نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 * دانشیار گروه موزه و گردشگری، دانشکده پژوهش‌های عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران

2 دانشجوی دکتری مدیریت گردشگری، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی، تهران ، ایران

چکیده

یکی از بحران‌هایی که در سال 2020 گردشگری را تحت تاثیر قرار داده و به ویژه به صنعت مهمان نوازی آسیب جدی وارد کرد بحران سلامت  ناشی از شیوع بیماری (ویروس) کوید 19 (کرونا) است که ضربه اقتصادی بزرگی  به مدت بیش از سه ماه به صنعت هتلداری جهان وارد کرده و باعث تعطیلی و تعدیل نیروی انسانی در این بخش شده است. پژوهش حاضر با تمرکز بر اقامتگاههای ایران، به دنبال شناسایی راهکار‌های مناسب برای رونق دوباره کسب و کار اقامتگاهها در دوران پسا کوید 19 از دیدگاه  خبرگان ، مدیران هتل‌ها و صاحبان اقامتگاهها می باشد. ابزار گردآوری داده‌ها در این پژوهش مصاحبه نیمه ساختار یافته  بوده و روش پژوهش به‌کاررفته کیفی (تحلیل مضمون) است و نتایج نشان می‌دهد که سیاستگذاری ، مشارکت، رسوخ در بازار، توسعه محصول و افزایش آگاهی و تبادل اطلاعات راهکارهایی مناسب برای رونق اقامتگاهها پس از بحران کوید 19 هستند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Identification of Solutions for Promoting Accommodation in the Post- COVID-19

نویسندگان [English]

  • Neda Torabi Farsani 1
  • Seyed Reza Bahadori 2

1 Assistant Professor at the Department of Museum and Tourism; Art University of Isfahan, Isfahan, Iran

2 Ph.D. Student in Tourism Management, Faculty of Management and Accounting, Department of Tourism Management, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

چکیده [English]

One of the crises that affected tourism in 2020, especially in the hospitality industry, was the COVID-19 (Coronavirus) health crisis, which had major economic damage on the global hotel industry for more than three months and it has caused the closure and adjustment of human resources in this sector. The present study, with emphasis on accommodations (hotels, ecological resorts, hostels, and traditional hotels) in Iran, attempts to identify appropriate solutions for the resurgence of accommodation business in the Post- COVID-19. The data collection tool in this study was the interview, A semi-structured interview with elites, experts, and researchers was done; Qualitative (Thematic analysis) method was used to analyze, and the results of the interview were analyzed using open coding and axial coding, illustrated that policy-making, collaboration, market penetration, product development, increasing awareness, and information exchange are suitable solutions for the prosperity of accommodation in the Post- COVID-19.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Tourism Crisis
  • Post-Crisis
  • COVID-19
  • Accommodation
اولادی، رضا (1399). تیشه کرونا به ریشه تاسیسات گردشگری قزوین.  خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا). دسترسی:
https://www.irna.ir/news/83849415/تیشه-کرونا-به-ریشه-تاسیسات-گردشگری-قزوین،19 تیر، 1399
باشگاه خبرنگاران جوان ( 1399). کرونا ۶ هزار میلیارد تومان خسارت به بخش هتلداری کشور وارد کرد . دسترسی : https://www.yjc.ir/fa/news/7403577/کرونا-۶-هزار-میلیارد-تومان-خسارت-به-بخش-هتلداری-کشور-وارد-کرد، ۷ تیر، ۱۳۹۹
حسینی سیدحسین (1385)، بحران چیست و چگونه تعریف می شود. فصلنامه امنیت . سال پنجم ، شماره 1و 2، ص 7-51.
خبرگزاری صدا و سیما (1399). خسارت بزرگ مراکز گردشگری اردبیل از بیماری کرونا.
https://www.iribnews.ir/fa/news/2718842/خسارت-بزرگ-مراکز-گردشگری-اردبیل-از-بیماری-کرونا، 28 اردیبهشت 1399.
خبرگزاری مهر (1399الف). خسارت هزار میلیارد تومانی مراکز اقامتی و پرسنلی که بیکار شده‌اند. دسترسی: https://www.mehrnews.com/news/4902233/خسارت-هزار-میلیارد-تومانی-مراکز-اقامتی-و-پرسنلی-که-بیکار-شده-اند، 3 اردیبهشت 1399
خبرگزاری مهر (1399ب). خسارت ۶۰۰ میلیاردی کرونا به مراکز اقامتی و گردشگری فارس. دسترسی:
https://www.mehrnews.com/news/4918594/خسارت-۶۰۰-میلیاردی-کرونا-به-مراکز-اقامتی-و-گردشگری-فارس، 17 اردیبهشت 1399.
عابدی جعفری حسن, تسلیمی محمدسعید, فقیهی ابوالحسن, شیخ زاده محمد (1390). تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در داده‌های کیفی. شماره 2،پیاپی 10، پاییز و زمستان 1390، ص 151-198.
یاوری گهر، فاطمه و منصوری موید، فرشته (1396). مدیریت بحران در صنعت گردشگری. فصلنامهمطالعاتمدیریتگردشگری، سال دوازدهم، شماره 40 ، زمستان 1396 ،ص 21-40.
Blake, A., & Sinclair, M. T. (2003). Tourism crisis management: US response to September 11. Annals of Tourism Research, 30(4), 813-832.‏
Chen, M. H., Jang, S. S., & Kim, W. G. (2007). The impact of the SARS outbreak on Taiwanese hotel stock performance: an event-study approach. International Journal of Hospitality Management, 26(1), 200-212.‏
Faulkner, B. (2001). Towards a framework for tourism disaster management. Tourism management, 22(2), 135-147.‏
Henderson JC. 2003. Managing a health-related crisis: severe acute respiratory syndrome (SARS) in Singapore. Journal of Vacation Marketing 10(1): 67–78.
Henderson, J. C., & Ng, A. (2004). Responding to crisis: severe acute respiratory syndrome (SARS) and hotels in Singapore. International Journal of Tourism Research, 6(6), 411-419.‏
Kim, S. S., Chun, H., & Lee, H. (2005). The effects of SARS on the Korean hotel industry and measures to overcome the crisis: A case study of six Korean five-star hotels. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 10(4), 369-377.‏
Leung, P., & Lam, T. (2004). Crisis management during the SARS threat: A case study of the metropole hotel in Hong Kong. Journal of Human Resources in Hospitality & Tourism, 3(1), 47-57.‏
Melero, M.B. (2020). Restaurante holandês cria mesas isoladas para respeitar distanciamento social. Available at: https://www.vix.com/pt/saude/585540/estudo-preve-data-final-da-pandemia-de-coronavirus-em-cada-pais-inclusive-brasil?utm_source=next_article (accessed: 11 May 2020).
Page, S., Song, H., & Wu, D. C. (2012). Assessing the impacts of the global economic crisis and swine flu on inbound tourism demand in the United Kingdom. Journal of travel research, 51(2), 142-153.‏
Phocuswright (2020a). COVID-19 Hotel Forecast: New York City. Available at: https://www.phocuswright.com/Travel-Research/Market-Overview-Sizing/COVID19-Hotel-Forecast-New-York-City.(accessed: 19 May 2020).
Phocuswright (2020b). COVID-19 Hotel Forecast: San Francisco. Available at: https://www.phocuswright.com/Travel-Research/Market-Overview-Sizing/COVID19-Hotel-Forecast-San-Francisco. (accessed: 18  May 2020).
Phocuswright (2020c). COVID-19 Hotel Forecast: Singapore. Available at:https://www.phocuswright.com/Travel-Research/Market-Overview-Sizing/COVID-19-Hotel-Forecast-Singapore. (accessed: 9 May 2020).
Phocuswright (2020d). COVID-19 Hotel Forecast: London. Available at: https://www.phocuswright.com/Travel-Research/Market-Overview-Sizing/COVID19-Hotel-Forecast-London?utm_source=pcwi&utm_medium=email&utm_campaign=fyi
( accessed: 19 May 2020).
Ritchie, B. W. (2009). Crisis and disaster management for tourism. Channel View Publications.‏
Robert Cole (2020). COVID-19 Hotel Forecast: Boston. Available at: https://www.phocuswright.com/Travel-Research/Market-Overview-Sizing/COVID19-Hotel-Forecast-Boston?subr=1&utm_source=pcwi&utm_medium=email&utm_campaign=fyi
(accessed: 19 May 2020).
RoomPriceGenie ( 2020). What can Independent Hotels do to Lower The Impact of Coronavirus? Available at: https://roompricegenie.com/what-can-independent-hotels-do-to-lower-the-impact-of-coronavirus/
( accessed: 4 July 2020).
Santana, G. (2004). Crisis management and tourism: Beyond the rhetoric. Journal of Travel & Tourism Marketing, 15(4), 299-321.‏
Saunders, B., Sim, J., Kingstone, T., Baker, S., Waterfield, J., Bartlam, B. Burroughs, H & Jinks, C. (2018). Saturation in qualitative research: exploring its conceptualization and operationalization. Quality & quantity, 52(4), 1893-1907.‏
STR. (2020). U.S. hotel RevPAR forecasted to drop 50.6% for 2020. Available at: https://str.com/press-release/us-hotel-revpar-forecasted-drop-50-point-6-2020 ( accessed: 4 July 2020).
Wilson, F. R., Pan, W., Schumsky, D. A. (2012). Recalculation of the critical values for Lawshe’s content validity ratio. Measurement and evaluation in counseling and development, Vol 45(3), 197-210.