نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
2 استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی نوآورانه و آیندهنگر برای تبیین و پیشبینی نقش بازاریابی فیجیتال در توسعه گردشگری خرید در مناطق آزاد ایران انجام شد. روش پژوهش حاضر آمیخته (کیفی و کمی)، کاربردی و از نوع توصیفی - تحلیلی بود. در بخش کیفی، محورهای اصلی و فرعی توسعه گردشگری خرید از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته با 21 نفر از استادان دانشگاه، مدیران و کارشناسان مناطق آزاد و به روش گلولهبرفی گردآوری و با تحلیل مضمون بررسی شد. در بخش کمی، پرسشنامه بین 35 نفر از خبرگان بهروش قضاوتی توزیع گردید. عوامل شناساییشده با دلفی فازی اولویتبندی، سناریوها با طراحی آزمایش تاگوچی تدوین و در نهایت سناریوی مطلوب با مدلسازی پویایی سیستم و عاملبنیان شبیهسازی شد. نتایج شبیهسازی نشان داد که با اعمال سناریوی مطلوب، میزان توسعه گردشگری خرید در مناطق آزاد ایران تا 86 درصد افزایش خواهد یافت.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
A Simulation-Based Hybrid Model for Forecasting the Development of Shopping Tourism in Iran's Free Trade and Industrial Zones with an Emphasis on Phygital Marketing
نویسندگان [English]
- seyedali naghavi 1
- ghasem zarei 2
- Mohammad Bashokouh Ajirlou 2
- Naser Seifollahi 2
1 Ph.D Candidate of Business Management, Faculty of Social Sciences, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
2 Professor, Department of Business Management, Faculty of Social Sciences, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
چکیده [English]
The present study was conducted with the aim of presenting an innovative and forward-looking model to explain and predict the role of Phygital Marketing in the development of shopping tourism in Iran's free zones. The present research method was mixed, applied, and descriptive-analytical. In the qualitative part, the main and subthemes of shopping tourism development were collected through semi-structured interviews with university professors, managers, and experts in free zones using the snowball method and examined with content analysis. In the quantitative part, a questionnaire was distributed among experts using the judgmental method. The factors identified were prioritized using the Fuzzy Delphi, scenarios were developed using the Taguchi experimental design, and finally the desired scenario was simulated using system dynamics modeling and factor-based modeling. The simulation results showed that by applying the desired scenario, the rate of shopping tourism development in Iran's free zones will increase by 86 percent.
کلیدواژهها [English]
- Shopping Tourism
- Phygital Marketing
- Simulation
- Modeling
- Iran’s Free Trade and Industrial Zones