نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری رشته جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2 استادیار گروه جغرافیا، ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
3 استاد گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
چکیده
تفاوتهای فرهنگی نواحی روستایی، هویت منحصربهفردی به هر منطقه بخشیده و روستاها را به بستری ارزشمند برای توسعه گردشگری خلاق تبدیل کرده است. مطالعه حاضر به شناسایی ظرفیتهای گردشگری خلاق طبق حوزه های هفت گانه خلاقیت UNESCO در روستاهای هدف گردشگری میپردازد. روش تحقیق توصیفی مبتنی بر مطالعات میدانی است. در این مطالعه 190 نفر از خبرگان و صاحبان کسب و کارهای گردشگری در 16 روستای هدف گردشگری استان خراسان رضوی در تکمیل ابزار پژوهش مشارکت داشتند. نتایج نشان داد روستای کریز در حوزه صنایع دستی، روستای بوژان در حوزه خوراکشناسی(غذا)، روستای مزینان در حوزه موسیقی، روستای مزینان در حوز ادبیات و هنر، روستای زعفرانیه در حوزه رسانه و عکاسی و روستای ریاب در حوزه طراحی از ظرفیت بالایی برخوردار هستند. از نظر کلیه فعالیتهای مورد بررسی خلاقیت، روستای مزینان در رتبه اول قرار دارد. در بین حوزههای خلاقیت، حوزه خوراک شناسی/غذا نسبت به سایر حوزههای خلاقیت جذابیت بیشتری دارند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Rural Creative Tourism Capacities Based on Seven Areas of Creativity in Tourism Target Villages of Khorasan Razavi Province
نویسندگان [English]
- Amin Faal Jalali 1
- maryam ghasemi 2
- Mohsen Noghani Dokht Bahmani 3
1 PhD student in Geography and Rural Planning, Faculty of Literature and Humanities, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
2 Assistant Professor, Department of Geography, Faculty of Literature and Humanities, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
3 Professor, Department of Social Sciences, Faculty of Literature and Humanities, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
چکیده [English]
Cultural differences in rural areas have bestowed a unique identity on each region, transforming villages into valuable hubs for developing creative tourism. This study examines the creative tourism potential based on the seven UNESCO creativity domains in target tourism villages. The research employs a descriptive method grounded in field studies. A total of 190 experts and tourism business owners from 16 target villages in Razavi Khorasan Province participated in completing the research instrument. Results indicate that Kriz excels in handicrafts, Bojhan in gastronomy, Mazinan in music and literature/art, Zafaraniyeh in media and photography, and Riab in design, each showing high potential. Overall, Mazinan ranks first across all creative activities assessed. Among the creativity domains, gastronomy/food emerges as the most attractive compared to others.
کلیدواژهها [English]
- Creative Tourism
- Tourism Villages
- Seven Domains of Creativity
- Razavi Khorasan Province