نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری، گروه مهندس معماری، دانشگاه بناب، بناب
2 استادیار، گروه جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشکده برنامهریزی و علوم محیطی، دانشگاه تبریز، تبریز
چکیده
هدف این پژوهش، ارزیابی ارزشهای زیباییشناختی جاذبههای گردشگری محور توریستی صور- توتاخانه در دو بعد عینی و ذهنی بوده است. بدین منظور، هشت مؤلفه شناسایی گردید. برای تعیین زیباییشناختی عینی از شبکه عصبی مصنوعی و برای تعیین زیباییشناختی ذهنی از آزمونهای اسپیرمن و رگرسیون چندگانه استفاده شد. جامعه آماری پژوهش، 3324 گردشگر وارد شده به روستا است که با استفاده از فرمول کوکران، 275 نفر به روش تصادفی ساده بهعنوان نمونه انتخاب شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ 898/0 به دست آمد. نتایج یافتههای پژوهش با استفاده از روش شبکه عصبی مصنوعی نشان داد که قابلیت دید قلل مرتفع پیرامون دارای بیشترین ارزش و قابلیت دید رودخانههای جاری دارای کمترین ارزش است. نتایج رگرسیون چندگانه در زمینه زیباییشناختی ذهنی نشان داد که 8 مؤلفه، توانایی تبیین 9/68 درصد از تغییرات واریانس را دارد. همچنین نتایج هردو روش حاکی از ارزش بالای جاذبههای گردشگری این محور است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Modeling the Aesthetic Values of Landscapes of Tourist Villages Using Artificial Neural Networks Case Study: Savar-Toutakhane Touristic Roads
نویسندگان [English]
- Ali Majnouni- Toutakhane 1
- Hosein Karimzade 2
1 PH.D Student in Architectural Engineering Department, Univeristy of Bonab, Bonab, Iran
2 Assistant Professor Department of Geography and Rural Planning, Faculty of Planning and Environmental Sciences, University of Tabriz,Tabriz, Iran
چکیده [English]
The purpose of this article was to evaluate the aesthetic values of tourism attractions in the Savar-Toutakhane tourist roads in both objective and subjective dimensions; For this purpose, eight components were identified. Artificial neural network were used to determine the objective aesthetics, and the Spearman test and multiple regression were used to determine mental aesthetics. The statistical population of the study was 3324 tourists; using the Cochran formula, 275 people were selected by random sampling. The reliability of the questionnaire was 0.889 using Cronbach's alpha formula. The results of the research using the artificial neural network method showed that the high visibility of the peripheral high peak has the highest value and visibility of the flowing rivers with the least value. The results of multiple regression analysis in the subjective aesthetic field indicated that 8 components could explain 68.9% of variance variations. Also, The results of both methods indicate the high value of tourist attractions on this road.
کلیدواژهها [English]
- Rural Tourism
- Aesthetic Assessment
- Artificial Neural Network
- Savar-Toutakhane Touristic Roads