نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار، گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده حسابداری و مدیریت، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2 کارشناس ارشد، مدیریت جهانگردی، دانشکده حسابداری و مدیریت، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرا
چکیده
در حال حاضر، توسعه گردشگری پزشکی یکی از منابع کسب درآمد بهویژه برای کشورهای درحالتوسعه است. هرگونه توسعه گردشگری بدون دقت نظر و تدوین و انجام اقدامات پیشگیرانه در قالب برنامهریزی راهبردی و کنترل مستمر، اثرات منفی و جبرانناپذیری در ابعاد مختلفی بر جای خواهد گذاشت. بر این اساس، هدف تحقیق حاضر بررسی وضعیت گردشگری پزشکی شهر شیراز بهمنظور ارائه استراتژیهای مناسب در جهت توسعه مناسب و همهجانبه است. روش انجام تحقیق حاضر ترکیبی از روشهای پیمایشی و توصیفی – تحلیلی است. تعداد 80 نفر از گردشگران پزشکی و 20 نفر از کارشناسان حوزههای پزشکی و گردشگری بهعنوان نمونه تصادفی انتخاب شدند و عوامل راهبردی از طریق پرسشنامه در اختیار نمونهها قرار گرفت. دادههای جمعآوریشده در چارچوب مدل راهبردی سوات تنظیم و مراحل محاسباتی آن با شیوه تصمیمگیری تاپسیس- فازی انجام شد. تحلیل یافتهها نشان داد که با توجه به تمرکز راهبردهای اول، دوم و سوم حاصل از تلفیق نظرات گروههای نمونه، راهبرد کانونی برای اقدام، راهبرد تهاجمی است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Strategic planning of medical tourism using the SWOT Matrix - Fuzzy Topsis Technique
نویسندگان [English]
- Mehdi Karoubi 1
- Sasan Ahmadi 2
1 Associate Professor, Department of Tourism Management, Faculty of Accounting and Management, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
2 MSc, Tourism Management, Faculty of Accounting and Management, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
چکیده [English]
Today, developing Medical tourism especially for developing countries is one of the sources of income. If any development in the body of tourism not within the strategic planning framework, and which does not consist of continuous control and preventive actions, will, in different dimensions, meet negative and irrecoverable impacts. Hence, the present study is to examine the position of medical tourism in Shiraz in order to formulate appropriate strategies for proper and comprehensive development. This research method is a combination of surveys and descriptive-analytics. 80 medical tourists and 20 medical tourism experts were selected as a random sample, and, for samples, strategic factors through questionnaires were distributed. Data collected were set in the framework of the Strategic SWOT model, and computational steps were computed using decision-making method based on Fuzzy-TOPSIS. Analysis of findings showed that according to the focus of the first, second, and third strategy obtained from combining Comments of sample groups, focus strategy to action is an aggressive one.
کلیدواژهها [English]
- medical tourism
- shiraz city
- swot strategy model
- multi-criteria decision making