دوره 19 (1403)
دوره 18 (1402)
دوره 17 (1401)
دوره 16 (1400)
دوره 15 (1399)
دوره 14 (1398)
دوره 13 (1397)
دوره 12 (1396)
دوره 11 (1395)
دوره 10 (1394)
دوره 9 (1393)
دوره 8 (1392)
دوره 7 (1391)
دوره 6 (1390)
دوره 5 (1389)
دوره 4 (1385)
دوره 3 (1384)
دوره 2 (1383)
دوره 1 (1382)
تعداد مقالات: 13
سال شانزدهم ـ شماره 56 – زمستان 1400
دوره 16، شماره 56 ، دی 1400
چکیده
بیشترشناسایی و طبقهبندی عوامل مؤثر در واکنش گردشگران نسبت به محیطزیست از طریق فرایند تطبیقی- مقایسهای
دوره 16، شماره 56 ، دی 1400، صفحه 9-44
چکیده
پژوهش حاضر به دنبال شناسایی عوامل مؤثر بر رفتار گردشگران در راستای فعالیتهای حمایت از محیطزیست است. روش پژوهش مبتنی بر فراترکیب بوده بدینصورت که پس از جستوجو کلیدواژه-های مشخص در دو پایگاه داده گوگل اسکالر و وب اف ساینس تعداد 198 مقاله استخراج شد که نهایتاً 40 مقاله مورد تحلیل قرار گرفت. مقالات گزینششده در دودسته تقسیمبندی ... بیشترواکاوی برندسازی و مدیریت برند گردشگری ایران در اسناد پایه و فرادستی ج. ا. ایران
دوره 16، شماره 56 ، دی 1400، صفحه 45-82
چکیده
در سالهای اخیر شاهد رواج استفادهی برخی از مقصدهای گردشگری از برندها برای توصیف خود هستیم؛بهطوریکه،برندسازی ملی گردشگری/مقصد به یکی از مهمترین کانونهای توجه مطالعات بازاریابی گردشگری تبدیل شده است.ازسوی دیگر، توسعهی گردشگری بیش از عوامل زمینهای،در گرو سیاستگذاری است که به نوعی بر عزم دولتها برای توسعهی آن دلالت ... بیشترتحلیل تاثیر ظرفیت سازمانی در رقابت پذیری مقصد گردشگری آبگرم، مورد مطالعه: شهر سرعین
دوره 16، شماره 56 ، دی 1400، صفحه 83-129
چکیده
رشد فزاینده صنعت گردشگری، ذینفعان گردشگری را در مسیر تفکر و اقدام راهبردی مقتضی برای ارتقای توانایی رقابت پذیری مقصد، قرار داده است؛ لذا، هدف پژوهش، تحلیل تاثیر توسعه ظرفیت سازمانی در رقابت پذیری مقصد گردشگری سرعین است؛ روش پژوهش تحلیلی است و داده های اولیه مبتنی بر ابزار پرسشنامه ازجمعیت نمونه بالغ بر 200 نفر به شیوه تصادفی هدفمند ... بیشترمدل سازی رویکردهای مدیریت تجربه محور در صنعت گردشگری
دوره 16، شماره 56 ، دی 1400، صفحه 131-171
چکیده
این مطالعه به طور کلی با هدف کشف فرایند ارزش آفرینی در صنعت گردشگری به مدلسازی رویکردهای مدیریت تجربه میپردازد. در مرحله اول با استفاده از روش فراترکیب، ابعاد تجربه گردشگر شناسایی و در مرحله دوم از روش کمی پرسشنامه ای تهیه و در بین 440 نفر از گردشگرانی که در 5 سال گذشته به یکی از کشورهای مالزی، امارات، آذربایجان و ترکیه سفر کرده بودند ... بیشترتأثیر نوستالژی فیلم بر بازدید از جاذبههای مقاصد گردشگری (مورد مطالعه: فیلم در دنیای تو ساعت چند است)
دوره 16، شماره 56 ، دی 1400، صفحه 173-209
چکیده
فیلم با ایجاد احساس نوستالژی در بیننده میتواند در انتخاب مقصد گردشگری تأثیرگذار باشد. در پژوهش حاضر، با بررسی موردی فیلم »در دنیای تو ساعت چند است؟»، تأثیر نوستالژی فیلم بر بازاریابی گردشگری بررسی شده است. دادههای موردنیاز با استفاده از پرسشنامه آنلاین جمعآوری شده و فرضیههای پژوهش با روش مدلسازی معادلات ساختاری کمترین ... بیشتراثر مدیریت منابع انسانی سبز بر رفتار شهروندی زیست محیطی و رفتارهای حامی محیط زیست کارکنان هتل
دوره 16، شماره 56 ، دی 1400، صفحه 211-249
چکیده
هدف: هدف این مطالعه، بررسی تاثیر مدیریت منابع انسانی سبز بر رفتار شهروندی زیست محبطی و رفتارهای حامی محیط زیست در صنعت هتلداری می باشد.روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی پیمایشی است که جامعه آماری آن، مدیران و کارکنان هتلهای 4 و 5 ستاره یزد و کرمان بوده و نمونه گیری به روش نمونه گیری خوشه ای است و تعداد 203 نفر از کارکنان ... بیشترتدوین الگوی مطلوب خطمشیگذاری زیستمحیطی در بستر گردشگری سبز
دوره 16، شماره 56 ، دی 1400، صفحه 251-278
چکیده
گردشگری بهعنوان یکی از صنایع صنعت انعطافپذیر و پویا است که ابعاد و انواع مختلفی دارد. گردشگری سبز یکی از مهمترین انواع آن است که امروزه بسیاری از کشورها توجه ویژهای به آن دارند. یکی از ابعادی که میتواند در راستای گردشگری سبز مثمرثمر باشد، حوزه خطمشیگذاری زیستمحیطی است. این حوزه علمی و اجرایی که در راستای اقدامات و فعالیتهای ... بیشتراثرات همه گیری کرونا بر اشتغال نیروی کار در صنایع مرتبط با گردشگری ایران
دوره 16، شماره 56 ، دی 1400، صفحه 279-308
چکیده
بسیاری از صنایع، با به رسمیت شناختن ویروس کووید 19 و بیماری کرونا در مارس 2020 بهعنوان یک بیماری همهگیر توسط سازمان بهداشت جهانی، دچار زیان شدند؛ ورودی گردشگر خارجی به کشور ایران در شش ماهه ابتدای سال 1399 قریب به 96 درصد کاهش داشته است. تحقیق حاضر با استفاده از طرح آمارگیری نیروی کار سال 1398 و جدول داده- ستانده به روز شده دادههای سال ... بیشتربرآورد ارزش اقتصادی جاذبههای گردشگری با استفاده از روش هزینه سفر (مطالعه موردی: باغ نمیر استان یزد)
دوره 16، شماره 56 ، دی 1400، صفحه 309-339
چکیده
از آنجایی که پژوهش در زمینه ارزشگذاری اقتصادی جاذبههای گردشگری میتواند گامی بسیار موثر در پیشبینی نیازها و رفع کمبودها و توسعه گردشگری باشد، لذا پژوهش حاضر با هدف برآورد ارزش اقتصادی باغ نمیر استان یزد با استفاده از روش هزینه سفر فردی انجام شده است. در این پژوهش تابع تولید هزینه سفر بر اساس فرم نیمه لگاریتمی و با استفاده از ... بیشتربررسی تاثیر ارزشهای چندگانه مصرف غذاهای محلی ایران بر قصد گردشگران به بازدید مجدد و توصیه به دیگران
دوره 16، شماره 56 ، دی 1400، صفحه 341-380
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر ارزش های مصرف چندگانه گردشگران (ارزش کاربردی، احساسی، اجتماعی و معرفتی) بر نگرش نسبت به غذا های محلی و تصویر مقصد گردشگری غذا به عنوان عوامل موثر بر بروز پاسخ های رفتاری از جانب گردشگران در آینده (قصد توصیه غذا های محلی به دیگران و قصد بازدید مجدد از یک مقصد برای گردشگری غذا) در چارچوب محرک-ارگانیسم-پاسخ است. ... بیشترواکاوی چالشها و موانع توسعه گردشگری غذای بومی (سنتی) در صنعت رستورانداری
دوره 16، شماره 56 ، دی 1400، صفحه 381-419
چکیده
هدف این مقاله، شناسایی چالشها و موانع توسعه گردشگری غذای بومی در صنعت رستورانداری ایران است. در این پژوهش بنا بر نیاز به استفاده از تجربههای زیسته افراد درگیر در موضوع پژوهش، از روش پژوهش کیفی و رویکرد پدیدارشناسی استفاده شد. بهمنظور دستیابی به هدف پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری معیار محور و گلوله برفی تا رسیدن به اشباع ... بیشترارزیابی موفقیت کارافزارهای گردشگری از طریق بررسی معیارهای عملکردی با استفاده از روش تحلیل واریانس فازی
دوره 16، شماره 56 ، دی 1400، صفحه 421-461