الهه کهدوئی؛ فرزام فرزان؛ محبوبه عابدی سماکوش
چکیده
ورزشهای بیابانی یک محصول گردشگری نوظهور هستند و گسترش آنها با توجه به شرایط اقلیمی کشور میتواند نقش مهمی در رشد و توسعه اقتصادی و فرهنگی داشته باشد. هدف از پژوهش حاضر، شناسایی موانع گسترش ورزش های بیابانی به عنوان فرصت گردشگری بود. روش پژوهش، کیفی از نوع داده بنیاد و ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. جامعه پژوهش، متخصصین ...
بیشتر
ورزشهای بیابانی یک محصول گردشگری نوظهور هستند و گسترش آنها با توجه به شرایط اقلیمی کشور میتواند نقش مهمی در رشد و توسعه اقتصادی و فرهنگی داشته باشد. هدف از پژوهش حاضر، شناسایی موانع گسترش ورزش های بیابانی به عنوان فرصت گردشگری بود. روش پژوهش، کیفی از نوع داده بنیاد و ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. جامعه پژوهش، متخصصین حوزه گردشگری ورزشی شامل اساتید، مدیران تورهای کویری و پژوهشگران کویر بودند. روش نمونهگیری به صورت گلوله برفی و تعیین حجم نمونه بر اساس اصل اشباع نظری صورت گرفت. یافتههای حاصل از 20 مصاحبه با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی تجزیه و تحلیل شدند. راهبردها نیز شامل راهبردهای سیاسی و زیرساختی و پیامدها شامل استقبال بیشتر گردشگران خارجی، افزایش درآمد و رونق اقتصادی و ارتقاء تصویر مقاصد بیابانی ایران در جهان بود.
فائزه السادات میرفخرالدینی؛ فاطمه عزیزی
چکیده
در سالهای اخیر بیش از نیمی از کارکنان صنعت گردشگری را زنان تشکیل میدهند. از این جهت توجه به شاخصهای مالی به جهت تاثیر آنها در عملکرد مالی حائز اهمیت بوده و میبایست در اولویت بررسی صاحبان مشاغل گردشگری قرار گیرد. در این راستا هدف این مطالعه شناسایی شاخصهای مالی موثر بر عملکرد مالی زنان در صنعت گردشگری است. در ابتدا با استفاده ...
بیشتر
در سالهای اخیر بیش از نیمی از کارکنان صنعت گردشگری را زنان تشکیل میدهند. از این جهت توجه به شاخصهای مالی به جهت تاثیر آنها در عملکرد مالی حائز اهمیت بوده و میبایست در اولویت بررسی صاحبان مشاغل گردشگری قرار گیرد. در این راستا هدف این مطالعه شناسایی شاخصهای مالی موثر بر عملکرد مالی زنان در صنعت گردشگری است. در ابتدا با استفاده از مطالعه پیشینه پژوهش، مدلی اولیه از روابط بین شاخصها ترسیم و به منظور برازش آن از نرمافزار اسمارتپیالاس3 استفاده شد. جامعه آماری پژوهش را تعدادی از خبرگان، مدیران و زنان شاغل در حوزه گردشگری کشور تشکیل میدهند که مجموعا در این تحقیق 65 نفر میباشند. نتایج، حاکی از آن است که تجربه و سواد مالی به بهبود و ارتقای رفتار مالی زنان منجر میشود در حالی که رفتار مالی تاثیر مستقیمی بر تابآوری مالی داشته و در نهایت به بهبود عملکرد مالی بنگاههای گردشگری کمک میکند.
فائزه اسدیان اردکانی
چکیده
یکی از چالشهای اصلی صنعت گردشگری، افزایش رضایت گردشگران است. در سالهای اخیر، استفاده از هوش مصنوعی جهت رفع این چالش رشد چشمگیری داشته است. این پژوهش با هدف مرور جامع مطالعات مرتبط، از روش کتابسنجی برای تحلیل ساختار علمی فعلی، شناسایی روندهای تحولآفرین، الگوهای تحقیقاتی نوظهور و تعیین دستور کارهای آینده استفاده کرده است. پس ...
بیشتر
یکی از چالشهای اصلی صنعت گردشگری، افزایش رضایت گردشگران است. در سالهای اخیر، استفاده از هوش مصنوعی جهت رفع این چالش رشد چشمگیری داشته است. این پژوهش با هدف مرور جامع مطالعات مرتبط، از روش کتابسنجی برای تحلیل ساختار علمی فعلی، شناسایی روندهای تحولآفرین، الگوهای تحقیقاتی نوظهور و تعیین دستور کارهای آینده استفاده کرده است. پس از تعیین راهبرد جستجوی مناسب و اعمال شاخصهای غربالگری، ۴۹۹ مقاله از پایگاه داده اسکوپوس استخراج و با استفاده از بسته بیبلیومتریکس در نرمافزار R تحلیل شدند. یافتهها نشان میدهند تحلیل احساسات و بررسی نظرات آنلاین گردشگران، بهویژه با بهرهگیری از ابزارهای پردازش زبان طبیعی، نقش مهمی در درک نیازها و انتظارات مشتریان و بهبود رضایت آنها دارد. استفاده از الگوریتمهای یادگیری ماشینی برای شناسایی الگوهای رفتاری و پیشبینی نیازهای آینده میتواند به ارتقای تجربیات گردشگران در مقاصد کمک کند. همچنین تبلیغات شفاهی الکترونیک، بهعنوان مفهوم نوظهور، تأثیر مستقیمی بر سطح رضایت گردشگران دارد.
لیلا میرقدر؛ مهدی باصولی؛ منوچهر جهانیان
چکیده
موزهها که بخش مهمی از صنعت گردشگری محسوب میشوند، پتانسیل ایجاد و ارتقاء حس بهزیستی دیدارکننده خود را دارند. لذا هدف پژوهش حاضر، طراحی و تبیین مدل مفهومی ارتقاء حس بهزیستی گردشگر در موزههاست. در همین راستا به دنبال شناسایی مؤلفهها و عوامل اثرگذار بر ایجاد و ارتقاء حس بهزیستی گردشگر در جاذبهای به نام موزه میباشد. بدین منظور ...
بیشتر
موزهها که بخش مهمی از صنعت گردشگری محسوب میشوند، پتانسیل ایجاد و ارتقاء حس بهزیستی دیدارکننده خود را دارند. لذا هدف پژوهش حاضر، طراحی و تبیین مدل مفهومی ارتقاء حس بهزیستی گردشگر در موزههاست. در همین راستا به دنبال شناسایی مؤلفهها و عوامل اثرگذار بر ایجاد و ارتقاء حس بهزیستی گردشگر در جاذبهای به نام موزه میباشد. بدین منظور برای جمعآوری دادهها، از مطالعات کتابخانهای استفاده شد، همچنین با روش نمونهگیری گلوله برفی 14 نفر از متخصصان حوزه موزه و گردشگری و روانشناسی مورد مصاحبه نیمه ساختاریافته قرار گرفتند. دادههای پژوهش در قالب روش کیفی تحلیل محتوا با رویکرد استقرایی و به کمک نرم افزار MaxQDA 2020 کدگذاری شدند. یافتهها حاکی از آن است که عوامل درونفردی، عوامل برونفردی، تجربه کلی با تمرکز بر تجربه شیفتگی و ذهنآگاهی اساسی-ترین مؤلفهها و عوامل در شکلگیری مدل مفهومی ارتقاء حس بهزیستی گردشگر در جاذبهای به نام موزه هستند.
بهمن خداپناه؛ فریبا مصری عیسی لو؛ ولی نعمتی؛ مجتبی بابایی هزه جان
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر طراحی چارچوب توسعه گردشگری چرخشی در استان اردبیل با استفاده از رویکرد تحلیل محتوا است.برای دستیابی به این هدف با 19 نفر از خبرگان حوزه گردشگری مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته انجام گرفت. سپس با تحلیل مصاحبهها و کدگذاری دادهها، تعداد 229 کدباز و در سطح بالاتر به تعداد 26 کدمحوری احصا شد. افزون بر این به تعداد 10 ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش حاضر طراحی چارچوب توسعه گردشگری چرخشی در استان اردبیل با استفاده از رویکرد تحلیل محتوا است.برای دستیابی به این هدف با 19 نفر از خبرگان حوزه گردشگری مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته انجام گرفت. سپس با تحلیل مصاحبهها و کدگذاری دادهها، تعداد 229 کدباز و در سطح بالاتر به تعداد 26 کدمحوری احصا شد. افزون بر این به تعداد 10 کد انتخابی استخراج شد که عبارتنداز: مدیریت پایدار منابع محلی، تقویت فرهنگ و میراث محلی، بازمصرفی و همزیستی اکولوژیکی، مدیریت پسماند و شرایط بحرانی، توانمندسازی و مشارکت محلی، تقویت اقتصاد محلی و کارآفرینی، ارتقا همبستگی و آگاهی عمومی محلی، نوآوری و مدیریت خلاق، خودمختاری و اصلاح فرآیندهای مدیریتی، تنوع بخشی و مشوق محوری محلی. این پژوهش به عنوان یکی از نخستین مطالعات در حوزه گردشگری چرخشی، چارچوبی مفهومی برای توسعه این نوع گردشگری در استان اردبیل ارائه میدهد و در نهایت پیشنهاداتی برای تحقق آن ارائه کرده است.
ولی محمد درینی؛ آذین یزدی؛ یزدان شیرمحمدی؛ هادی مولودیان
چکیده
برندسازی دیجیتال در عصر حاضر به عنوان یک نیاز اساسی شناخته میشود که تأثیر زیادی بر پیشرفت صنایع دارد، به ویژه در صنعت گردشگری. هدف این پژوهش طراحی یک مدل برندسازی دیجیتال در متاورس برای صنعت گردشگری است. این تحقیق از نوع کیفی و کاربردی بوده و دادهها از طریق مصاحبه با خبرگان جمعآوری شده است. مصاحبهها به صورت نیمهساختاریافته ...
بیشتر
برندسازی دیجیتال در عصر حاضر به عنوان یک نیاز اساسی شناخته میشود که تأثیر زیادی بر پیشرفت صنایع دارد، به ویژه در صنعت گردشگری. هدف این پژوهش طراحی یک مدل برندسازی دیجیتال در متاورس برای صنعت گردشگری است. این تحقیق از نوع کیفی و کاربردی بوده و دادهها از طریق مصاحبه با خبرگان جمعآوری شده است. مصاحبهها به صورت نیمهساختاریافته انجام و خبرگان با استفاده از نمونهگیری هدفمند گلولهبرفی انتخاب شدند. تحلیل دادهها با استفاده از نظریه داده بنیاد و نرمافزار MAXQDA انجام شد. پس از اشباع نظری با ۱۵ خبره، ۱۱۳ زیرمقوله، ۱۹ مقوله و ۵ مضمون استخراج گردید. نتایج نشان میدهد که تعاملات بین محیطهای فیزیکی و مجازی، تجربه مثبت کاربر، تیم کاری آموزشدیده و زیرساختهای مناسب به عنوان شرایط علی؛ و برندینگ در متاورس و بازار هدف به عنوان شرایط زمینهای شناسایی شدهاند. همچنین، فاکتورهای قبل، حین و بعد از سفر به عنوان راهبردها مطرح شدند.
سلمان عیوضی نژاد
چکیده
پژوهش حاضر به دنبال تبیین تاب آوری اقامت گاه های بوم گردی ها بوده است. جامعه پژوهش صاحبان اصلی اقامتگاه های بوم گردی ها در استان گیلان بودند که به تعداد 12 نفر از صاحبان اقامتگاه های بوم گردی ها از طریق روش نمونه گیری غیر احتمالی و مبتنی بر روش گلوله برفی انتخاب شدند .نتایج حاضر نشان داد که مبانی اصلی تاب آوری در بوم گردی ها در 7 بعد فردی، ...
بیشتر
پژوهش حاضر به دنبال تبیین تاب آوری اقامت گاه های بوم گردی ها بوده است. جامعه پژوهش صاحبان اصلی اقامتگاه های بوم گردی ها در استان گیلان بودند که به تعداد 12 نفر از صاحبان اقامتگاه های بوم گردی ها از طریق روش نمونه گیری غیر احتمالی و مبتنی بر روش گلوله برفی انتخاب شدند .نتایج حاضر نشان داد که مبانی اصلی تاب آوری در بوم گردی ها در 7 بعد فردی، سرمایه ای، رابطه ای، یادگیری، استراتژیک، محیطی و فرهنگی تعریف شده است که عواملی علی شکل دهنده این پدیده از دو بستر ناشی از صاحبان کسب و کار و ناشی از خود پدیده تعریف گردید که پس از تعریف عوامل زمینه ای و تعدیل گر راهبردهای اصلی این پدیده در 6 قالب محصول، فرایند، تبلیغات، افراد، مکان و جایگاه یابی ارائه شد.
مهنا نیک بین؛ بهار بیشمی
چکیده
این پژوهش به بررسی نقش شخصیسازی و سفارشیسازی در تحول صنعت هتلداری ایران و دیدگاه مدیران این صنعت درباره اجرای این راهبردها میپردازد. در فضای رقابتی کنونی، این استراتژیها میتوانند تجربه مشتری را بهبود بخشیده، رضایت و وفاداری را افزایش دهند و مزیت رقابتی ایجاد کنند. بااینحال، اجرای آنها با چالشهایی مانند کمبود زیرساختهای ...
بیشتر
این پژوهش به بررسی نقش شخصیسازی و سفارشیسازی در تحول صنعت هتلداری ایران و دیدگاه مدیران این صنعت درباره اجرای این راهبردها میپردازد. در فضای رقابتی کنونی، این استراتژیها میتوانند تجربه مشتری را بهبود بخشیده، رضایت و وفاداری را افزایش دهند و مزیت رقابتی ایجاد کنند. بااینحال، اجرای آنها با چالشهایی مانند کمبود زیرساختهای فناوری، ضعف مهارت کارکنان، مقاومت در برابر تغییر و محدودیتهای مالی مواجه است.این پژوهش با رویکرد دادهبنیاد سازهگرا انجام شده و دادهها از طریق مصاحبه با ۱۷ مدیر و کارشناس هتلداری ایران جمعآوری شده است. تحلیل دادهها با نرمافزار MAXQDA و طی سه مرحله کدگذاری انجام شد.یافتهها نشان میدهد که شخصیسازی و سفارشیسازی هنوز در هتلهای ایران نهادینه نشده است. این پژوهش با ارائه یک مدل دادهبنیان، چارچوبی برای تحلیل این مفهوم در سطح بومی ارائه کرده و میتواند به مدیران در بهبود رقابتپذیری کمک کند.
علی صفاری دربرزی؛ رویا دهقان طزرجانی؛ مرتضی بذرافشان؛ رضا فتاحی
چکیده
در سالهای اخیر نگرانیهای زیستمحیطی متعددی به دلیل پیشرفت و توسعه سریع اقتصادی مطرح شده است. شرکتها و دولتهای مختلف اهمیت پایداری زیستمحیطی را برای توسعه اقتصادی و اجتماعی درک کردهاند. هدف از انجام این پژوهش، بررسی نقش مدیریت منابع انسانی سبز در رابطه بین تعهد سبز مدیران ارشد، سرمایه فکری سبز و رفتار دوستدار محیطزیست ...
بیشتر
در سالهای اخیر نگرانیهای زیستمحیطی متعددی به دلیل پیشرفت و توسعه سریع اقتصادی مطرح شده است. شرکتها و دولتهای مختلف اهمیت پایداری زیستمحیطی را برای توسعه اقتصادی و اجتماعی درک کردهاند. هدف از انجام این پژوهش، بررسی نقش مدیریت منابع انسانی سبز در رابطه بین تعهد سبز مدیران ارشد، سرمایه فکری سبز و رفتار دوستدار محیطزیست کارکنان هتلهای یزد است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و با روش توصیفی- همبستگی انجام شده که دادههای آن از 101 نفر از کارکنان هتلهای استان یزد (از نمونه اولیه 160 نفری) با روش نمونهگیری در دسترس جمعآوری و با مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شدهاند. یافتهها نشان داد که هم تعهد سبز مدیران ارشد و هم سرمایه فکری سبز تأثیر مثبت و معناداری بر مدیریت منابع انسانی سبز داشتهاند، و این متغیر میانجی نیز به نوبه خود بر رفتار دوستدار محیط زیست کارکنان تأثیر مثبت و معناداری داشته است.
امین فعال جلالی؛ خدیجه بوزرجمهری
چکیده
گردشگری ورزشی، بهعنوان یکی از اشکال مهم گردشگری، راهی مؤثر برای توسعه اقتصادی است. نواحی روستایی شمال خراسان رضوی به دلیل شرایط محیطی از مشکلاتی مانند تنوع کم فعالیتها، درآمد پایین و کمبود شغل رنج میبرند. بااینحال، این منطقه به لحاظ فرهنگی غنی و مهد کشتی باچوخه، ورزشی ریشهدار در فرهنگ و قومیت محلی، است. استقبال گسترده گردشگران ...
بیشتر
گردشگری ورزشی، بهعنوان یکی از اشکال مهم گردشگری، راهی مؤثر برای توسعه اقتصادی است. نواحی روستایی شمال خراسان رضوی به دلیل شرایط محیطی از مشکلاتی مانند تنوع کم فعالیتها، درآمد پایین و کمبود شغل رنج میبرند. بااینحال، این منطقه به لحاظ فرهنگی غنی و مهد کشتی باچوخه، ورزشی ریشهدار در فرهنگ و قومیت محلی، است. استقبال گسترده گردشگران از این رویداد، پتانسیل آن را برای بهبود اقتصاد منطقه نشان میدهد. این پژوهش با هدف بررسی اثرات گردشگری ورزشی رویدادمحور بر تابآوری اقتصادی روستاها انجام شد. دادهها از طریق پرسشنامه در 11 روستا جمعآوری و با روش پیمایشی، آمار توصیفی-استنباطی و مدل CODAS تحلیل شدند. پنج مولفه (حکمرانی خوب، توسعه اجتماعی، کارایی بازارهای خرد، عوامل محیطی، ثبات اقتصاد) بررسی شدند که میانگین آنها (4 تا 3.36) نشاندهنده تأثیر مثبت گردشگری ورزشی است. رتبهبندی CODAS نشان داد روستای رهورد (امتیاز 1.61) پیشرو، و برغمد و اماموردیخان در رتبههای بعدی هستند.
مرضیه مرادی؛ ابوالحسن حسینی؛ محمد صفری
چکیده
در این پژوهش با هدف تحلیل نظاممند مدلهای سفر مشتری در بستر گردشگری دیجیتال، با بهرهگیری از رویکرد مفهومی «قیف پارادایم» به دستهبندی، تحلیل و ترکیب یافتههای پیشین پرداخته شده است. این چارچوب امکان تمایز میان سطوح مختلف دانش از دادههای تجربی تا مفاهیم بنیادی را فراهم میسازد. با استفاده از الگوی مرور سیستماتیک بولاند ...
بیشتر
در این پژوهش با هدف تحلیل نظاممند مدلهای سفر مشتری در بستر گردشگری دیجیتال، با بهرهگیری از رویکرد مفهومی «قیف پارادایم» به دستهبندی، تحلیل و ترکیب یافتههای پیشین پرداخته شده است. این چارچوب امکان تمایز میان سطوح مختلف دانش از دادههای تجربی تا مفاهیم بنیادی را فراهم میسازد. با استفاده از الگوی مرور سیستماتیک بولاند و همکاران (2013)، 12 مقاله علمی منتخب در چهار سطح مشاهدات، متدهای تحلیلی، تئوریهای خاص و فرضیات پایه طبقهبندی و بررسی شدند. نتایج حاکی از تمرکز غالب بر دادههای تجربی و غفلت از سطوح نظری است. همچنین فقدان مطالعات مروری مستقل، نیاز به پژوهشهای جامعتر را برجسته میکند. فناوریهای دیجیتال و تعاملات آنلاین در شکلگیری مدلهای تصمیمگیری مشتریان نقش کلیدی دارند و مسیرهایی نو برای تحقیقات آتی در حوزههایی چون هوش مصنوعی، واقعیت افزوده و کلاندادهها پیشنهاد میشود.
داود جمینی؛ فرهاد جوان؛ رامین آتش بهار
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر انجام یک مطالعه کاربردی در خصوص استفاده از الگوریتمهای یادگیری ماشین، بهعنوان زیربخشی از هوش مصنوعی و مقایسه عملکرد آنها در مکانیابی اکوکمپ گردشگری است که به صورت مطالعه موردی در منطقه نمونه گردشگری شمشیر انجام گرفته است. در راستای دستیابی به هدف اصلی پژوهش از ده معیار (ارتفاع، شیب، جهت شیب، فاصله از گسل، ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش حاضر انجام یک مطالعه کاربردی در خصوص استفاده از الگوریتمهای یادگیری ماشین، بهعنوان زیربخشی از هوش مصنوعی و مقایسه عملکرد آنها در مکانیابی اکوکمپ گردشگری است که به صورت مطالعه موردی در منطقه نمونه گردشگری شمشیر انجام گرفته است. در راستای دستیابی به هدف اصلی پژوهش از ده معیار (ارتفاع، شیب، جهت شیب، فاصله از گسل، زاویه تابش خورشید، فاصله از محل دفن پسماند، کاربری اراضی، فاصله از رودخانه، فاصله از جاده و فاصله از روستا و تأسیسات) استفاده شده است. همچنین نتایج نشان داد الگوریتم GTB نسبت به الگوریتم RF در راستای احداث اکوکمپ گردشگری مساحت بیشتری از محدود مورد مطالعه را در کلاس بسیار مناسب قرار داده است (85/36 درصد GTB =، 8/22 درصد = RF). نتایج بررسی صحت دو الگوریتم نشانگر قدرت پیشبینی بالاتر الگوریتم RF نسبت به الگوریتم GTB است.