نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار، گروه مدیریت گردشگری، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، مازندران.
2 دانشجوی دکتری، گردشگری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران.
3 دانشجوی دکتری، مدیریت جهانگردی، دانشگاه آوینیون فرانسه
چکیده
با توجه به پیچیدگیهای دنیای امروز، زندگی بشر دائما در معرض بحرانهای متفاوت است.یکی از این بحرانهایی که اخیرا گردشگری را در جهان و ایران دچار چالش کرده، ویروس همه گیر کووید- 19 است.به دنبال توقف فعالیتهای گردشگری، بخش عرضه گردشگری کشور با چالشهای اساسی روبرو شده است.لذا این پژوهش بر آن است تا به منظور کمک به کسب و کارها برای مقابله با این بحران و چالشهای آن، الگوی ساختاری مدیریت بحران در صنعت گردشگری ایران ارائه دهد. پژوهش بر اساس هدف کاربردی،به لحاظ ماهیت تبینی است و رویکرد کمی دارد.مدل استخراج شده از بخش کیفی طرح پژوهشی مذکور،توسط صاحبان کسب و کارهای گردشگری (مراکز اقامتی، آژانسهای مسافرتی،حمل و نقل،خدمات گردشگری الکترونیک) مورد سنجش قرار گرفته است.براساس حداقل نمونه (100 نمونه) تعداد 108 پرسشنامه تکمیل و توسط نرم-افزار Smart-PLS مورد سنجش قرار گرفت.طبق نتایج حاصل، الگوی ساختاری ارائه شده برای بخش عرضه در مواجه با بحران تایید شده است.
با توجه به پیچیدگیهای دنیایامروز،زندگیبشردائماًدائمادرمعرضبحرانهای متفاوتی چون بحرانهای طبیعی،تروریستی و بیماری است. بحران،بهطوربه طور ناگهانی و بدون برنامهریزیقبلیاتفاقمیافتد و آثار مخربی با خود به همراه دارد. رویکرد نوین برای مواجهه با بحران، مدیریت آن است که علاوه بر کاهش اثرات و جبران خسارتهای آن، برای مواجهه احتمالی و تقویت و احیا و ارتقای سیستمبرنامهریزیمیکند. یکیازاینبحرانهایی که اخیراًاخیرا جامعه جهانی و از جمله ایران را دچار چالش کرده، ویروسهمهگیرکووید- 19 است. اینبحران باتوجهبهویژگیهایی که دارد، متمایز از بحرانهای دیگر است و بسیار بیشتر از سایر بحرانها صنعت گردشگری را تحت تأثیرتاثیرقرار دادهقراردادهاست،بهطوریکهبهطوریکهموجبتوقففعالیتهای گردشگری شده است. بهدنبالتوقففعالیتهایگردشگری،بخشعرضهگردشگریکشورباچالشهای اساسی روبرو شده است؛ . لذا بنابراین،این پژوهش بر آن است بوده استتابهمنظوربه منظورکمکبهکسبوکارهاکسبوکارهابرایمقابلهبااینبحرانوچالشهای آن، الگوی ساختاری مدیریت بحران در صنعت گردشگری ایرانارائه دهد. این پژوهش، بر اساس هدف کاربردی، به لحاظ ماهیت،تبینی است و رویکرد کمی دارد. مدلاستخراجشدهاستخراجشدهازبخشکیفیطرحپژوهشیمذکور،توسطصاحبانکسبوکارهایکسبوکارهایگردشگری (مراکز اقامتی،آژانسهای مسافرتی،حملونقلحمل و نقل، خدمات گردشگری الکترونیک) مورد سنجش قرار گرفته است. براین اساس،پرسشنامهبهصورتبهصورتآنلاینوبهروشنمونهگیریدر دسترسهدفمند در اختیار جامعه آماری قرار گرفت. بر اساسبراساس حداقل نمونه (100 نمونه) تعداد 108 پرسشنامه تکمیل شد و تائیدتاییدیا رد مدل الگویارائهشدهارائه شدهتوسطنرمافزارSmart-PLSو آزمون تحلیل عاملی تائیدی مورد سنجش قرار گرفت. طبق نتایجحاصل، الگوی ساختاریارائهشدهارائه شده برای بخش عرضه در مواجه با بحران تائیدتایید شده است. بر اساسبراساس این الگو برای بخش عرضه گردشگری کشور بهمنظوربه منظور مواجهه با بحران در هر یک از مراحل قبل و حین و پس از بحران اهداف، راهبردها و اقدامات لازم تعیین شده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Structural Model of Crisis Management for Iran's Tourism Supply Sector; Case Study: COVID – 19 Pandemic
نویسندگان [English]
- Mahmoud Hassan Pour 1
- Tahereh Shahi 2
- Davoud Arjang Mehr 3
1 Assistant Professor Tourism Management, Faculty of Social science and humanities Faculty, University of Mazandaran.
2 Ph.D. Student in Tourism Management, Faculty of Management and Accounting, Department of Tourism Management, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
3 PhD Candidate in Tourism Management ,University of Avignon, France
چکیده [English]
Due to the complexities of today's world, human life is constantly exposed to different crises. One of these crises that has recently challenged tourism in the world and in Iran is the Covid-19 epidemic virus. It has faced major challenges. Therefore, this study aims to provide a structural model of crisis management in the Iranian tourism industry in order to help businesses cope with this crisis and its challenges. The research is based on the applied purpose, in terms of the nature of the explanation and has a quantitative approach. Based on the minimum sample (100 samples), 108 questionnaires were completed and measured by Smart-PLS software. According to the results, the proposed structural model for the supply sector in the face of crisis has been approved.
کلیدواژهها [English]
- Tourism Crisis Management
- Crisis Management
- Covid-19 Crisis
- Structural Model
- Tourism