تأثیر ارزش‌های فرهنگی هافستد بر میزان رضایتمندی شهروندان از فعالیت‌های گردشگری (موردمطالعه: شهر بابلسر)

فاطمه گت بابایی لهه؛ نازنین تبریزی؛ محمود شارع پور

دوره 17، شماره 58 ، تیر 1401

http://dx.doi.org/10.22054/tms.2022.66471.2685

چکیده
  این پژوهش، باهدف بررسی ارتباط میان ارزش‌های فرهنگی شهروندان بابلسر و رضایتمندی آن‌ها از فعالیت‌های گردشگری، صورت گرفته است. پژوهش حاضر، ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر ماهیت، توصیفی – تحلیلی است. روش نمونه‌گیری این پژوهش، تصادفی ساده می‌باشد. جامعه‌ی آماری موردمطالعه، شهروندان بابلسری می‌باشند که از طریق فرمول کوکران، 382 نفر ...  بیشتر

مدلی برای مدیریت ریسک در صنعت هتلداری ایران

فاطمه خدابخش؛ محمود ضیایی؛ محمد تقی تقوی‌فرد؛ محمد صالح ترکستانی

دوره 17، شماره 58 ، تیر 1401

http://dx.doi.org/10.22054/tms.2022.66853.2702

چکیده
  صنعت گردشگری نیروی محرکه توسعه اقتصادی محسوب شده ولی در عین حال بسیار حساس و آسیب پذیر است .هدف از پژوهش حاضر، طراحی مدلی برای مدیریت ریسک در صنعت هتلداری ایران است، روش تحقیق آمیخته اکتشافی می باشد. جامعه آماری در بخش کیفی خبرگان دانشگاهی و صنعت گردشگری بوده است و در بخش کمی، کارکنان هتل‌های چهار و پنج ستاره شهرهای تهران، یزد، اصفهان ...  بیشتر

توسعه و اعتبارسنجی الگوی هم‌آفرینی ارزش برند در بستر تجارت الکترونیک در صنعت گردشگری

پژمان علیپور؛ بهرام خیری؛ عباس حیدری

دوره 17، شماره 58 ، تیر 1401

http://dx.doi.org/10.22054/tms.2022.65879.2670

چکیده
  در محیط فعلی کسب‌وکار، مشتریان تنها به‌عنوان خریداران محصول در نظر گرفته نمی‌شوند، بلکه به‌عنوان یک عامل مؤثر در خلق ارزش برند مطرح هستند. ظهور تجارت الکترونیک با فراهم آوردن بستر تعامل بین مشتریان و شرکت‌ها، نقش مشتریان در برندسازی را برجسته‌تر کرده است. درحالی‌که مطالعات زیادی به اهمیت مشتریان در ایجاد ارزش برند اشاره‌کرده‌اند ...  بیشتر

ارزیابی پایداری زیست محیطی گردشگری در روستاهای هدف استان آذربایجان‌شرقی

فاطمه کاظمیه؛ اسما عیدی

دوره 17، شماره 58 ، تیر 1401

http://dx.doi.org/10.22054/tms.2022.66362.2680

چکیده
  گردشگری و محیط­زیست وابستگی متقابل دارند. به همین دلیل توسعه و مدیریت گردشگری، به‌گونه‌ای که با محیط سازگار باشد، عامل اساسی در دستیابی به توسعه پایدار به شمار می­آید. هدف از این پژوهش ارزیابی پایداری زیست­محیطی گردشگری در روستاهای هدف استان آذربایجان شرقی بود. این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی و ازلحاظ چگونگی جمع­آوری داده­ها ...  بیشتر

نگاشت شناختی فازی تأثیر تعاملات آنلاین بر سطوح وفاداری گردشگران (مورد مطالعه: مشتریان آژانس‌های مسافرتی در شبکه اجتماعی اینستاگرام)

حامد فلاح تفتی؛ مهناز دوستی ایرانی

دوره 17، شماره 58 ، تیر 1401

http://dx.doi.org/10.22054/tms.2022.65528.2664

چکیده
  به‌منظور تاب‌آوری و پایداری اقتصادی آژانس‌های مسافرتی در شرایط رقابت شدید و همچنین مواجهه با بحران کرونا، پژوهش حاضر، باهدف بررسی تأثیر تعامل آنلاین (منفعل و فعال) در شبکه اجتماعی اینستاگرام بر سطوح وفاداری (شناختی، عاطفی، کنشی و رفتاری) مشتریان آژانس‌های مسافرتی انجام می‌گیرد. نمونه آماری پژوهش 12 نفر از جامعه خبرگان بودند که ...  بیشتر

تحلیل عوامل مؤثر در توسعه گردشگری تاریخی در دوران بحران در تهران با رویکرد اقتصاد مقاومتی

الهه محمدزاده لطفی؛ طاهره آشتیانی؛ فاطمه ایزدی یزدانی

دوره 17، شماره 58 ، تیر 1401

http://dx.doi.org/10.22054/tms.2022.67152.2717

چکیده
  صنعت گردشگری به عنوان یکی از ارکان‌های توسعه اقتصادی محسوب میگردد که نقش مؤثری در فرآیند توسعه اقتصادی جوامع دارد و یکی از مهمترین مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی می‌باشد. هدف مقاله بررسی عوامل مؤثر در توسعه گردشگری تاریخی دردوران بحران در تهران با رویکرد اقتصاد مقاومتی می‌باشد. روش مورد استفاده، روش توصیفی- تحلیلی است. حجم نمونه بر اساس ...  بیشتر

الزامات کلیدی موثر بر اجرای خط مشی های گردشگری پزشکی در استان گلستان

حسین لیوانی؛ علی فرهادی محلی؛ علیرضا معطوفی

دوره 17، شماره 58 ، تیر 1401

http://dx.doi.org/10.22054/tms.2022.67209.2704

چکیده
  گردشگری پزشکی یکی از شاخه های صنعت گردشگری است که در دهه های اخیر رونق بسیاری یافته و در درآمدزایی و ایجاد اشتغال در کشورها نقش بسزایی داشته است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی الزامات کلیدی موثر بر اجرای خط مشی های گردشگری پزشکی در استان گلستان صورت گرفته است. این تحقیق کیفی با بهره گیری از روش گراندد تئوری انجام شد. مشارکت کنندگان شامل ...  بیشتر