دوره 17، شماره 58 ، تیر 1401
فاطمه گت بابایی لهه؛ نازنین تبریزی؛ محمود شارع پور
چکیده
این پژوهش، باهدف بررسی ارتباط میان ارزشهای فرهنگی شهروندان بابلسر و رضایتمندی آنها از فعالیتهای گردشگری، صورت گرفته است. پژوهش حاضر، ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر ماهیت، توصیفی – تحلیلی است. روش نمونهگیری این پژوهش، تصادفی ساده میباشد. جامعهی آماری موردمطالعه، شهروندان بابلسری میباشند که از طریق فرمول کوکران، 382 نفر ...
بیشتر
این پژوهش، باهدف بررسی ارتباط میان ارزشهای فرهنگی شهروندان بابلسر و رضایتمندی آنها از فعالیتهای گردشگری، صورت گرفته است. پژوهش حاضر، ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر ماهیت، توصیفی – تحلیلی است. روش نمونهگیری این پژوهش، تصادفی ساده میباشد. جامعهی آماری موردمطالعه، شهروندان بابلسری میباشند که از طریق فرمول کوکران، 382 نفر از آنها انتخاب شدند. پرسشنامه پژوهش، از پرسشنامههای استانداردی مرتبط با ابعاد فرهنگی هافستد و رضایتمندی از گردشگری، تدوین شد. پژوهش حاضر برای اولین بار، ارتباط بین ابعاد هافستد و رضایت شهروندان را سنجید. برای انجام آزمونهای بخش توصیفی از نرمافزار اسپیاساس[1] و نیز آزمونهای بخش استنباطی پژوهش، از نرمافزار پیالاس[2]، استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد: ارزشهای فرهنگی شهروندان با رضایتمندی آنها از فعالیتهای گردشگری رابطه معناداری داشت، به صورتی که از میان 6 بعد موردبررسی، 3 مؤلفه: فردگرایی/ جمعگرایی، جهتگیری بلندمدت/ کوتاهمدت و افراط/ خویشتنداری رابطه معناداری با میزان رضایتمندی شهروندان از فعالیتهای گردشگری داشتند و همچنین شهر بابلسر، جامعهای با تعادل فرهنگی در توزیع قدرت، اجتناب از عدم قطعیت قوی، فردگرا، متعادل با گرایش به سمت زنسالاری، جهتگیری بلندمدت و افراطی است. [1] SPSS[2] PLS
فاطمه خدابخشی گرگانی؛ محمود ضیائی؛ محمد تقی تقویفرد؛ محمد صالح ترکستانی
چکیده
صنعت گردشگری نیروی محرکه توسعه اقتصادی محسوب شده ولی در عین حال بسیار حساس و آسیب پذیر است .هدف از پژوهش حاضر، طراحی مدلی برای مدیریت ریسک در صنعت هتلداری ایران است، روش تحقیق آمیخته اکتشافی می باشد. جامعه آماری در بخش کیفی خبرگان دانشگاهی و صنعت گردشگری بوده است و در بخش کمی، کارکنان هتلهای چهار و پنج ستاره شهرهای تهران، یزد، اصفهان ...
بیشتر
صنعت گردشگری نیروی محرکه توسعه اقتصادی محسوب شده ولی در عین حال بسیار حساس و آسیب پذیر است .هدف از پژوهش حاضر، طراحی مدلی برای مدیریت ریسک در صنعت هتلداری ایران است، روش تحقیق آمیخته اکتشافی می باشد. جامعه آماری در بخش کیفی خبرگان دانشگاهی و صنعت گردشگری بوده است و در بخش کمی، کارکنان هتلهای چهار و پنج ستاره شهرهای تهران، یزد، اصفهان و شیراز در تابستان 1400 بوده، در بخش کیفی روش هدفمند و گلوله برفی انجام شده و با 12 خبره، مصاحبه عمیق انجام شده است. در بخش کمی، با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی، 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند . بر اساس یافته های بخش کیفی تحقیق مدل مدیریت ریسک گردشگری در صنعت هتلداری ایران طراحی و تدوین شد که با توجه به نتایج حاصل از مطالعات کمی تحقیق، تمامی مولفه ها و شاخص های آن مورد تایید قرار گرفته است.
پژمان علیپور؛ بهرام خیری؛ عباس حیدری
چکیده
در محیط فعلی کسبوکار، مشتریان تنها بهعنوان خریداران محصول در نظر گرفته نمیشوند، بلکه بهعنوان یک عامل مؤثر در خلق ارزش برند مطرح هستند. ظهور تجارت الکترونیک با فراهم آوردن بستر تعامل بین مشتریان و شرکتها، نقش مشتریان در برندسازی را برجستهتر کرده است. درحالیکه مطالعات زیادی به اهمیت مشتریان در ایجاد ارزش برند اشارهکردهاند ...
بیشتر
در محیط فعلی کسبوکار، مشتریان تنها بهعنوان خریداران محصول در نظر گرفته نمیشوند، بلکه بهعنوان یک عامل مؤثر در خلق ارزش برند مطرح هستند. ظهور تجارت الکترونیک با فراهم آوردن بستر تعامل بین مشتریان و شرکتها، نقش مشتریان در برندسازی را برجستهتر کرده است. درحالیکه مطالعات زیادی به اهمیت مشتریان در ایجاد ارزش برند اشارهکردهاند تاکنون مدلهای بومی زیادی در رابطه با عوامل مؤثر بر خلق ارزش برند از طریق مشارکت مشتریان معرفی نشده است. در این راستا پژوهش حاضر باهدف توسعه و اعتبارسنجی الگوی همآفرینی ارزش برند در بستر تجارت الکترونیک انجامشده است. این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی است که با رویکرد آمیخته (کیفی-کمی) انجامشده است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل 15 نفر از متخصصان بازاریابی در صنعت گردشگری بوده و در بخش کمی نیز نمونهای متشکل از 311 نفر از کارکنان هتلهای تهران انتخابشده است. برای گردآوری دادهها در بخش کیفی و کمی به ترتیب از مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامهی محقق ساخته استفادهشده است. مطابق با تئوری دادهبنیاد در بخش کیفی، مدل همآفرینی ارزش برند شامل مؤلفههای شرایط علی، شرایط زمینهای، عوامل مداخلهگر، پدیدههای محوری، راهبردها و پیامدها توسعه دادهشده است. برای هر یک از این مؤلفهها نیز مقولههای فرعی شناساییشده است. در بخش کمی تحقیق با انجام یک مطالعه پیمایشی نسبت به اعتبارسنجی مدل پیشنهادی حاصل از فاز کیفی اقدام شده است. نتایج حاصل از اعتبارسنجی الگوی پیشنهادی با تکنیک حداقل مربعات جزئی نشان داد که مدل پیشنهادی در این تحقیق از اعتبار مطلوبی برخوردار است.
فاطمه کاظمیه؛ اسما عیدی
چکیده
گردشگری و محیطزیست وابستگی متقابل دارند. به همین دلیل توسعه و مدیریت گردشگری، بهگونهای که با محیط سازگار باشد، عامل اساسی در دستیابی به توسعه پایدار به شمار میآید. هدف از این پژوهش ارزیابی پایداری زیستمحیطی گردشگری در روستاهای هدف استان آذربایجان شرقی بود. این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی و ازلحاظ چگونگی جمعآوری دادهها ...
بیشتر
گردشگری و محیطزیست وابستگی متقابل دارند. به همین دلیل توسعه و مدیریت گردشگری، بهگونهای که با محیط سازگار باشد، عامل اساسی در دستیابی به توسعه پایدار به شمار میآید. هدف از این پژوهش ارزیابی پایداری زیستمحیطی گردشگری در روستاهای هدف استان آذربایجان شرقی بود. این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی و ازلحاظ چگونگی جمعآوری دادهها پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش سرپرستان خانوارها در چهار روستای هدف گردشگری در استان آذربایجان شرقی بودند (819=N) که با استفاده از جدول کرجسی- مورگان حجم نمونهی آماری 265 نفر محاسبه گردید. بهمنظور دستیابی به نمونه آماری در هر یک از روستاهای منتخب از روش نمونهگیری طبقهای متناسب استفاده شد. برای دستیابی به هدف تحقیق در مرحله اول شاخصهای پایداری زیستمحیطی گردشگری با استفاده از روش تلفیقی شناسایی شدند. برایناساس دو شاخص، حفاظت از منابع و تنوع زیستی و مدیریت و سیاستهای محیطی درمجموع با 29 نماگر شناسایی شدند. در مرحله دوم با استفاده از مدل رادار پایداری سطح کلی پایداری زیستمحیطی گردشگری در روستاهای هدف استان آذربایجان شرقی ارزیابی گردید. نتایج تحقیق نشان داد که درمجموع روستاهای موردمطالعه از سطح پایداری زیستمحیطی متوسطی برخوردارند. در بین روستاهای موردمطالعه بیشترین امتیاز پایداری زیستمحیطی برابر با 585/0 متعلق به روستای توتهخانه و کمترین امتیاز برابر با 369/0 متعلق به روستای کندوان بود.
حامد فلاح تفتی؛ مهناز دوستی ایرانی
چکیده
بهمنظور تابآوری و پایداری اقتصادی آژانسهای مسافرتی در شرایط رقابت شدید و همچنین مواجهه با بحران کرونا، پژوهش حاضر، باهدف بررسی تأثیر تعامل آنلاین (منفعل و فعال) در شبکه اجتماعی اینستاگرام بر سطوح وفاداری (شناختی، عاطفی، کنشی و رفتاری) مشتریان آژانسهای مسافرتی انجام میگیرد. نمونه آماری پژوهش 12 نفر از جامعه خبرگان بودند که ...
بیشتر
بهمنظور تابآوری و پایداری اقتصادی آژانسهای مسافرتی در شرایط رقابت شدید و همچنین مواجهه با بحران کرونا، پژوهش حاضر، باهدف بررسی تأثیر تعامل آنلاین (منفعل و فعال) در شبکه اجتماعی اینستاگرام بر سطوح وفاداری (شناختی، عاطفی، کنشی و رفتاری) مشتریان آژانسهای مسافرتی انجام میگیرد. نمونه آماری پژوهش 12 نفر از جامعه خبرگان بودند که به روش هدفمند انتخاب شدند. ابزار مورداستفاده پرسشنامه و روش نقشهشناختی فازی بود. یافتهها نشان داد تأثیرگذارترین عامل، تعامل فعال و تأثیرپذیرترین عامل وفاداری رفتاری است. همچنین نتایج سناریوی پژوهش نشان داد با حذف تعامل فعال، وفاداری مشتری بهطور قابلتوجهی کاهش مییابد. این نتایج نشان میدهد که آژانسهای مسافرتی برای داشتن مشتریانی وفادارتر ضروری است بر مشارکت فعال مخاطبان در شبکه اجتماعی تمرکز نمایند. با توجه به یافتهها، برخی پیشنهادهای کاربردی نیز مطرح گردید.
الهه محمدزاده لطفی؛ طاهره آشتیانی؛ فاطمه ایزدی یزدانی
چکیده
صنعت گردشگری به عنوان یکی از ارکانهای توسعه اقتصادی محسوب میگردد که نقش مؤثری در فرآیند توسعه اقتصادی جوامع دارد و یکی از مهمترین مؤلفههای اقتصاد مقاومتی میباشد. هدف مقاله بررسی عوامل مؤثر در توسعه گردشگری تاریخی دردوران بحران در تهران با رویکرد اقتصاد مقاومتی میباشد. روش مورد استفاده، روش توصیفی- تحلیلی است. حجم نمونه بر اساس ...
بیشتر
صنعت گردشگری به عنوان یکی از ارکانهای توسعه اقتصادی محسوب میگردد که نقش مؤثری در فرآیند توسعه اقتصادی جوامع دارد و یکی از مهمترین مؤلفههای اقتصاد مقاومتی میباشد. هدف مقاله بررسی عوامل مؤثر در توسعه گردشگری تاریخی دردوران بحران در تهران با رویکرد اقتصاد مقاومتی میباشد. روش مورد استفاده، روش توصیفی- تحلیلی است. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان معادل 384 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه 59 سوالی محققساخته میباشد. دادههای گردآوری شده با استفاده از آزمون فریدمن و نرم افزار SPSS و تحلیل مسیر معادلات ساختاری در نرم افزار AMOS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. همچنین به لحاظ اولویتبندی شاخص اقتصادی با ضریب 0.27 در رتبه اول، شاخص زیربنایی- ساختاری با ضریب 0.24 در رتبه دوم و شاخص زیستمحیطی با ضریب 0.22 در جایگاه سوم و شاخص اجتماعی-فرهنگی با ضریب 0.19 در جایگاه چهارم قرار گرفتند.
حسین لیوانی؛ علی فرهادی محلی؛ علیرضا معطوفی
چکیده
گردشگری پزشکی یکی از شاخه های صنعت گردشگری است که در دهه های اخیر رونق بسیاری یافته و در درآمدزایی و ایجاد اشتغال در کشورها نقش بسزایی داشته است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی الزامات کلیدی موثر بر اجرای خط مشی های گردشگری پزشکی در استان گلستان صورت گرفته است. این تحقیق کیفی با بهره گیری از روش گراندد تئوری انجام شد. مشارکت کنندگان شامل ...
بیشتر
گردشگری پزشکی یکی از شاخه های صنعت گردشگری است که در دهه های اخیر رونق بسیاری یافته و در درآمدزایی و ایجاد اشتغال در کشورها نقش بسزایی داشته است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی الزامات کلیدی موثر بر اجرای خط مشی های گردشگری پزشکی در استان گلستان صورت گرفته است. این تحقیق کیفی با بهره گیری از روش گراندد تئوری انجام شد. مشارکت کنندگان شامل 13 نفر با حداقل 5 سال سابقه کار مرتبط و صاحب نظر در حوزه گردشگری پزشکی بودند که از طریق نمونه گیری هدفمند و با تکنیک گلوله برفی وارد مطالعه شده و مورد مصاحبه های عمیق قرار گرفتند. پالایش مکرر کدهای اولیه منجر به تشکیل کدهای باز و سپس کدهای محوری از قبیل نظام مدیریتی، زیرساخت های حمل و نقل عمومی، مقررات عمومی شد. کدهای انتخابی نیز تحت عنوان مقوله های معماری سازمان، ظرفیت سازی و کیفیت خدمات و ... سازماندهی شدند.