دوره 17، شماره 59 ، مهر 1401
زهره دهدشتی شاهرخ؛ وحید ناصحی فر؛ اسماعیل قادری؛ افرا شعاران
چکیده
با ظهوراقتصاد اشتراکی، اقامتگاههای نظیر به نظیر رونق چشمگیری یافتهاند. یکی از راهها برای موفقتر عمل نمودن این اقامتگاهها، بهرهبرداری از پتانسیل همآفرینی گردشگران است. همچنین در سالهای اخیر توجه ویژهای به تجربه مصرف در صنعت میهماننوازی میشود. بنابراین هدف این پژوهش ارائه مدلی جدید برای تجربه همآفرینی گردشگران ...
بیشتر
با ظهوراقتصاد اشتراکی، اقامتگاههای نظیر به نظیر رونق چشمگیری یافتهاند. یکی از راهها برای موفقتر عمل نمودن این اقامتگاهها، بهرهبرداری از پتانسیل همآفرینی گردشگران است. همچنین در سالهای اخیر توجه ویژهای به تجربه مصرف در صنعت میهماننوازی میشود. بنابراین هدف این پژوهش ارائه مدلی جدید برای تجربه همآفرینی گردشگران در اقامتگاههای نظیر به نظیر میباشد. برای این منظور از روش متاسنتز هفت مرحلهای سندلوسکی و باروسو استفاده شد. به تعداد 63 مقاله کیفی شناسایی و با روش تحلیل مضمون مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج ابعاد کنترل، یادگیری، اتصال، شخصیسازی، اصالت و خودمختاری را بعنوان ابعاد تجربه همآفرینی شناسایی نمود. همچنین عوامل مربوط به میزبان، عوامل مربوط به مشتری، عوامل مربوط به سایر مشتریان و جامعه محلی، عوامل مربوط به تکنولوژی و عوامل مربوط به اقامتگاه بعنوان پیشآیند و متغیرهای ارزش کارکردی، ارزش هزینه، ارزش اجتماعی و ارزش تجربی بعنوان پیامدهای آن شناسایی شدند.
مهران علی الحسابی؛ محبوبه مزارعی
چکیده
امروزه با گسترش شهرها و روند سریع رشد آنها، بافتهای تاریخی به فراموشی سپردهشدهاند. طراحی فضاهای شهری برای عبور خودروها، موجب نابودی بافتهای تاریخی و حذف عابران از این فضاها شده است. علاوه بر آن، وجود عناصر ارزشمند در این بافتها، لزوم حفاظت از بافت قدیم شهرها را بیشازپیش نمایان کرده است. بافت تاریخی شهر بوشهر نیز میراث فرهنگی ...
بیشتر
امروزه با گسترش شهرها و روند سریع رشد آنها، بافتهای تاریخی به فراموشی سپردهشدهاند. طراحی فضاهای شهری برای عبور خودروها، موجب نابودی بافتهای تاریخی و حذف عابران از این فضاها شده است. علاوه بر آن، وجود عناصر ارزشمند در این بافتها، لزوم حفاظت از بافت قدیم شهرها را بیشازپیش نمایان کرده است. بافت تاریخی شهر بوشهر نیز میراث فرهنگی غنی را در خود جایداده است. مشکلاتی نظیر تخریب ابنیه و وضعیت بصری نامطلوب، معماری متمایز و عدم وجود ارتباط فضایی بین عناصر ارزشمند تاریخی و آدابورسوم فرهنگی رو به فراموشی، موجب شد تا این پژوهش با رویکرد توصیفی-تحلیلی و باهدف شناسایی مسیر گردشگری در بافت تاریخی شهر بوشهر با رویکرد گردشگری فرهنگمبنا، به حل این مسائل بپردازد. اطلاعات موردنیاز این پژوهش از طریق روشهای کتابخانهای و میدانی استخراجشده و پس از تدقیق محدوده موردمطالعه، با روشهای مختلفی نظیر مصاحبه و استفاده از نرمافزارهای مرتبط، به تجزیهوتحلیل پرداخته شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که پتانسیلهای گردشگری بسیاری در زمینههای تاریخی-فرهنگی، مذهبی، تجاری و آدابورسوم در بافت تاریخی شهر بوشهر وجود دارد. جهت معرفی این پتانسیلها به گردشگران، سه مسیر مختلف گردشگری در بافت تاریخی شهر بوشهر تعریفشده که تلاش شد هرکدام، بیشترین برخورداری از پتانسیلهای گردشگری را داشته باشد. شایسته است که از طریق تعریف مسیرهای گردشگری مشخص در بافت تاریخی، این پتانسیلها را به گردشگران داخلی و خارجی معرفی کرده و موجب رونق اقتصاد ساکنین و برندسازی بافت تاریخی شهر بوشهر شد.
مصطفی محمدی؛ مرتضی خزائی پول؛ امیر خزائی پول
چکیده
هدف این تحقیق تحلیل تاثیر ادراک از کوید19 بر قصد کارآفرینانه دانشجویان گردشگری با توجه به نقش میانجی دوعامل پیشنگری و خوشبینی بوده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانشجویان و فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت جهانگردی موسسه آموزش عالی مازیار شهر رویان در دو گرایش برنامه ریزی و بازاریابی بوده است. بدین ترتیب تعداد ...
بیشتر
هدف این تحقیق تحلیل تاثیر ادراک از کوید19 بر قصد کارآفرینانه دانشجویان گردشگری با توجه به نقش میانجی دوعامل پیشنگری و خوشبینی بوده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانشجویان و فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت جهانگردی موسسه آموزش عالی مازیار شهر رویان در دو گرایش برنامه ریزی و بازاریابی بوده است. بدین ترتیب تعداد 200 پرسشنامه بدون نقص جمعآوری گردید و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش معادلات ساختاری با نرم افزار PLS استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که ارضای نیازهای روانشناختی دانشجویان بطور مستقیم و بطور غیرمستقیم از طریق عامل خوشبینی بر قصد کارآفرینانه دانشجویان تاثیر معناداری دارد. از طرف دیگر نتایج نشان داد که خوشبینی نسبت به وضعیت آینده، عاملی کلیدی برای تقویت قصد کارآفرینانه دانشجویان گردشگری محسوب می شود که می تواند اثر منفی ادراک از کوید19 را کاهش دهد.
احمد حجاریان
چکیده
راهبردهای گذشته درزمینة توسعه نواحی، نتوانستهاند در حل مسائل و معضلات موجود در زمینههایی چون فقر، اشتغال، بهداشت، امنیت غذایی، پایداری محیطزیست و نظایر اینها بهگونهای موفقیتآمیز عمل کنند. یکی از راهبردهایی که اخیراً در بیشتر کشورهای جهان موردتوجه قرارگرفته، توسعه گردشگری در نواحی محروم و دارای پتانسیلهای لازم برای ...
بیشتر
راهبردهای گذشته درزمینة توسعه نواحی، نتوانستهاند در حل مسائل و معضلات موجود در زمینههایی چون فقر، اشتغال، بهداشت، امنیت غذایی، پایداری محیطزیست و نظایر اینها بهگونهای موفقیتآمیز عمل کنند. یکی از راهبردهایی که اخیراً در بیشتر کشورهای جهان موردتوجه قرارگرفته، توسعه گردشگری در نواحی محروم و دارای پتانسیلهای لازم برای گسترش گردشگری است. در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل مضمون، چالشها و موانع گردشگری پایدار روستایی استان اصفهان شناسایی شدند. اطلاعات بر اساس مصاحبههای نیمه ساختاریافته و مطالعه منابع و اسناد جمعآوریشدهاند. یافتهها نشان میدهد از میان 182 کد باز 29 مفهوم پایهای شناسایی شد که در 7 دسته مضامین سازمان دهنده قابل تقسیمبندی هستند. نتایج تحلیلها حاکی از این است که باید در توسعه و ایجاد بسترهای لازم جهت تحقق گردشگری پایدار روستایی به ایجاد زیرساختهای لازم، ابعاد اقتصادی، اجتماعی، کالبدی و زیستمحیطی، همچنین سیاستگذاریهای مناسب و عملیاتی توجه نمود و لزوم دستیابی به اهداف مدیریتی و سازمانی گردشگری پایدار، کمک گرفتن از خود مردم روستا و مشارکت دادن آنها از تصمیمگیری تا اجرا بایستی قابلتوجه قرار گیرد
ناهید عبدلی
چکیده
شاخصهای جهانی گویای موقعیت ضعیف گردشگری ماجراجویانه ایران (میانگین کمتر از متوسط جهانی) در میان کشورهای در حال توسعه است، بنابراین، ضروری است تا نیروهای پیشران و مؤثر شناسایی و ظرفیتهای رشد گردشگریهای خاص به ویژه از نوع ماجراجویی در ایران سنجیده شود. این پژوهش داده بنیاد و کمی-کیفی، نتیجۀ تحلیل محتوای مطالعات پیشین، بررسی ...
بیشتر
شاخصهای جهانی گویای موقعیت ضعیف گردشگری ماجراجویانه ایران (میانگین کمتر از متوسط جهانی) در میان کشورهای در حال توسعه است، بنابراین، ضروری است تا نیروهای پیشران و مؤثر شناسایی و ظرفیتهای رشد گردشگریهای خاص به ویژه از نوع ماجراجویی در ایران سنجیده شود. این پژوهش داده بنیاد و کمی-کیفی، نتیجۀ تحلیل محتوای مطالعات پیشین، بررسی 10 متغیر شاخص جهانی توسعۀ گردشگری ماجراجویانه به همراه نظرخواهی از خبرگان به روش دلفی است. با رویکرد آیندهپژوهی، سناریوهای محتمل برمبنای یافتهها پردازش شدند. استعارههای چشمه، برکه، کویر و باتلاق برای ترسیم چشمانداز سناریوها و به منظور توصیف و پیشبینی آیندۀ گردشگری ماجراجویانه در سال 1410 ارائه شد. نتایج حاصل از 4 سناریوی قوی، سازگار و محتمل حاکی از آن است که ناپایداری توسعه گردشگری ماجراجویانه در ایران با روایت باتلاق، آشکار میشود.
مدیریت گردشگری
فائزه السادات میرفخرالدینی
چکیده
همهگیری ویروس کرونا، مدیریت هتلها را با چالشهای عملکردی زیادی روبرو کرده است. در این شرایط آشکار شد که بسیاری از هتلها و مراکز اقامتی از سیستمهای مدیریت عملکرد استفاده نمیکنند و در مقابل، سیستمهای ارزیابی عملکردی دارند که معمولاً شامل ارزیابی و بررسی سالانه بوده که همسویی کمی بین عملکرد هتل و اهداف استراتژیک آن وجود ...
بیشتر
همهگیری ویروس کرونا، مدیریت هتلها را با چالشهای عملکردی زیادی روبرو کرده است. در این شرایط آشکار شد که بسیاری از هتلها و مراکز اقامتی از سیستمهای مدیریت عملکرد استفاده نمیکنند و در مقابل، سیستمهای ارزیابی عملکردی دارند که معمولاً شامل ارزیابی و بررسی سالانه بوده که همسویی کمی بین عملکرد هتل و اهداف استراتژیک آن وجود دارد و فقط بر عملکرد گذشته هتل تمرکز میکند؛ بنابراین، ضرورت وجود شناسایی معیارهای مناسب برای مدیریت عملکرد نه ارزیابی آن، در هتلها احساس میشود. بدین منظور در این مقاله معیارهایی جهت طراحی چارچوب سطحبندی مدیریت عملکرد در هتلها با روش فراترکیب، شناسایی و با استفاده از رویکرد مدلسازی ساختاری-تفسیری طبق نظر خبرگان سطحبندی شدند. در مقاله حاضر 14 معیار شناسایی شده است که به بهبود مدیریت عملکرد هتلهای موردمطالعه در شرایط بحرانی شیوع کرونا کمک خواهند کرد و با اهداف مهم اداری، استراتژیک و ارتباطات، توسعه و نگهداری هتلها، منطبقاند؛ بنابراین میتوانند در چارهجویی برای حل چالشهای مدیریت عملکرد، مفید باشند. در چارچوب ارائهشده معیارهای «سیاستهای دولت و مهارتهای رهبری» تأثیرگذارترین و «وفاداری مشتریان و کاهش هزینههای هتل» جزء تأثیرپذیرترین معیارها بودهاند.