نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت جهانگردی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران

2 استادیار گروه موزه و گردشگری دانشگاه هنر اصفهان

3 دانشیار گروه اقتصاد و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران

4 استادیار مدعو گروه موزه و گردشگری، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

قابلیت رویدادهای معنوی در گردشگری بین‌المللی و در تحقق اصول گردشگری بازآفریننده، سبب اجرای پژوهش حاضر، با هدف فراهم آوردن مبنایی برای بازاندیشی در برنامه‌ریزی توسعه‌ای این رویدادها، از طریق تحلیل تجربه زیسته گردشگران آن، شده‌است. رویکرد پژوهش کیفی و تمرکز بر تجربیات گردشگران معنوی، که در رویدادهای معنوی شرکت کرده‌اند، است. یافته‌ها از طریق مصاحبه‌های عمیق با ۲۸ نفر از افراد دارای تجربه زیسته و با روش انتخاب هدفمند جمع‌آوری شد. تحلیل یافته‌ها بر اساس مدل هفت‌مرحله‌ای پدیدارشناسی کولایزی انجام گرفت. تحلیل به استخراج ۵۷ گویه در پنج بُعد اصلی و طراحی الگوی مفهومی، منجر شد. الگو علاوه بر هم‌راستایی با رویکردهای نوین در گردشگری بازآفریننده، بر اهمیت روایت، مشارکت و تجربه تأکید دارد و همچون چرخه‌ای بازخوردی که در آن پیامدهای مثبت تجربه‌زیسته فرآیند جذب و انتقال تجربه را تقویت و منجر به پویایی و بازتولید تجربه در بستر رویداد می‌شود، عمل می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Transferring the Lived Experience of Spiritual Events Tourists

نویسندگان [English]

  • Mehrshad Ghanbari Hossein Abadi 1
  • mohsen moslehi 2
  • Reza Nasr Esfahani 3
  • Mohammad Ali Rajaei Rizi 4

1 M.Sc. Student in Tourism Management, Art University of Isfahan, Isfahan, Iran.

2 استادیار گروه موزه و گردشگری دانشگاه هنر اصفهان

3 Associate Professor, Economics and Entrepreneurship Dept., Faculty of Research Excellence in Art and Entrepreneurship, Art University of Isfahan, Isfahan, Iran.

4 Invited Assistant Professor, Museum & Tourism Dept., Faculty of Research Excellence in Art and Entrepreneurship, Art University of Isfahan, Isfahan, Iran.

چکیده [English]

The potential of spiritual events in international tourism and regenerative tourism motivated this study, aiming to inform developmental planning through the analysis of tourists’ lived experiences. Using a qualitative approach, data were collected via in-depth interviews with 28 purposively selected participants who had directly experienced spiritual events. Analysis followed Colaizzi’s seven-step phenomenological method, resulting in 57 statements across five main dimensions and the development of a conceptual model. The model, consistent with regenerative tourism principles, highlights the centrality of narration, participation, and experience. It functions as a feedback cycle in which positive outcomes of lived experience reinforce attraction and experience transfer, fostering the dynamism, renewal, and continuous regeneration of experiences within spiritual events. This framework provides a practical foundation for planners and policymakers to enhance both individual and collective benefits while supporting sustainable and transformative development in spiritual tourism.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Transfer
  • Lived Experience
  • Spiritual Events
  • Regenerative Tourism