دوره 16، شماره 53 ، فروردین 1400
محمدصالح احمدی؛ محمدتقی رهنمایی؛ اسماعیل علی اکبری
چکیده
رونق فعالیتهای گردشگری در هرمنطقه، برآمده از برنامهریزی و خطمشیهایی است که برای آن منطقه تدوین میشود. فرایند برنامهها و طرحهای توسعهی گردشگری مبین راهبردها، رویکردها، سیاستها و خطمشیهای کشورهای گوناگون نسبت به مقولهی گردشگری است. در ایران نگاه فن سالارانه برنامهریزان شهری باعث شده است که این ...
بیشتر
رونق فعالیتهای گردشگری در هرمنطقه، برآمده از برنامهریزی و خطمشیهایی است که برای آن منطقه تدوین میشود. فرایند برنامهها و طرحهای توسعهی گردشگری مبین راهبردها، رویکردها، سیاستها و خطمشیهای کشورهای گوناگون نسبت به مقولهی گردشگری است. در ایران نگاه فن سالارانه برنامهریزان شهری باعث شده است که این طرحها شهر را بهعنوان مرکز جمعیت، تجارت، حملونقل و... دیدهاند، اما شهر بهعنوان یک مرکز گردشگر پذیر دیده نشده است.طرحهای توسعه شهری در ایران کارکرد مناسب و مورد انتظار برنامه ریزان، مدیران شهری و مردم نبوده و گردشگری در این طرحها نقش پررنگی ندارند. این تحقیق در پی تحلیل نگاه فن سالارانه این طرحها و اثرات آن بر ضعف گردشگری در شهرها است.با توجه به اهداف پژوهش، نوع تحقیق کاربردی با روش توصیفی- تحلیلی و از مصاحبههای نیمه ساختاریافته، ابزار پرسشنامه و مشاهدات محیطی با تأکید بـر روش سه سوسازی است. جهت تحلیل دادهها و اطلاعات گردآوریشده از تحلیلهای کمی و کیفی بهره گرفته شد. نتایج ابعاد سهگانه نشان داد که نگاه فن سالارانه و تکنوکرات در طرحهای شهری، گردشگری را به حاشیه رانده و پتانسیلهای گردشگری شهری را کمرنگ نموده و منجر به از دست رفتن هویتهای اصلی جاذبههای گردشگری شده است. شایسته است که جهت توسعه گردشگری شهری از نگاه فنی و تکنوکراتی محض به آن دوری جست و نظریات سایر متخصصان دیگر را نیز لحاظ نموده و گردشگری شهری را بهعنوان ابزاری جهت توسعه پایدار شهری در نظر داشت.کلیدواژهها: فن سالارانه، طرحهای شهری، گردشگری، گردشگری شهری، سه سوسازی
نفیسه فضلی؛ عبدالرضا رکن الدین افتخاری؛ مهدی پورطاهری
چکیده
بهطور طبیعی، افزایش رضایت گردشگران از ظرفیت و کیفیت تاسیسات اقامتی و تفریحی با رشد گردشگری نسبت مستقیم دارد. در همین زمینه، هدف تحقیق حاضر، بررسی وضعیت رضایتمندی گردشگران از کیفیت اقامتگاههای گردشگری استان تهران در قالب 6 شاخص کیفیت زیرساخت و خدمات بهداشتی و درمانی،کیفیت زیرساخت و خدمات رفاهی و پذیرایی،کیفیت زیرساخت و خدمات ...
بیشتر
بهطور طبیعی، افزایش رضایت گردشگران از ظرفیت و کیفیت تاسیسات اقامتی و تفریحی با رشد گردشگری نسبت مستقیم دارد. در همین زمینه، هدف تحقیق حاضر، بررسی وضعیت رضایتمندی گردشگران از کیفیت اقامتگاههای گردشگری استان تهران در قالب 6 شاخص کیفیت زیرساخت و خدمات بهداشتی و درمانی،کیفیت زیرساخت و خدمات رفاهی و پذیرایی،کیفیت زیرساخت و خدمات رفاهی و پذیرایی،کیفیت امنیت،کیفیت منابع سرزمینی،کیفیت زیرساخت فیزیکی وکیفیت بهداشت محیطی است. جامعه آماری تحقیق را گردشگران روستایی در 6 مرکز اقامتی روستایی تشکیل میدهند که تعداد نمونههای تخمینزده مورد نظر 160 نفر بدست آمد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و شاخص CSM تجزیهوتحلیل شد. نتایج تحقیق بیانگر این است که میزان رضایتمندی گردشگران روستایی در متغیر کیفیت منابع سرزمینی بیشتر از دیگر بخشها بوده است.
محمد مسعود مجیدی فر؛ شمس السادات زاهدی؛ عزیزاله جعفری؛ سیدسعید هاشمی
چکیده
با توجه به نقش روزافزون تکنولوژی در توسعه رقابت و نیز رشد اقتصادی، در سالهای اخیر توجه بسیاری به ارزیابی توانمندی فناورانه در کشورهای پیشرفته شده است. از مهمترین عوامل اصلی در موفقیت بهکارگیری تکنولوژی در جهت کسب مزیت رقابتی، آگاهی و شناخت سطح قابلیت فناورانه بنگاه و استفاده مناسب از آنها است. صنعت هتلداری نیز بهعنوان یک ...
بیشتر
با توجه به نقش روزافزون تکنولوژی در توسعه رقابت و نیز رشد اقتصادی، در سالهای اخیر توجه بسیاری به ارزیابی توانمندی فناورانه در کشورهای پیشرفته شده است. از مهمترین عوامل اصلی در موفقیت بهکارگیری تکنولوژی در جهت کسب مزیت رقابتی، آگاهی و شناخت سطح قابلیت فناورانه بنگاه و استفاده مناسب از آنها است. صنعت هتلداری نیز بهعنوان یک صنعت تکنولوژی محور، یکی از صنایع مهم و استراتژیک در دنیای امروز بهحساب میآید. هدف از پژوهش حاضر اولویتبندی شاخصهای ارزیابی توانمندی فناورانه در جهت ارزیابی توانمندی فناورانه و تدوین استراتژی در هتلهای زنجیرهای پارسیان تهران است. نتایج حاصل از این اولویتبندی، کمک شایانی در جهت تدوین سیاستهای آینده این هتل است. در این پژوهش، پس از مرور ادبیات موضوع، 32 شاخص که ویژگیهای دقیق شاخصهای عملکرد را داشته باشند، شناسایی شدند. پس از طراحی پرسشنامه بر اساس 32 شاخص یادشده و تأیید روایی آن توسط خبرگان، تعداد 80 پرسشنامه جمعآوری گردید. پس از اطمینان از پایایی پرسشنامه بهوسیله آزمون آلفای کرونباخ و همچنین اطمینان از مناسب بودن دادهها برای انجام تحلیل عاملی بهوسیله شاخص کیاماو و آزمون بارتلت، به تحلیل عاملی اکتشافی دادههای بهدستآمده پرداخته شد و 31 شاخص موردمطالعه در قالب 8 عامل دستهبندیشده و بر اساس بار عاملیشان اولویتبندی شدند.بر اساس نتایج تحقیق، عامل اول که توانمندی نگهداری و حمایتی است، بالاترین اولویت را کسب کرده است و از میان شاخصهای این عامل، اعلام قیمت یا مزایده و مذاکره راجع به شرایط فروش کالا یا خدمت و همچنین توانمندی طرحریزی، نظارت و هماهنگی فعالیتهای بازاریابی و فروش، بالاترین بار عاملی را دارند.
محمدعلی شاه حسینی؛ محسن نظری؛ محمد صالح ترکستانی؛ فاطمه قربانی
چکیده
صنعت گردشگری و رویکرد مسئولیت اجتماعی شرکتها؛ هردو ارتباط مستقیمی با جامعه و محیط اطراف دارند و بهنوعی در هم تنیده و بسیار به هم مرتبط هستند. هدف مقاله حاضر ارائه مدل مفهومی مسئولیت اجتماعی شرکتها در حوزه گردشگری ایران است. جامعه پژوهش کلیه خبرگان گردشگری در سال 1397 میباشند که با منطق نمونهگیری نظری و به روش نمونهگیری قضاوتی ...
بیشتر
صنعت گردشگری و رویکرد مسئولیت اجتماعی شرکتها؛ هردو ارتباط مستقیمی با جامعه و محیط اطراف دارند و بهنوعی در هم تنیده و بسیار به هم مرتبط هستند. هدف مقاله حاضر ارائه مدل مفهومی مسئولیت اجتماعی شرکتها در حوزه گردشگری ایران است. جامعه پژوهش کلیه خبرگان گردشگری در سال 1397 میباشند که با منطق نمونهگیری نظری و به روش نمونهگیری قضاوتی و گلوله برفی تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند و درمجموع حجم نمونه معادل 21 نفر شد. ابزار پژوهش مصاحبههای نیمه ساختاریافته بود که قابلیت اعتماد با استفاده از روش بازبینی در زمان کدگذاری و تأیید همکاران پژوهشی استفاده شده است. دادههای حاصل از مصاحبهها بهصورت دستی و با استفاده از روش نظریه داده بنیاد تحلیل شد. مطابق با نتایج، پدیده مسئولیت اجتماعی شرکتها در حوزه گردشگری شامل ابعاد مختلف «درون شرکتی»، «محیطزیستی»، «اقتصادی»، «اجتماعی»، «فرهنگی» و «قانونی» میشود. همچنین نتایج نشان داد که «کسب مقبولیت اجتماعی»، «شکلگیری مفاهیم جدید و گردشگران آگاه و مسئول»، «جبران اثرات منفی گردشگری» و «منفعتطلبی اقتصادی» شرایط علی مؤثر بر اجرای این مسئولیت هستند. علاوه بر این، شرایط مداخلهگر و زمینهای مؤثر بر راهبردهای اجرای مسئولیت اجتماعی شرکتها در حوزه گردشگری ایران نیز شناسایی شدند که اجرای این راهبردها به «توسعه پایدار گردشگری»، «مزیت رقابتی شرکت» و «پایداری کسبوکار» میانجامد.
فریبا وحیدزادگان؛ علی زنگی آبادی
چکیده
در مواجهه با رقابتپذیری فزاینده صنعت گردشگری، برند گردشگری مقصد بهعنوان دارایی مهمی که هویت مقصد گردشگری را تعیین میکند، ظهور مییابد. ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﺮ ﺷﻬﺮی ﯾﮑﯽ از مهمترین ﻋﻮاﻣﻠﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮ ﺑﺮﻧﺪ ﺷﻬﺮی تأثیر ﺑه ﺴﺰاﯾﯽ دارد زﯾﺮا آﻧﭽﻪ در اﺑﺘﺪا ﺗﻮﺟﻪ اﻓﺮاد را ﺑﻪ ﺧﻮد ﺟﻠﺐ میکند، ﻣﻨﻈﺮ ﺷﻬﺮی اﺳﺖ و اوﻟﯿﻦ ...
بیشتر
در مواجهه با رقابتپذیری فزاینده صنعت گردشگری، برند گردشگری مقصد بهعنوان دارایی مهمی که هویت مقصد گردشگری را تعیین میکند، ظهور مییابد. ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﺮ ﺷﻬﺮی ﯾﮑﯽ از مهمترین ﻋﻮاﻣﻠﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮ ﺑﺮﻧﺪ ﺷﻬﺮی تأثیر ﺑه ﺴﺰاﯾﯽ دارد زﯾﺮا آﻧﭽﻪ در اﺑﺘﺪا ﺗﻮﺟﻪ اﻓﺮاد را ﺑﻪ ﺧﻮد ﺟﻠﺐ میکند، ﻣﻨﻈﺮ ﺷﻬﺮی اﺳﺖ و اوﻟﯿﻦ قضاوتها را ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺷﻬﺮ در ذﻫﻦ ﮔﺮدﺷﮕﺮان اﯾﺠﺎد میکند. در این پژوهش با استفاده از مدل ارزش ویژه برند به اعتبارسنجی برند گردشگری اصفهان با تأکید بر منظر شهر از دید گردشگران خارجی میپردازیم. روش جمعآوری اطلاعات پرسشنامه و روش تحلیل اطلاعات با استفاده از نرمافزار "آموس" نسخه 23 و "اس پی اس اس" و روش تحلیل عاملی تأییدی است. نتایج پژوهش نشان داد که تصویر برند اصفهان بیشترین نقش را در ارزش برند اصفهان دارد و منظر تاریخی و فرهنگی اصفهان معرف ﺗﺼﻮﻳﺮ ﺑﺮﻧﺪ اصفهان از دید گردشگران خارجی است.
احمد پوراحمد؛ رحمت اله فرهودی؛ سعید زنگنه شهرکی؛ طهورا شفاعت قراملکی
چکیده
بافتهای تاریخی گنجینه گرانبهای شهرهایی هستند که نمود تمدن چندین هزارساله میباشند. گاهی این گنجینهها آنگونه که باید موردتوجه قرار نمیگیرند و از بین میروند برای اینکه بافتها بهعنوان میراث باقی بمانند باید بتوان آنها را غنا بخشید و به جهانیان معرفی نمود. هدف از پژوهش حاضر ارزیابی قابلیتهای گردشگری بافتهای تاریخی ...
بیشتر
بافتهای تاریخی گنجینه گرانبهای شهرهایی هستند که نمود تمدن چندین هزارساله میباشند. گاهی این گنجینهها آنگونه که باید موردتوجه قرار نمیگیرند و از بین میروند برای اینکه بافتها بهعنوان میراث باقی بمانند باید بتوان آنها را غنا بخشید و به جهانیان معرفی نمود. هدف از پژوهش حاضر ارزیابی قابلیتهای گردشگری بافتهای تاریخی در جهت بازآفرینی شهری است که در پی پاسخ به این سؤال هستیم که «قابلیتهای گردشگری بافت تاریخی شهر تبریز در جهت بازآفرینی در چه وضعیتی قرار دارد؟» برای پاسخ به این سؤال پس از شناسایی معیارها و شاخصهای بازآفرینی شهری با رویکرد گردشگری در سه بعد اجتماعی- فرهنگی، کالبدی و زیستمحیطی پرسشنامهای برای ارزیابی قابلیتهای گردشگری بافت تاریخی ازنظر گردشگران تنظیم گردید. نتایج از طریق نرمافزار "اس پی اس اس" و با کاربرد آزمون خیدو مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج حاکی از آن است که گردشگری بافت تاریخی تبریز در جهت بازآفرینی از بعد اجتماعی- فرهنگی در حد مطلوب، در بعد زیستمحیطی و کالبدی در حد نسبتاً مطلوب است.
شهرام خلیلنژاد؛ امید سلیمان زاده؛ مرضیه کراقلی
چکیده
این پژوهش با هدف شناخت گونههای ذهنی گردشگران از منظر معنای مقصد گردشگری در شهر شیراز بررسی شده است. این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر روش، توصیفی است. با توجه به هدف این پژوهش مبتنی بر گونهشناسی ذهنی، روش کیو برای این منظور به کار گرفته میشود. جامعه آماری پژوهش افرادی بودهاند که دستکم یکبار تجربه سفر به شهر شیراز را داشتهاند. ...
بیشتر
این پژوهش با هدف شناخت گونههای ذهنی گردشگران از منظر معنای مقصد گردشگری در شهر شیراز بررسی شده است. این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر روش، توصیفی است. با توجه به هدف این پژوهش مبتنی بر گونهشناسی ذهنی، روش کیو برای این منظور به کار گرفته میشود. جامعه آماری پژوهش افرادی بودهاند که دستکم یکبار تجربه سفر به شهر شیراز را داشتهاند. روش انتخاب نمونه در این پژوهش بر مبنای نمونهگیری هدفمند بوده است. برای تحلیل دادهها از تحلیل عاملی کیو استفاده شده است. یافتههای این پژوهش هفت گونه ذهنی برای معنای مقصد گردشگری در شهر شیراز را شناسایی کرده است. این هفت نوع گونهشناسی عبارتاند از: لذتگرایان، جمعگرایان، ماجراجویان، آرامشطلبان، دروناندیشان، متمایزگران، یادکنندگان. درنهایت این ذهنیتهای استخراجشده مورد تفسیر قرار گرفتند. این پژوهش به مدیران مقصد گردشگری برای بخشبندی بازار بر مبنای معنای مقصد گردشگری و هدفگیری آن فراهم میآورد.
ساجد سلیمانیان؛ زهره فنی
چکیده
یکی از اجزای طرحهای بازآفرینی گسترش گردشگری فرهنگی و بازاریابی مکان است که موجودیت بافتهای تاریخی را بهعنوان بستر واجد ارزشهای تاریخی-فرهنگی موردتوجه قرار میدهد. درکنار چنین رهیافتی، حفظ، احیا و بهروزرسانی ارزشهای فضایی-کالبدی، بصری و زیبایی شناسانه بافتهای شهری کهن برای مطلوبیت بخشیدن به آنهاست که در این مقاله به ...
بیشتر
یکی از اجزای طرحهای بازآفرینی گسترش گردشگری فرهنگی و بازاریابی مکان است که موجودیت بافتهای تاریخی را بهعنوان بستر واجد ارزشهای تاریخی-فرهنگی موردتوجه قرار میدهد. درکنار چنین رهیافتی، حفظ، احیا و بهروزرسانی ارزشهای فضایی-کالبدی، بصری و زیبایی شناسانه بافتهای شهری کهن برای مطلوبیت بخشیدن به آنهاست که در این مقاله به آن پرداخته شده است. شهر بابلسر بهعنوان یکی از شهرهای ایران با قابلیت گردشگری در شمال کشور در حوزه عوامل مؤثر توسعه گردشگری در بافتهای تاریخی را موردمطالعه قرار گرفته است. لذا هدف پژوهش، کاربردی و روش گردآوری دادهها کمّی با بهرهگیری از پرسشنامه بوده و تجزیهوتحلیل دادهها نیز از طریق آزمون رگرسیون چند متغیره و تحلیل مسیر انجام شده است. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که بازآفرینی فرهنگ مبنای بافت تاریخی شهر، عاملی در توسعه گردشگری پایدار شهر بابلسر است و از طریق تقویت عوامل مؤثر بر آن (فرهنگ بومی و صنایع خلاق محلی، هنر، صنایعدستی سنتی و حفظ ساختمانهای تاریخی) تحققپذیر است. همچنین بازآفرینی بافت فرهنگی-تاریخی شهر با رویکرد توسعه گردشگری شهری در ایران بهطور عام و در شهر بابلسر بهویژه ارتباط تنگاتنگی دارد. همزمان باوجود فرصتهای منحصربهفردی این بافتها چه از منظر جاذبههای کالبدی و معماری و چه از منظر آیینها و سنن تاریخی، مشکلات بازآفرینی بافت، کمبودهای شدید زیرساختهای گردشگری و دیدگاههای محدود و گذرای مدیریت شهری میتوانند از بزرگترین موانع فعالسازی ظرفیتهای آنها در این زمینه باشند.
محمدباقر آسرایی؛ مجتبی رفیعیان؛ عباس ارغان
چکیده
هدف پژوهش حاضر شناسایی مهمترین مولفه های کیفیت محیط گردشگری بخش آسارا از نگاه گردشگران می باشد و ضرورت شناسایی مهمترین عوامل اثرگذار بر کیفیت محیط مدنظر است. این پژوهش با توجه به هدف، کاربردی و از نظر روش، از نوع تحقیقات توصیفی- تحلیلی است. پژوهش فوق با بهره گیری از مدلهای تصمیمگیری چندمعیاره ویکور الکتر،مجموع ساده وزنی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر شناسایی مهمترین مولفه های کیفیت محیط گردشگری بخش آسارا از نگاه گردشگران می باشد و ضرورت شناسایی مهمترین عوامل اثرگذار بر کیفیت محیط مدنظر است. این پژوهش با توجه به هدف، کاربردی و از نظر روش، از نوع تحقیقات توصیفی- تحلیلی است. پژوهش فوق با بهره گیری از مدلهای تصمیمگیری چندمعیاره ویکور الکتر،مجموع ساده وزنی و مدل کپلند انجام شده و آسارا از لحاظ سنجش و اولویت بندی کیفیت محیط از دیدگاه گردشگران با تأکید بر شاخصهای هفتگانه رتبهبندی و اولویتبندی گردید. نتایج تحلیل و اولویت بندی کیفیت محیط منطقه نشان داد از میان شاخص های هفتگانه موثر بر سنجش و اولویت بندی کیفیت محیط براساس اوزان به دست آمده، شاخص مرتبط با جاذبه های گردشگری بیشترین میزان تاثیرگذاری را در ایجاد و بهبود کیفیت محیط بخش آسارا از دیدگاه گردشگران دارد.
امیرمحمد کلابی
چکیده
در طی سالهای اخیر گردشگری به صنعتی رقابتی در دنیا تبدیل شده است و کشورها برای کسب مزیت رقابتی و درآمد بیشتر متمایل به استفاده از ابزارهای جدید در این صنعت شدهاند. امروزه یکی از بهترین راههایی که شرکتهای گردشگری میتوانند برای بهبود عملکرد در جهت توسعه پایدار در فضای الکترونیک بهکارگیرند، طراحی مدل کسبوکار بر اساس مزیتهای ...
بیشتر
در طی سالهای اخیر گردشگری به صنعتی رقابتی در دنیا تبدیل شده است و کشورها برای کسب مزیت رقابتی و درآمد بیشتر متمایل به استفاده از ابزارهای جدید در این صنعت شدهاند. امروزه یکی از بهترین راههایی که شرکتهای گردشگری میتوانند برای بهبود عملکرد در جهت توسعه پایدار در فضای الکترونیک بهکارگیرند، طراحی مدل کسبوکار بر اساس مزیتهای رقابتی شرکتها است. رویکرد پژوهش، رویکرد آمیخته است که با استفاده از دو روش کیفی و کمی به جمعآوری و تحلیل دادهها میپردازد. نمونۀ آماری بخش کیفی شامل 10 نفر از افراد متخصص است. در بخش کمی دادههای پژوهش از شرکتهای خدمات گردشگری تهران با نمونه آماری 279 نفر گردآوری شدهاست. دادههای حاصل از پرسشنامه با نرمافزار ایموس موردبررسی قرارگرفته است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که خلق ارزش مشترک، قوانین و مقررات حاکم بر صنعت، فرهنگسازمانی و چابکی به ترتیب تأثیر مثبت و معناداری بر طراحی مدل کسبوکار در بخش گردشگری الکترونیک را دارند.
محمدرضا ربیعی مندجین؛ حسن اروجی؛ محمد علیزاده
چکیده
یکی از مباحث مهم در حوزه اقامتگاههای بومگردی، ارائه مدل مفهومی توسعه آتی اقامتگاههای بومگردی است. این مدلها بیانکننده ساختار سیستم اقامتگاههای بومگردی و عوامل تأثیرگذار، روابط، قدرت و جایگاه هر یک از عوامل در سیستم بومگردی است. شهرستان خلخال در استان اردبیل، از مناطق مستعد بومگردی کشور است. ضعف الگوها و پیوندها در ...
بیشتر
یکی از مباحث مهم در حوزه اقامتگاههای بومگردی، ارائه مدل مفهومی توسعه آتی اقامتگاههای بومگردی است. این مدلها بیانکننده ساختار سیستم اقامتگاههای بومگردی و عوامل تأثیرگذار، روابط، قدرت و جایگاه هر یک از عوامل در سیستم بومگردی است. شهرستان خلخال در استان اردبیل، از مناطق مستعد بومگردی کشور است. ضعف الگوها و پیوندها در یک دهه گذشته یکی از دلایل ضعف اقامتگاههای بوم گردی در این شهرستان است؛ بنابراین در این پژوهش ضمن تبیین مقولههای سیستم اقامتگاههای بومگردی، مدل بهینه توسعه آتی اقامتگاههای بومگردی نیز ارائه شده است. برای این منظور دادههای لازم از طریق مطالعات کتابخانهای و میدانی از نمونه آماری پژوهش که شامل پژوهشگران، مسئولین، مردم و کارآفرینان است، گردآوریشده و از طریق مدل تحلیلی کیو (Q)، عاملهای اصلی و الگوهای فکری شناسایی و با روش تحلیل محتوای کیفی، مقولههای مؤثر تعیین شد. درنهایت پس از تحلیل نتایج، مدل توسعه آتی، ارائه شد که این مدل شامل برهمکنشی از مجموعه عوامل و مؤلفههای مؤثر بر توسعه اقامتگاههای بوم گردی است.
ناهید پورنگ؛ علی پورنگ؛ سید مرتضی غیور باغبانی
چکیده
امروز گردشگری از اهمیت بالایی در اقتصاد جهانی برخوردار بوده و از منابع مهم درآمدهای ارزی کشورها و برونرفت از مشکلات اقتصادی در صحنههای بینالمللی، ملی، منطقهای، ناحیهای و محلی است. کلانشهر مشهد، به دلیل وجود بارگاه مقدس امام رضا (ع) و دارا بودن جاذبههای متنوع دیگر، پتانسیل و ظرفیت قابلتوجهی در جذب گردشگران دارد. ...
بیشتر
امروز گردشگری از اهمیت بالایی در اقتصاد جهانی برخوردار بوده و از منابع مهم درآمدهای ارزی کشورها و برونرفت از مشکلات اقتصادی در صحنههای بینالمللی، ملی، منطقهای، ناحیهای و محلی است. کلانشهر مشهد، به دلیل وجود بارگاه مقدس امام رضا (ع) و دارا بودن جاذبههای متنوع دیگر، پتانسیل و ظرفیت قابلتوجهی در جذب گردشگران دارد. ازآنجاییکه برنامهریزی و ارزیابی صنعت گردشگری، مهمترین بخش از فعالیتهای گردشـگری اسـت و بسیاری از محققین معتقدند میزان اثرات مثبت گردشگری بر جوامع به طول اقامت گردشگران وابسته است؛ بنابراین هدف اصلی پژوهش حاضر سطحبندی عوامل مقصدمحور مؤثر بر جذب و ماندگاری گردشگر در شهر مشهد و ارائه الگوی ساختاری تفسیری و خوشهبندی این عوامل بهمنظور کمک به متولیان صنعت گردشگری در این کلانشهر در جهت برنامهریزی مطلوبتر است. بهمنظور دستیابی به این هدف از رویکرد کیفی بهره گرفته شده است. بدین ترتیب که نظرات خبرگان در ارتباط با سطحبندی عواملی که میتوانند بر جذب و ماندگاری گردشگران در شهر مشهد مؤثر باشند، طی مصاحبههای نیمه ساختاریافته و همچنین توزیع پرسشنامه جمعآوری شده و پس از تجزیهوتحلیل دادههای حاصل و دستیابی به اشباع نظری، الگوی تعاملات عوامل حاصل با روش مدلسازی ساختاری تفسیری و خوشهبندی آنها نیز با روش MICMAC انجام پذیرفت. نتایج نشان میدهد که عوامل «قانونی و دولتی» و «مدیریتی» بهعنوان عوامل محرک تأثیر فراوانی بر عوامل «رفاهی»، «زیرساختی»، «اقتصادی»، «فرهنگی اجتماعی» و «بازاریابی» بهعنوان عوامل پیوندی دارند.