بهمن خداپناه؛ فریبا مصری عیسی لو؛ ولی نعمتی؛ مجتبی بابایی هزه جان
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر طراحی چارچوب توسعه گردشگری چرخشی در استان اردبیل با استفاده از رویکرد تحلیل محتوا است.برای دستیابی به این هدف با 19 نفر از خبرگان حوزه گردشگری مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته انجام گرفت. سپس با تحلیل مصاحبهها و کدگذاری دادهها، تعداد 229 کدباز و در سطح بالاتر به تعداد 26 کدمحوری احصا شد. افزون بر این به تعداد 10 ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش حاضر طراحی چارچوب توسعه گردشگری چرخشی در استان اردبیل با استفاده از رویکرد تحلیل محتوا است.برای دستیابی به این هدف با 19 نفر از خبرگان حوزه گردشگری مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته انجام گرفت. سپس با تحلیل مصاحبهها و کدگذاری دادهها، تعداد 229 کدباز و در سطح بالاتر به تعداد 26 کدمحوری احصا شد. افزون بر این به تعداد 10 کد انتخابی استخراج شد که عبارتنداز: مدیریت پایدار منابع محلی، تقویت فرهنگ و میراث محلی، بازمصرفی و همزیستی اکولوژیکی، مدیریت پسماند و شرایط بحرانی، توانمندسازی و مشارکت محلی، تقویت اقتصاد محلی و کارآفرینی، ارتقا همبستگی و آگاهی عمومی محلی، نوآوری و مدیریت خلاق، خودمختاری و اصلاح فرآیندهای مدیریتی، تنوع بخشی و مشوق محوری محلی. این پژوهش به عنوان یکی از نخستین مطالعات در حوزه گردشگری چرخشی، چارچوبی مفهومی برای توسعه این نوع گردشگری در استان اردبیل ارائه میدهد و در نهایت پیشنهاداتی برای تحقق آن ارائه کرده است.
امین فعال جلالی؛ خدیجه بوزرجمهری
چکیده
گردشگری ورزشی، بهعنوان یکی از اشکال مهم گردشگری، راهی مؤثر برای توسعه اقتصادی است. نواحی روستایی شمال خراسان رضوی به دلیل شرایط محیطی از مشکلاتی مانند تنوع کم فعالیتها، درآمد پایین و کمبود شغل رنج میبرند. بااینحال، این منطقه به لحاظ فرهنگی غنی و مهد کشتی باچوخه، ورزشی ریشهدار در فرهنگ و قومیت محلی، است. استقبال گسترده گردشگران ...
بیشتر
گردشگری ورزشی، بهعنوان یکی از اشکال مهم گردشگری، راهی مؤثر برای توسعه اقتصادی است. نواحی روستایی شمال خراسان رضوی به دلیل شرایط محیطی از مشکلاتی مانند تنوع کم فعالیتها، درآمد پایین و کمبود شغل رنج میبرند. بااینحال، این منطقه به لحاظ فرهنگی غنی و مهد کشتی باچوخه، ورزشی ریشهدار در فرهنگ و قومیت محلی، است. استقبال گسترده گردشگران از این رویداد، پتانسیل آن را برای بهبود اقتصاد منطقه نشان میدهد. این پژوهش با هدف بررسی اثرات گردشگری ورزشی رویدادمحور بر تابآوری اقتصادی روستاها انجام شد. دادهها از طریق پرسشنامه در 11 روستا جمعآوری و با روش پیمایشی، آمار توصیفی-استنباطی و مدل CODAS تحلیل شدند. پنج مولفه (حکمرانی خوب، توسعه اجتماعی، کارایی بازارهای خرد، عوامل محیطی، ثبات اقتصاد) بررسی شدند که میانگین آنها (4 تا 3.36) نشاندهنده تأثیر مثبت گردشگری ورزشی است. رتبهبندی CODAS نشان داد روستای رهورد (امتیاز 1.61) پیشرو، و برغمد و اماموردیخان در رتبههای بعدی هستند.
مرضیه مرادی؛ ابوالحسن حسینی؛ محمد صفری
چکیده
در این پژوهش با هدف تحلیل نظاممند مدلهای سفر مشتری در بستر گردشگری دیجیتال، با بهرهگیری از رویکرد مفهومی «قیف پارادایم» به دستهبندی، تحلیل و ترکیب یافتههای پیشین پرداخته شده است. این چارچوب امکان تمایز میان سطوح مختلف دانش از دادههای تجربی تا مفاهیم بنیادی را فراهم میسازد. با استفاده از الگوی مرور سیستماتیک بولاند ...
بیشتر
در این پژوهش با هدف تحلیل نظاممند مدلهای سفر مشتری در بستر گردشگری دیجیتال، با بهرهگیری از رویکرد مفهومی «قیف پارادایم» به دستهبندی، تحلیل و ترکیب یافتههای پیشین پرداخته شده است. این چارچوب امکان تمایز میان سطوح مختلف دانش از دادههای تجربی تا مفاهیم بنیادی را فراهم میسازد. با استفاده از الگوی مرور سیستماتیک بولاند و همکاران (2013)، 12 مقاله علمی منتخب در چهار سطح مشاهدات، متدهای تحلیلی، تئوریهای خاص و فرضیات پایه طبقهبندی و بررسی شدند. نتایج حاکی از تمرکز غالب بر دادههای تجربی و غفلت از سطوح نظری است. همچنین فقدان مطالعات مروری مستقل، نیاز به پژوهشهای جامعتر را برجسته میکند. فناوریهای دیجیتال و تعاملات آنلاین در شکلگیری مدلهای تصمیمگیری مشتریان نقش کلیدی دارند و مسیرهایی نو برای تحقیقات آتی در حوزههایی چون هوش مصنوعی، واقعیت افزوده و کلاندادهها پیشنهاد میشود.
داود جمینی؛ فرهاد جوان؛ رامین آتش بهار
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر انجام یک مطالعه کاربردی در خصوص استفاده از الگوریتمهای یادگیری ماشین، بهعنوان زیربخشی از هوش مصنوعی و مقایسه عملکرد آنها در مکانیابی اکوکمپ گردشگری است که به صورت مطالعه موردی در منطقه نمونه گردشگری شمشیر انجام گرفته است. در راستای دستیابی به هدف اصلی پژوهش از ده معیار (ارتفاع، شیب، جهت شیب، فاصله از گسل، ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش حاضر انجام یک مطالعه کاربردی در خصوص استفاده از الگوریتمهای یادگیری ماشین، بهعنوان زیربخشی از هوش مصنوعی و مقایسه عملکرد آنها در مکانیابی اکوکمپ گردشگری است که به صورت مطالعه موردی در منطقه نمونه گردشگری شمشیر انجام گرفته است. در راستای دستیابی به هدف اصلی پژوهش از ده معیار (ارتفاع، شیب، جهت شیب، فاصله از گسل، زاویه تابش خورشید، فاصله از محل دفن پسماند، کاربری اراضی، فاصله از رودخانه، فاصله از جاده و فاصله از روستا و تأسیسات) استفاده شده است. همچنین نتایج نشان داد الگوریتم GTB نسبت به الگوریتم RF در راستای احداث اکوکمپ گردشگری مساحت بیشتری از محدود مورد مطالعه را در کلاس بسیار مناسب قرار داده است (85/36 درصد GTB =، 8/22 درصد = RF). نتایج بررسی صحت دو الگوریتم نشانگر قدرت پیشبینی بالاتر الگوریتم RF نسبت به الگوریتم GTB است.
علی دلشاد؛ ملیکا صادقی زاده؛ فاطمه شعلایی مجومرد
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، گردآوری و ارزیابی مطالعات پیشین مرتبط با زنجیره ارزش گردشگری بهمنظور ترسیم تصویری جامع از وضعیت موجود و پیشنهاد مسیرهای آتی پژوهش است. در این راستا، طی یک بازه زمانی پنجماهه، بیش از 65 مقاله بر اساس موضوع، اعتبار و سال انتشار از پایگاههای معتبر بینالمللی نظیر Scopus، Web of Science و Google Scholar جستجو شد. پس از فرآیند غربالگری، ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش، گردآوری و ارزیابی مطالعات پیشین مرتبط با زنجیره ارزش گردشگری بهمنظور ترسیم تصویری جامع از وضعیت موجود و پیشنهاد مسیرهای آتی پژوهش است. در این راستا، طی یک بازه زمانی پنجماهه، بیش از 65 مقاله بر اساس موضوع، اعتبار و سال انتشار از پایگاههای معتبر بینالمللی نظیر Scopus، Web of Science و Google Scholar جستجو شد. پس از فرآیند غربالگری، در مجموع 51 مقاله انگلیسی منتشرشده بین سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۴ بر اساس رویکرد مرور سیستماتیک و قیف پارادایم تحلیل گردید. نتایج تحلیلها حاکی از آن است که ابعاد کلیدی همچون پایداری زیستمحیطی و عدالت اجتماعی، خصوصاً در مواجهه با بحرانهای جهانی نظیر همهگیری کووید-۱۹، در اغلب مطالعات نادیده انگاشته شدهاند. این پژوهش با ارائه پیشنهادهایی برای مطالعات آینده، بر ضرورت تحلیل تطبیقی، ادغام فناوریهای نوین و طراحی مدلهای مقاومسازی زنجیره ارزش تأکید میورزد.
علی موحد؛ مسلم قاسمی؛ سید حامد کرمانیان
چکیده
تحریمهای ایالاتمتحده علیه ایران، بر رشد اقتصادی کشور و بخش گردشگری را تحت تأثیر قرارداده است. هدف از پژوهش بررسی شاخصهای آثار اقتصادی تحریمهای تجاری بر صنعت گردشگری ایران است. تحقیق ار نظر هدف، کاربردی و ازنظر نحوة گردآوری اطلاعات، توصیفی-کیفی و از طریق مصاحبههای نیمه ساختاری با خبرگان صنعت گردشگری ایران است. برای تحلیل از ...
بیشتر
تحریمهای ایالاتمتحده علیه ایران، بر رشد اقتصادی کشور و بخش گردشگری را تحت تأثیر قرارداده است. هدف از پژوهش بررسی شاخصهای آثار اقتصادی تحریمهای تجاری بر صنعت گردشگری ایران است. تحقیق ار نظر هدف، کاربردی و ازنظر نحوة گردآوری اطلاعات، توصیفی-کیفی و از طریق مصاحبههای نیمه ساختاری با خبرگان صنعت گردشگری ایران است. برای تحلیل از نرمافزار MAXQDA استفاده شد. یافتهها نشان میدهد از 26 کد اولیه از 702 بخش از مصاحبهها شناساییشده و 4 مؤلفه اصلی استخراج شد. از مؤلفههای اصلی 10 مقوله طبقهبندی شد. یافتهها نشان میدهد از عوامل مؤثر تحریمها، مقوله تحریمهای مالی با تعداد 234 کد در رتبه اول، مقوله اقدامات اجتماعی رتبه دوم و مقوله اقدامات سیاسی در رتبه سوم قرار دارد و مقوله تحریمهای تجاری در رتبه آخر قرار گرفت. نتایج نشان میدهد تحریمها بر تصویر تجاری مقصد تأثیر منفی میگذارد، سفرهای بینالمللی بهشدت محدود میشود، سرمایهگذاری مالی و زنجیره تأمین مختل میشود.
فاطمه عزیزی
چکیده
با افزایش جمعیت سالمندان، توجه به ابعاد سلامتمحور در گردشگری آنان ضروری است. این پژوهش با هدف تحلیل ساختار دانش گردشگری سالمندان با تأکید بر مؤلفههای سلامت انجام شد. مطالعه با رویکرد ترکیبی کمی-کیفی، از طریق تحلیل کتابسنجی و مدلسازی ساختاری تفسیری فراگیر صورت گرفت. بدینمنظور ۲۷۰ مقاله از پایگاه اسکوپوس (۱۹۷۹ تا ۲۰۲۴) انتخاب ...
بیشتر
با افزایش جمعیت سالمندان، توجه به ابعاد سلامتمحور در گردشگری آنان ضروری است. این پژوهش با هدف تحلیل ساختار دانش گردشگری سالمندان با تأکید بر مؤلفههای سلامت انجام شد. مطالعه با رویکرد ترکیبی کمی-کیفی، از طریق تحلیل کتابسنجی و مدلسازی ساختاری تفسیری فراگیر صورت گرفت. بدینمنظور ۲۷۰ مقاله از پایگاه اسکوپوس (۱۹۷۹ تا ۲۰۲۴) انتخاب شد. در بخش کمی، تحلیل هماستنادی و همرخدادی واژگان برای شناسایی مفاهیم کلیدی و روندها بهکار رفت. در بخش کیفی، روابط علّی مؤلفهها مدلسازی شد. نتایج نشان داد ساختار دانشی این حوزه حول سه خوشه تحرکپذیری، فضای سبز و بحران سلامت شکل گرفته و تمرکز پژوهشها به سمت سلامت روان، گردشگری درمانی و تعامل دیجیتال پیش رفته است. همچنین، مدل مفهومی بیانگر نقش کلیدی گردشگری سالمندان و درمانی، از طریق بهزیستی ذهنی و کیفیت زندگی در ارتقای سالمندی فعال است. یافتهها مبنایی برای سیاستگذاریهای سلامتمحور و طراحی مداخلات مؤثر در بهبود رفاه سالمندان فراهم میکند
مهرناز توحیدی مقدم؛ راحله جلال نیا؛ اسماعیل ملک اخلاق
چکیده
این پژوهش با هدف طراحی الگویی برای سیاستگذاری توسعه گردشگری اجتماعی هوشمند در ایران انجام شده است. مطالعه حاضر از نوع بنیادی بوده و با رویکرد میدانی به جمعآوری دادهها پرداخته است. جامعه مشارکتکنندگان شامل دو گروه از خبرگان، یعنی اساتید سیاستگذاری در حوزه گردشگری و مدیران فعال در صنعت گردشگری بوده است. دادههای کیفی از طریق ...
بیشتر
این پژوهش با هدف طراحی الگویی برای سیاستگذاری توسعه گردشگری اجتماعی هوشمند در ایران انجام شده است. مطالعه حاضر از نوع بنیادی بوده و با رویکرد میدانی به جمعآوری دادهها پرداخته است. جامعه مشارکتکنندگان شامل دو گروه از خبرگان، یعنی اساتید سیاستگذاری در حوزه گردشگری و مدیران فعال در صنعت گردشگری بوده است. دادههای کیفی از طریق مصاحبه با ۶ پرسش گردآوری شد تحلیل دادهها با روش دادهبنیاد انجام شد. نتایج نشان داد سرمایه اجتماعی جامعه میزبان، انگیزههای اقتصادی، ظرفیت نهادی در برنامهریزی گردشگری و تحول دیجیتال بر گردشگری اجتماعی هوشمند مؤثرند. نظام نهادی، زیرساخت هوشمند و ناکارآمدی توزیع فضایی بر تنظیم سند ملی توسعه گردشگری اجتماعی، برنامهریزی فضایی عدالتمحور، نوآوری هوشمند برای عدالت در تجربه گردشگری، تقویت نهادهای سیاستگذار، توانمندسازی نیروی انسانی و نهادینهسازی گفتمان مسئولیتپذیری اثرگذارند. راهبردها و اقدامات منجر به پیامدها شامل توازن فرصتهای گردشگری، پویایی اجتماعی مقصدها، ارتقای جایگاه ملی گردشگری و توسعه فراگیر پایدار میشوند.
هومن سبزوی؛ امین دهقان
چکیده
با افزایش رقابت در صنعت گردشگری و رشد انتظارات گردشگران، رقابتپذیری به عاملی کلیدی در موفقیت مقاصد تبدیل شده است. با وجود اهمیت این موضوع، تاکنون ارزیابی جامع و نظاممندی از وضعیت رقابتی پیستهای اسکی ایران انجام نشده بود. این پژوهش با هدف شناسایی ابعاد مؤثر بر رقابتپذیری و رتبهبندی پیستهای اسکی، بهصورت آمیخته (کیفی و کمی) ...
بیشتر
با افزایش رقابت در صنعت گردشگری و رشد انتظارات گردشگران، رقابتپذیری به عاملی کلیدی در موفقیت مقاصد تبدیل شده است. با وجود اهمیت این موضوع، تاکنون ارزیابی جامع و نظاممندی از وضعیت رقابتی پیستهای اسکی ایران انجام نشده بود. این پژوهش با هدف شناسایی ابعاد مؤثر بر رقابتپذیری و رتبهبندی پیستهای اسکی، بهصورت آمیخته (کیفی و کمی) انجام شد. در فاز کیفی، از مرور نظاممند ادبیات و تکنیک دلفی فازی با مشارکت ۱۸ خبره، ۲۳ شاخص در شش بُعد اصلی استخراج شد. در فاز کمی، با مشارکت ۳۰۲ نفر از مدیران و کارشناسان گردشگری، دادهها از طریق پرسشنامه گردآوری و با آزمونهای آماری تحلیل شد. نتایج نشان داد پیستها از نظر رقابتپذیری تفاوت معناداری دارند؛ توچال رتبه نخست و کاکان رتبه آخر را داشتند. این نتایج میتواند راهنمایی برای بهبود سیاستهای توسعه گردشگری زمستانی باشد.
حجت ورمزیاری؛ مرضیه فتحی؛ خلیل کلانتری
چکیده
گردشگری اجتماعمحور میتواند به بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی جوامع محلی کمک کند، هدف این تحقیق شناسایی و تحلیل موانع مشارکت جامعه محلی در توسعه گردشگری اجتماعمحور در نواحی روستایی است. جامعه آماری شامل 9 روستا از روستاهای هدف گردشگری شهرستانهای سروآباد و مریوان در استان کردستان است که از این بین، بر اساس معیار اشباع نظری، 40 ...
بیشتر
گردشگری اجتماعمحور میتواند به بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی جوامع محلی کمک کند، هدف این تحقیق شناسایی و تحلیل موانع مشارکت جامعه محلی در توسعه گردشگری اجتماعمحور در نواحی روستایی است. جامعه آماری شامل 9 روستا از روستاهای هدف گردشگری شهرستانهای سروآباد و مریوان در استان کردستان است که از این بین، بر اساس معیار اشباع نظری، 40 نفر انتخاب و داده ها با استفاده از ابزار مصاحبه های نیمه ساختاریافته جمع آوری شد. کدگذاری دادهها با استفاده از راهبرد نظریه زمینه ای، موانع را به 9 دسته تقسیم کرده است که از جمله میتوان به مدیریت برونزای طرحهای گردشگری روستایی و عدم مشارکت روستاییان، نبود نظام پایش و انتقال اطلاعات مدیریتی و شواهد به سطوح تصمیم گیری و تفاوتهای فرهنگی ادراک شده اشاره کرد. این تحقیق با شناسایی موانع مذکور، میتواند به سیاستگذاران و محققان کمک کند تا تصمیمات بهتری برای توسعه گردشگری اجتماعمحور در نواحی روستایی اتخاذ کنند.
سیدعلی نقوی؛ قاسم زارعی؛ محمد باشکوه اجیرلو؛ ناصر سیفاللهی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی نوآورانه و آیندهنگر برای تبیین و پیشبینی نقش بازاریابی فیجیتال در توسعه گردشگری خرید در مناطق آزاد ایران انجام شد. روش پژوهش حاضر آمیخته (کیفی و کمی)، کاربردی و از نوع توصیفی - تحلیلی بود. در بخش کیفی، محورهای اصلی و فرعی توسعه گردشگری خرید از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته با 21 نفر از استادان دانشگاه، ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی نوآورانه و آیندهنگر برای تبیین و پیشبینی نقش بازاریابی فیجیتال در توسعه گردشگری خرید در مناطق آزاد ایران انجام شد. روش پژوهش حاضر آمیخته (کیفی و کمی)، کاربردی و از نوع توصیفی - تحلیلی بود. در بخش کیفی، محورهای اصلی و فرعی توسعه گردشگری خرید از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته با 21 نفر از استادان دانشگاه، مدیران و کارشناسان مناطق آزاد و به روش گلولهبرفی گردآوری و با تحلیل مضمون بررسی شد. در بخش کمی، پرسشنامه بین 35 نفر از خبرگان بهروش قضاوتی توزیع گردید. عوامل شناساییشده با دلفی فازی اولویتبندی، سناریوها با طراحی آزمایش تاگوچی تدوین و در نهایت سناریوی مطلوب با مدلسازی پویایی سیستم و عاملبنیان شبیهسازی شد. نتایج شبیهسازی نشان داد که با اعمال سناریوی مطلوب، میزان توسعه گردشگری خرید در مناطق آزاد ایران تا 86 درصد افزایش خواهد یافت.