Document Type : Research Paper

Authors

1 PH.D Student in Architectural Engineering Department, Univeristy of Bonab, Bonab, Iran

2 Assistant Professor Department of Geography and Rural Planning, Faculty of Planning and Environmental Sciences, University of Tabriz,Tabriz, Iran

Abstract

The purpose of this article was to evaluate the aesthetic values ​​of tourism attractions in the Savar-Toutakhane tourist roads in both objective and subjective dimensions; For this purpose, eight components were identified. Artificial neural network were used to determine the objective aesthetics, and the Spearman test and multiple regression were used to determine mental aesthetics. The statistical population of the study was 3324 tourists; using the Cochran formula, 275 people were selected by random sampling. The reliability of the questionnaire was 0.889 using Cronbach's alpha formula. The results of the research using the artificial neural network method showed that the high visibility of the peripheral high peak has the highest value and visibility of the flowing rivers with the least value. The results of multiple regression analysis in the subjective aesthetic field indicated that 8 components could explain 68.9% of variance variations. Also, The results of both methods indicate the high value of tourist attractions on this road.

Keywords

پذیرش، رضا؛ سرور، پارمیس؛ حیدری، یدالله و پرهیزی‌راد، آرمین (1392). ارزیابی اثرات محیطی گردشگری انبوه در تنگه واشی با استفاده از مدل DPSIR، ماهنامه پیام سبز. 13 (112)، 114-113.
حیدری، علی‌اکبر؛ امیرحاجیلو، الهام؛ کارخانه، معصومه؛ احمدی فرد، نرگس (1392). ارزیابی نقش منظر فضاهای جمعی در کیفیت شهری، نمونه موردی: منطقه یک تهران، فصلنامه معماری و شهرسازی آرمانشهر، 11، 323-335.
رضوانی، محمدرضا؛ نجارزاده، محمد؛ ترابی، ذبیح الله (1395). چالش‌ها و مباحث توسعه گردشگری کشاورزی مورد‌مطالعه: مناطق روستایی شاهرود، فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، 11(36)، 84-61.
صداقتی، عاطفه؛ درتومی، شهلا (1395). ارزیابی کیفیت بصری و میزان ادراک مناظر در مسیرهای منتهی به شهر (مطالعه موردی: شهر بجنورد)، جغرافیا و پایداری محیط، 6 (21) ، 91-108.
قاسم­نژاد، مریم؛ شایان، سیاوش؛ زارع، غلامرضا (1393). تحلیل توانمندی ارزش گردشگری ژئومورفوسایت‌ها‌ (مطالعه موردی: شهرستان‌های سرپل ذهاب، گیلان غرب و قصرشیرین)، فصلنامه جغرافیا و توسعه ناحیه­ای، 12 (23)، 25-46.
قدیمی، محمدرضا؛ مشیری، سعید (1381). مدل‌سازی و پیش­بینی رشد اقتصادی ایران با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی (ANN)، فصلنامه پژوهش­های اقتصادی ایران، 12، 125-97.
قنبری، ابوالفضل؛ حجازی، میراسدالله؛ قنبری، محمد (1392). ارزیابی توانمندی زمین گردشگری مکان‌های ژئومورفولوژیکی موجود در روستای کندوان، فصلنامه مسکن و محیط روستا، 32 (131)، 109-119.
منتظر حجت، امیرحسین؛ انواری، ابراهیم؛ باشی، مهناز (1397). ارزش‌گذاری اقتصادی جاذبه‌های گردشگری آبشارهای باستانی شوشتر، فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، 13(42)، 39-21.
Amekawa, Y. (2011) Agroecology and sustainable livelihoods: Towards an integrated approach to rural development, Journal of Sustainable Agriculture, 35(2), pp. 118-162.
Bishop, I. D. & Hulse, D. W. (2007) Prediction of Scenic Beauty using Mapped Data and Geographic Information Systems. Landscape and Urban Planning. 30 (1), pp. 59-70.
Chen, B., Adimo, O. A., & Bao, Z. (2009), Assessment of aesthetic quality and multiple functions of urban green space from the users’ perspective: The case of Hangzhou Flower Garden, China, Landscape and urban planning, 93(1), pp. 76-82.
Chon, J., & Scott Shafer, C. (2009) Aesthetic responses to urban greenway trail environments. Landscape Research, 34(1), pp. 83-104.
Deng, J., King, B., & Bauer, T. (2002) Evaluating natural attractions for tourism. Annals of tourism research, 29(2), pp. 422-438.
Domon, G. (2011) Landscape as resource: Consequences, challenges and opportunities for rural development. Landscape and urban planning, 100 (4), pp. 338-340.
Dramstad, W. E., Tveit, M. S., Fjellstad, W., & Fry, G. L. (2006). Relationships between visual landscape preferences and map-based indicators of landscape structure. Landscape and urban planning, 78(4), 465-47.
Govindan, K., Loisi, R. V., & Roma, R. (2016). Greenways for rural sustainable development: an integration between geographic information systems and group analytic hierarchy process. Land use policy, 50, 429-440.
Hunziker, M., Felber, P., Gehring, K., Buchecker, M., Bauer, N., & Kienast, F. (2008) Evaluation of landscape change by different social groups: results of two empirical studies in Switzerland, Mountain Research and Development, 28(2), pp.140-147.
Mikhailenko, A. V., Nazarenko, O. V., Ruban, D. A., & Zayats, P. P. (2017). Aesthetics-based classification of geological structures in outcrops for geotourism purposes: a tentative proposal. Geologos, 23(1), 45-52.
Phillips, W. J., Wolfe, K., Hodur, N., Leistritz, L. (2013) Tourist word of mouth and revisit intentions to rural tourism destinations: A case of North Dakota, USA, International journal of tourism research, 15(1), pp. 93-104.
Shuttleworth, S. (1979), The evaluation of landscape quality, Landscape Research, 5(1), pp. 14-15.
Toutakhane, A. M. (2018). Influencing Factors On Performance Of Social Behavior Settings At Parks And Green Spaces Of Tabriz. Journal of Urban and Regional Analysis, 10(2), 199-215.
Toutakhane, A. M., & Mofareh, M. (2016). Investigation And Evaluation Of Spatial Patterns In Tabriz Parks Using Landscape Metrics. Journal of Urban and Environmental Engineering, 10(2), 263-269.
Tsai, C.-T. S., & Wang, Y.-C. (2017). Experiential value in branding food tourism. Journal of Destination Marketing & Management, 6(1), 56-65.
Tyrväinen, L., & Tahvanainen, L. (2008) Using computer graphics for assessing the aesthetic value of large-scale rural landscapes, Scandinavian Journal of Forest Research, 14(3), pp. 282-288.
Tyrväinen, L., Silvennoinen, H., & Kolehmainen, O. (2003) Ecological and aesthetic values in urban forest management, Urban Forestry & Urban Greening, 1(3), pp. 135-149.
Vilches-Montero, S., Hashim, N. M. H. N., Pandit, A., & Bravo-Olavarria, R. (2018). Using the senses to evaluate aesthetic products at the point of sale: The moderating role of consumers’ goals. Journal of Retailing and Consumer Services, 40, 82-90.