نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استادیار گروه گردشگری، دانشکده انسانی، دانشگاه گیلان
چکیده
این مطالعه با هدف شناسایی بخشهای مختلف انگیزهای بازار بالقوهی گردشگران سلامت-تندرستی بازدیدکننده از استان گیلان صورت میگیرد. همچنین مطالعهی حاضر به بررسی تفاوتهای موجود میان بخشهای انگیزهای این بازار بالقوه از نظر منابع جمعآوری اطلاعات سفر، و میزان اهمیت قایل شده برای جاذبهها/فعالیتهای مختلف گردشگری سلامت-تندرستی، و مولفههای روساخت و زیرساخت مقصد میپردازد. نمونهای متشکل از 227 نفر به طور غیرتصادفی در بازهی زمانی حدود 3 ماه مورد پیمایش قرار گرفتند. برای انجام بخشبندی و ترسیم پروفایل دادهها، یک فرایند دو مرحلهای طی شد: ۱) تحلیل خوشهبندی ۲) رگرسیون لجستیک. بر اساس انگیزههای سفر، سه خوشه در بازار شناسایی شد: «نوجویان اجتماعی»، «فرارکنندگان اجتماعی»، و «نوجویان فرارکننده». این خوشهها از نظر میزان «اهمیتی» که برای جاذبههای مختلف گردشگری تندرستی و همچنین برخی جنبههای روساخت و زیرساخت مقاصد گردشگری در هنگام انتخاب سفر قائل بودند، و همچنین از نظر دیگر مشخصات مانند منبع کسب اطلاعات سفر با یکدیگر تفاوت داشتند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Motivation-based Segmentation of Guilan’s Potential Health-Wellbeing Tourists
نویسنده [English]
- Azadeh Kazeminia
Assistant Professor- Faculty of Literature and Humanities- University of Guilan
چکیده [English]
The purpose of this paper is to identify potential segments of health-wellbeing tourists visiting Guilan based on their motivations, and to find out if there are statistically significant differences between the segments concerning factors related to interests in various wellness attractions/attributes. A sample of 227 tourists visiting Guilan was surveyed over a period of 3 months. Data analysis included two distinct phases. First, by conducting a two-stage cluster analysis (hierarchical clustering using the Ward algorithm - non-hierarchical k-means clustering), three segments have been recognized: 1) social escapers, 2) escaper learners, and 3) social learners. Next, the profiles of the identified segments have been defined using logistic regression analysis. The three groups exhibited significant differences in terms of how much importance they attributed to various wellness attractions/activities, superstructure components, and infrastructure elements They also differed from each other in terms of the demographic and information search characteristics. Managerial implications are discussed.
کلیدواژهها [English]
- Health-wellness tourism
- Travel motivation
- Importance of Wellness attractions and activities
- Market segmentation
- Guilan province