دوره 15، ویژه نامه کووید 19 ، آذر 1399
سلمان علوی؛ مهدی کروبی؛ اسماعیل ذبیحی؛ سید حسین علوی
چکیده
هدف از تحقیق حاضر شناسایی پیامدهای کوید 19 بر گردشگری ورزشی و ارائه راهکار بود. این تحقیق با شیوه کیفی و با رویکرد تحلیل تماتیک انجام شد که از لحاظ هدف کاربردی و با ماهیت اکتشافی بود. جامعه آماری متشکل از کلیه صاحبنظران رشته مدیریت ورزشی، جامعهشناسی و گردشگری بودند. نمونهگیری به صورت هدفمند انجام شد که با 14 مصاحبه، اشباع نظری ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر شناسایی پیامدهای کوید 19 بر گردشگری ورزشی و ارائه راهکار بود. این تحقیق با شیوه کیفی و با رویکرد تحلیل تماتیک انجام شد که از لحاظ هدف کاربردی و با ماهیت اکتشافی بود. جامعه آماری متشکل از کلیه صاحبنظران رشته مدیریت ورزشی، جامعهشناسی و گردشگری بودند. نمونهگیری به صورت هدفمند انجام شد که با 14 مصاحبه، اشباع نظری صورت گرفت. در ارتباط با پیامدهای کوید 19 بر گردشگری ورزشی، تعداد 40 مقوله فرعی بدست آمد که در 9 مقوله اصلی قرار گرفته شد. در نهایت نیز از مقولههای بدست آمده به چهار مفهوم پیامدهای شغلی، پیامدهای رویدادی، پیامدهای توسعه پایدار و پیامدهای پساکرونا بدست آمد. در ارتباط با راهکارهای پیشنهادی، تعداد 51 مقوله فرعی بدست آمده است که در 11 مقوله اصلی قرار گرفتند. در نهایت نیز از مقولههای بدست آمده به پنج مفهوم راهکارهای اقتصادی، بهداشتی، زیرساختی، مدیریتی و راهکارهای پساکرونا بدست آمد. به صورت نظری، نتایج حاضر میتواند به غنای علمی حوزه گردشگری ورزشی و مدیریت ورزشی کمک شایانی بکند و به عنوان زیربنایی برای مطالعات آتی این حوزه قرار گیرد. به صورت عملی نیز کلیه سازمانها و مدیران ذیربط میتوانند با چالشهای حاضر و چالشهای پیش رو آشنا شوند و از راهکارهای ارائه شده، جهت مقابله و اصلاح وضعیت موجود و آتی بهره گیرند.
فاطمه یاوری گهر؛ فرشته منصوری مؤید
چکیده
امروزه،تبلیغاتبهعنوانیکی ازابزارهای قابل کنترلبازاریابیتاثیریشگرفبررفتارمصرفکنندگانوچگونگیانتخابآنهاداردو بدینترتیب،نقشمهموجایگاهبرجستهایدرارتقایفروشموفقمحصولاتیکسازمانکسبنمودهاست. لذا، محققاندر تحقیقاتخودتلاش مینمایندتاامکانبهرهمندیسازمانهاازاینراهبردراممکن سازند. همینطور که موج کووید-۱۹ سراسر جهان را میپیماید، ...
بیشتر
امروزه،تبلیغاتبهعنوانیکی ازابزارهای قابل کنترلبازاریابیتاثیریشگرفبررفتارمصرفکنندگانوچگونگیانتخابآنهاداردو بدینترتیب،نقشمهموجایگاهبرجستهایدرارتقایفروشموفقمحصولاتیکسازمانکسبنمودهاست. لذا، محققاندر تحقیقاتخودتلاش مینمایندتاامکانبهرهمندیسازمانهاازاینراهبردراممکن سازند. همینطور که موج کووید-۱۹ سراسر جهان را میپیماید، نوع بشر مجبور به نوآوری و تغییر مسیر کار و زندگی خود شده است. هدف از این پژوهش واکاوی نقش تبلیغات بر نیات رفتاری مشتریان در استفاده از رستورانها در دوران پسا کرونا میباشد. پژوهش حاضر بر اساس هدف از نوع کاربردی، بر اساس روش از نوع توصیفی- پیمایشی و بر اساس نوع داده، کمی محسوب میشود. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه مشتریانی که سابقه استفاده از خدمات رستورانها را دارند، میباشد. تعداد نمونه در این تحقیق 390 نمونه بوده که از طریق روش نمونه گیری غیر احتمالی در دسترس انتخاب شدند. پس از جمع آوری دادهها ، فرضیات پژوهش از طریق نرم افزار لیزرل مورد آزمون قرار گرفت و یافتهها نشان دهنده تاثیر متغیرهای اخبار مرتبط در تبلیغات، تقویت برند در تبلیغات، محرک بودن در تبلیغات، سردرگمی در تبلیغات بر پاسخ هیجانی مشتریان (رضایت) میباشد همچنین نشاندهنده تأثیر پاسخ هیجانی مشتریان (رضایت) بر ارزش سودمندگرایی و ارزش لذت و خوشی مشتریان و تاثیر ارزشهای سودمندگرایی و ارزش خوشی و لذت بر نیات رفتاری میباشد. نتایج نیز نشان داده همدلی در تبلیغات و آشنایی با تبلیغات بر پاسخهای هیجانی مشتریان(رضایت) تأثیر ندارد.
محمود حسن پور؛ طاهره شاهی؛ داود ارژنگ مهر
چکیده
با توجه به پیچیدگیهای دنیای امروز، زندگی بشر دائما در معرض بحرانهای متفاوت است.یکی از این بحرانهایی که اخیرا گردشگری را در جهان و ایران دچار چالش کرده، ویروس همه گیر کووید- 19 است.به دنبال توقف فعالیتهای گردشگری، بخش عرضه گردشگری کشور با چالشهای اساسی روبرو شده است.لذا این پژوهش بر آن است تا به منظور کمک به کسب و کارها برای مقابله با ...
بیشتر
با توجه به پیچیدگیهای دنیای امروز، زندگی بشر دائما در معرض بحرانهای متفاوت است.یکی از این بحرانهایی که اخیرا گردشگری را در جهان و ایران دچار چالش کرده، ویروس همه گیر کووید- 19 است.به دنبال توقف فعالیتهای گردشگری، بخش عرضه گردشگری کشور با چالشهای اساسی روبرو شده است.لذا این پژوهش بر آن است تا به منظور کمک به کسب و کارها برای مقابله با این بحران و چالشهای آن، الگوی ساختاری مدیریت بحران در صنعت گردشگری ایران ارائه دهد. پژوهش بر اساس هدف کاربردی،به لحاظ ماهیت تبینی است و رویکرد کمی دارد.مدل استخراج شده از بخش کیفی طرح پژوهشی مذکور،توسط صاحبان کسب و کارهای گردشگری (مراکز اقامتی، آژانسهای مسافرتی،حمل و نقل،خدمات گردشگری الکترونیک) مورد سنجش قرار گرفته است.براساس حداقل نمونه (100 نمونه) تعداد 108 پرسشنامه تکمیل و توسط نرم-افزار Smart-PLS مورد سنجش قرار گرفت.طبق نتایج حاصل، الگوی ساختاری ارائه شده برای بخش عرضه در مواجه با بحران تایید شده است.با توجه به پیچیدگیهای دنیایامروز،زندگیبشردائماًدائمادرمعرضبحرانهای متفاوتی چون بحرانهای طبیعی،تروریستی و بیماری است. بحران،بهطوربه طور ناگهانی و بدون برنامهریزیقبلیاتفاقمیافتد و آثار مخربی با خود به همراه دارد. رویکرد نوین برای مواجهه با بحران، مدیریت آن است که علاوه بر کاهش اثرات و جبران خسارتهای آن، برای مواجهه احتمالی و تقویت و احیا و ارتقای سیستمبرنامهریزیمیکند. یکیازاینبحرانهایی که اخیراًاخیرا جامعه جهانی و از جمله ایران را دچار چالش کرده، ویروسهمهگیرکووید- 19 است. اینبحران باتوجهبهویژگیهایی که دارد، متمایز از بحرانهای دیگر است و بسیار بیشتر از سایر بحرانها صنعت گردشگری را تحت تأثیرتاثیرقرار دادهقراردادهاست،بهطوریکهبهطوریکهموجبتوقففعالیتهای گردشگری شده است. بهدنبالتوقففعالیتهایگردشگری،بخشعرضهگردشگریکشورباچالشهای اساسی روبرو شده است؛ . لذا بنابراین،این پژوهش بر آن است بوده استتابهمنظوربه منظورکمکبهکسبوکارهاکسبوکارهابرایمقابلهبااینبحرانوچالشهای آن، الگوی ساختاری مدیریت بحران در صنعت گردشگری ایرانارائه دهد. این پژوهش، بر اساس هدف کاربردی، به لحاظ ماهیت،تبینی است و رویکرد کمی دارد. مدلاستخراجشدهاستخراجشدهازبخشکیفیطرحپژوهشیمذکور،توسطصاحبانکسبوکارهایکسبوکارهایگردشگری (مراکز اقامتی،آژانسهای مسافرتی،حملونقلحمل و نقل، خدمات گردشگری الکترونیک) مورد سنجش قرار گرفته است. براین اساس،پرسشنامهبهصورتبهصورتآنلاینوبهروشنمونهگیریدر دسترسهدفمند در اختیار جامعه آماری قرار گرفت. بر اساسبراساس حداقل نمونه (100 نمونه) تعداد 108 پرسشنامه تکمیل شد و تائیدتاییدیا رد مدل الگویارائهشدهارائه شدهتوسطنرمافزارSmart-PLSو آزمون تحلیل عاملی تائیدی مورد سنجش قرار گرفت. طبق نتایجحاصل، الگوی ساختاریارائهشدهارائه شده برای بخش عرضه در مواجه با بحران تائیدتایید شده است. بر اساسبراساس این الگو برای بخش عرضه گردشگری کشور بهمنظوربه منظور مواجهه با بحران در هر یک از مراحل قبل و حین و پس از بحران اهداف، راهبردها و اقدامات لازم تعیین شده است.
ندا ترابی فارسانی؛ سید رضا بهادری
چکیده
یکی از بحرانهایی که در سال 2020 گردشگری را تحت تاثیر قرار داده و به ویژه به صنعت مهمان نوازی آسیب جدی وارد کرد بحران سلامت ناشی از شیوع بیماری (ویروس) کوید 19 (کرونا) است که ضربه اقتصادی بزرگی به مدت بیش از سه ماه به صنعت هتلداری جهان وارد کرده و باعث تعطیلی و تعدیل نیروی انسانی در این بخش شده است. پژوهش حاضر با تمرکز بر اقامتگاههای ...
بیشتر
یکی از بحرانهایی که در سال 2020 گردشگری را تحت تاثیر قرار داده و به ویژه به صنعت مهمان نوازی آسیب جدی وارد کرد بحران سلامت ناشی از شیوع بیماری (ویروس) کوید 19 (کرونا) است که ضربه اقتصادی بزرگی به مدت بیش از سه ماه به صنعت هتلداری جهان وارد کرده و باعث تعطیلی و تعدیل نیروی انسانی در این بخش شده است. پژوهش حاضر با تمرکز بر اقامتگاههای ایران، به دنبال شناسایی راهکارهای مناسب برای رونق دوباره کسب و کار اقامتگاهها در دوران پسا کوید 19 از دیدگاه خبرگان ، مدیران هتلها و صاحبان اقامتگاهها می باشد. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش مصاحبه نیمه ساختار یافته بوده و روش پژوهش بهکاررفته کیفی (تحلیل مضمون) است و نتایج نشان میدهد که سیاستگذاری ، مشارکت، رسوخ در بازار، توسعه محصول و افزایش آگاهی و تبادل اطلاعات راهکارهایی مناسب برای رونق اقامتگاهها پس از بحران کوید 19 هستند.
سیّد محمّد میرتقیان رودسری؛ فیروزه فرخیان؛ مریم نقوی
چکیده
رفتار جامعه میزبان نسبت به گردشگران، تابعی از ادراک آنها از مقایسه هزینهها و منافع حاصل از گردشگری است. شیوع کووید-19، منجر شد جامعه میزبان به این باور برسد که هزینههای حضور گردشگران از مزایای آن بیشتر است و این درک، بر رفتار آنها نسبت به حضور گردشگران تأثیر منفی بگذارد. ادراک هزینه، توسط جامعه میزبان، در یک توالی زنجیرهوار، ...
بیشتر
رفتار جامعه میزبان نسبت به گردشگران، تابعی از ادراک آنها از مقایسه هزینهها و منافع حاصل از گردشگری است. شیوع کووید-19، منجر شد جامعه میزبان به این باور برسد که هزینههای حضور گردشگران از مزایای آن بیشتر است و این درک، بر رفتار آنها نسبت به حضور گردشگران تأثیر منفی بگذارد. ادراک هزینه، توسط جامعه میزبان، در یک توالی زنجیرهوار، منجر به ادراک تهدید، شکلگیری نگرش منفی و در نهایت، بروز رفتار منفی خواهد شد. متناسب با این روند، هدف پژوهش حاضر، بررسی نگرش و رفتار جامعه میزبان نسبت به حضور گردشگران در دوران شیوع کووید-19 در مقصد گردشگری رامسر است. از تئوری تهدید یکپارچه به منظور شکلدهی به چارچوب نظری استفاده گردید. روش پژوهش کیفی، جامعهی آماری، ساکنین شهر رامسر و روش نمونهگیری قضاوتی بود و تعداد نمونه آماری مبتنی بر رسیدن به اشباع نظری 21 نفر به دست آمد. دادهها از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته گردآوری شدند. تحلیل دادهها بر اساس تحلیل محتوا و کدگذاری باز و محوری انجام پذیرفت. یافتههای پژوهش، ابعاد جدیدی از تعامل میزبان-گردشگر در دوران کرونا مبتنی بر تلفیق نظریههای تبادل اجتماعی و تهدید یکپارچه را ارائه نمود. آنچه به عنوان نتیجه، میتوان بیان نمود، این است که با وجود آنکه نگرش اغلب مردم رامسر به حضور گردشگران در این دوران منفی بوده، عدهای با تاکید بر وابستگی معیشت و اقتصاد شهر به گردشگری و تحت شروطی که در نتیجهگیری پژوهش به آنها اشاره شده، معتقد بودند میتوان پذیرای گردشگران بود؛ در عین حال، سلامت مردم شهر در اولویت است.
داود قربان زاده؛ احسان عابدی
چکیده
صنعت گردشگری از دیرباز بهعنوان یکی از آسیبپذیرترین صنایع در مواجه با انواع بحرانها شناختهشده است. در این میان، بحرانهای مرتبط با سلامتی مانند همهگیریها میتوانند بهطور مستقیم تأثیر منفی بر صنعت گردشگری بگذارند. ازاینرو، هدف از پژوهش حاضر بررسی روابط بین ابعاد دلبستگی ایمن ، ابعاد هم خلقی تجربی و نیات تجربی آتی ...
بیشتر
صنعت گردشگری از دیرباز بهعنوان یکی از آسیبپذیرترین صنایع در مواجه با انواع بحرانها شناختهشده است. در این میان، بحرانهای مرتبط با سلامتی مانند همهگیریها میتوانند بهطور مستقیم تأثیر منفی بر صنعت گردشگری بگذارند. ازاینرو، هدف از پژوهش حاضر بررسی روابط بین ابعاد دلبستگی ایمن ، ابعاد هم خلقی تجربی و نیات تجربی آتی در میان گردشگرانی است که در دوران شیوع ویروس کووید-19 به مقاصد گردشگری سفر کردهاند. بهمنظور دستیابی به هدف پژوهش، نمونهای از 248 گردشگری که در دوران شیوع ویروس کووید-19 به مقاصد گردشگری سفر کردهاند به روش در دسترس انتخاب شد و با استفاده از پرسشنامه آنلاین که در شبکههای اجتماعی مرتبط با گردشگری توزیع شد نسبت به جمعآوری اطلاعات اقدام شد. این پژوهش ازنظر هدف کاربردى، شیوه جمعآوری اطلاعات پیمایشى و به لحاظ بررسى روابط بین متغیرها، همبستگى با تأکید بر مدلسازی معادلات ساختاری است. نتایج آزمون فرضیهها با بهکارگیری نرمافزارهای SPSS وSmart PLS 3.0 حاکى از آن است که دلبستگی ایمن تأثیر مثبتی بر اعتماد تجربی گردشگران دارد. درعینحال، اعتماد تجربی بر تعهد تجربی و ارتباط تجربی گردشگر با مقصد تأثیر میگذارد. درنهایت نتایج نشان داد که تعهد تجربی مهمترین پیشایند نیات تجربی گردشگران در آینده است. این یافتهها به متصدیان گردشگری در توسعه و اجرای راهبردهای خدماتی مبتنی بر بازار برای افزایش دلبستگی ایمن و هم خلقی تجربی به منظور توانمند کردن گردشگران جهت داشتن نیاتی در آینده برای تجربه مقصد در طول شیوع بیماری کووید-19 کمک میکند
محمدرضا امیری فهلیانی
چکیده
پس از گسترش جهانی ویروس کرونا، گردشگران به یکی از ناقلین بیماری کووید 19 تبدیل شدند و در نهایت خود نیز از قربانیان این بیماری شدند. با توجه به اهمیت صنعت گردشگری، در این مطالعه به دنبال این بودیم تا با رویکرد آیندهپژوهی به شناسایی عوامل کلیدی جغرافیای رفتاری مؤثر بر وضعیت گردشگری کلانشهر شیراز در هنگام مواجهه با بیماریهای واگیردار ...
بیشتر
پس از گسترش جهانی ویروس کرونا، گردشگران به یکی از ناقلین بیماری کووید 19 تبدیل شدند و در نهایت خود نیز از قربانیان این بیماری شدند. با توجه به اهمیت صنعت گردشگری، در این مطالعه به دنبال این بودیم تا با رویکرد آیندهپژوهی به شناسایی عوامل کلیدی جغرافیای رفتاری مؤثر بر وضعیت گردشگری کلانشهر شیراز در هنگام مواجهه با بیماریهای واگیردار و سناریوسازی بپردازیم. این پژوهش، از نظر هدف کاربردی و از حیث روش پیمایشی در سطح اکتشافی و مبتنی بر رویکرد آیندهپژوهی بوده است. نیروهای پیشران با روش دلفی، مشخص و سپس این عوامل بر اساس میزان اهمیت و عدم قطعیت، اولویتبندی و حیاتیترین عوامل شناسایی شدند. در ادامه، برای نوشتن سناریوهای محتمل از نرمافزار (Mic Mac) استفاده شد. در مرحله سناریو پردازی، تعداد سه سناریو محتمل ارائه شد. یافتههای پژوهش حاکی از آن بود که از بین متغیرهای شناساییشده؛ رفتار کنشی، مهاجرت، تورم و سرمایه اجتماعی بهعنوان تأثیرگذارترین عوامل کلیدی جغرافیای رفتاری مؤثر بر صنعت گردشگری کلانشهر شیراز در مواجهه با بیماریهای واگیردار شناسایی شدند. همچنین، فرهنگ معاشرت در جدول رتبهبندی، بهعنوان تأثیرپذیرترین متغیر نسبت به دیگر متغیرها در نظر گرفته شد.
سلاله شهوازیان؛ فیروزه هاشمی قینانی
چکیده
شیوع ویروس کرونا باعث توقف چرخهای صنعت و تجارت ازجمله صنعت گردشگری و هتلداری شده است. دراین میان بیشترین آسیب متوجه منابع انسانی گردیده و نقش مدیریت منابع انسانی را درمواجهه با این آسیبها بسیار برجسته مینماید. هدف این پژوهش بررسی چالشهای مدیریت منابع انسانی در دوران گذار از بحران کرونا و ارائه راهکار غلبه بر این چالشها ...
بیشتر
شیوع ویروس کرونا باعث توقف چرخهای صنعت و تجارت ازجمله صنعت گردشگری و هتلداری شده است. دراین میان بیشترین آسیب متوجه منابع انسانی گردیده و نقش مدیریت منابع انسانی را درمواجهه با این آسیبها بسیار برجسته مینماید. هدف این پژوهش بررسی چالشهای مدیریت منابع انسانی در دوران گذار از بحران کرونا و ارائه راهکار غلبه بر این چالشها درصنعت هتلداری است. استراتژی پژوهش مبتنی بر نظریهپردازی داده بنیاد و رویکرد استقرایی میباشد. جامعه آماری، نخبگان و مدیران صنعت هتلداری بوده که 16نفر از آنان به روش نظری به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادههای مصاحبه با استفاده از نرمافزارMAXQDA مورد تحلیل قرارگرفت. قابلیت اعتماد و اعتبار یافتهها باتکیه برتکنیک لینکلن وگوبا تأیید شد. مقوله محوری پژوهش، چالشهای مدیریت منابع انسانی در دوران گذار از بحران کرونا در سه سطح فردی، سازمانی و فراسازمانی بررسیگردید. یافتهها نشان میدهند شرایط علی این پژوهش در سطح فراسازمانی، ماهیت آسیب زننده شدید پاندمیکووید19، در سطح سازمان، مشکلات اقتصادی و ضعف مهارتهای سازماندهی و ارتباطی مدیریت منابع انسانی و درسطح فردی، ضعف مهارتهای ادراکی مدیریت منابع انسانی میباشد. تحلیل مصاحبهها، مجموعهای از چالشهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را بیان میکند که بر استراتژیهای مواجهه بر بحران تأثیر میگذارد. عوامل ساختاری و شاخصهای مالی و اعتباری نیز بهعنوان عوامل مداخلهگرشناختهشد. از یافتهها استنباط میشود مدیران منابع انسانی با بهرهگیری از استراتژیهای خاصی همانند آموزش و توانمندسازی منابع انسانی، شناسایی شیوههای تأمین مالی وکاهش هزینه و بکارگیری نظام مدیریت منابع انسانی متمایز همچنین کسب حمایتهای دولت میتوانند اهداف خود را در کلیه سطوح سازمانی محققکرده و تأثیر منفی این بحران برعملکرد مدیریت منابع انسانی در هتلها راتعدیل نماید.
مجید اکبری؛ معصومه انصاری
چکیده
گسترش بیماری کرونا ( یا کووید ۱۹) صنعت گردشگری را بیش از هر صنعت دیگری متأثر کرده است؛ بسته شدن مرزهای خارجی، محدودیتهای سفر داخلی، لغو پروازها، و تعطیلی اماکن اقامتی و توریستی جملگی به آسیبهای فراوانی در صنعت گردشگری منجر شدهاند. تداوم این روند، تاکنون، میزان رقابتپذیری اکثر کشورهای جهان برای کسب منابع و مزایای بیشتر ...
بیشتر
گسترش بیماری کرونا ( یا کووید ۱۹) صنعت گردشگری را بیش از هر صنعت دیگری متأثر کرده است؛ بسته شدن مرزهای خارجی، محدودیتهای سفر داخلی، لغو پروازها، و تعطیلی اماکن اقامتی و توریستی جملگی به آسیبهای فراوانی در صنعت گردشگری منجر شدهاند. تداوم این روند، تاکنون، میزان رقابتپذیری اکثر کشورهای جهان برای کسب منابع و مزایای بیشتر از سفر و گردشگری را به کمترین سطح خود رسانده است. در این راستا، سعی مقالة حاضر بر آن است تا با استفاده از روش تحلیل ساختاری، محرکهای مؤثر بر وضعیت آیندة رقابتپذیری گردشگری کشور ایران را برای دوران پساکرونا بازشناسی و خوشهبندی کند. دادههای نظری به روش اسنادی و دادههای تجربی به روش میدانی(مصاحبه، پنل خبرگان و پرسشنامه اثرات متقاطع) تهیه شدهاست. جامعة آماری این پژوهش 20 نفر از خبرگان و متخصصین دانشگاهی، با تکنیک دلفی و با روش نمونهگیری قضاوتی یا هدفمند، بود. 41 محرک در 4 بعد توانمندسازی محیطی، آمادگی شرایط و چارچوب قانونی گردشگری، آمادگی زیرساختی، و توانمندسازی منابع طبیعی و فرهنگی با روش تحلیل اثرات متقابل ساختاری در نرمافزار MICMAC پردازش شدند. یافتههای این پژوهش نشانگر این بود که نظام خوشهبندی محرکها حاکی از تمرکز آنها در خوشة پیشبرنده های دوگانه است. همچنین از بین 41 محرک رقابتپذیری گردشگری برای دوران پساکرونا، محرکهای تقویت تورهای مسافرتی برای جذب گردشگر(آمادگی زیرساختی)، انتخاب ایران به دلیل تجربة قبلی (آمادگی شرایط و چارچوب قانونی گردشگری) و آمادگی جهش سفر و میزبانی شایسته از گردشگران (آمادگی زیرساختی) به ترتیب با میزان تأثیرگذاری مستقیم 385، 364 و 361 در جایگاه اول تا سوم قرار گرفتند. با توجه به نتایج بهدستآمده میتوان نتیجهگیری کرد که جنس 10 محرک شناساییشدة اولیه با تأثیرگذاری مستقیم بالا از نوع آمادگی زیرساختی است.
امیرمحمد کلابی؛ سیمین کریمی راد
چکیده
شیوع ویروس کووید 19 درجهان و تأثیر آن بر صنعت گردشگری، اهمیت نوسازی استراتژیک کارآفرینانه برای ادامه فعالیت شرکتها در این صنعت امری حیاطی مبدل کرده هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر نوسازی استراتژیک کارآفرینانه در دوران پسا کرونا میباشد؛ بنابراین از منظر هدف توسعه ای -کاربردی است و رویکردی کیفی و همچنین از منظر گردآوری دادهها ...
بیشتر
شیوع ویروس کووید 19 درجهان و تأثیر آن بر صنعت گردشگری، اهمیت نوسازی استراتژیک کارآفرینانه برای ادامه فعالیت شرکتها در این صنعت امری حیاطی مبدل کرده هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر نوسازی استراتژیک کارآفرینانه در دوران پسا کرونا میباشد؛ بنابراین از منظر هدف توسعه ای -کاربردی است و رویکردی کیفی و همچنین از منظر گردآوری دادهها توصیفی-پیمایشی است. این پژوهش در دو فاز صورت گرفتهکه در فاز اول با استفاده از روش فراترکیب 23 مقاله از 142 نمونه مورد بررسی دقیق قرارگرفته و دادهها براساس تحلیل محتوا، کدگذاری شدهاست. بر اساس مطالعات انجام شده و دادههای به دست آمده پروتکلهای مصاحبه طراحی و با ده نفر از خبرگان در این صنعت انجام شد و با روش کدگذاری باز، محوری مورد تحلیل قرار گرفت. بر اساس یافته ها: خلاقیت و نوآوری، منابع انسانی، رهبری و قابلیتها و راهکارهایی کاربردی جهت تسهیل نوسازی استراتژیک کارآفرینانه در این دوران ارائه گردید.