  6. حیدری، محمد، رضایی، روح‌الله، سعیدی، مهدیه (1395). تأثیر تنوع رنگی بسته‌بندی محصولات در رفتار مصرف‌کننده، پنجمین کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری، سن‌پترزیورک روسیه. https://scholar.conference.ac/index.php/download/file/8839-The-impact-of-product-packaging-color-variation-in-consumer-behavior
  7. خوش‌نیت، محمد (1392). بررسی مفهوم و ماهیت گردشگری الکترونیکی و توسعه پایدار. سپهر، 22(85)، 102-109. https://doi.org/20.1001.1.25883860.1392.22.851.15.4
  8. روحانی، سعید، رواسان، زارع (1392). شناسایی و دسته‌بندی عوامل مؤثر بر ارتقای گردشگری الکترونیکی در ایران. مجله‌ برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری، 5، 184-206. https://tourismpd.journals.umz.ac.ir/article_545_5be1fd08cdc5b6d65d91a65aa1cdf3ca.pdf
  9. سرمدسعیدی، سهیل، صفار، راحله (1389). تأثیر رنگ‌ها در کارایی تبلیغات. فصلنامه مدیریت کسب‌وکار، 2(7)، 159-181.
  10. سلیمانی، محمد، هاشم­زاده خوراسگانی، غلامرضا (1400). طراحی مدل توسعه گردشگری مجازی در صنعت گردشگری ایران. فصلنامه گردشگری و توسعه، 2، 277-292. https://doi.org/10.22034/jtd.2021.277979.2301
  11. شیرمحمدی، یزدان، کیانی، عباس (1400). استفاده از فناوری واقعیت مجازی در زمان شیوع اپیدمی کووید 19 در صنعت گردشگری (مطالعه موردی: موزه ایران باستان). فصلنامه جغرافیایی فضای گردشگری، 41، 111-142. https://sanad.iau.ir/journal/gjts/Article/689958?jid=689958
  12. محمدیان، محمود (1393). مدیریت تبلیغات. تهران: انتشارات سپندمینو، چاپ هفتم، 179.
  13. محمودی‌میمند، محمد، فارسیجانی، حسن، طاهری‌مسوی، سارا (1392). ارائه الگوی ترکیبی عوامل مؤثر بر توسعه و پذیرش گردشگری مجازی در ایران. چشم‌انداز مدیریت بازرگانی، 13، 123-143. https://jbmp.sbu.ac.ir/article_95037_fb40e7d343bb9f298a62e73e2cea6a80.pdf
  14. مشکینی، ابوالفضل، علی­پور، سمیه، حاجی‌زاده، مریم (1397). ارزیابی تأثیر رسانه‌های مجازی در توسعه صنعت گردشگری از دیدگاه کاربران شبکه‌های مجازی. گردشگری شهری، 5(2)،53-69. https://doi.org/10.22059/jut.2018.237603.35
  15. ملک­نیا، محبوبه، زندی، ابتهال (1390). گردشگری مجازی: بررسى ضرورت‌ها و نیازهاى شهر تهران. مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، 17، 88-91.https://www.manzar-sj.com/article_758_353f704273d9c91807178cf3924dcb7d.pdf
  16. وظیفه­دوست، حسین، کاری، مهرزاد (1385). تحقیقی در مورد عملکرد چندرنگ مختلف در آگهی اینترنتی و رنگ پس‌زمینه صفحات وب در شرایط معین. مجله اقتصاد و مدیریت، 7، 53-66. https://journals.srbiau.ac.ir/article_2752_ff173943dc8fed8dd9c3dbdf6e595422.pdf
  17. Amsteus, M., Al-Shaaban, S., Wallin, E., & Sjöqvist, S. (2015). Colors in marketing: A study of color associations and context (in) dependence. International Journal of Business and Social Science, 6(3), 32–
  18. Anica, H., & Silvija, V. (2017). The Psychological Impact of Colors in Marketing. International Journal - Vallis Aurea, 3 (2), 42-54. http://doi.org/10.2507/IJVA.3.2.4.37.
  19. Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3 (2), 77–101.
  20. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
  21. Bretos, M. A., Ibáñez-Sánchez, S., & Orús, C. (2023). Applying virtual reality and augmented reality to the tourism experience: a comparative literature review. Spanish Journal of Marketing-ESIC. https://doi.org/10.1108/SJME-03-2023-0052
  22. Buhalis, D., Leung, D., & Lin, M. (2023). Metaverse as a disruptive technology revolutionising tourism management and marketing. Tourism Management, 97, 104724. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2023.104724
  23. Bytyci, Sh. (2020). Influence of colors as a key element in consumer marketing. Expert Journal of Marketing, 8(1), 41-47.
  24. Cheng, L. K., & Huang, H. L. (2022). Virtual tourism atmospheres: The effects of pleasure, arousal, and dominance on the acceptance of virtual tourism. Journal of Hospitality and Tourism Management, 53, 143-152. https://doi.org/10.1016/j.jhtm.2022.10.002
  25. Ciotti, G. (2020). Color psychology in marketing and branding is all about context. Help Scout.
  26. Eagan, K. (2021). Colors of Tourism: A Marketing Opportunity, Tourism Review News.
  27. Godovykh, M., Baker, C., & Fyall, E. (2022). VR in Tourism: A new call for virtual tourism experience amid and after the COVID-19 Pandemic. Tourism and Hospitality, 3, 265-275. https://doi.org/10.3390/tourhosp3010018
  28. Hadiyati, E. (2016). Study of marketing mix and AIDA model to purchasing online products in Indonesia. British Journal of Marketing Studies, 4(7), 49-62.
  29. Hsieh, Y. C., Chiu, H. C., Tang, Y. C., & Lee, M. (2018). Do colors change realities in online shopping? Journal of Interactive Marketing, 41, 14– https://doi.org/10.1016/j.intmar.2017.08.001.
  30. Huang, Y. (2011). Factors that affect a tourist’s experience and behavioral intentions in a 3d Virtual World. Clemson University: Tiger Prints.
  31. Li, Y., Liang, J., Huang, J., Yang, M., Li, R., & Bai, H. (2022). Would you accept virtual tourism? The impact of COVID-19 risk Perception on technology acceptance from a comparative perspective. Sustainability, 14, 50-62. https://doi.org/10.3390/su141912693
  32. Li, J., & Yu, H. (2013). An Innovative Marketing Model Based on AIDA: - A Case from E-bank Campus-marketing by China Construction Bank. IBusiness, 5, 47-51. https://doi.org/10.4236/ib.2013.53B010
  33. Lee, A. H. (2023). What does color tell about tourist experiences? Tourism Geographies, 25:1, pp. 136-157. https://doi.org/10.1080/14616688.2020.1852594
  34. Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (2000). Paradigmatic controversies, contradictions, and emerging confluences. In N. K. Denzin and Y. S. Lincoln (Eds), The Sage Handbook of Qualitative Research (2nd ed., pp. 163–188). Beverly Hills, CA: Sage. Hills, CA: Sage.
  35. Naik, A. G., & Johnson, A. E. (2023, October). PSA: A Cross-Platform Framework for Situated Analytics in MR and VR. In 2023 IEEE International Symposium on Mixed and Augmented Reality Adjunct (ISMAR-Adjunct) (pp. 92-96). IEEE.
  36. Poels, K., & Dewitte, S. (2019). The role of emotions in advertising: A call to action. Journal of Advertising, 48(1), 81– https://doi.org/10.1080/00913367.2019.1579688
  37. Tasci, A. D., Khalilzadeh, J., Pizam, A., & Wang, Y. (2018). Network analysis of the sensory capital of a destination brand. Journal of Destination Marketing & Management, 9, 112– https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2017.11.007
  38. Voronkova, L.P. (2018). Virtual Tourism: On the Way to the Digital Economy. International Multi-Conference on Industrial Engineering and Modern Technologies- IOP Publishing, Moscow-Russian Federation.
  39. Weng, L., Huang, Z., & Bao, J. (2021). A model of tourism advertising effects. Tourism Management, 85, 104278. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2020.104278
  40. Xia, G., Henry, Ph., Queiroz, F., & Westland, S. (2021). Effects of colored lighting in the real-world environment and virtual reality. Journal of the International Colour Association, 27, 9-25. https://eprints.whiterose.ac.uk/176202/7/Xia_Henry_Queiroz_Westland_JAIC2021.pdf
  41. Yu, C., Yuqing Xie, S., & Wen, J. (2020). Coloring the destination: The role of color psychology on Instagram, Tourism Management, 80, 27-32. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2020.104110
  42. Yu, J., & Egger, R. (2021). Color and engagement in touristic Instagram pictures: A machine learning approach. Annals of Tourism Research, 89, 10320. https://doi.org/10.1016/j.annals.2021.103204