فائزه السادات میرفخرالدینی
چکیده
اغلب افراد تاکید میکنند که محتوای برنامه با نیازهای صنعت گردشگری مطابقت دارد. در این راستا هدف این مطالعه بررسی نیازهای بازار کار گردشگری در ایران و تجزیه و تحلیل شکاف کیفیت آموزش عالی از دیدگاه ذینفعان گردشگری در بخش های دولتی، غیردولتی و خصوصی است تا از این طریق بتوان برنامهریزی مناسبی برای بخش آموزش در این حوزه و بهسازی نیروی ...
بیشتر
اغلب افراد تاکید میکنند که محتوای برنامه با نیازهای صنعت گردشگری مطابقت دارد. در این راستا هدف این مطالعه بررسی نیازهای بازار کار گردشگری در ایران و تجزیه و تحلیل شکاف کیفیت آموزش عالی از دیدگاه ذینفعان گردشگری در بخش های دولتی، غیردولتی و خصوصی است تا از این طریق بتوان برنامهریزی مناسبی برای بخش آموزش در این حوزه و بهسازی نیروی انسانی آن، انجام داد. بررسی پیشینه تحقیق و نظرسنجی از متخصصان و خبرگان صنعت به عنوان روش گردآوری داده ها انتخاب و داده ها با استفاده از ﻣﺎﺗﺮﻳﺲ اﻫﻤﻴﺖـﻋﻤﻠﻜﺮد، تحلیل و شکاف ها شناسایی، دﺳﺘﻪبندیﺷﺪه است.ذینفعان صنعت تقویت مهارت های دانشآموختگان در فروش، همکاری و شبکه سازی و طراحی تجربه خلاق را پیشنهاد می کنند. مدرسان این حوزه نیز باید با بخش صنعت گردشگری همکاری نزدیکتری داشته باشند تا به طور فعال نیازها را بیابند، محتوای آموزشی را بازنگری کرده و از رویکرد عملیتر استفاده کنند.
لیلا فعال دستگردی؛ غلامحسین مرادی؛ حبیب انصاری سامانی
چکیده
صنعت گردشگری یکی از بزرگترین منابع رشد اقتصادی در هر منطقه است. برای بیان اهمیت گردشگری و تبدیل آن به ارزشهای پولی لازم است جاذبههای گردشگری با استفاده از روشهای مناسب ارزشگذاری شوند. در مطالعه حاضر، ارزش تفریحی تالاب چغاخور استان چهارمحال و بختیاری با استفاده از روش ارزشگذاری مشروط برآورد شده و عوامل مؤثر بر تمایل به ...
بیشتر
صنعت گردشگری یکی از بزرگترین منابع رشد اقتصادی در هر منطقه است. برای بیان اهمیت گردشگری و تبدیل آن به ارزشهای پولی لازم است جاذبههای گردشگری با استفاده از روشهای مناسب ارزشگذاری شوند. در مطالعه حاضر، ارزش تفریحی تالاب چغاخور استان چهارمحال و بختیاری با استفاده از روش ارزشگذاری مشروط برآورد شده و عوامل مؤثر بر تمایل به پرداخت با استفاده از الگوی لاجیت مورد بررسی قرار گرفته است. به این منظور ابتدا حجم نمونه بر اساس روش کوکران تعیین شد و سپس دادهها از طریق پرسشنامه و مصاحبه حضوری جمعآوری شدند. نتایج نشان داد که متغیرهای «درآمد»، «شغل»، «فصل»، «هدف اصلی بازدید» و «حداکثر مبلغ پیشنهادی» تأثیر معنیداری بر تمایل به پرداخت افراد دارند. همچنین، متوسط تمایل به پرداخت برای هر بازدیدکننده 30،000 تومان در ماه است و ارزش تفریحی سالانه تالاب معادل 1،956،521 تومان در هر هکتار است که نشاندهنده اهمیت بالای تالاب برای بازدیدکنندگان است.
علی صفاری دربرزی؛ رضا درخشان؛ مرتضی بذرافشان؛ احمد حاجی مرادی
چکیده
هدف از انجام این پژوهش طراحی مدلی برای ایجاد نگرش کارافرینانه در دانشجویان گردشگری دانشگاههای یزد است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش توصیفی- همبستگی بوده است. جامعه آماری این پژوهش در دو گروه شامل خبرگان گردشگری و دانشجویان گردشگری دانشگاههای استان یزد میباشند. با استفاده از رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش طراحی مدلی برای ایجاد نگرش کارافرینانه در دانشجویان گردشگری دانشگاههای یزد است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش توصیفی- همبستگی بوده است. جامعه آماری این پژوهش در دو گروه شامل خبرگان گردشگری و دانشجویان گردشگری دانشگاههای استان یزد میباشند. با استفاده از رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری با مشارکت تعداد 14 نفر از خبرگان گردشگری، پرسشنامه مقایسات زوجی میان عوامل شناسایی شده تکمیل گردید. سپس از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزار Smart PLS کمک گرفته شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که فرصت بازار بر محیط کسب و کار مساعد تأثیر مثبت دارد. همچنین محیط کسب و کار مساعد بر حمایت دولتی، توانایی سازماندهی و و مدیریت و فرهنگ کارآفرینی تأثیر مثبت و معناداری دارد. و در نهایت عوامل تجربه و دانش، روحیه کارآفرینی و همکاری و شبکهسازی بر قدرت خلاقیت و نوآوری تاثیرگذار بودند.
رضا حیدری؛ محمد کشتی دار؛ مرتضی عظیم زاده؛ مهدی طالب پور؛ هایوانتی رامکیسون
چکیده
این پژوهش با هدف شناسایی و سطحبندی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری خلاق مبتنی بر میراث ورزشی انجام شد. روش پژوهش، ساختاری ـ تفسیری بود و از مطالعات کتابخانهای، مصاحبه و پرسشنامه بهعنوان ابزارهای جمعآوری اطلاعات استفاده شد. بر اساس نتایج، 13 عامل مؤثر شناسایی و در شش سطح طبقهبندی شدند.عوامل زیستمحیطی و جاذبههای گردشگری در سطح ...
بیشتر
این پژوهش با هدف شناسایی و سطحبندی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری خلاق مبتنی بر میراث ورزشی انجام شد. روش پژوهش، ساختاری ـ تفسیری بود و از مطالعات کتابخانهای، مصاحبه و پرسشنامه بهعنوان ابزارهای جمعآوری اطلاعات استفاده شد. بر اساس نتایج، 13 عامل مؤثر شناسایی و در شش سطح طبقهبندی شدند.عوامل زیستمحیطی و جاذبههای گردشگری در سطح اول قرار گرفتند. در سطح دوم، عوامل اجتماعی و فرهنگی، زیرساختها، تعاملات بینالمللی و بازاریابی طبقهبندی شدند. عوامل تکنولوژی و فناوری، آموزش و پژوهش در سطح سوم و عامل اقتصادی بهتنهایی در سطح چهارم قرار گرفت. عوامل مدیریت و منابع انسانی در سطح پنجم و در نهایت، عوامل سیاسی، قانونی و حکمرانی در سطح ششم قرار گرفتند. این مدل نشان داد که با وجود اینکه عوامل سیاسی، قانونی و حکمرانی در پایینترین سطح قرار دارند، بهدلیل اهمیت بالای آنها در توسعه گردشگری خلاق، باید بهعنوان اولویت اول در توسعه مد نظر قرار گیرند.
شبنم گله دار؛ شادی گله دار؛ عنایت میرزایی؛ ماندانا مسعودی راد
چکیده
شهرستان خرمآباد، به علت جاذبههای طبیعی و تاریخی همواره موردتوجه گردشگران بوده است. اما ضعف در زیرساختهای گردشگری یکی از موانع قابلتوجه در توسعه این صنعت به شمار میرود. این پژوهش باهدف شناسایی پیشرانهای کلیدی مؤثر در توسعه گردشگری شهر موزهی خرمآباد با تأکید بر زیرساختهای گردشگری شکلگرفته است. پژوهش حاضر ازنظر هدف ...
بیشتر
شهرستان خرمآباد، به علت جاذبههای طبیعی و تاریخی همواره موردتوجه گردشگران بوده است. اما ضعف در زیرساختهای گردشگری یکی از موانع قابلتوجه در توسعه این صنعت به شمار میرود. این پژوهش باهدف شناسایی پیشرانهای کلیدی مؤثر در توسعه گردشگری شهر موزهی خرمآباد با تأکید بر زیرساختهای گردشگری شکلگرفته است. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و از نظر رویکرد، آیندهپژوهی است. شاخصهای پژوهش با کمک اسناد موجود در این حوزه و مصاحبههای نیمه ساختاریافته از کارشناسان و متخصصان در حوزه گردشگری جمعآوریشده است. جامعه آماری پژوهش شامل 19 نفر میباشد. بهمنظور تجزیهوتحلیل اطلاعات، از تکنیک تحلیل اثرات متقاطع در نرمافزار، Micmac استفادهشده است. نتایج این پژوهش از میان 19 عامل کلیدی، 7 پیشران کلیدی استخراج شد؛ که نشان داد بیشترین تأثیرگذاری در توسعه زیرساختهای گردشگری شهرستان خرمآباد به ترتیب مربوط به پیشرانهای کلیدی مدیریت تخصصی، آموزش نیروی ماهر، بخش خصوصی، تورهای گردشگری، امنیت، روشهای نوین تبلیغات و رویدادهای فرهنگی- آموزشی است.
نسترن نصیری؛ رضا مرادپور
چکیده
اقامتگاههای بومگردی به عنوان یکی از اجزای اصلی اکوتوریسم، نقش مهمی در دستیابی به اهداف آن ایفا میکنند. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی نقش معماری اقامتگاههای بومگردی در رضایت بومگردان و وفاداری آنها در استان خراسان شمالی است. پژوهش حاضر از راهبرد پیمایشی و همسبتگی استفاده کرده است. جامعه مورد مطالعه، شامل بومگردان خراسان شمالی ...
بیشتر
اقامتگاههای بومگردی به عنوان یکی از اجزای اصلی اکوتوریسم، نقش مهمی در دستیابی به اهداف آن ایفا میکنند. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی نقش معماری اقامتگاههای بومگردی در رضایت بومگردان و وفاداری آنها در استان خراسان شمالی است. پژوهش حاضر از راهبرد پیمایشی و همسبتگی استفاده کرده است. جامعه مورد مطالعه، شامل بومگردان خراسان شمالی بوده و نمونه 128 نفر بوده است. یافتهها نشان داد که مقادیر میانه در همه متغیرها، به طور معناداری از میانه موردانتظار پایینتر بوده که نشاندهنده شکاف بین تجربه بومگردان از اقامتگاهها و انتظارات آنهاست. همه ویژگیها و عناصر معمارانه اقامتگاه به جز یک مورد، با متغیرهای رضایت، تمایل به بازگشت دوباره و تمایل به توصیه اقامتگاه به دیگران، رابطه مستقیم معنادار داشتند. میانگین نمره برخی متغیرها در زنان به طور معناداری کمتر از مردان بود. میانگین نمرات بسیاری از متغیرها در بین سطوح مختلف تحصیلات و سطوح مختلف نوع سفر، تفاوت معناداری نشان داد.
محمد نجارزاده؛ محبوبه خوش اخلاق جانبهان؛ فرید ناجی پور
چکیده
عصر حاضر بهدلیل توسعه شتابان فناوریهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، شاهد عملیات بسیار شگرفی بوده است. فناوریها نویدبخش رشد در بخش گردشگری هستند. با این حال در کشور ایران کمتر توجهی به کاربرد این پدیده در حوزه گردشگری شده است. عدموجود پژوهشهای پیشین در این زمینه سبب شد تا جایگاه فعلی داستانسرایی دیجیتالی تعاملی در حوزه سفر ...
بیشتر
عصر حاضر بهدلیل توسعه شتابان فناوریهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، شاهد عملیات بسیار شگرفی بوده است. فناوریها نویدبخش رشد در بخش گردشگری هستند. با این حال در کشور ایران کمتر توجهی به کاربرد این پدیده در حوزه گردشگری شده است. عدموجود پژوهشهای پیشین در این زمینه سبب شد تا جایگاه فعلی داستانسرایی دیجیتالی تعاملی در حوزه سفر و گردشگری جهت ایجاد انگیزه سفر در گردشگران مورد بررسی قرار گیرد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و ازنظر جمعآوری و تحلیل دادهها، توصیفی- تحلیلی بهشمار میرود. جامعه آماری پژوهش حاضر، گردشگران داخلی و خروجی هستند که از رسانههای دیجیتالی تعاملی استفاده میکنند. به جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. نتایج حاکی از آن است که میان عناصر داستانسرایی دیجیتال و ایجاد انگیزه سفر رابطه علی برقرار است و داستانسرایی دیجیتال از طریق رسانههای دیجیتالی تعاملی تأثیر مثبتی در ایجاد انگیزه سفر در گردشگران دارد.
سید امین منصوری؛ سید مرتضی افقه؛ شمیم شجاعی
چکیده
از راهکارهای بهبود توزیع درآمد، توسعهی گردشگری است. توسعه گردشگری برای کشورهای در حال توسعه که با معضلاتی چون درآمد سرانه پایین و توزیع نامناسب درآمد مواجهاند، از اهمیت فراوانی برخوردار است. لذا هدف اصلی این مطالعه بررسی اثر توسعه گردشگری بر توزیع درآمد در استانهای منتخب ایران است. بهمنظور بررسی اثر توسعه گردشگری بر توزیع ...
بیشتر
از راهکارهای بهبود توزیع درآمد، توسعهی گردشگری است. توسعه گردشگری برای کشورهای در حال توسعه که با معضلاتی چون درآمد سرانه پایین و توزیع نامناسب درآمد مواجهاند، از اهمیت فراوانی برخوردار است. لذا هدف اصلی این مطالعه بررسی اثر توسعه گردشگری بر توزیع درآمد در استانهای منتخب ایران است. بهمنظور بررسی اثر توسعه گردشگری بر توزیع درآمد در استانهای منتخب ایران برای دوره 1400-1390 از روش تابلویی استفاده گردید. نتیجه به دست آمده از شاخص گردشگری نشان داد که گردشگری باعث افزایش ضریب جینی و نابرابری در استانها میگردد. اثر صادرات، نرخ بیکاری، سرمایه ی خارجی جذب شده ی استان، نرخ تورم و درآمد سرانه بر ضریب جینی نیز مثبت برآورده شده است. نسبت فاصله سرانه در استان های ایران اثری منفی بر توزیع درآمد داشته است که نشان می دهد هر چقدر از پایتخت فاصله گرفته شده است ضریب جینی کاهش یافته و توزیع درآمد عادلانه تر شده است.
پروانه سبحانی؛ افشین دانه کار
چکیده
در مطالعه حاضر از شاخص ترجونگ برای تعیین زمان مطلوب گردشگری (از سال1996تا 2021) در جنگلهای مانگرو منطقه حفاظت شده حرا پرداخته شد. سپس با بهرهگیری از مدلهای ACCESS-CM2 و CNRM-CM6-1 به پیشبینی زمانهای مناسب توسعه طبیعتگردی تحت سناریوهای SSP2-4.5 و SSP5-8.5 در آیندهای نزدیک (2070-2050) و دور (2100-2080) ...
بیشتر
در مطالعه حاضر از شاخص ترجونگ برای تعیین زمان مطلوب گردشگری (از سال1996تا 2021) در جنگلهای مانگرو منطقه حفاظت شده حرا پرداخته شد. سپس با بهرهگیری از مدلهای ACCESS-CM2 و CNRM-CM6-1 به پیشبینی زمانهای مناسب توسعه طبیعتگردی تحت سناریوهای SSP2-4.5 و SSP5-8.5 در آیندهای نزدیک (2070-2050) و دور (2100-2080) اقدام شد. نتایج شاخص ترجونگ نشان داد که بهترین زمان برای طبیعتگردی در این منطقه، در طی روز در ماههای دی، بهمن و اسفند و در طی شب در ماههای فروردین و آبان ماه میباشد. همچنین نتایج پیشبینی مدلهای مورد مطالعه حاکی از آن است که مقادیر دمای کمینه تحت هر دو سناریوی SSP2-4.5 و SSP5-8.5 در مقایسه با دوره پایه (2014-1996) افزایش یافته است و این وضعیت در دمای بیشینه نیز قابل مشاهده است بهطوریکه روند دمای بیشینه از نیمه دوم دهه 2050 سرعت گرفته و میانگین آن تحت سناریوی SSP5-8.5 در بازه زمانی 2090-2099 افزایش یافته است.
علی تیزرو
چکیده
در محیط پویای کنونی زنجیرههای تأمین گردشگری باید چابک باشند، یعنی باید در موقعیتی باشند که بتوانند بهسرعت به نیازهای مشتری پاسخ دهند. ازاینرو پژوهش حاضر با هدف اولویتبندی عوامل زیربنایی چابکسازی زنجیره تأمین در صنعت گردشگری شهر اصفهان انجام شد. بدین منظور ابتدا با بررسی ادبیات موضوع و انتخاب 43 مقاله مرتبط، 6 عامل فناوری اطلاعات، ...
بیشتر
در محیط پویای کنونی زنجیرههای تأمین گردشگری باید چابک باشند، یعنی باید در موقعیتی باشند که بتوانند بهسرعت به نیازهای مشتری پاسخ دهند. ازاینرو پژوهش حاضر با هدف اولویتبندی عوامل زیربنایی چابکسازی زنجیره تأمین در صنعت گردشگری شهر اصفهان انجام شد. بدین منظور ابتدا با بررسی ادبیات موضوع و انتخاب 43 مقاله مرتبط، 6 عامل فناوری اطلاعات، منابع انسانی، عوامل اجتماعی، انعطافپذیری، حساسیت و پاسخگویی به بازار و شایستگی بهعنوان عوامل چابکسازی زنجیره تأمین گردشگری انتخاب شد. آنگاه با استفاده از تکنیک دیمتل اولویتبندی و نمودار علی عوامل به دست آمد. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان صنعت گردشگری در شهر اصفهان می باشند که به روش نمونهگیری غیراحتمالی و به شیوه گلولهبرفی انتخاب شدند. در مجموع 34 پرسشنامه تکنیک دیمتل جمعآوری شد که بر اساس نتایج آن عوامل شایستگی، اجتماعی، منابع انسانی، فن آوری اطلاعات، انعطافپذیری و حساسیت و پاسخگویی به بازار اولویتهای اول تا ششم را به دست آوردند.
فاطمه محمدی؛ حمیدرضا یزدانی؛ مونا جامی پور؛ مرتضی سلطانی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد کلیدی فرایند پیادهسازی همآفرینی در هتلداری و با استفاده از روش کیفی فراترکیب و گروه کانونی انجام شده است. در بخش اول برای انجام روش فراترکیب، 1500 مقاله از پایگاه دادههای معتبر امرالد، ساینس دایرکت، پروکوئست و ... در بازه زمانی 2004 تا 2022 دانلود و در نهایت 87 مقاله به تحلیل نهایی راه یافتند. در بخش دوم ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد کلیدی فرایند پیادهسازی همآفرینی در هتلداری و با استفاده از روش کیفی فراترکیب و گروه کانونی انجام شده است. در بخش اول برای انجام روش فراترکیب، 1500 مقاله از پایگاه دادههای معتبر امرالد، ساینس دایرکت، پروکوئست و ... در بازه زمانی 2004 تا 2022 دانلود و در نهایت 87 مقاله به تحلیل نهایی راه یافتند. در بخش دوم برای بومیسازی فعالیتهای اجرایی لازم برای همآفرینی در صنعت هتلداری با کارشناسان و خبرگان این حوزه گروه کانونی تشکیل شد. در نهایت فعالیتهای پیادهسازی همآفرینی در قالب مقوله های فعالیتهای استراتژیک شامل تحلیل استراتژیک و تدوین استراتژی همآفرینی، فعالیتهای عملیاتی شامل عملیات پشتیبانی همآفرینی و عملیات اصلی و فعالیتهای ارزیابی و توسعه شامل کنترل و بهبود مستمر در یک چارچوب نشان داده شد که به صورت گام به گام و مرحلهای است.
ناصر شفیعی ثابت؛ فرانک فیض بابایی چشمه سفیدی
چکیده
در موضوع گردشگری، خوشهها بهمثابه گروهی از کسبوکارها و کانونهای وابسته به گردشگری از طریق همکاری و تعامل، به دنبال افزایش رقابتپذیری و توسعه هستند. باتوجهبه بیش از پنج دهه مطالعه پیرامون خوشههای گردشگری و توسعه منطقهای و فقدان مرور جامع پژوهشهای پیشین، هدف اصلی این پژوهش، مرور کمی این پژوهشها به کمک ابزار تحلیل کتابسنجی ...
بیشتر
در موضوع گردشگری، خوشهها بهمثابه گروهی از کسبوکارها و کانونهای وابسته به گردشگری از طریق همکاری و تعامل، به دنبال افزایش رقابتپذیری و توسعه هستند. باتوجهبه بیش از پنج دهه مطالعه پیرامون خوشههای گردشگری و توسعه منطقهای و فقدان مرور جامع پژوهشهای پیشین، هدف اصلی این پژوهش، مرور کمی این پژوهشها به کمک ابزار تحلیل کتابسنجی است. در همین راستا، مقالههای مرتبط با این موضوع از سال 1988 تا 2024 مورد بررسی قرار گرفت و ترسیم نقشه دانش و تحلیل عملکرد بر روی 333 مقاله در نرمافزار Vos viewer انجام شد. یافتهها نشان داد طی دهه گذشته تعداد مقالات منتشر شده بیشترین میزان را داشته و نویسندگانی چون جکسون و مورفی بیشترین استناد علمی را داشتهاند. همچنین تجزیهوتحلیل هم رخدادی واژگان، پنج خوشه پژوهشی را آشکار ساخت که واژگان کلیدی هسته آنها شامل گردشگری، تحلیل خوشهای، برنامهریزی منطقهای، رقابتپذیری و توسعه گردشگری است.
علیرضا حمیدزاده اربابی؛ ناصر سیف اللهی؛ قاسم زارعی؛ محمد باشکوه اجیرلو
چکیده
امروزه برندسازی مقاصدگردشگری، به ابزاری قدرتمند برای دگرگونی مناطق بدل گشته و شهرت دیجیتال مقصد گردشگری نیز از عوامل مؤثر بر رقابتپذیری مقاصد میباشد. با توجه به اهمیت بالای این موضوع هدف از انجام پژوهش حاضر، ارائه مدل شهرت دیجیتال برند مقاصد گردشگری میباشد. مطالعه حاضر در چارچوب رویکـرد کیفی و با بهرهگیری از روش پژوهش داده ...
بیشتر
امروزه برندسازی مقاصدگردشگری، به ابزاری قدرتمند برای دگرگونی مناطق بدل گشته و شهرت دیجیتال مقصد گردشگری نیز از عوامل مؤثر بر رقابتپذیری مقاصد میباشد. با توجه به اهمیت بالای این موضوع هدف از انجام پژوهش حاضر، ارائه مدل شهرت دیجیتال برند مقاصد گردشگری میباشد. مطالعه حاضر در چارچوب رویکـرد کیفی و با بهرهگیری از روش پژوهش داده بنیاد (رویکرد استراوس و کوربین) صـورت گرفته است. جامعه تحقیق دربرگیرنده اعضای هیئت علمی دانشگاهها، مدیران و فعالان حوزه گردشگری بودند و نمونهگیری به صورت هدفمند انجام پذیرفت که تعداد 14 مصاحبه انجام یافت و مبنای پایان یافتن مصاحبهها، اشباع نظری بود. فرایند تجـزیهوتحـلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی با بهکارگیری نرمافزار MAXQDA انجام شد. مدل نهایی از مجموع شرایط علی، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر، مقوله محوری، راهبردها و در نهایت پیامدها و نتایج حاصل از توسعه شهرت دیجیتال برند مقاصد گردشگری تشکیل شده است.
غزل وجدانی فرد؛ علی اسکندری پور؛ محمد زارع زاده؛ امید یوسفیان زاده؛ ابولفضل طاهری
چکیده
صنعت گردشگری پزشکی بهعنوان یک حوزه نوظهور با پتانسیل بالا نیازمند توسعه زیرساختها و اطلاعرسانی مؤثر است. با هدف تحلیل محتوای وبسایت تسهیلگران گردشگری پزشکی در هند و ایران انجام شد. شناسایی50وبسایتها با استفاده از هفت کلیدواژه تخصصی گوگل صورت گرفت و دادهها از طریق برگه کدگذاری جمعآوری و با نرمافزار SPSS تحلیل شدند. محتوای ...
بیشتر
صنعت گردشگری پزشکی بهعنوان یک حوزه نوظهور با پتانسیل بالا نیازمند توسعه زیرساختها و اطلاعرسانی مؤثر است. با هدف تحلیل محتوای وبسایت تسهیلگران گردشگری پزشکی در هند و ایران انجام شد. شناسایی50وبسایتها با استفاده از هفت کلیدواژه تخصصی گوگل صورت گرفت و دادهها از طریق برگه کدگذاری جمعآوری و با نرمافزار SPSS تحلیل شدند. محتوای بررسیشده شامل هفت مقوله و63 عنصر،ازجمله «ارتباط و تعامل مشتریان»، «پلتفرمهای خدمات ویژه»، «تاریخچه شرکت برای اعتمادسازی»، «معرفی تجهیزات و تسهیلات درمانی و رفاهی»، « مقبولیت بین المللی شرکت» و«رعایت جذابیتهای بصری در تمامی محورها» دسته بندی شدند. نتایج نشان میدهد دراین میان، بیشترین عناصر مربوط به مقوله"اطلاعرسانی و معرفی خدمات" است وکیفیت وبسایتهای ایرانی پایینتر از وبسایتهای هندی است. برای جذب بیشترگردشگران پزشکی، طراحی وبسایتها، بهبود همکاری با مشتریان و استفاده از پلتفرمهای مشترک ضروری است. این مطالعه بر اهمیت سامانههای یکپارچه و هوشمند در بهبود کارایی و سرعت فرآیندهای گردشگری پزشکی تأکید دارد.
الهه کهدوئی؛ فرزام فرزان؛ محبوبه عابدی سماکوش
چکیده
ورزشهای بیابانی یک محصول گردشگری نوظهور هستند و گسترش آنها با توجه به شرایط اقلیمی کشور میتواند نقش مهمی در رشد و توسعه اقتصادی و فرهنگی داشته باشد. هدف از پژوهش حاضر، شناسایی موانع گسترش ورزش های بیابانی به عنوان فرصت گردشگری بود. روش پژوهش، کیفی از نوع داده بنیاد و ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. جامعه پژوهش، متخصصین ...
بیشتر
ورزشهای بیابانی یک محصول گردشگری نوظهور هستند و گسترش آنها با توجه به شرایط اقلیمی کشور میتواند نقش مهمی در رشد و توسعه اقتصادی و فرهنگی داشته باشد. هدف از پژوهش حاضر، شناسایی موانع گسترش ورزش های بیابانی به عنوان فرصت گردشگری بود. روش پژوهش، کیفی از نوع داده بنیاد و ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. جامعه پژوهش، متخصصین حوزه گردشگری ورزشی شامل اساتید، مدیران تورهای کویری و پژوهشگران کویر بودند. روش نمونهگیری به صورت گلوله برفی و تعیین حجم نمونه بر اساس اصل اشباع نظری صورت گرفت. یافتههای حاصل از 20 مصاحبه با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی تجزیه و تحلیل شدند. راهبردها نیز شامل راهبردهای سیاسی و زیرساختی و پیامدها شامل استقبال بیشتر گردشگران خارجی، افزایش درآمد و رونق اقتصادی و ارتقاء تصویر مقاصد بیابانی ایران در جهان بود.
مجید غیاث؛ شهره مرادپور
چکیده
این مقاله با هدف پیش بینی مکان های مستعد گردشگری در غرب استان اصفهان، از تکنیک یادگیری ماشین استفاده می کند. داده های ورودی این مدل 34 منطقه شامل چشمه ها، آبشارها، امامزاده ها، موزه ها و بناهای تاریخی و ... می باشد و متغیرهای مانند ارتفاع، شیب، جهت شیب، پوشش گیاهی، فاصله از رودخانه، فاصله از جاده، دما و بارش به عنوان مهم ترین متغیرهای ...
بیشتر
این مقاله با هدف پیش بینی مکان های مستعد گردشگری در غرب استان اصفهان، از تکنیک یادگیری ماشین استفاده می کند. داده های ورودی این مدل 34 منطقه شامل چشمه ها، آبشارها، امامزاده ها، موزه ها و بناهای تاریخی و ... می باشد و متغیرهای مانند ارتفاع، شیب، جهت شیب، پوشش گیاهی، فاصله از رودخانه، فاصله از جاده، دما و بارش به عنوان مهم ترین متغیرهای پیش بینی کننده براساس عامل تورم واریانس (VIF) انتخاب شدند. براساس معیارهای ارزیابی، نتایج نشان داد که مدل جنگل تصادفی عالی ترین عملکرد پیش بینی را با بالاترین (91/0) ,R2 RMSE پایین (06/1) و MAE(13/1) را دارا می باشد. شیب، جهت شیب، پوشش گیاهی، فاصله از رودخانه ها و جاده ها به عنوان پیش بینی کننده های مهم شناسایی شدند. همچنین نقشه پیش بینی مکانی نشان داد که چادگان و داران دارای پتانسیل بالایی برای پذیرش گردشگر می باشند.