تأثیر حس جمعی بر وفاداری گردشگران جشنواره‌ها با نقش میانجی تجربه احساسی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز.، ایران

2 کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

3 ارشناسی ارشد MBA، گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

10.22054/tms.2020.40193.2099

چکیده

جشنواره‌های فرهنگی سهم مهمی در صنعت گردشگری دارند و شناخت عوامل مؤثر بر موفقیت آن‌ها دارای اهمیت است؛ بنابراین در این پژوهش، تأثیر متغیرهای حس جمعی، تجربه احساسی و برون‌گرایی در تحقق رضایت و وفاداری گردشگران رویدادهای فرهنگی بررسی شده است. برای این منظور، تعداد 394 پرسشنامه در بین گردشگران جشنواره نوروزی برج میلاد تهران توزیع و موردبررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد حس جمعی یک پیش‌بینی کننده مستقیم وفاداری است و رضایت هم چنان بیش‌ترین تأثیر را بر وفاداری دارد. همچنین رابطه بین برون‌گرایی و تجربه احساسی مثبت تأیید شد. در مسیرهای غیرمستقیم نیز تجربه احساسی مثبت از طریق رضایت بیش‌ترین تأثیر را بر وفاداری دارد. نتایج این مطالعه می‌تواند مدیران بازاریابی و متولیان برگزاری جشنواره‌ها را در مدیریت بهتر رویدادها و کسب رضایت و وفاداری بیشتر گردشگران یاری رساند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Impact of sense of community on the loyalty of festival tourists with the mediating role of emotional experience

نویسندگان [English]

  • Naser Sanoubar 1
  • Saeedeh Khani 2
  • Abolfazl Haghverdizadeh 3
1 Associate Professor, Department of Management, Faculty of Economics and Management, Tabriz University
2 Master of Business Administration, Tabriz University
3 M A, MBA Management, University of Tabriz, Tabriz, Iran
چکیده [English]

Cultural festivals have an important role in the tourism industry and recognition of the factors affecting their success is important. Hence, In this research, the effect of the variables of sense of community, emotional experience, and extroversion on tourists’ satisfaction and loyalty in cultural festivals were examined. in this regard, 394 questionnaires were distributed among tourists of the Nowruz festival in Milad Tower, in Tehran, and examined, then. The results showed sense of community is a direct predictor of loyalty, and satisfaction still has the greatest impact on loyalty. Also, The relationship between extraversion and positive emotional experience was confirmed. In indirect ways, positive emotional experience through satisfaction has the greatest impact on loyalty. The results of this study could help marketing managers and festival organizers manage events better and gain more tourists’ satisfaction and loyalty

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sense of Community
  • Tourist Satisfaction
  • Loyalty
  • Emotional Experience
تاج‌زاده نمین، ابوالفضل و هاشم زاده، ژاله. (1394). نقش جشنواره‌های موسیقی محلی در توسعه گردشگری از دیدگاه گردشگران بالقوه. مطالعات مدیریت گردشگری، 9(29)، 58-31.
ترکستانی، محمد صالح؛ مفاخری، فهمیه و حقیقت، فاطمه. (1395). تأثیر رضایت و اعتماد بر وفاداری الکترونیک و خرید آنلاین محصولات گردشگری. مطالعات مدیریت گردشگری، 11(34)، 109-93.
حیدرزاده، کامبیز؛ نجفی، کبری و حسینی، سیدعلی. (1396). تأثیر کیفیت خدمات گردشگری بر وفاداری به مقصد گردشگری با توجه به نقش میانجی تصویر ذهنی از مقصد گردشگری و رضایت گردشگران. مطالعات مدیریت گردشگری، 12(40)، 153-115.
کیانی سلمی، صدیقه و بوسحاق، محمدرضا. (1395). تبیین اثرات جشنواره گلاب‌گیری از دیدگاه ساکنان محلی. مطالعات مدیریت گردشگری، 11(34)، 92-65.
محمدی یگانه، بهروز؛ احدنژاد روشنی، محسن؛ ابراهیم‌زاده، مانیا و چراغی، مهدی. (1392). تحلیل عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری در نواحی برگزاری جشنواره‌های مذهبی، مطالعه موردی: روستای شاه شهیدان رودبار، مراسم علَم واچینی. مطالعات مدیریت گردشگری، 8(23)، 69-51.
مرادی، عرفان؛ الهی، علیرضا و صفاری، مرجان. (1397). مطالعه تعیین روابط علی انگیزه‌ها و رضایت گردشگران رویداد ورزشی: نقش میانجی درگیری ذهنی. مطالعات مدیریت گردشگری، 13(42)، 159-125.
موون جان و میشل مینور، (۱۳۸۸). رفتار مصرف‌کننده (مترجم: کامبیز حیدرزاده)، مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین.
Addis, M., Miniero, G., & Soscia, I. (2018). Facing contradictory emotions in event marketing: leveraging on surprise, Journal of Consumer Marketing, 35(2), 183-191.
Beeton, S. (2006). Community Development through Tourism. Collingwood, Vic: Landlinks Press.
Chen, J. & Gursoy, D. (2001). An investigation of tourists’ destination loyalty and preferences. International Journal of Contemporary hospitality Management, 13: 79–86.
Costa, P.T. & McCreae, R.R. (1992). Normal personality assessment in clinical practice: The NEO Personality Inventory. Psychological Assessment, 4: 5-13.
Drengner, J., Jahn, S. & Gaus, H. (2012). Creating Loyalty in Collective Hedonic Services: The Role of Satisfaction and Psychological Sense of Community. Schalenbach Business Rewiew, 64: 59-76.
Fleeson, W., Malanos, A.B. & Achille, N.M. (2002). An Intraindividual process approach to the relationship between extraversion and positive affect, Is acting extraverted as good as being extraverted? Journal of Personality and Social Psychology, 83(6): 1409-1422.
Fu, Y-Y., Wang, S., King, C., & Chu, Y-T. (2018). The Influence of an International Festival on Visitors’ Attitudes toward Diverse Cultures. Tourism and Innovation Journal, 11(2), 127-141.
Gary D. Ellis, Patti A. Freeman, Tazim Jamal & Jingxian Jiang. (2019). A theory of structured experience, Annals of Leisure Research, 22)1(, 97-118.
Gil, AM., Gómez-Moreno, ML., & Peláez-Fernández, M.A. (2018). Starting to enjoy nature in Mediterranean mountains: Crowding perception and satisfaction. Tourism Management Perspectives, 25, 93-103.
Hahm, J., Breiter, D., Severt, K., & Wang, Y. (2016). The relationship between sense of community and satisfaction on future intentions to attend an association's annual meeting. Tourism Management, 52, 151-160.
Hosany, S., Prayag, G., Deesilatham, S., Cauševic, S., & Odeh, Kh. (2014). Measuring Tourists’ Emotional Experiences: Further Validation of the Destination Emotion Scale.
Jani, D. and Han, H.S. (2013). Personality, social comparison, consumption emotions, satisfaction, and behavioral intentions: how do these and other factors relate in a hotel setting? International Journal of Contemporary Hospitality Management, 25(7): 970 - 993.
Journal of Travel Research, 54(4), 482-495.
Kotler, P. (2003). Marketing management. Upper Saddle River: Pearson Education International.
Lachaud, I.C. & Kjeldgaard, D. (2013). Loyalty in a Cultural Perspective: Insights from French Music Festivals. Consumer Culture Theory. Research in Consumer Behavior, 15: 285-295.
Larsen, R. J. & Buss, D. M. (2002). Personality psychology: dimensions of knowledge about human nature (1 de edition). New York: McGraw-Hill.
Lau, Ch., & Li, Y. (2019). Analyzing the effects of an urban food festival: A place theory approach. Annals of Tourism Research, 74,43-55.
Li. X., & Duan, B. (2018). Organizational microblogging for event marketing: a new approach to creative place making. International Journal of Urban Sciences, 22(1), 59-79.
Liu, L., Zhang, J., & Tat Keh, H. (2018). Event-Marketing And Advertising Expenditures. Journal of Advertising Research, 58 (4) 464-475.
Mainolfi. G., Marino, V. (2018). Destination beliefs, event satisfaction and post-visit product receptivity in event marketing. Results from a tourism experience. Journal of Business Research, In Press, Corrected Proof, https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2018.03.001
Martín, H. S., Herrero, A., & Salmones, M. (2018). An integrative model of destination brand equity and tourist satisfaction, Current Issues in Tourism, DOI: 10.1080/13683500.2018.1428286.
Mason, M. c. & Paggiaro, A. (2012). Investigating the role of festivalscape in culinary tourism: The case of food and wine events. Tourism Management, 33: 1329-1336.
McDowall, S. (2011). The festival in my hometown: The relationships among performance quality, satisfaction, and behavioral intentions. International Journal of Hospitality & Tourism Administration, 12: 269-288.
Mehmetoglu, M. (2012). Personality effects on experiential consumption. Journal of Personality and Individual Differences, 52(1): 94-99.
Ngowi, R. E., & Jani, D. (2018). Residents’ perception of tourism and their satisfaction: Evidence from Mount Kilimanjaro, Tanzania. Development Southern Africa, 30(6), 731-742.
Oliver, R. L. (1994). Conceptual issues in the structural analysis of consumption emotions, satisfaction, and quality: evidence in a service setting. Advances in Consumer Research, 21: 16-22.
Prayag, G., Hosany, S., Muskat, B., & Chiappa, G. (2015). Understanding the Relationships between Tourists’ Emotional Experiences, Perceived Overall Image, Satisfaction, and Intention to Recommend. Journal of Travel Research, 56(1), 41-54.
Sharma, P., & Nayak, J. K. (2018). Testing the role of tourists' emotional experiences in predicting destination image, satisfaction, and behavioral intentions: A case of wellness tourism. Tourism Management Perspectives, 28,41-52.
Smith, R., Killgore, W. D. S., & Lane, R. D. (2018). The structure of emotional experience and its relation to trait emotional awareness: A theoretical review. Emotion, 18(5), 670-692.
Suhartanto, D., Brien, A., Primiana, I., Wibisono N., & Triyuni, N. N. (2019). Tourist loyalty in creative tourism: the role of experience quality, value, satisfaction, and motivation, Current Issues in Tourism, DOI: 10.1080/13683500.2019.1568400
Tung, V. W. S., Lin, P., Zhang. H. Q., & Zhao, A. (2017) A framework of memory management and tourism experiences, Journal of Travel & Tourism Marketing, 34)7(, 853-866.
Vesci, M., & Botti, A. (2019). Festival quality, theory of planned behavior and revisiting intention: Evidence from local and small Italian culinary festivals. Journal of Hospitality and Tourism Management, 38,5-15.
Westbrook, R. A. & Oliver, R. L. (1991). The Dimensionality of Consumption Emotion Patterns and Consumer Satisfaction. Journal of Consumer Research, 18: 84-91.
Yoon, Y. & Uysal, M. (2005). An examination of the effects of motivation and satisfaction on destination loyalty: A structural model”. Tourism Management, 26(1): 45-56.
Zehrer, A., & Raich, F. )2016(. The impact of perceived crowding on customer satisfaction, Journal of Hospitality and Tourism Management, 29, 88-98.