برنامه ریزی گردشگری
محمد حسن زال؛ پدرام فرهادی؛ نازنین تبریزی
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، ارزیابی معیارهای ایجاد دهکده میراثفرهنگی در محوطه جهانی فیروزآباد است. روشتحقیق در این پژوهش بهصورت توصیفی-تحلیلی و مبتنیبر مطالعات اسنادی، بررسیهای میدانی و پرسشنامه محققساخت صورتگرفته است. جامعۀ فعالان گردشگری بهعنوان جامعۀهدف و 350نفر بهعنوان نمونهآماری انتخاب شدند. برای پردازش دادهها ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش، ارزیابی معیارهای ایجاد دهکده میراثفرهنگی در محوطه جهانی فیروزآباد است. روشتحقیق در این پژوهش بهصورت توصیفی-تحلیلی و مبتنیبر مطالعات اسنادی، بررسیهای میدانی و پرسشنامه محققساخت صورتگرفته است. جامعۀ فعالان گردشگری بهعنوان جامعۀهدف و 350نفر بهعنوان نمونهآماری انتخاب شدند. برای پردازش دادهها از رویکرد کمی مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان میدهند که معیارهای احداثدهکدهمیراث در مجموعه جهانی فیروزآباد در وضعیت مطلوبی قرار دارد. اما با مشکلاتی همچون کمبود مطالعات فراگیر و تطبیقی، مشکلات مدیریتی و برنامهریزی مواجه است. زیرساختها و ملزومات صنعت سفر بهعنوان ارکان تسهیلکننده عملکرد دهکدهمیراث از اهمیت بالایی برخوردار هستند، اما بر اساس شواهد میدانی با استانداردهای جهانی فاصله داشته و نیازمند سرمایهگذاری میباشد. حمایت جامعه محلی از فعالیتهای مرتبط با دهکدهمیراث بسیار اهمیت دارد؛ آموزش و افزایش آگاهی این جامعه نسبت به منافعی که از صنعت گردشگری بهرهمند میشوند، میتواند به تضمین حمایت عملی از این پروژه کمک کند.
توسعه پایدار گردشگری
داود غلامرضائی؛ نرجس حق پرست کنارسری
چکیده
. این پژوهش ازحیث هدف، کاربردی است. روش گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر، به صورت کتابخانهای و همچنین به روش میدانی از طریق مصاحبه و مشاهده بوده است. همچنین ازروش تحلیل محتوای کیفی به جهت بررسی محتوای مبانینظری، آییننامههای اجرایی، مصاحبههای صاحبنظران و خبرگان واسناد در این تحقیق استفاده شده است. در پژوهش حاضر، جامعه مشارکتکنندگان، ...
بیشتر
. این پژوهش ازحیث هدف، کاربردی است. روش گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر، به صورت کتابخانهای و همچنین به روش میدانی از طریق مصاحبه و مشاهده بوده است. همچنین ازروش تحلیل محتوای کیفی به جهت بررسی محتوای مبانینظری، آییننامههای اجرایی، مصاحبههای صاحبنظران و خبرگان واسناد در این تحقیق استفاده شده است. در پژوهش حاضر، جامعه مشارکتکنندگان، ازمیان متخصصان و افراد فعال درحوزه گردشگری و کوچینگ استان گیلان انتخاب شدهاند. برای انتخاب نمونه، از روش نمونهگیری هدفمند و گلولهبرفی استفاده شد که براساس قاعده اشباع با استفاده از15مصاحبه این مهم حاصل شدکه به منظور اطمینان بیشترتا20 امین مصاحبه نیز ادامه پیدا کرد. براساس نتایج تحقیق حفظ، حراست و حمایت ازمحیطزیست، ساختارهای اجتماعی، صیانت ازفرهنگها و آداب و رسوم جوامع از جمله پیامدهای اصلی و اصول گردشگری پایدار است که با بهرهگیری از تکنیک کوچینگ میتوان تا حد ممکن به نکات مثبت گردشگری پایدار افزود و از نکات منفی آن نیز کاست.
توسعه پایدار گردشگری
فاطمه یاری قلعه؛ نادر نادری؛ بیژن رضایی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی پیشرانهای توسعه گردشگری خلاق با تأکید بر نقش برندسازی شهری در استان کرمانشاه انجام شده است. رویکرد پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) بود که در بخش کیفی از روش تحلیل تم و در بخش کمی از روش پیمایشی بهره گرفته شد. جامعه مورد مطالعه بخش کیفی را مدیران و کارشناسان میراث فرهنگی و گردشگری، شهرداریها، فعال بازاریابی/ حوزه ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی پیشرانهای توسعه گردشگری خلاق با تأکید بر نقش برندسازی شهری در استان کرمانشاه انجام شده است. رویکرد پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) بود که در بخش کیفی از روش تحلیل تم و در بخش کمی از روش پیمایشی بهره گرفته شد. جامعه مورد مطالعه بخش کیفی را مدیران و کارشناسان میراث فرهنگی و گردشگری، شهرداریها، فعال بازاریابی/ حوزه گردشگری، اعضای هیئت علمی دانشگاه و کارآفرینان استان کرمانشاه تشکیل دادند. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی 22 مصاحبه با مشارکتکنندگان انجام شد و اشباع نظری حاصل گردید. در بخش کمی پژوهش جامعه آماری شامل مدیران فعال در حوزهی کسبوکارهای گردشگری استان کرمانشاه به تعداد 284 نفر بود که از جدول مورگان تعداد 163 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج تحلیل محتوای استقرایی طی سه رویه کُدگذاری باز، کدگذاری ثانویه و مقولهها، به شناسایی 153 کد اولیه، 17 کد مفهومی و 5 عامل منتج شد.
توسعه پایدار گردشگری
مهدی پورحسین؛ مرتضی دوستی؛ محسن بهنام
چکیده
اخیراً در زمینه مدیریت مقصد گردشگری، تشویق افراد به انجام رفتارهای حامی محیطزیست در حال گسترش است. در این راستا، در این پژوهش، ابعاد درگیری محیطی بازدیدکنندگان (انس و عاطفه، فعالسازی و فرآیند شناختی) بهعنوان نقش میانجی در ارتباط بین کیفیت محیط درک شده و رفتار حامی محیطزیست بهصورت یک مدل در نظر گرفتهشده و همچنین نقش تعدیلکنندگی ...
بیشتر
اخیراً در زمینه مدیریت مقصد گردشگری، تشویق افراد به انجام رفتارهای حامی محیطزیست در حال گسترش است. در این راستا، در این پژوهش، ابعاد درگیری محیطی بازدیدکنندگان (انس و عاطفه، فعالسازی و فرآیند شناختی) بهعنوان نقش میانجی در ارتباط بین کیفیت محیط درک شده و رفتار حامی محیطزیست بهصورت یک مدل در نظر گرفتهشده و همچنین نقش تعدیلکنندگی نوع بازدیدکنندگان (ورزشی و غیرورزشی) در این ارتباطات بررسی شده است. جامعه آماری پژوهش، بازدیدکنندگان یک پارک عمومی مبتنی بر طبیعت در شهر ساری، استان مازندران بودند. دادههای حاصل از 394 پرسشنامه از طریق آزمون معادلات ساختاری تجزیهوتحلیل شد. نتایج حاکی از تائید نقش میانجی فرآیند شناختی (t=3.55, β=0.107) و عدم تائید نقش میانجی انس و عاطفه (t=1.03, β=0.048) و فعالسازی (t=0.006, β=0) بوده است. همچنین مشخصشده که بین بازدیدکنندگان ورزشی و غیرورزشی تفاوت معنیداری در ارتباط بین کیفیت محیط درک شده و رفتار حامی محیطزیست بهواسطه ابعاد درگیری محیطی وجود ندارد.
جامعه شناسی گردشگری
وحید ناصحی فر
چکیده
چکیدهنحوه شکلدهی اداراکات گردشگران یا مدیریت ادراکات به جهت ایجاد مزیت رقابتی و توسعه رقابتپذیری برای آژانسهای مسافرتی، اهمیت زیادی دارد. الگو جامعی در خصوص مدیریت ادراکات گردشگران تاکنون ارائه نشده و هدف این تحقیق استخراج الگوی مدیریت ادراکات گردشگران بوده است. در این تحقیق از روش کیفی – کیفی استفاده شده، بدین ترتیب که ...
بیشتر
چکیدهنحوه شکلدهی اداراکات گردشگران یا مدیریت ادراکات به جهت ایجاد مزیت رقابتی و توسعه رقابتپذیری برای آژانسهای مسافرتی، اهمیت زیادی دارد. الگو جامعی در خصوص مدیریت ادراکات گردشگران تاکنون ارائه نشده و هدف این تحقیق استخراج الگوی مدیریت ادراکات گردشگران بوده است. در این تحقیق از روش کیفی – کیفی استفاده شده، بدین ترتیب که در روش کیفی اول بر اساس روش فراترکیب از ادبیات و پیشینه تحقیق، کدهای باز، محوری و انتخابی استخراج شده و سپس در روش کیفی دوم بر اساس روش تحلیل مضمون به کمک مصاحبههای انجام شده، بازنگری کدهای استخراجی در جهت بومیسازی و استفاده کاربردی، انجام شده است. به منظور اعتبارسنجی و بررسی پایایی هر دو روش کیفی-کیفی، از پایایی بین دو کدگذار استفاده شده است. الگوی نهایی مدیریت ادراکات گردشگران بصورت پیشایندها، روشهای مدیریت ادراکات , پسایندها، استخراج شده است. دستآورد اصلی این تحقیق، الگوی شبکه مضامین مدیریت ادراکات گردشگران، بوده است.
قاسم زارعی؛ زینب محمودی پاچال؛ ناصر سیف اللهی
چکیده
پژوهش حاضر که کاربردی بوده و بهروش تحلیل مضمون انجام شده و جزو پژوهشهای کیفی میباشد، با هدف شناسایی چالشها و محدودیتهای استفاده از آن توسط کسب و کارهای گردشگری ایران صورت گرفت. جامعه آماری، تمامی متخصصان بازاریابی، تولید محتوا، فعالان و صاحبان مشاغل حوزه گردشگری بود؛ که 8تن از این خبرگان، از طریق نمونهگیری نظری انتخاب و ...
بیشتر
پژوهش حاضر که کاربردی بوده و بهروش تحلیل مضمون انجام شده و جزو پژوهشهای کیفی میباشد، با هدف شناسایی چالشها و محدودیتهای استفاده از آن توسط کسب و کارهای گردشگری ایران صورت گرفت. جامعه آماری، تمامی متخصصان بازاریابی، تولید محتوا، فعالان و صاحبان مشاغل حوزه گردشگری بود؛ که 8تن از این خبرگان، از طریق نمونهگیری نظری انتخاب و حاضر به شرکت در پژوهش شدند. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبههایی عمیق بود که در مجموع مدت زمان آن برای هر فرد از 50تا 70دقیقه متغیر بود که از طریق کدگذاری باز، محوری، گزینشی مورد تحلیل قرار گرفتند و مدل پژوهش ارائه گردید. یافتهها در قالب چالشها و محدودیتهای مربوط به:1) ماهیت خود نیوزجکینگ،2) نیوزجکینگ در گردشگری ایران،3) محدودیتهای بیرونی کسب و کارهای گردشگری،4) محدودیتهای درونی کسب و کارهای گردشگری،5) چالشهای مربوط به واکنش مخاطبان تنظیم شد.
مدیریت گردشگری
محسن سهرابی؛ احمد راه چمنی؛ رسول ثانوی فرد
چکیده
هدف سنتی رضایت، برای اطمینان از وفادار نمودن مشتریان کارائی نداشته و حرکت به سمت خشنودی مشتری (مشعوف کردن)، برای هتلها امری ضروریست. هدف این پژوهش طراحی و اعتباریابی مدل خشنودی (شعف) مشتریان در صنعت هتلداری با استفاده از روش ترکیبی میباشد. در ابتدا با استفاده از نظریه دادهبنیاد و بکارگیری روش نمونهگیری نظری و هدفمند با 30 نفر از ...
بیشتر
هدف سنتی رضایت، برای اطمینان از وفادار نمودن مشتریان کارائی نداشته و حرکت به سمت خشنودی مشتری (مشعوف کردن)، برای هتلها امری ضروریست. هدف این پژوهش طراحی و اعتباریابی مدل خشنودی (شعف) مشتریان در صنعت هتلداری با استفاده از روش ترکیبی میباشد. در ابتدا با استفاده از نظریه دادهبنیاد و بکارگیری روش نمونهگیری نظری و هدفمند با 30 نفر از خبرگان، مصاحبههای نیمهساختارمند صورت گرفت، انجام مراحل سهگانه کدگذاری، منجر به شناسایی 98 مفهوم و 25 مقوله اصلی شد، که در قالب مدل پارادایمی ارائه گردید. فرضیههای پژوهش با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری آزمون گردید، یافتههای بخش کمی نشان دادند که مقوله ارزش درکشده خدمات، عامل علی و سببساز خشنودی مشتری میباشد که این مقوله از طریق بهینهسازی فرآیند مدیریت تجربه مشتری بر پیامدهای خشنودی تاثیرگذار خواهد بود. در این میان به منظور اجرای موفق راهبردهای خشنودی باید به فراهم بودن بستر فرهنگی و موانع خشنودی توجه نمود.
توسعه پایدار گردشگری
اعظم رحیمی؛ محمد اکبریان؛ عباس مرادی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی آثار زیستمحیطی گردشگری، تالاب میناب-تیاب واقع در استان هرمزگان را موردمطالعه قرار داده است. با استفاده از روش اصلاحشده ماتریس ارزیابی سریع و مدل توسعه پایدار، چهار محیط فیزیکیشیمیایی، اکولوژیکیبیولوژیکی، اجتماعیفرهنگی و اقتصادیعملکردی تالاب، مورد ارزیابی قرار گرفت. بر اساس یافتهها، توسعه ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی آثار زیستمحیطی گردشگری، تالاب میناب-تیاب واقع در استان هرمزگان را موردمطالعه قرار داده است. با استفاده از روش اصلاحشده ماتریس ارزیابی سریع و مدل توسعه پایدار، چهار محیط فیزیکیشیمیایی، اکولوژیکیبیولوژیکی، اجتماعیفرهنگی و اقتصادیعملکردی تالاب، مورد ارزیابی قرار گرفت. بر اساس یافتهها، توسعه طبیعتگردی بر محیط فیزیکیشیمیایی تغییرات منفی ناچیز، بر محیط بیولوژیکیاکولوژیکی، تغییرات و اثرات منفی کم و بر دو محیط اجتماعیفرهنگی و اقتصادیعملکردی اثرات و تغییرات مثبت مشخص را به همراه خواهد داشت. محیطهای فیزیکیشیمیایی و بیولوژیکیاکولوژیکی، به ترتیب با امتیاز 488/. و 454/.، پایداری ضعیفی را دارا بوده و در مقابل محیطهای اجتماعیفرهنگی و اقتصادیعملکردی با امتیاز 815/. و 793/.، در سطح خیلی قویاً پایدار قرار دارند. طبیعتگردی ازیکطرف بر مؤلفههای فرهنگیاجتماعی و اقتصادیعملکردی اثرگذاری مثبت، در دامنه سود عالی به همراه دارد و از طرف دیگر اثرگذاری منفی آن بر مؤلفههای فیزیکیشیمیایی و بیولوژیکیاکولوژیکی، ناچیز و متوسط است.
برنامه ریزی گردشگری
علی زنگی آبادی؛ فرحناز ابوالحسنی؛ علی رضا جباری جباری
چکیده
هدف از پژوهش حاضر شناسایی و ارائه پیشران های کلیدی مؤثر در توسعة گردشگری پزشکی کلان شهر اصفهان است. این پژوهش، از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ روش، ترکیبی از روشهای اسنادی و پیمایشی و از نظر ماهیت، براساس روشهای جدید آیندهنگاری، تحلیلی و اکتشافی است. جامعۀ آماری این پژوهش شامل 35 نفر از کارشناسان حوزۀ برنامهریزی گردشگری، مدیران ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر شناسایی و ارائه پیشران های کلیدی مؤثر در توسعة گردشگری پزشکی کلان شهر اصفهان است. این پژوهش، از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ روش، ترکیبی از روشهای اسنادی و پیمایشی و از نظر ماهیت، براساس روشهای جدید آیندهنگاری، تحلیلی و اکتشافی است. جامعۀ آماری این پژوهش شامل 35 نفر از کارشناسان حوزۀ برنامهریزی گردشگری، مدیران شهری و پژوهشگران حوزة گردشگری است که به روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند. گردآوری داده های این پژوهش از روش دلفی و برای تحلیل داده از روش تحلیل اثرات متقابل متغیرها از نرمافزار Micmac استفاده شده است. نتایج حاصل از پراکندگی متغیرها در محور تأثیرگذاری و تأثیرپذیری عوامل، بیانگر ناپایداری سیستم در توسعة گردشگری پزشکی محدودۀ مورد مطالعه است. در نهایت با توجه به امتیاز بالای اثرگذاری مستقیم و غیرمستقیم، 9 عامل اصلی به مثابه پیشرانهای کلیدی در آیندۀ توسعة گردشگری پزشکی کلان شهر اصفهان شناسایی شدند.
جامعه شناسی گردشگری
محمد علی سیاه سرانی کجوری
چکیده
پژوهش حاضر از نوع آمیخته، توصیفی-تحلیلی و در قالب مطالعات مقطعی است. در گام اول پژوهش از طریق مصاحبههای عمیق نیمه ساختار یافته، شاخصهای تاثیرگذار بر بازگشت گردشگران به بازارچه مرزی اینچه برون شناسایی و در طبقاتی قرار گرفتند و در گام دوم با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری مدل مفهومی پژوهش طراحی و ماتریس قدرت نفوذ-وابستگی استخراج ...
بیشتر
پژوهش حاضر از نوع آمیخته، توصیفی-تحلیلی و در قالب مطالعات مقطعی است. در گام اول پژوهش از طریق مصاحبههای عمیق نیمه ساختار یافته، شاخصهای تاثیرگذار بر بازگشت گردشگران به بازارچه مرزی اینچه برون شناسایی و در طبقاتی قرار گرفتند و در گام دوم با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری مدل مفهومی پژوهش طراحی و ماتریس قدرت نفوذ-وابستگی استخراج شد. جامعه آماری پژوهش شامل مشتریان، مسافران، صاحبان کسب و کار در بارارچه مرزی اینچه برون و کارشناسان و متخصصان دانشگاهی بودند که به منظور استخراج کدها و کشف شاخصهای تاثیرگذار بر بازگشت گردشگران با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی تا رسیدن به اشباع نظری در مجموع 21 مصاحبه انجام و در نرمافزار MAXQDA20 پیادهسازی و با استفاده از روش تحلیل محتوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد مدل مفهومی بازگشت گردشگران میتواند منجر به افزایش نرخ بازگشت گردشگران شود.