نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده اقتصاد و حسابداری، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
چکیده
این پژوهش به دنبال بررسی تأثیرات کارآفرینی اجتماعی بر گردشگری پایدار است. پژوهش حاضر به لحاظ گرداوری دادهها در زمره پژوهشهای توصیفی و پیمایشی و از منظر هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش را 360 نفر از کارشناسان ادارات شهرستان هرسین و کارکنان واحدهای ارائه دهنده خدمت به گردشگران که دارای تجربه زیسته در شهرستان هرسین هستند، تشکیل داده است. از میان آنها، 186 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب انتخاب و دادهها با استفاده از پرسشنامه استاندارد جمعآوری شد. روایی و پایایی پرسشنامه توسط اساتید این حوزه تأیید و با استفاده از آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تأییدی اعتبار پرسشنامه سنجش شده است. از پرسشنامههای توزیع شده تعداد 176 پرسشنامه تکمیل و با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت است. یافتهها حاکی از تأثیر مثبت ابعاد کارآفرینی اجتماعی بر گردشگری پایدار است. و اشتیاق اجتماعی سهم تعیین کنندهای در توسعه گردشگری ایفا میکند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Investigating the effects of individual social entrepreneurship on sustainable tourism development (Case study: Harsin County)
نویسندگان [English]
- saeed bakhshi
- Nader Naderi
razi UniversityDepartment of Management and Entrepreneurship, Faculty of Economics and Accounting, Razi University, Kermanshah, Iran
چکیده [English]
This study aims to investigate the impact of social entrepreneurship on the development of sustainable tourism. Methodologically, the research is descriptive and survey-based, and from an applied perspective, it is categorized as practical research. The study population comprised 360 experts from the administrative departments of Harsin County and employees of tourism service units with lived experience in the region. Among them, 186 participants were selected using proportionate stratified random sampling, and data were collected through a standardized questionnaire. The questionnaire’s validity and reliability were confirmed by experts in the field, and its reliability was further assessed using Cronbach’s alpha and confirmatory factor analysis. Out of the distributed questionnaires, 176 were completed and subsequently analyzed using structural equation modeling. The findings indicate a positive and significant effect of social entrepreneurship dimensions on sustainable tourism development. Specifically, social passion plays a pivotal role in promoting tourism development.
کلیدواژهها [English]
- Entrepreneurship Orientation
- Social Entrepreneurship
- Stakeholder Perception
- Sustainable Tourism
- Harsin