نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه گردشگری ، دانشکده علوم جغرافیایی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

2 استادیار گروه گردشگری ، دانشکده علوم جغرافیایی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

3 کارشناسی ارشد گروه گردشگری ، دانشکده علوم جغرافیایی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

چکیده

تحریم‌های ایالات‌متحده علیه ایران، بر رشد اقتصادی کشور و بخش گردشگری را تحت تأثیر قرارداده است. هدف از پژوهش بررسی شاخص‌های آثار اقتصادی تحریم‌های تجاری بر صنعت گردشگری ایران است. تحقیق ار نظر هدف، کاربردی و ازنظر نحوة گردآوری اطلاعات، توصیفی-کیفی و از طریق مصاحبه‌های نیمه ساختاری با خبرگان صنعت گردشگری ایران است. برای تحلیل از نرم‌افزار MAXQDA استفاده شد. یافته‌ها نشان می‌دهد از 26 کد اولیه از 702 بخش از مصاحبه‌ها شناسایی‌شده و 4 مؤلفه اصلی استخراج شد. از مؤلفه‌های اصلی 10 مقوله طبقه‌بندی شد. یافته‌ها نشان می‌دهد از عوامل مؤثر تحریم‌ها، مقوله تحریم‌های مالی با تعداد 234 کد در رتبه اول، مقوله اقدامات اجتماعی رتبه دوم و مقوله اقدامات سیاسی در رتبه سوم قرار دارد و مقوله تحریم‌های تجاری در رتبه آخر قرار گرفت. نتایج نشان می‌دهد تحریم‌ها بر تصویر تجاری مقصد تأثیر منفی می‌گذارد، سفرهای بین‌المللی به‌شدت محدود می‌شود، سرمایه‌گذاری مالی و زنجیره تأمین مختل می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Analyzing the economic effects of trade sanctions on Iran's tourism industry

نویسندگان [English]

  • Ali Movahed 1
  • Moslem Ghasemi 2
  • seyed Hamed Kermanian 3

1 Associate Professor, Department of Tourism, Faculty of Geographical Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran

2 Assistant Professor, Department of Tourism, Faculty of Geographical Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran

3 Senior Expert of Department of Tourism, Faculty of Geographical Sciences, Khwarazmi University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The United States sanctions against Iran have affected the country's economy and the tourism sector. The aim of the study is to examine the indicators of the economic effects of trade sanctions on Iran's tourism industry. The study is applied in terms of purpose and descriptive-qualitative in terms of data collection through semi-structured interviews with experts in the Iranian tourism industry. The findings show that 26 initial codes were identified from 702 sections of the interviews and 4 main components were extracted. The findings show that among the effective factors of sanctions, the category of financial sanctions is in the first place, the category of social measures and the category of political measures, and the category of trade sanctions are in the next place. The results show that sanctions negatively affect the commercial image of the destination, international travel is severely limited, and financial investment and supply chains are disrupted.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Tourism
  • Tourism Economy
  • Mental Image of the Destination
  • International Sanctions
  • Trade Sanction