دوره 19 (1403)
دوره 18 (1402)
دوره 17 (1401)
دوره 16 (1400)
دوره 14 (1398)
دوره 13 (1397)
دوره 12 (1396)
دوره 11 (1395)
دوره 10 (1394)
دوره 9 (1393)
دوره 8 (1392)
دوره 7 (1391)
دوره 6 (1390)
دوره 5 (1389)
دوره 4 (1385)
دوره 3 (1384)
دوره 2 (1383)
دوره 1 (1382)
برنامه‌ریزی راهبردی توسعه گردشگری پزشکی با استفاده از ماتریس سوات – و تکنیک تاپسیس- فازی

مهدی کروبی؛ ساسان احمدی

دوره 15، شماره 51 ، مهر 1399، صفحه 1-30

https://doi.org/10.22054/tms.2020.17137.1480

چکیده
  در حال حاضر، توسعه گردشگری پزشکی یکی از منابع کسب درآمد به‌ویژه برای کشورهای درحال‌توسعه است. هرگونه توسعه گردشگری بدون دقت نظر و تدوین و انجام اقدامات پیشگیرانه در قالب برنامه‌ریزی راهبردی و کنترل مستمر، اثرات منفی و جبران‌ناپذیری در ابعاد مختلفی بر جای خواهد گذاشت. بر این اساس، هدف تحقیق حاضر بررسی وضعیت گردشگری پزشکی شهر شیراز ...  بیشتر

تأثیر حس جمعی بر وفاداری گردشگران جشنواره‌ها با نقش میانجی تجربه احساسی

ناصر صنوبر؛ سعیده خانی؛ ابوالفضل حق وردی زاده

دوره 15، شماره 51 ، مهر 1399، صفحه 31-56

https://doi.org/10.22054/tms.2020.40193.2099

چکیده
  جشنواره‌های فرهنگی سهم مهمی در صنعت گردشگری دارند و شناخت عوامل مؤثر بر موفقیت آن‌ها دارای اهمیت است؛ بنابراین در این پژوهش، تأثیر متغیرهای حس جمعی، تجربه احساسی و برون‌گرایی در تحقق رضایت و وفاداری گردشگران رویدادهای فرهنگی بررسی شده است. برای این منظور، تعداد 394 پرسشنامه در بین گردشگران جشنواره نوروزی برج میلاد تهران توزیع و ...  بیشتر

ارزیابی تقاضای گردشگری در مجموعه های تاریخی آسیب دیده:مورد مطالعه: ارگ بم

لیلا وثوقی؛ زهره کیانی فیض آبادی؛ اعظم نژاد دهبکری

دوره 15، شماره 51 ، مهر 1399، صفحه 57-78

https://doi.org/10.22054/tms.2020.29232.1847

چکیده
  رشد تقاضای سفر به جاذبه­هایی که به دلایل طبیعی و انسانی تخریب شده­اند، نوع جدیدی از گردشگری را در دنیای امروز رقم زده است. به باور صاحب‌نظران، توسعه گردشگری در این قبیل سایت­ها می­تواند در بازسازی آن‌ها مؤثر ­باشد. در این راستا، توجه به ویژگی­های تقاضا به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان سیستم گردشگری، دارای اهمیت بسیاری است. ...  بیشتر

بررسی وضعیت تولیدات علمی ایران در حوزه گردشگری در بین سال های 1998 تا 2017

محسن فاضلی ورزنه؛ علی قربی؛ مهدی بهمنی

دوره 15، شماره 51 ، مهر 1399، صفحه 79-110

https://doi.org/10.22054/tms.2020.30752.1891

چکیده
  هدف این پژوهش، شناخت وضعیت ایران به لحاظ تولیدات علمی از بعد کمی و کیفی و مقایسه آن با کشورهای خاورمیانه به‌منظور آگاهی از جایگاه ایران و کمک به تصمیم‌گیری در سیاست‌گذاری‌ها در حوزه‌ گردشگری بوده است. همچنین رابطه بین تولیدات علمی و درآمد حاصل از گردشگری بررسی شده است. پژوهش حاضر، با رویکرد علم‌سنجی انجام شده است. تولیدات عملی ...  بیشتر

شناسایی، ارزیابی و رتبه بندی خورهای شرق تنگه هرمز به منظورتوسعه پایدار گردشگری (از میناب تا جاسک)

ابراهیم مقیمی؛ مهران مقصودی؛ مجتبی یمانی؛ یاسر حسن زاده

دوره 15، شماره 51 ، مهر 1399، صفحه 111-144

https://doi.org/10.22054/tms.2020.40863.2112

چکیده
  گردشگری، یکی از بهترین بخش‌های موقعیت‌یابی اقتصادی است که می‌تواند رشد اقتصادی و اجتماعی را در مقصد به وجود آورد. در پژوهش حاضر، خورهای شرق تنگه هرمز از نظر توسعه گردشگری ارزیابی شده است. ابتدا با پیمایش میدانی و تکنیک‌های سنجش از دور NDVI و NDWI موقعیت شناسایی شد. سپس با استفاده از دو مدل کوبالیکوا و بریل­ها اقدام به ارزیابی قابلیت ...  بیشتر

مدل‌سازی ارزش‌های زیبایی‌شناختی مناظر روستاهای توریستی با استفاده از شبکه‌های عصبی مصنوعی (مطالعه موردی: محور توریستی صور- توتاخانه)

علی مجنونی توتاخانه؛ حسین کریم زاده

دوره 15، شماره 51 ، مهر 1399، صفحه 145-172

https://doi.org/10.22054/tms.2020.29638.1853

چکیده
  هدف این پژوهش، ارزیابی ارزش‌های زیبایی‌شناختی جاذبه­های گردشگری محور توریستی صور- توتاخانه در دو بعد عینی و ذهنی بوده است. بدین منظور، هشت مؤلفه شناسایی گردید. برای تعیین زیبایی‌شناختی عینی از شبکه عصبی مصنوعی و برای تعیین زیبایی‌شناختی ذهنی از آزمون­های اسپیرمن و رگرسیون چندگانه استفاده شد. جامعه آماری پژوهش، 3324 گردشگر وارد ...  بیشتر

امکان‌سنجی ایجاد کمپ اکوتوریستی تفرجگاه بالخلی بولاغی شهر گرماب

علیرضا ایلدرمی؛ موسی حسینی؛ محمد قربانی

دوره 15، شماره 51 ، مهر 1399، صفحه 172-206

https://doi.org/10.22054/tms.2020.17412.1489

چکیده
   امروزه، بررسی و شناخت مکان­های مستعد برای کاربری اکو توریسم یکی از موضوعات مهمی است که موردتوجه برنامه­ریزان صنعت توریسم قرار گرفته است. استفاده از منابع طبیعی به‌عنوان جاذبه­های گردشگری بدون آسیب رساندن به آن، مقوله­ای ایده­آل در راستای توسعه پایدار است. هدف از این پژوهش، بررسی و امکان‌سنجی ایجاد کمپ اکو توریستی تفرجگاه ...  بیشتر

گردشگری مذهبی و شناسایی محدوده های احداث کمپ فراغتی شهری با رویکرد تحلیل سلسله مراتبی و منطق فازی در GIS ( شهر مقدس قم)

مهدی قرخلو؛ مصطفی توکلی نغمه؛ علیرضا گروسی

دوره 15، شماره 51 ، مهر 1399، صفحه 207-228

https://doi.org/10.22054/tms.2020.12738.1350

چکیده
  امروزه، صنعت گردشگری به‌عنوان یکی از منابع درآمدی مهم در اقتصاد جهانی مطرح شده است. گردشگری مذهبی، یکی از تقسیمات صنعت گردشگری است که به‌ویژه در دنیای اسلام و خصوصاً در کشور ایران دارای اهمیت است. شهر قم به‌عنوان پایگاه مذهبی جهان تشیع و یکی از مهم‌ترین مراکز زیارتی در جهان اسلام شناخته می‌شود. این شهر دارای پتانسیل‌های مذهبی، ...  بیشتر

تاثیر شاخص نهادی ریسک سیاسی بر جذب گردشگران خارجی در کشورهای حوزه منا

ابوالفضل شاه آبادی؛ فریبا مهری تلیابی؛ وحید امیدی

دوره 15، شماره 51 ، مهر 1399، صفحه 229-251

https://doi.org/10.22054/tms.2020.6181.1141

چکیده
  جذب گردشگران خارجی، به‌واسطه درآمدی که از این طریق حاصل می­شود می­تواند اثر مثبتی بر اقتصاد داشته باشد؛ اما این موضوع نیازمند تأمین حداقل­هایی است که اثر تعیین­کننده­ای بر تصمیم گردشگران برای انتخاب یا اجتناب از ورود به کشوری خاص داشته باشد. یکی از مهم‌ترین متغیرهایی که بر این تصمیم اثرگذار است به موضوع امنیت مربوط می­شود. ...  بیشتر

عوامل مؤثر بر سنجش عملکرد بازاریابی وابسته برخط در صنعت گردشگری

محمد فتحیان بروجنی؛ محمد حسین اوجی

دوره 15، شماره 51 ، مهر 1399، صفحه 253-279

https://doi.org/10.22054/tms.2020.19683.1543

چکیده
  با وجود رشد روزافزون بازاریابی وابسته در ایران به‌خصوص در صنعت گردشگری، محققان توجه چندانی به این حوزه نکرده‌اند. هدف از این پژوهش، بررسی عوامل مؤثر بر سنجش عملکرد بازاریابی وابسته برخط در صنعت گردشگری کشور بوده است. با توجه به اینکه این پژوهش، ازنظر هدف توسعه‌ای و ازنظر شیوه گردآوری اطلاعات، توصیفی پیمایشی بوده است، ابتدا با مطالعات ...  بیشتر

رهنمودی جهت ارائه الگوی توسعه گردشگری ایران با تکنیک نگاشت ادراکی فازی

میرمحمد اسعدی؛ سید حبیب اله میرغفوری؛ جمیله قاسملوی سلطان آباد

دوره 15، شماره 51 ، مهر 1399، صفحه 307-327

https://doi.org/10.22054/tms.2020.26936.1815

چکیده
  صنعت توریسم، یکی از مهم‌ترین پدیده‌های قرن حاضر است که در آینده‌ای بسیار نزدیک، اولین صنعت مهم جهان محسوب خواهد شد. این صنعت، علاوه بر تأثیرات اقتصادی، عامل مهمی در پیشبرد اهداف اجتماعی و فرهنگی محسوب می‌شود. با توجه به موضوع اصلی اقتصاد کشور ایران یعنی کاهش درآمدهای نفتی و اتکا به اقتصاد مقاومتی، می‌توان مقایسه‌ای بین کشور ایران ...  بیشتر